2018-10-27, 22:16
Medlem
BAB7s avatar
3 Plusgrader och svag vind idag.
Förorade direkt 35% i räckvidd, jämfört med när det är 20 grader...

Vad innebär då detta konkret?
- jo, körde hemifrån med full-laddat batteri, satte farthållaren på 80 km/h på motorvägen vilket egentligen är alldeles för sakta, alla blir skitförbannade och stressnivån stiger..
Med full-laddat batteri och 80 på motorvägen i 3 plusgrader blev räckvidden 19,5 mil...
- en minskning med 10,5 mil jämfört med i somras, då jag kunde klara 30 mil om jag höll 80...

Hade jag hållt 100 km/h idag hade jag inte kommit 17 mil.

Körde 26 mil idag, fick stanna och ladda tre gånger, laddade på ikea först, med en extremt långsam 3,7 kW laddare, snabbladdaren har varit defekt i fyra år (ikea helsingborg), fick c.a 2 mil på 50 min..
Detta skulle inte räcka ens för att komma hem, alltså fick vi köra till en ICA och ladda med 11 kW, fördrev tiden där i c.a en halvtimme innan vi tröttnade och drog ut kabeln och började köra hemåt.
Söder om Landskrona ser jag att det inte kommer räcka hem, kör till Lomma och får ladda på en betalstation som levererar 22 kW.
Laddade i c.a 20 minuter för 33 kronor.
Sen kunde vi äntligen köra hem.. i 80 km/h på motorvägen...

Och detta vid 3 plusgrder, vad väntar då för äventyr till vintern undrar jag..

Ska man vara helt ärlig så funkar det inte idag med elbilar, att hålla på så här var varannan dag är inte hållbart och jag har även en känsla av att det inte heller är speciellt hälsosamt i längden, man är konstant stressad och orolig för om man kommer fram eller inte, eller om laddstationen är upptagen eller defekt osv..

Till alla er som funderar på elbil: glöm det.
Det funkar inte idag, kanske ser det annorlunda ut om 10-15 år.
Senast redigerad av BAB7 2018-10-27 kl. 22:19.
Citera
2018-10-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
3 Plusgrader och svag vind idag.
Förorade direkt 35% i räckvidd, jämfört med när det är 20 grader...

Vad innebär då detta konkret?
- jo, körde hemifrån med full-laddat batteri, satte farthållaren på 80 km/h på motorvägen vilket egentligen är alldeles för sakta, alla blir skitförbannade och stressnivån stiger..
Med full-laddat batteri och 80 på motorvägen i 3 plusgrader blev räckvidden 19,5 mil...
- en minskning med 10,5 mil jämfört med i somras, då jag kunde klara 30 mil om jag höll 80...

Hade jag hållt 100 km/h idag hade jag inte kommit 17 mil.

Körde 26 mil idag, fick stanna och ladda tre gånger, laddade på ikea först, med en extremt långsam 3,7 kW laddare, snabbladdaren har varit defekt i fyra år (ikea helsingborg), fick c.a 2 mil på 50 min..
Detta skulle inte räcka ens för att komma hem, alltså fick vi köra till en ICA och ladda med 11 kW, fördrev tiden där i c.a en halvtimme innan vi tröttnade och drog ut kabeln och började köra hemåt.
Söder om Landskrona ser jag att det inte kommer räcka hem, kör till Lomma och får ladda på en betalstation som levererar 22 kW.
Laddade i c.a 20 minuter för 33 kronor.
Sen kunde vi äntligen köra hem.. i 80 km/h på motorvägen...

Och detta vid 3 plusgrder, vad väntar då för äventyr till vintern undrar jag..

Ska man vara helt ärlig så funkar det inte idag med elbilar, att hålla på så här var varannan dag är inte hållbart och jag har även en känsla av att det inte heller är speciellt hälsosamt i längden, man är konstant stressad och orolig för om man kommer fram eller inte, eller om laddstationen är upptagen eller defekt osv..

Till alla er som funderar på elbil: glöm det.
Det funkar inte idag, kanske ser det annorlunda ut om 10-15 år.

Var batteriet kallt eller varmt när du startade?
Citera
2018-10-28, 00:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Var batteriet kallt eller varmt när du startade?

3 plusgrader
Citera
2018-10-28, 00:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
3 plusgrader

Har du inte förvärmning på den där?

Citat:
Charging temperature limits for Li-ion are stricter than the operating limits. Lithium-ion chemistry performs well at elevated temperatures but prolonged exposure to heat reduces battery life.

Li‑ion batteries offer good charging performance at cooler temperatures and may even allow 'fast-charging' within a temperature range of 5 to 45 °C (41 to 113 °F).Charging should be performed within this temperature range. At temperatures from 0 to 5 °C charging is possible, but the charge current should be reduced. During a low-temperature charge the slight temperature rise above ambient due to the internal cell resistance is beneficial. High temperatures during charging may lead to battery degradation and charging at temperatures above 45 °C will degrade battery performance, whereas at lower temperatures the internal resistance of the battery may increase, resulting in slower charging and thus longer charging times.
Consumer-grade lithium-ion batteries should not be charged at temperatures below 0 °C (32 °F). Although a battery pack may appear to be charging normally, electroplating of metallic lithium can occur at the negative electrode during a subfreezing charge, and may not be removable even by repeated cycling. Most devices equipped with Li-ion batteries do not allow charging outside of 0–45 °C for safety reasons, except for mobile phones that may allow some degree of charging when they detect an emergency call in progress.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-28 kl. 00:31.
Citera
2018-10-28, 00:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du inte förvärmning på den där?

Jo, jag kan ställa in en tid så värmer den 15 minuter, men det är ju inte lönt om jag inte vet exakt när jag ska köra nästa dag.
Citera
2018-10-28, 00:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jo, jag kan ställa in en tid så värmer den 15 minuter, men det är ju inte lönt om jag inte vet exakt när jag ska köra nästa dag.

Det där får du nog ordna på något vis eller ta reda på hur det ska vara. Är förvärmningen för batteriet eller bara kupén?
På en Tesla värms batteriet hela tiden. Dels under laddning men även när den står parkerad på t.ex en flygplats. Åtminstone håller det 5C och strömmen tas från batteriet.

Vintertest ZOE -2C.
https://www.youtube.com/watch?v=ooxNIz9rGfg&t=93s
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-28 kl. 00:59.
Citera
2018-10-28, 00:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det där får du nog ordna på något vis eller ta reda på hur det ska vara. Är förvärmningen för batteriet eller bara kupén?
På en Tesla värms batteriet hela tiden. Dels under laddning men även när den står parkerad på t.ex en flygplats. Åtminstone håller det 5C och strömmen tas från batteriet.

Batteriet.

Momentan förbrukning var 2 kW enligt färdatorn, när jag stod still i början när batteriet fortfrande var kallt, efter 20 mil kollade jag igen, då stod det 1 kW.
När det är över 15 grader ute, brukar det stå 0 kW.
Citera
2018-10-28, 01:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Batteriet.

Momentan förbrukning var 2 kW enligt färdatorn, när jag stod still i början när batteriet fortfrande var kallt, efter 20 mil kollade jag igen, då stod det 1 kW.
När det är över 15 grader ute, brukar det stå 0 kW.

I videon ovan så får han en genomsnittsförbrukning av 18,7 kWh/100km och räckvidden nära 20 mil.

När man laddar ett kallt batteriet så värms det upp av själva laddningen så om du kunde ställa in att det inte ska brassa på laddningen för fullt utan sträckas ut över natten så borde det hålla sig varmt.

Risken är väl då att det inte är fulladdat om du plötsligt ska ha bilen men hellre det än ett fruset batteri. Det värms ju ytterligare när du kör men kan ta ett tag.
Citera
2018-10-28, 01:55
Medlem
PeterNosters avatar
I kommentarerna i videon har en tysk fått lite andra värden vid 0C men på torr väg:.

Citat:
Results can be so different.
I was driving the same car a month ago at 0 degrees celsius. 200km from munich home with eco mode with 96 km/h and I had a consumption of 16,7 KW/100km

En förklaring till varför laddning med 43 och 22 kW tar lika lång tid. Det beror helt enkelt att det finns två olika modeller av ZOE (åtminstone).

R90: 22 kW
Q90: 43 kW (Tas inte in i Norge) Sverige?

Såg nu att Renault tagit bort siffrorna för 43 kW laddningen på sin laddningskalkylator.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/batteri-och-laddning.html

Citat:
I am very satisfied with my Renault Zoe Q90 ZE40
Q90 means, it has the 43 kW rapid charging engine build in. And this makes a huge difference, when charging with 43 kW instead of 22 kW.
Along "Autobahn" or shopping malls are a lot of 43 kW AC chargers in Germany.

Ytterligare förvirring. Renault uppger:
Citat:
* Maximal uppnådd räckvidd under NEDC ECE-15 cykeln. Motsvarar i verkliga förhållanden (vintertid-sommartid): 115 km-170 km (22 kWh batteri) / 200 km-300 km (41 kWh batteri).

Det står ju där att den klarar 20 mil på vintern enligt NEDC. Men det klarar ju Björn i verkligheten också fast NEDC visar glädjesiffror.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-28 kl. 02:01.
Citera
2018-10-28, 01:59
Medlem
franges avatar
Citat:

Vintertest ZOE -2C.
https://www.youtube.com/watch?v=ooxNIz9rGfg&t=93s

Idiot-autist! Fatta att det för normala människor inte går att planera livet efter när det passar för bilen att åka på en tur!

Som han skriver angående förvärmningen - "men det är ju inte lönt om jag inte vet exakt när jag ska köra nästa dag."
Citera
2018-10-28, 02:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Idiot-autist! Fatta att det för normala människor inte går att planera livet efter när det passar för bilen att åka på en tur!

Som han skriver angående förvärmningen - "men det är ju inte lönt om jag inte vet exakt när jag ska köra nästa dag."

Du har tydligen löst men inte förstått.

Detta problem läste Tesla direkt genom att ha aktiv tempkontroll med vätskekylning/värmning.

Batteriet hålls varmt hela tiden oavsett om man laddar eller står parkerad. man kan alltså ta bilen när man vill och batteriet håller specad temperatur.
Detta system har
de flesta andra förutom ZOE och Leaf eftersom de har passiv tempkontroll.

Det gör också att båda dessa bilar får laddningsproblem vid flera snabbladdningar efter varandra, "rapidgate", för att batteriet då blir för varmt.

Du verkar ha problem med något.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-28 kl. 02:35.
Citera
2018-10-28, 02:22
Medlem
Har kört några månader nu med elbil, kommer snart till det mest intressanta, alltså hur den klarar vintern. Några långturer har jag inte tänkt mig, då får man ta en annan bil, men den skall klarar det dagliga jobbet och dessutom hålla värmen i kupén, det senare är jag smått tvivlande på - någon som kört någon/några vintrar? Det handlar om en E-Golf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in