2018-10-27, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Givetvis kommer mycket hända. Ett råd till alla fuskare som vet med sig att de kommer åka dit; hoppa av utbildningen självmant innan du blir utkastad. Det ser bättre ut.

Högskoleverket utreder detta as we speak, enligt uppgift.
Citera
2018-10-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Ett väldigt hårt straff. Värre än folk som blir dömda till pedofileri, mord, våldtäkt ..

Vad för motsvarande straff hade du velat ge till en etnisk svensk i jämförelse med utvsning?

Väldigt idiotiskt att ens klassa fusk på högskoleprov som pedofili och mord. Det är inte ens i närheten av det. Det är bara ett skit brott om man tänker på hur mycket fusk som pågår i samhället. Kolla bara på alla kommuner, banker, politiker. Hur mycket av dessa missbrukar inte skattepengar?

Anledningen till att fusket är fel är för att det är olagligt. Man behöver inte dra någon moral-kort och klassa det som mord och pedofili. Fusk kommer ALLTID att förekomma i massor med olika form oberoende av etnicitet vare sig ni vill det eller inte.
Citera
2018-10-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt12345
Högskoleverket utreder detta as we speak, enligt uppgift.

De måste väl ha fått ta del av informationen redan under förundersökningen. Antar att de har kontaktad flera lärosäten redan. Någon nämnde i tråden att hans polares klasskamrater hade bara försvunnit helt plötsligt vid slutet av september om jag inte minns fel...
Citera
2018-10-28, 00:21
Medlem
Om jag inte missminner mig tog socialdemokraterna tag i detta efter att alliansen bara passivt suttit och tittat på under tiden fusket eskalerade. Egentligen inte så konstigt, det var väl mest alliansen-ungar, sin vana trogen, som fuskade.

Bra hur som helst att dom åker dit nu.

Hur gick det med sossarnas utredning om att få kroppsvisitera misstänkta fuskare, också ett lovvärt initiativ, är den klar?
Citera
2018-10-28, 00:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Egentligen inte så konstigt, det var väl mest alliansen-ungar, sin vana trogen, som fuskade.
Tidigare i tråden påstås det att den stora huvuddelen av fuskarna har invandrarbakgrund.

Med det kanske är de du menar med "alliansen-ungar"?
Citera
2018-10-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Givetvis så bör även personer av utländsk härkomst som begår brott som pedofili, mord och våldtäkt också utvisas. Men det är så självklart att jag tror att vi inte ens behöver diskutera det.

Alla brott som begås av personer med utländsk härkomst som är grövre än fortkörning, snatteri och liknande "skitbrott" bör resultera i utvisning. På stora delar av jordklotet är det inget konstigt alls. I Sverige är det att gå extremt emot normen att uttrycka sig så. Märkligt

Hade jag åkt till USA och betalat hundratusentals kronor till en illegal verksamhet för att fuska mig in på ett IVY League-universitet är jag hyfsat säker på att jag inte skulle få behålla mitt greencard om jag blev upptäckt. Inget konstigt alls.

Lite måttlöst att likställa dem brotten med varandra även om vi förstår din poäng. Dock borde det ges kraftigare straff samt inget högskoleprov under en längre tid.
Citera
2018-10-28, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Lite måttlöst att likställa dem brotten med varandra även om vi förstår din poäng. Dock borde det ges kraftigare straff samt inget högskoleprov under en längre tid.

Ok, förstår vad du menar. Det var kanske onödigt av mig. Men nu tror jag vi börjar hamna lite off-topic (mitt fel, jag som startade) så vi kanske bör gå tillbaka till grunddiskussionen och lämna mord/straff-ämnet.

Någon som vet hur Samnytt har kunnat fått ta del av rättshandlingarna redan? Är det inte måndag som det blir officiellt?
Citera
2018-10-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Någon som vet hur Samnytt har kunnat fått ta del av rättshandlingarna redan? Är det inte måndag som det blir officiellt?

Åklagare gillar att skryta till media om vilket fantastiskt jobb dem gör. Kanske det funkar som allmänprevention, vad vet jag. I alla fall så brukar åklagare medela journalister i förväg när åtal ska väckas, och då brukar åklagaren dela med sig av många "hemliga" detaljer. Åklagarna delade med sig om mycket information i fredags på presskonferansen, men all övrig infromation kommer antagligen direkt från åklagare.

I en SvD artikel från igår stod det att polisen hade köpt ett resultat på 1.7 för 89 000 kronor men enbart återfunnit 87 500 kronor. Frågan blir då om det finns ett schweiziskt bankkonto eller ytterligare en väska med en liten slant undanstoppad.
Citera
2018-10-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
I en SvD artikel från igår stod det att polisen hade köpt ett resultat på 1.7 för 89 000 kronor men enbart återfunnit 87 500 kronor. Frågan blir då om det finns ett schweiziskt bankkonto eller ytterligare en väska med en liten slant undanstoppad.

1500 kr är kanske den summan som en av kurir-brudarna fick i betalning, för att hon hämtat upp pengarna från ett förvaringsfack på en av landets centralstationer?
Citera
2018-10-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om jag inte missminner mig tog socialdemokraterna tag i detta efter att alliansen bara passivt suttit och tittat på under tiden fusket eskalerade. Egentligen inte så konstigt, det var väl mest alliansen-ungar, sin vana trogen, som fuskade.

Bra hur som helst att dom åker dit nu.

Hur gick det med sossarnas utredning om att få kroppsvisitera misstänkta fuskare, också ett lovvärt initiativ, är den klar?

Nja, en driven reporter, Samir Bezzazi, köpte ett provresultat och gjorde ett reportage om fusket. Han intervjuade i samband med detta företrädare för UHR, men dom slog bara ut med armarna och sade att dom inget kan göra.

Men tydligen tog det eld i arslet på dom, för Polisen fick uppdrag att övervaka vårens högskoleprov och dom fick bara 6 veckor på sig. Alltså ett snabbt taget beslut, ett resultat av SVTs reportage.

Att HP hjälpen sitter där dom gör idag har inget med partibehörighet att göra, enbart att SVT bestämde sig för att göra ett reportage som tydliggjorde hur onlinefusket går till.

Och som tidigare nämnts, fuskarna är definitivt inga allians-ungar. Bara en vänsterhjärna tänker så. Däremot är provarrangörerna högst sannolikt "allians-ungar"!

Man kan snarare se att vänster, sosse och miljöpartiet är en del av problemet. Dom satt på händerna och inget hände! Dom gjorde det straffbart att fuska vid högskoleprov, men det hjälper föga när man inte sätter fast fuskarrangörer.

Regeringen tillsatte en utredning om kroppsvisitering för bara ett par månader sedan, efter att dessa fuskare åker fast. Vi får vänta ett till två år innan den är klar. "Ny lagstiftning tidigast kan finnas på plats 2020".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7028816

Hittar inte ursprungliga reportaget, bara denna korta sammanfattning av SVT. Detta reportage handlade om HP Guden, ej HP Hjälpen som är häktade idag. Jag vet inte ens om HP Guden existerade. SVT maskade kanske den riktiga arrangören, för att dom inte skulle få en massa gratisreklam.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-fuskar-sig-svt-s-reporter-till-2-0-pa-hogskoleprovet
Senast redigerad av QuickFuse 2018-10-28 kl. 12:25.
Citera
2018-10-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse

Hittar inte ursprungliga reportaget, bara denna korta sammanfattning av SVT. Detta reportage handlade om HP Guden, ej HP Hjälpen som är häktade idag. Jag vet inte ens om HP Guden existerade. SVT maskade kanske den riktiga arrangören, för att dom inte skulle få en massa gratisreklam.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-fuskar-sig-svt-s-reporter-till-2-0-pa-hogskoleprovet
Första reportaget
https://www.youtube.com/watch?v=EmeeeCEtkuw
https://www.youtube.com/watch?v=uYmVT3LiemU

Uppföljningen
https://www.youtube.com/watch?v=oKmsZP8BAMo
https://www.youtube.com/watch?v=FmZAnb3CQPA

I andra reportaget säger han "Hp hjälpen" iaf.
Senast redigerad av halsontidag 2018-10-28 kl. 14:25.
Citera
2018-10-28, 17:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Nja, en driven reporter, Samir Bezzazi, köpte ett provresultat och gjorde ett reportage om fusket.
/../

Enligt tidningsartikel var det "SVTs dokumentär Dold, där man försökte hitta dem som stod bakom HP-hjälpen":

http://forumbilder.se/H8EH1/20181028-172338

Enligt samma artikel var Dold-reportern Samir B. själv förvånad över att Ekobrottsmyndigheten drog igång sin utredning efter Svt-reportaget. Han trodde att ingen mer än UHR hade brytt sig.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-28 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in