2018-10-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det fetade är anledningen till att jag aldrig skulle klarat lumpen. Hade lappat till första idiot som stått och skrikit åt mig och tagit vilket straff det nu än hade blivit. Finns 0% chans att jag låtit mig förnedras av någon halvportion med mindervärdeskomplex. Har en kompis som är likadan som var på någon sån där uttagningshelg för nått jägarförband. Tog inte många timmar innan han tog väskan och drog från det kan jag säga.

Kan tillägga att jag inte har något som helst problem med hierarkier i övrigt. Fungerar bra i hierarkier där det finns respekt åt båda hållen.

Behöver man skrika på soldaterna har man inte rätt ledarskap i grunden, så är det bara.
Citera
2018-10-20, 14:16
Medlem
proggbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osiris123
Jag tror faktiskt att det året jag tillbringade min tid där var första året de försökte med kvinnor. Som jag ser det så är det absolut ingen plats för en kvinna och ej heller för många män. Ang Lasson finns det mycket att läsa om hette tidigare Larsson men bytte namn till Lasson gjorde två vändor i främlingslegionen och lite utav en legendar på K4 Prickskytt om jag inte missminner mig. Var Major sedan degraderad till Kapten efter bråk i bastun.....skitsamma legendarer har många historier.

Lasson hette Lasson innan legionen då jag hade honom som befäl 81-82 och framförallt på Prickskytteövningarna...say no more :-D

Nåväl för att återgå till topic kan jag säga att maten var bra på tidigt 80-tal då jag gick upp 9 kg på 3 månader.
Citera
2018-10-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soFFturkEn
Genomför just nu årets GU som jägarsoldat i Arvidsjaur så ska svara på dina frågor så bra jag kan.

"Hur kommer schemat se ut? Kommer han vara ledig varannan helg eller kommer det vara t ex 3 veckor i fält, 1 vecka hemma? "
När vi ryckte in i Juni så kom vi hem först i slutet på Juli, så vi var där lite mer än en månad innan första hemresan. Men efter det så varierar det och vi snittar väl ca 8 lediga dagar per månad. Dock en längre ledighet under jul/nyår på 2,5 veckor.
Ca hälften av tiden så sover man i fält och den andra hälften så sover man i logement, vilket innebär att ni kommer ha mycket tid för att prata i telefon vissa veckor och andra veckor så kommer ni knappt höra av varandra. Dock är dagarna alltid långa och under GMU, de första tre månaderna, så slutade vi runt 21-22 på kvällarna för det mesta. Nu efter 4,5 månad så är väl en vanlig dag 06:00 - 20:00 i snitt.

"Hur psykiskt krävande är det egentligen? Hur strikta är befälen osv?"
Väldigt svårt att svara på. Mina referensramar ser antagligen inte ut som dina och det krävs att man varit med om det för att själv avgöra hur psykiskt krävande det egentligen är. Dock så mår alla väldigt dåligt i början och för vissa så har det fortfarande inte blivit bättre.
Befälen varierar. Allt från obstinata fänrikar med mindervärdeskomplex till meriterade fanjunkare som faktiskt fokuserar på att utbilda istället för att skrika och gorma. Men ja, befälen är stränga och gör du fel så kan du få stå på skvadronsplan och göra patron ur tills du somnar ståendes. Så om din pojkvän inte klarar av att folk skriker på honom så kan han lika gärna stanna hemma.

"Hur ser måltiderna ut?"
I fält så är det frystorkad mat som gäller. Alltså färdiga portioner som man blandar med varmt, ibland kallt, vatten och som man sedan bajsar ut som en röd sörja. Men när man är på kasern så är det "ISO" som gäller. Alltså färdiglagad mat i isoleringskärl som man sedan äter ur ett kärl. Väldigt ofta så blir det kokt potatis/ris med någon smaklös gryta. Men klart bättre än blå bandets "orientaliska pasta med medelhavssmak".

Ifall du, eller någon annan, har fler frågor så är det bara att fråga. Är ledig tills på söndag så svarar på så mycket jag kan.

Hur svårt är det komma in på GU som jägarsoldat? Enligt försvarsmakten ska man ha väldigt god stresstålighet och väldigt goda fysiska egenskaper, men eftersom även kvinnor ska kunna klara utbildningen så borde det väl räcka med att vara hyfsat vältränad?
Citera
2018-10-20, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proggbonden
Lasson hette Lasson innan legionen då jag hade honom som befäl 81-82 och framförallt på Prickskytteövningarna...say no more :-D

Nåväl för att återgå till topic kan jag säga att maten var bra på tidigt 80-tal då jag gick upp 9 kg på 3 månader.

Å fan! är helt hundra att jag läst i Blå dragonen att han bytte eller hört under min tid där men självklart kan jag ha tokfel i detta, hade han aldrig själv som befäl. Lindh/Neuenhofen/Andersson mm
Senast redigerad av Osiris123 2018-10-20 kl. 22:19.
Citera
2018-10-21, 19:30
Medlem
kisumixvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Nej, även de har KP.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/befattningsguiden/forstarkningssoldat/

kan vara detta han blivit placerad som också, och han ska på KP oavsett. han tror inte att han kommer klara de fysiska kraven, finns det då en möjlighet att han blir hemskickad?

är lumpen likadan som förut, att befälen skriker och är otrevliga?
Citera
2018-10-21, 20:04
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friskomannen
Hur svårt är det komma in på GU som jägarsoldat? Enligt försvarsmakten ska man ha väldigt god stresstålighet och väldigt goda fysiska egenskaper, men eftersom även kvinnor ska kunna klara utbildningen så borde det väl räcka med att vara hyfsat vältränad?

Skulle säga att det snarare är den mentala biten som är viktigare än den fysiska, även om båda förstås bör vara bra. Jag pratade en gång med en rekryterare vid försvarsmakten och han beskrev lite halvt på skoj den perfekta jägarkandidaten: "Killen som kommer krypande på sina uppskrapade knän och armbågar och precis klarar tidsgränsen på löpprovet, honom vill vi ha". Det är många som försöker bli jägare som har fysiken men ändå blir liggande i en hög och gråter och ropar efter mamma vid mönstringen. Det är även många som klarar av att fortsätta framåt i samma situation och det är de som lyckas.
Citera
2018-10-21, 21:50
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kisumixv
kan vara detta han blivit placerad som också, och han ska på KP oavsett. han tror inte att han kommer klara de fysiska kraven, finns det då en möjlighet att han blir hemskickad?

är lumpen likadan som förut, att befälen skriker och är otrevliga?
Klarar han inte de fysiska kraven får han inte påbörja utbildningen...
Det blir svårare för honom att göra lumpen än att slippa. Om det du har skrivit stämmer, då har rekryteringsmyndigheten gjort världens tabbe.
Citera
2018-10-26, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Skulle säga att det snarare är den mentala biten som är viktigare än den fysiska, även om båda förstås bör vara bra. Jag pratade en gång med en rekryterare vid försvarsmakten och han beskrev lite halvt på skoj den perfekta jägarkandidaten: "Killen som kommer krypande på sina uppskrapade knän och armbågar och precis klarar tidsgränsen på löpprovet, honom vill vi ha". Det är många som försöker bli jägare som har fysiken men ändå blir liggande i en hög och gråter och ropar efter mamma vid mönstringen. Det är även många som klarar av att fortsätta framåt i samma situation och det är de som lyckas.

Det dom i första hand vill ha är de som är extremt nationalistiska i sitt tänk. Det säger sig självt du genomgår inte alla prövningar för din basker eller bågens skull endast, du ska göra det för ditt land inget annat. I lägre grad grupp/pluton/bataljon mm Du ska vara starkare både fysiskt och psykiskt för att i slutändan försvara de svaga i ditt land/befolkning emot en angripande makt. Sen skiter jag fullständigt i allt kommunist dravel som sipprar in. Men du slåss tills du dör för Sverige inget annat.
Citera
2018-10-26, 00:40
Medlem
Blaobars avatar
Försvarsmakten är i dessa tider ett stort jävla skämt så det spelar ingen roll.
Citera
2018-10-26, 20:27
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osiris123
Det dom i första hand vill ha är de som är extremt nationalistiska i sitt tänk. Det säger sig självt du genomgår inte alla prövningar för din basker eller bågens skull endast, du ska göra det för ditt land inget annat. I lägre grad grupp/pluton/bataljon mm Du ska vara starkare både fysiskt och psykiskt för att i slutändan försvara de svaga i ditt land/befolkning emot en angripande makt. Sen skiter jag fullständigt i allt kommunist dravel som sipprar in. Men du slåss tills du dör för Sverige inget annat.

Jag har då aldrig hört att ett extremt nationalistiskt tänk är något som eftersöks i urvalet av soldater, vare sig jägare eller övriga. Det var heller inget som det visades något intresse för när jag mönstrade, vilket förvisso är ett tag sedan. Däremot kan jag tänka mig att det centrala inte är om du kämpar dig framåt för din egen skull, för baskern, för ditt land, din mamma eller vad som helst utan det viktiga är ATT du gör det.
Citera
2018-10-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det fetade är anledningen till att jag aldrig skulle klarat lumpen. Hade lappat till första idiot som stått och skrikit åt mig och tagit vilket straff det nu än hade blivit. Finns 0% chans att jag låtit mig förnedras av någon halvportion med mindervärdeskomplex. Har en kompis som är likadan som var på någon sån där uttagningshelg för nått jägarförband. Tog inte många timmar innan han tog väskan och drog från det kan jag säga.

Kan tillägga att jag inte har något som helst problem med hierarkier i övrigt. Fungerar bra i hierarkier där det finns respekt åt båda hållen.
Du väljer själv om du vill va något offer eller inte i en sån sits.

Sedan så är det väldigt bra att kunna ta skit men ändå fortsätta stark.
Speciellt i arbetslivet är det väldigt bra att kunna välja sina strider för att klättra uppåt.
För eller senare dyker de upp ett bra tillfälle att göra sig av med någon antagonist som i regel har mer än en fiende...

Hade samma känsla som du men lärde mig hantera alla blandade känslor av hat, vrede, orättvisa osv och istället gilla läget.
Tro mig folk känner omedvetet av detta och behandlar dig annorlunda om du kan hantera de på rätt sätt.
Citera
2018-10-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Jag har då aldrig hört att ett extremt nationalistiskt tänk är något som eftersöks i urvalet av soldater, vare sig jägare eller övriga. Det var heller inget som det visades något intresse för när jag mönstrade, vilket förvisso är ett tag sedan. Däremot kan jag tänka mig att det centrala inte är om du kämpar dig framåt för din egen skull, för baskern, för ditt land, din mamma eller vad som helst utan det viktiga är ATT du gör det.

Det är självklart att det inte kan sägas öppet, lika lite som att vi när jag låg inne vart tränade att innan ett krigsutbrott gå in i fiendeland och (gräva ner oss). Då faller liksom hela tänket med endast ett försvar då du i egentlig mening är angripare. Detta vart uttryckligen informerat till samtliga värnpliktiga att det var inget man öppet deklarerade men intentionerna var så. Det var flera debatter om flertal extremnationalister inom flertal jägarförband när marxisterna inom tidningarna höll på då. Men det är som jag säger, endast de som är redo att dö för sitt land är värdiga att kallas elit och ingå i någon form utav jägarförband resten är desertörer redan innan striden börjat. Jag låg inne 97/98 så det är ett tag sedan mycket har självfallet ändrats sedan dess. Men att ta ur nationalism ur en soldat torde vara det absolut sista du vill förminska, vem krigar du för annars? dig själv....då är det väl bättre att ta första bästa plan till en säker zon och sippa drinkar. Att slåss för sin egen överlevnad har aldrig behövts läras ut det gör vi varje dag...förstår du?
Senast redigerad av Osiris123 2018-10-26 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in