2018-10-27, 10:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du väljer själv om du vill va något offer eller inte i en sån sits.

Sedan så är det väldigt bra att kunna ta skit men ändå fortsätta stark.
Speciellt i arbetslivet är det väldigt bra att kunna välja sina strider för att klättra uppåt.
För eller senare dyker de upp ett bra tillfälle att göra sig av med någon antagonist som i regel har mer än en fiende...

Hade samma känsla som du men lärde mig hantera alla blandade känslor av hat, vrede, orättvisa osv och istället gilla läget.
Tro mig folk känner omedvetet av detta och behandlar dig annorlunda om du kan hantera de på rätt sätt.
Kan säga att jag uppfattar mig som framgångsrik och jag märker att det är betydligt mer ovanligt att någon försöker ge mig skit än vad många andra beskriver. Att jag inte tar skit framkallar respekt. Men fortsätt du att kräla och inbilla dig att du är en listig strateg.
Citera
2018-10-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Kan säga att jag uppfattar mig som framgångsrik och jag märker att det är betydligt mer ovanligt att någon försöker ge mig skit än vad många andra beskriver. Att jag inte tar skit framkallar respekt. Men fortsätt du att kräla och inbilla dig att du är en listig strateg.
Om du ger dig in på något som säg en krävande utbildning som jägare så kan jag lova dig att du får noll respekt om du ger dig för att du inte klarar av någon skriker på dig..
Utbildningen bygger på att du måste jobba för att få respekt.
Samma grej är det på många krävande arbetsplatser där man är beroende av att kunna lita på varandra när det gäller.
Man testar om du klarar att ta lite skit och ser hur du reagerar på det.
Reagerar du på ett avslapnatt sätt och presterar så får du folks respekt, regagerar du som en lättkränkt tonåring så får ingen som helst respekt.

Självfallet så ska det ju inte vara samma tongångar som i det militära där man tränar för att funka under extrema omständigheter.
Jag väljer mina strider med omsorg, varför välja en strid om det enda jag vinner är inbillad ära när jag kanske förlorar annat som är så mycket viktigare?
Citera
2018-10-27, 20:57
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okido
Fjälljägare mot sin vilja?

Eller hur.

En av Sveriges absolut tuffaste (och bästa) militärutbildningar, där hamnar man inte by chance eller av en slump, dit söker man och är man jävligt duktig så kommer man in.

Han kommer må hur bra som helst där och kommer bli en bättre människa och soldat under utbildningen. Låter mest som det är du som har problem med att han ska vara bort?

Ärligt talat undrar jag om det inte är du som har mest problem, du har iallafall ingen vetskap om den svenska militärtjänsten.

Läst tråden igen och sen läser du ditt eget svar, då borde du se vad du inte förstår.
Citera
2018-10-27, 21:37
Medlem
gummi-bands avatar
Vilket trams pojkar. Håll er till ämnet.
Själv gjorde jag värnplikten på AJB/K4 2008-2009. Hade ett fungerande förhållande under hela tiden jag låg inne och idag är jag gift och har barn med samma jänta som pallade vänta på mig.

Ge pöjken lite tid. Man placeras inte som jägare, det är specialuttagningar till de platserna. Var stolt över honom och håll tummarna för att han inte tillhör de 20% som får avrusta efter 2 veckor för att de inte kan hålla huvudet kallt och ta befälens fostran.

Bästa tiden i mitt liv (hittills).
Citera
2018-10-27, 23:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Om du ger dig in på något som säg en krävande utbildning som jägare så kan jag lova dig att du får noll respekt om du ger dig för att du inte klarar av någon skriker på dig..
Utbildningen bygger på att du måste jobba för att få respekt.
Samma grej är det på många krävande arbetsplatser där man är beroende av att kunna lita på varandra när det gäller.
Man testar om du klarar att ta lite skit och ser hur du reagerar på det.
Reagerar du på ett avslapnatt sätt och presterar så får du folks respekt, regagerar du som en lättkränkt tonåring så får ingen som helst respekt.

Självfallet så ska det ju inte vara samma tongångar som i det militära där man tränar för att funka under extrema omständigheter.
Jag väljer mina strider med omsorg, varför välja en strid om det enda jag vinner är inbillad ära när jag kanske förlorar annat som är så mycket viktigare?
Du verkar inte förstå. Jag litar inte på någon som skriker på mig och jag ger vederbörande ingen respekt. Det finns ingen forskning som visar att det är effektivt att skrika på folk för att "funka under extrema omständigheter". Jag reagerar inte "på ett avslappnat sätt" eftersom jag är vuxen och inte en skitunge som blir utskälld av någon arg gubbe för att ha pallat äpplen.

Det är så man får respekt och så man visar respekt. Jag kan lova dig att de som skrikit på dig hade inte kommit på tanken att skrika på mig. Så mycket förstår jag, vi har inte samma problem.
Citera
2018-10-28, 13:45
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå. Jag litar inte på någon som skriker på mig och jag ger vederbörande ingen respekt. Det finns ingen forskning som visar att det är effektivt att skrika på folk för att "funka under extrema omständigheter". Jag reagerar inte "på ett avslappnat sätt" eftersom jag är vuxen och inte en skitunge som blir utskälld av någon arg gubbe för att ha pallat äpplen.

Det är så man får respekt och så man visar respekt. Jag kan lova dig att de som skrikit på dig hade inte kommit på tanken att skrika på mig. Så mycket förstår jag, vi har inte samma problem.
Jag tror inte du förstår att det finns olika situationer där det är befogat för att bland annat testa människors mentala stabilitet.
Jag är fult medveten om att det bästa är att ha en sån ''pondus'' att du inte behöver skrika.
När jag var i det militära så var ju befälen i regel lugnare och hade mer pondus ju högre rank de hade.
En kapen hade ju i princip alltid mer pondus än någon sergeant.

Men även högre befäl skrek ju när någon gjorde bort sig ordentligt, skillnaden var ju att de sparade skrikandet.
Som när någon rekryt sköt fastän denne inte hade tillstånd att skjuta eller lekte med sitt vapen så att det pekade osäkrat på hans kamrater.
När man beter sig på detta sätt så förtjänar man fan att bli behandlad som en skitunge eftersom man inte haft vet att bete sig bättre än ett barn.

Om du säg jobbar som bilmekaniker och din kollega sänker ställningen utan att kolla efter under så att du nästan krossas under en bil så hade du nog också lackat med besked.
Är din kollega vettig så kommer han inte börja tjafsa emot som någon skitunge utan ta skiten och be om ursäkt.

Nej du är fortfarande kvar i någon wanna be gangsta mentalitet, jag tar fan inte skit från någon!
Respektera mig! osv
Du verkar inte veta vad riktig respekt är.
Citera
2018-10-28, 14:07
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Jag tror inte du förstår att det finns olika situationer där det är befogat för att bland annat testa människors mentala stabilitet.
Jag är fult medveten om att det bästa är att ha en sån ''pondus'' att du inte behöver skrika.
När jag var i det militära så var ju befälen i regel lugnare och hade mer pondus ju högre rank de hade.
En kapen hade ju i princip alltid mer pondus än någon sergeant.

Men även högre befäl skrek ju när någon gjorde bort sig ordentligt, skillnaden var ju att de sparade skrikandet.
Som när någon rekryt sköt fastän denne inte hade tillstånd att skjuta eller lekte med sitt vapen så att det pekade osäkrat på hans kamrater.
När man beter sig på detta sätt så förtjänar man fan att bli behandlad som en skitunge eftersom man inte haft vet att bete sig bättre än ett barn.

Om du säg jobbar som bilmekaniker och din kollega sänker ställningen utan att kolla efter under så att du nästan krossas under en bil så hade du nog också lackat med besked.
Är din kollega vettig så kommer han inte börja tjafsa emot som någon skitunge utan ta skiten och be om ursäkt.

Nej du är fortfarande kvar i någon wanna be gangsta mentalitet, jag tar fan inte skit från någon!
Respektera mig! osv
Du verkar inte veta vad riktig respekt är.
Nu har du skiftat från att man ska skrika på folk för att träna dem inför "extrema förhållanden" till att det kan vara befogat att skrika på någon som håller på att ha ihjäl nån. Givetvis är det ibland befogat att skrika för att påkalla uppmärksamhet när någon är på väg att tappa en bil på en kollega. Men det var inte det vi diskuterade. Jag förstår dock varför du gör den här glidningen och det tycker jag i grunden är bra, eftersom det betyder att du lyssnar.

Att skrika på en person för att förminska eller skrämma personen beror nästan alltid på en osäkerhet och mindervärdeskomplex hos den som skriker. Om man skriker på någon i syfte att distrahera personen under en övning ska detta såklart vara uttalat innan och är en del av träningen. Att skrika på någon som gör ett misstag, utan att det är behövligt för att förhindra ett pågående misstag, är en slags bestraffning och, vilket jag nu får anledning att återkomma till, saknar vetenskapligt stöd när det gäller de påståenden du kommer med.

Jag tycker du ska fundera på varför du tillåtit folk att förnedra dig och fundera på om du verkligen vunnit eller förlorat på det. Såklart vill du rationalisera din underkastelse genom att tänka att du vunnit så mycket, du hade inte varit där du är idag om du sagt ifrån. Har du någonsin hört en framgångsrik person säga så när de får frågan? Jag är framgångsrik för jag har tagit så mycket skit? Sanningen är ibland svår, men insikten du är på spåren kan vara en av dina viktigaste, tror jag.
Citera
2019-03-03, 23:55
Medlem
Swedenfirst1910s avatar
Fundera söka in nu till 26 juli, jägarsoldat. Hur går det till vid ansökning, när man ska genomgå psykolog test mm.. vad är kraven och var är det för tester psykologen kollar på en.? Tacksam om någon har någon aning!
Citera
2019-04-13, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenfirst1910
Fundera söka in nu till 26 juli, jägarsoldat. Hur går det till vid ansökning, när man ska genomgå psykolog test mm.. vad är kraven och var är det för tester psykologen kollar på en.? Tacksam om någon har någon aning!
Ett krav är att undvika använda ord som "broshan", "tjejen", "mannen" etc samt kunna skillnaden mellan de och dem - dvs skriva som en normalbegåvad svensk och inte som en psykiskt funktionshindrad babian från Mellanöstern. Bara för att man bor i ett helveteshåla omringad av medlemmar i khallajalla pedosekten, behöver man inte efterapa deras sätt att uttrycka sig i tal och skrift. Det finns nämligen inget mer förnedrande än när etniska svenskar börjar både prata och bete sig som pedoprofetens folk i våra no-go-zoner. Trots den mångfaldssmörja svensken matas med via media och utbildningsväsendet, är varken al shabaab, hijab eller kebab, svenska företeelser. Om du vill bli svensk jägarsoldat får du börja tala, tänka och agera som svensk. Lycka till!
Citera
2019-04-13, 08:20
Medlem
Citat:
Nu har du skiftat från att man ska skrika på folk för att träna dem inför "extrema förhållanden" till att det kan vara befogat att skrika på någon som håller på att ha ihjäl nån. Givetvis är det ibland befogat att skrika för att påkalla uppmärksamhet när någon är på väg att tappa en bil på en kollega. Men det var inte det vi diskuterade. Jag förstår dock varför du gör den här glidningen och det tycker jag i grunden är bra, eftersom det betyder att du lyssnar.

Att skrika på en person för att förminska eller skrämma personen beror nästan alltid på en osäkerhet och mindervärdeskomplex hos den som skriker. Om man skriker på någon i syfte att distrahera personen under en övning ska detta såklart vara uttalat innan och är en del av träningen. Att skrika på någon som gör ett misstag, utan att det är behövligt för att förhindra ett pågående misstag, är en slags bestraffning och, vilket jag nu får anledning att återkomma till, saknar vetenskapligt stöd när det gäller de påståenden du kommer med.

Jag tycker du ska fundera på varför du tillåtit folk att förnedra dig och fundera på om du verkligen vunnit eller förlorat på det. Såklart vill du rationalisera din underkastelse genom att tänka att du vunnit så mycket, du hade inte varit där du är idag om du sagt ifrån. Har du någonsin hört en framgångsrik person säga så när de får frågan? Jag är framgångsrik för jag har tagit så mycket skit? Sanningen är ibland svår, men insikten du är på spåren kan vara en av dina viktigaste, tror jag.
För att man tydligen behöver förklara för dig att det inte är svart och vit!

Åter igen så kan det mycket väl vara för en del individer men du har missat vad det handlar om för din del!
Du väljer själv om du låter någon som skriker på dig sänka dig eller inte.
Sen så är ju poängen med skrikandet att helt enkelt stressa upp och göra människor obekväma.
Det handlar om att sålla ut psykiskt veka individer.
Så du tror inte på bestraffningar heller?
Alla elitutbildningar för soldater som SAS, Neavy seal gör helt enkelt fel när de skriker och ger ut straff som straffar gruppen även om bara en individ gjorde fel, vad tror du egentligen är syftet?
Varför tror du ens man har prövningar som liknar hell week för svenska SOG, SAS mm?
Ingen sömn, konstant skrikande, förnedring mm.
För att man vill sålla ut lättkränkta snowflakes som dig själv som helt ärligt talat tror att man blir stark av att aldrig genomlida hårda prövningar.

Haha om det är något väldigt många framgångsrika har tagit så är det ju skit!
Speciellt om man börjat från botten och jobbat sig uppåt i ett företag eller startat ett företag själv!
Om du säg har börjat kränga bilar för att du har startat en bilfirma, hur tror du dina affärer kommer att gå om du tappar ansiktet så fort en kund inte kommer in med trevlig attityd?
Är du en vinnare så åker kunden därifrån med en av dina bilar är du en förlorare så åker en ännu grinigare kund därifrån och sprider dynga om dig.
Varför tror framgångsrika företag som hotell etc i regel har trevlig personal som kan ta skit?

Nej när det gäller framgångsrika människor så är det just förmågan att ta kopiösa mängder skit och motgångar och ändå fortsätta framåt som gör dom till vinnare.
Citera
2021-10-07, 23:39
Medlem
F.Hansens avatar
Ponera att nån är uttagen till jägare i Arvidsjaur. Vilket myggmedel är bäst och hur många liter är bra att ta med?

Ponera att personen är hungrig och är mån om att se om sitt proteinbehov, får man ta med proteinpulver? Bars? Hur mycket?
När det kommer till kosttillskott, är multivitamin ok? Resorb, etc?

Ponera att personen har egen friluftsutrustning som kängor, kniv, yxa, överlevnadssaker, får man ta med dessa, och använda dem under vissa övningar?

Tydligen har försvarsmakten inte löst problem med igenimmande skyddsglasögon, får man ta med antifog?
Citera
2021-10-08, 09:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Ponera att nån är uttagen till jägare i Arvidsjaur. Vilket myggmedel är bäst och hur många liter är bra att ta med?

Ponera att personen är hungrig och är mån om att se om sitt proteinbehov, får man ta med proteinpulver? Bars? Hur mycket?
När det kommer till kosttillskott, är multivitamin ok? Resorb, etc?

Ponera att personen har egen friluftsutrustning som kängor, kniv, yxa, överlevnadssaker, får man ta med dessa, och använda dem under vissa övningar?

Tydligen har försvarsmakten inte löst problem med igenimmande skyddsglasögon, får man ta med antifog?

Problemet med att "ta med eget" är att när det blir krig kommer det inte att fungera - då är man hänvisad till vad försvaret har att dela ut. Det är därför folk som fungerar perfekt bara med rätt medicin (ADHD-nissar, diabetiker) inte anses vara soldatämnen.

Försvaret har bra myggmedel och näringsfysiologer, så problemen finns inte där. Problemen ligger i att utbildningen syftar till att vänja soldaten vid att allt inte alltid fungerar och att ändå lösa uppgiften. Att lära sig att fungera även utan rikligt med mat och hur man reder sig utan myggmedel är litet trista delar av träningen, men de har flera syften, inte enbart på den lägre nivån "hunger" eller "j-a f-b mygghelveten".

Man får givetvis ta med vad man önskar (inom lagens råmärken) men på övningar kommer man att upptäcka att det finns begränsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in