2018-08-12, 18:55
Avslutad
Hur lever man med att ha dödat över 60 människor och ärrat många för livet?
Man är ju en massmördare.
Citera
2018-08-13, 14:15
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Hur lever man med att ha dödat över 60 människor och ärrat många för livet?
Man är ju en massmördare.

Och borde som sådan sitta inne på livstid. Det är verkligen synd att straffen är så mesiga här i landet. Har man anlagt en brand som resulterar i 60 människors död ska det betraktas som mord på 60 människor och straffas med 60 livstidsstraff.
Citera
2018-10-16, 15:32
Medlem
mjohan84s avatar
Betalades de 3 miljonerna ut ?

Vart tog hämden vägen ? Ingen av de dömda har så vitt jag vet aldrig drabbats av repressalier
Citera
2018-10-21, 19:02
Medlem
Ördögs avatar
Expressen skrev detta för ett par veckor sedan.

https://www.expressen.se/gt/-20-ar-efter-diskoteksbranden-i-goteborg-vad-var-det-som-hande-den-natten/

SVT har gjort en dokumentärserie som sänds "under oktober". Vet någon mer?

https://vipatv.svt.se/204/artiklar/2018-05-03-de-gor-dokumentarserie-om-diskoteksbranden.html
Citat:
Men Kenny Adersjö understryker att historien om diskoteksbranden, berättad 20 år senare också handlar om något större.

– Vi måste nå ut med samhällsinnehåll till en yngre publik, understryker Kenny Adersjö. Foto: Mats Carlsson-Lénart

– Det blir ju att vi tecknar en bild av hur Sverige förändrats på 20 år. Annars hade vi ju på Samhälle inte gjort en sådan här produktion om en enstaka händelse.

Men framförallt är Adersjös och Tunbäcks serie ett försök från Samhälle att nå en yngre publik.

– Vi måste prova nya format och vi riktar oss här inte minst mot en Play-publik. I stället för timslånga klassiska samhällsprogram presenterade på ett traditionellt sätt så gör vi en serie med 30-minutersdelar som har en tydligare seriedramaturgi, säger Kenny Adersjö.

Serien sänds under oktober.

"...en bild av hur Sverige förändrats på 20 år" ... Ja, det har onekligen skett en del förändringar, även om de inte varit lätta att registrera. Men om man går ytterligare 20 år bak i tiden, är man framme vid år 1979. Och den tidens Sverige känns redan fruktansvärt avlägset.
Senast redigerad av Ördög 2018-10-21 kl. 19:07.
Citera
2018-10-22, 08:15
Medlem
canoes avatar
Vad gör de 4 brottslingarna idag? Jag känner så många som överlevde diskoteksbranden 98 i backa men som fick sina liv förstörda.. Blev hemlösa, knarkare, psykiskt sjuka, kriminella, deprimerade, tog självmord etc.. Hur fan kan livet vara så orättvist? Varför får dessa 4 idioter fortsätta leva normala liv under skyddad identitet när de förstörde halva Göteborg?
Citera
2018-10-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canoe
Vad gör de 4 brottslingarna idag? Jag känner så många som överlevde diskoteksbranden 98 i backa men som fick sina liv förstörda.. Blev hemlösa, knarkare, psykiskt sjuka, kriminella, deprimerade, tog självmord etc.. Hur fan kan livet vara så orättvist? Varför får dessa 4 idioter fortsätta leva normala liv under skyddad identitet när de förstörde halva Göteborg?

För att vi bor i Sverige och har ett fuckat rättssystem, som mer eller mindre belönar exempelvis våldtäktsmän eller massmördare och nedvärderar offren. För att Sverige är ett vänsterland där folket sedan andra världskriget har manipulerats att tycka på ett visst sätt.
Vårt folk är hjärntvättade, och det gäller inte bara Sverige, utan många andra länder i Europa.
Dömda våldtäksmän som förgripit sig på barn och flertalet kvinnor, som har förstört livet för oskyldiga människor, sitter på det skettafinansierade hotellet (rättspsyk) och spelar playstation och äter bättre mat än vad sjukvården och äldrevården erbjuder. Och nej, playstation är ingen skröna!
Senast redigerad av white.heavy.engine 2018-10-25 kl. 12:26.
Citera
2018-10-26, 11:31
Medlem
Ördögs avatar
20 år efter branden döljer Katarina fortfarande ärren
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7075140
Citat:
Det är 20 år sedan Backabranden. Katarina Sisic var 15 år, hon överlevde branden men fick omfattande brännskador.

Maggan var larmoperatör under Backabranden
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7075596
Citat:
En av de fem larmoperatörer som arbetade på SOS Alarm under Backabranden var Maggan Hurtig. Till P4 Göteborg berättar hon om den fruktansvärda natten.
Citera
2018-10-26, 18:53
Medlem
Eva Franchell skriver:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/oR2eXV/63-ungdomar-dog-nar-discot-borjade-brinna

Och att vi måste hålla ihop!

Inte ett enda ord om att alla gärningsmän var iranier!!!!!!!!!!

Inte så konstigt att hon var en av Anna Lindhs bästa väninnor!

Det är för ynkligt!!!!!!!!!!! Saknar fler ord!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jo nio ord till har jag och dessa är:

HUR KAN DU LEVA MED DIG SJÄLV EVA FRANCHELL????
Senast redigerad av InteMuhammed 2018-10-26 kl. 18:55.
Citera
2018-10-27, 00:38
Medlem
Proras avatar
Ytterligare en snyftartikel, där en viss Björn Sandmark inte drar sig för att ta tillfället i akt och skamlöst utnyttja minnet av de 63 döda ungdomarna för att demonisera de som vill ha en striktare migrationspolitik, naturligtvis utan att nämna att förövarna var fyra iranier som ansåg sig kränkta eftersom de avkrävdes inträde till festen, men vägrade, och för att återupprätta sin heder istället gick runt huset och anlade branden i en trappuppgång:

https://www.expressen.se/kultur/ide/det-var-vara-ungar-som-dog-i-backabranden/

Detta var för övrigt första gången jag hörde talas om att blåljuspersonal attackerades i Sverige.

Detta var inte blattar som kastade sten på brandmän som försökte släcka bilbränder, inte heller blattar som försökte tränga sig in på akutmottagningen till sina skottskadade "bruschor".

Inte alls.

Detta var blattar som under en pågående eldsvåda, där deras kamrater höll på att kvävas av giftig brandrök eller stekas ihjäl av hettan, likt förbannat tyckte att det var en lysande idé att vara i vägen och börja bråka och försinka räddningspersonalens arbete. Om detta kostade extra liv i onödan vet väl ingen, men i dessa sammanhang är varje sekund viktig.

Noterbart också att så gott som all kriminalitet i Nordstan upphörde veckan efter branden. Allt utländskt slödder som i vanliga fall uppehöll sig där och levde rövare sökte sig i stället till brandplatsen som fungerade som en slags fritidsgård ute i det fria. Men efter några dagar försvann antagligen nyhetens behag och status quo återupprättades.
Senast redigerad av Prora 2018-10-27 kl. 00:44.
Citera
2018-10-27, 08:33
Medlem
Joe Blows avatar
Hade det varit några andra än svartskallar som medvetet tände på så hade detta oupphörligen omnämnts som vår tids värsta attentat. Nu beskrivs det i statsmedia som att "Elden började i trapphuset..." En tragisk olycka helt enkelt. Och den historiebeskrivningen har lyckats. Jag roade mig med att fråga en handfull på jobbet igår och man mindes det som ett elfel, fimp i en papperskorg, okänd orsak, en frysbox(?!?) och en rökmaskin som gått varm. När jag upplyste dom om hur det gått till trodde dom att jag ljög.
Citera
2018-10-28, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Hade det varit några andra än svartskallar som medvetet tände på så hade detta oupphörligen omnämnts som vår tids värsta attentat. Nu beskrivs det i statsmedia som att "Elden började i trapphuset..." En tragisk olycka helt enkelt. Och den historiebeskrivningen har lyckats. Jag roade mig med att fråga en handfull på jobbet igår och man mindes det som ett elfel, fimp i en papperskorg, okänd orsak, en frysbox(?!?) och en rökmaskin som gått varm. När jag upplyste dom om hur det gått till trodde dom att jag ljög.

På nyhetsmorgon satt en av överlevarna och pratade om hur "olyckan" är ett tecken på att mångfald fungerar, 26 olika nationaliteter fick plats på en så liten yta som diskoteket och rättegångsförhandlingarna översattes till 19 språk, det är bevis för att det kommer fungera i "hela stora Sverige".
Citera
2018-10-28, 08:57
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rippad&Stenhård
Shoresh Kaveh

Housein Arsani

Meysam Mohammadyeh

Mohammad Mohammadamini

Alla känner igen Breivik, men få känner igen dessa snubbar i landet efter 20 år..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in