Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Om jag inte missminner mig tog socialdemokraterna tag i detta efter att alliansen bara passivt suttit och tittat på under tiden fusket eskalerade. Egentligen inte så konstigt, det var väl mest alliansen-ungar, sin vana trogen, som fuskade.
Bra hur som helst att dom åker dit nu.
Hur gick det med sossarnas utredning om att få kroppsvisitera misstänkta fuskare, också ett lovvärt initiativ, är den klar?
Nja, en driven reporter, Samir Bezzazi, köpte ett provresultat och gjorde ett reportage om fusket. Han intervjuade i samband med detta företrädare för UHR, men dom slog bara ut med armarna och sade att dom inget kan göra.
Men tydligen tog det eld i arslet på dom, för Polisen fick uppdrag att övervaka vårens högskoleprov och dom fick bara 6 veckor på sig. Alltså ett snabbt taget beslut, ett resultat av SVTs reportage.
Att HP hjälpen sitter där dom gör idag har inget med partibehörighet att göra, enbart att SVT bestämde sig för att göra ett reportage som tydliggjorde hur onlinefusket går till.
Och som tidigare nämnts, fuskarna är definitivt inga allians-ungar. Bara en vänsterhjärna tänker så. Däremot är provarrangörerna högst sannolikt "allians-ungar"!
Man kan snarare se att vänster, sosse och miljöpartiet är en del av problemet. Dom satt på händerna och inget hände! Dom gjorde det straffbart att fuska vid högskoleprov, men det hjälper föga när man inte sätter fast fuskarrangörer.
Regeringen tillsatte en utredning om kroppsvisitering för bara ett par månader sedan, efter att dessa fuskare åker fast. Vi får vänta ett till två år innan den är klar. "Ny lagstiftning tidigast kan finnas på plats 2020".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7028816
Hittar inte ursprungliga reportaget, bara denna korta sammanfattning av SVT. Detta reportage handlade om HP Guden, ej HP Hjälpen som är häktade idag. Jag vet inte ens om HP Guden existerade. SVT maskade kanske den riktiga arrangören, för att dom inte skulle få en massa gratisreklam.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-fuskar-sig-svt-s-reporter-till-2-0-pa-hogskoleprovet