2018-10-19, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kisumixv
Nej, han har blivit placerad där nu när värnplikten gäller igen. Han har ej sökt dit.

När han kom hem efter mönstringen grät han i en timme för att han inte vill lämna familjen, jobbet, livet här liksom. Så nej, han har INTE valt det här.
Wow - Förutom basker och "järnskrot på axeln" så suktar han efter en Oscarsstatyett också!!
Citera
2018-10-19, 08:07
Medlem
moderndators avatar
Du, jag tror inte han har blivit placerad som jägarsoldat i Arvidsjaur ofrivilligt.
Det är inte ens säkert att han rycker in i Arvidsjaur eftersom den kompletterande prövningen för de som rycker in nästa år inte ens har ägt rum.
Om han nu mot all förmodan skulle bli kallad till den kompletterande prövningen, säg till honom att göra bort sig, springa milen på 2h eller bara klara fem armhävningar. Då går hans plats förmodligen till någon som har tränat hårt och är motiverad.
Detta känns som en trolltråd.
Citera
2018-10-19, 08:51
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Tjena! Min kille ska göra värnplikt nu till sommaren och ska vara i Arvidsjaur som jägarsoldat. Han ska tjänstgöra i 11 månader och har blivit satt där ofrivilligt, 60 mil hemifrån, och han har lite frågor angående det:

Hur kommer schemat se ut? Kommer han vara ledig varannan helg eller kommer det vara t ex 3 veckor i fält, 1 vecka hemma?

Hur psykiskt krävande är det egentligen? Hur strikta är befälen osv?

Hur ser måltiderna ut?

Tacksam för svar!!

Med den frågeställningen betvivlar jag han är "rätt Man". Du är säker på det inte handlar om "jägare examen"? 11 månader säger du...!
Citera
2018-10-19, 09:36
Medlem
kisumixvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Du, jag tror inte han har blivit placerad som jägarsoldat i Arvidsjaur ofrivilligt.
Det är inte ens säkert att han rycker in i Arvidsjaur eftersom den kompletterande prövningen för de som rycker in nästa år inte ens har ägt rum.
Om han nu mot all förmodan skulle bli kallad till den kompletterande prövningen, säg till honom att göra bort sig, springa milen på 2h eller bara klara fem armhävningar. Då går hans plats förmodligen till någon som har tränat hårt och är motiverad.
Detta känns som en trolltråd.

men varför skulle jag lägga tid på att ljuga om detta? hahah. han har redan mönstrat och blivit placerad, och ska rycka in 24e juni 2019.
Citera
2018-10-19, 10:26
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
men varför skulle jag lägga tid på att ljuga om detta? hahah. han har redan mönstrat och blivit placerad, och ska rycka in 24e juni 2019.

Utan att säga för mycket om vem jag är - men ingen kommer till bli uttagen till jägarsoldat vid mönstringen som inte vill bli det.

Han kan ha blivit kallad till mönstring. Han kan ha blivit "pliktad" in i systemet - men han har _inte_ blivit "placerad" som jägarsoldat.

Om han inte frivilligt sökt dit skulle han aldrig kunna bli placerad där. Man gör inte så bara för "att jävlas" med människor. Och framförallt - han är ingen nytta för förbandet om han inte vill vara där. I just fallet jägarförband är det helt enkelt inte möjligt att bli "placerad" där mot sin vilja.
Citera
2018-10-19, 10:40
Medlem
Han kanske är uttagen som förstärkningssoldat, vilket inte har samma krav som riktig jägare.
Citera
2018-10-19, 12:26
Medlem
grassmans avatar
Citat:
När han kom hem efter mönstringen grät han i en timme för att han inte vill lämna familjen, jobbet, livet här liksom. Så nej, han har INTE valt det här.

Om han grät för att han inte ville lämna sin familj, värför presterade han på mönstringen då?
Citera
2018-10-19, 12:30
Medlem
Fjälljägare mot sin vilja?

Eller hur.

En av Sveriges absolut tuffaste (och bästa) militärutbildningar, där hamnar man inte by chance eller av en slump, dit söker man och är man jävligt duktig så kommer man in.

Han kommer må hur bra som helst där och kommer bli en bättre människa och soldat under utbildningen. Låter mest som det är du som har problem med att han ska vara bort?
Citera
2018-10-19, 13:02
Medlem
Jägarförband, Arvidsjaur och ordet "ofrivilligt" är totala motsatser. Inte en chans att killen "blivit satt" där ofrivilligt. Det är de mest motiverade och bästa som hamnar där !

Sedan (väl antagen) sker en gallring som heter duga. Allt för att sortera ut de bästa. Varför skulle de lägga tid på att ta in folk som inte ens vill vara där ?

Det är bara att söka på "jägarsoldat" på youtube för att hitta avsnitt att titta på !

Han drar en vals för dig såklart, han har sökt dit målmedvetet.
Senast redigerad av Revolutions 2018-10-19 kl. 13:05.
Citera
2018-10-19, 14:10
Medlem
Bluebeast72s avatar
ka som jägare är jävligare
Citera
2018-10-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
ka som jägare är jävligare

Olika typer av jävlighet, handlar i grund och botten om vilka typer utmaningar du klarar av bäst att hantera.
Citera
2018-10-19, 15:56
Medlem
soFFturkEns avatar
Genomför just nu årets GU som jägarsoldat i Arvidsjaur så ska svara på dina frågor så bra jag kan.

"Hur kommer schemat se ut? Kommer han vara ledig varannan helg eller kommer det vara t ex 3 veckor i fält, 1 vecka hemma? "
När vi ryckte in i Juni så kom vi hem först i slutet på Juli, så vi var där lite mer än en månad innan första hemresan. Men efter det så varierar det och vi snittar väl ca 8 lediga dagar per månad. Dock en längre ledighet under jul/nyår på 2,5 veckor.
Ca hälften av tiden så sover man i fält och den andra hälften så sover man i logement, vilket innebär att ni kommer ha mycket tid för att prata i telefon vissa veckor och andra veckor så kommer ni knappt höra av varandra. Dock är dagarna alltid långa och under GMU, de första tre månaderna, så slutade vi runt 21-22 på kvällarna för det mesta. Nu efter 4,5 månad så är väl en vanlig dag 06:00 - 20:00 i snitt.

"Hur psykiskt krävande är det egentligen? Hur strikta är befälen osv?"
Väldigt svårt att svara på. Mina referensramar ser antagligen inte ut som dina och det krävs att man varit med om det för att själv avgöra hur psykiskt krävande det egentligen är. Dock så mår alla väldigt dåligt i början och för vissa så har det fortfarande inte blivit bättre.
Befälen varierar. Allt från obstinata fänrikar med mindervärdeskomplex till meriterade fanjunkare som faktiskt fokuserar på att utbilda istället för att skrika och gorma. Men ja, befälen är stränga och gör du fel så kan du få stå på skvadronsplan och göra patron ur tills du somnar ståendes. Så om din pojkvän inte klarar av att folk skriker på honom så kan han lika gärna stanna hemma.

"Hur ser måltiderna ut?"
I fält så är det frystorkad mat som gäller. Alltså färdiga portioner som man blandar med varmt, ibland kallt, vatten och som man sedan bajsar ut som en röd sörja. Men när man är på kasern så är det "ISO" som gäller. Alltså färdiglagad mat i isoleringskärl som man sedan äter ur ett kärl. Väldigt ofta så blir det kokt potatis/ris med någon smaklös gryta. Men klart bättre än blå bandets "orientaliska pasta med medelhavssmak".

Ifall du, eller någon annan, har fler frågor så är det bara att fråga. Är ledig tills på söndag så svarar på så mycket jag kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in