Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Bostadskön och statistiken är ett skämt. Sedan Norra Djurgården började byggas har folk med knappt någon kötid alls fått hyra där. De som inte kommer dit är sådana med dåliga inkomster. Det är billiga lägenheter som folk får köa i decennier. Norra Djurgården blir en stadsdel för folk med ordentliga inkomster. Resten får flytta till Barkarby. Ännu mer segregation. Kan inte komma ihåg att det har varit någon skjutning i Norra Djurgården. Men i Barkarby har de fått lyssna på automateld.
Jag kan inte svara på hur det var för flera år sedan, men idag kan du definitivt inte få en lägenhet i Norra Djurgården bara för du har en hög lön. Jag känner en tjänar top 1% i Sverige och han fick inte tag i något annat än Barkarby (där han för övrigt trivs rätt bra). Om han inte hade fått den lägenheten hade han säkerligen köpt något fast det inte passade hans livssituation.
Einar Mattsson och Wallenstam delar ut en del av sina lägenheter i egna kö. I dessa köer antar jag det är möjligt att få en lägenhet utan kö, genom rätt kontakt. Men större delen av lägenheterna går via Stockholms bostadsförmedling och där är det kö som gäller.
Pga. att den starka hyresregleringen är hyran bara ca 10% högre i Norra Djurgården än Barkarby, så det som skiljer hyresgästerna åt är nog mest antal år i bostadsköer och inte inkomst. Inkomstkraven är knappast höga, se här tex
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=141815, för ett par som ska flytta till denna 3a räcker det att deras
gemensamma månadslön är 43,333 före skatt.