2018-10-27, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Oh, den uppgiften har hängt med i tråden ett längre tag så jag är lite osäker på vart den först kom ifrån. Jag tror att det dels framgår av Norgegängets geo-loggar. I början var det en del diskussioner runt detta och kanske främst vilken dag det gällde. Minns att bla EGT försökte reda ut det och tror att det visade sig vara på onsdagen fast de först sagt tisdag (kan ev förklaras om resan blev förskjuten pga minis födelsedag)

"Först" dvs att det skulle varit tisdag måste varit gammal info, svårt att tro att avresedag sker hastigt med tanke på en massa praktiska detaljer (hyrbil?, bokning av boende, samordning, ledigheter osv).

Bekräftar snarast att den senaste info endast fanns inom den interna gruppen. Troligtvis kände inte SD heller till förskjutningen.

Tänker jag.
Citera
2018-10-27, 01:39
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Precis, nåt stämmer inte vad gäller timing eller reaktioner här. Fast å andra sidan är det ju cachare det rör sig om: strunt i henne, vi kan ju missa en FTF om vi hjälper till att leta efter vår vän...

Jag har alltid haft svårt att få ihop att LW och JH var ett par, men de som är insatta tycks ju ändå vara säkra på det. I dunno.. JH verkar dock ha haft vetskap på tisdagen ändå (förutsatt att det är därför han är olycklig i magen). Men eftersom han ändå väljer att stanna hemma och tvätta kläder och ta burkar känns det ju inte som att de hade århundradets mest episka kärlekshistoria iaf..

Citat:
"En mycket märklig dag med olyckskänsla i magen tog sin början och växte sig allt starkare under dagen.
Jag var dock på jobbet och gjorde min plikt. Dagen gick alldeles för segt men det rullade på i varje fall. På kvällen hade jag bokat tvättid då jag och lingonet var iväg till Västerås igår och cachade så jag kunde inte ta min vanliga tid och i morgon sticker jag och ett gäng iväg till Norge för att härja runt där veckan ut. Tankarna var inte direkt på Geocaching men när jag var färdig på arbetsplatsen tog jag bilen och drog iväg till Uppsala för att logga några burkar..."
Citera
2018-10-27, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag har alltid haft svårt att få ihop att LW och JH var ett par, men de som är insatta tycks ju ändå vara säkra på det. I dunno.. JH verkar dock ha haft vetskap på tisdagen ändå (förutsatt att det är därför han är olycklig i magen). Men eftersom han ändå väljer att stanna hemma och tvätta kläder och ta burkar känns det ju inte som att de hade århundradets mest episka kärlekshistoria iaf..

Det står inget om att JH skulle blivit kontaktad av SD om LWs försvinnande, men det kan vara det samt att hon inte svarade på chatt eller telefon som gjorde magkänslan.
Det hindrade som sagt inte JH från att jaga burkar istället för att leta efter Lena.
Inte heller hindrade det norgeresan, då de svängde förbi hennes bostad under onsdag morgon.
De cachade glatt vidare mot Norge ändå.

Nej det låter inte som JH och LW var ett par, men struntar man så fullkomligt i en försvunnen vän, om än inte flickvän, är man fanimej djupt störd.

Håller helt med om att resorna är den utlösande faktorn i mordet. Och då är det bara en som blivit dissad och var utanför som kan ha blivit tillräckligt arg för att slå ihjäl LW.
SD.
Han bodde väldigt nära, har ett förflutet med en otrohetsaffär med LW, anmälningar för både misshandel och ofredande mot sig.
Inget Alibi och har ibland svårt att kontrollera sitt humör.

Inte konstigt att utredningen fokuserar på honom, och åtminstone jag skulle bli Mycket förvånad om Stefan Inte är mördaren.
Oddset är .... överväldigande.
Citera
2018-10-27, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Både systern och föräldrarna geocachar relativt frekvent, ofta tillsammans. Både lokalt i Örebro-trakten men även på diverse utlandsresor.

Tack (alla) för svar!
Min fråga till EGT om HD:s föräldrar ställdes eftersom dom verkar vara bekanta med alla inblandade och då kanske kände till vilka dom är... svaret från EGT var nekande...visste ej vilka dom är?!

Jag tänkte mest på barnen och om dom har en trygg plats någonstans eller om alla inblandade "vuxna" är ute och letar burkar i tid och otid..

Detta att föräldrarna (mormor/morfar) är ute på geo-äventyr och dessutom ganska frekvent, kanske är dom lika lurade av SD som HD mfl tycks vara.
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-10-27 kl. 06:54.
Citera
2018-10-27, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Den "sena" ESTA'n är en trådsanning från folk som aldrig har rest och har för lite att göra. Själv reste jag en period ca 4 ggr/år till USA och ESTA är typ det sista man gör eftersom det går att skjuta upp.

Däremot är uppgiften att SD Blev stoppad i NY och inte kom igenom tullen utan fick vända MYCKET mer intressant. Det är obekräftade uppgifter men Aftonbladet publicerade i alla fall. Tydligen fick paret vända och flyga tillbaka över Atilanten. Sedan kommer ytterligare obekräftade uppgifter att de mellanlandade i London.
Det kan ju vara så att det var den första flighten tillbaka till Europa, vilket jag tror. Flygbolaget och flygplatsen vill inte ha folk kvar en sekund för länge. Min kollega vimsade bort sig vid gaten på LAX en gång och lyftes in i nästa plan som iofs gick till Copenhagen (ingen skillnad mot Sthlm för en Kalifornisk säkerhetsvakt).
Om det var så att paret vände utan att komma in i USA, vad berodde det på? Jag tror inte alls att det var den Svenska polisen som kontaktade Fedsen. Det vore väl mycket enklare att inte släppa iväg dem från Arlanda.
(mitt fetade)
Det har du iofs alldeles rätt i, men ponera att det efter att man släppt iväg dem fr Arlanda, det kom fram uppgifter som höjde misstankegraden mot SD?

Han hade ju då varit anhållen under några timmar (som jag har förstått det) och det är väl inte alls otänkbart att folk i Örebro som hört om att LW var försvunnen och som ogillade SD, de började tipsa Polisen?

Vi ser här i tråden hur emotionella postare uppfattar SD. Och hyllar LW. Att genom tips till Polisen få trycka till SD vore ju inte så konstigt alls, sett ur ett normalmänskligt perspektiv.

Mina spekulationer ang varför SD inte släpptes in i USA:
Jag tror på polisen. Med gemen bokstav.
Polisen i fråga är i min bok Peter Springare. När planet är i luften och flera heta(?) tips kommit in, lyfter PS luren och kontaktar självsvåldigt USCIS. Det gör att SD inte släpps in. Men det förfarandet, att PS går bakom ryggen på åkl Hiding, gör att han lite senare lyfts bort från utredningen. I informationen som Polisen lämnade om orsaken, nämner man att poliser måste följa regler och bestämmelser. Underförstått att det har inte PS förstått..
Eller mer korrekt kanske: Inte brytt sig om.
PS är en färgstark och erfaren utredare. Hans roll i detta ärende är nog inte obetydligt. Inte minst därför väntar jag med spänning på en FUP.
Citera
2018-10-27, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
OK, du och jag är överens om att ESTAorsaken verkar mindre sannolik. Sedan tror du inte att svenska polisen ringde sina kollegor. Verkar rimligt med att de sagt åt SD att han kunde åka. Registret för alla som varit anhållna skulle de kunna ha, och uppdaterat, men kanske upplyste han dem om predikamentet, och då blev de hemskickade? Det kan ligga för ngn som är en spelevink.
Måste erkänna att jag inte vet vad som ingår i ESTA...

Jag tror att polisen i USA är tuffare än i Sverige... kan det vara så att SD hade något på sig sen tidigare som dom ser och ringer polisen i Sverige och hör om något tillkommit?

SD kanske sa i förhör att han skulle resa och hade lite brådis... behöver inte ha talat om vart han skulle bege sig.
Citera
2018-10-27, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(mitt fetade)
Det har du iofs alldeles rätt i, men ponera att det efter att man släppt iväg dem fr Arlanda, det kom fram uppgifter som höjde misstankegraden mot SD?

Han hade ju då varit anhållen under några timmar (som jag har förstått det) och det är väl inte alls otänkbart att folk i Örebro som hört om att LW var försvunnen och som ogillade SD, de började tipsa Polisen?

Vi ser här i tråden hur emotionella postare uppfattar SD. Och hyllar LW. Att genom tips till Polisen få trycka till SD vore ju inte så konstigt alls, sett ur ett normalmänskligt perspektiv.

Mina spekulationer ang varför SD inte släpptes in i USA:
Jag tror på polisen. Med gemen bokstav.
Polisen i fråga är i min bok Peter Springare. När planet är i luften och flera heta(?) tips kommit in, lyfter PS luren och kontaktar självsvåldigt USCIS. Det gör att SD inte släpps in. Men det förfarandet, att PS går bakom ryggen på åkl Hiding, gör att han lite senare lyfts bort från utredningen. I informationen som Polisen lämnade om orsaken, nämner man att poliser måste följa regler och bestämmelser. Underförstått att det har inte PS förstått..
Eller mer korrekt kanske: Inte brytt sig om.
PS är en färgstark och erfaren utredare. Hans roll i detta ärende är nog inte obetydligt. Inte minst därför väntar jag med spänning på en FUP.

Dumheter, du svamlar som EGT.
Tror du själv på att "tipsare" till polisen gör att dessa ringer till Homeland security?
Nej om polisen varnat sina amerikanska kollegor är det med åklagatens goda minne.
Hyllar LW?
Nej fel igen, folk skriver hur de Uppfattar LW, om att hon var en glädjespridare, snäll och hjälpsam.
Tycker man inte det står det en fritt att skriva annat som några också gjort.
Vissa har också tyckt att SD är omtänksamheten själv, varav EGT, snoris, JG och fler hejar på hans våld mot LW.
Har du egna åsikter så är det fritt fram att uttrycka dom.
Jag för min del ser dig som en bitter religiös dåre som med ett visst mått av tillfredsställande ser på mordet.
Citera
2018-10-27, 07:30
Medlem
Nedanstående är ett citat från ett inlägg postat av KingKong90 kl 18:29 igår:

<Vilken normal pastor knullar med ena hälften av ett par man vigt? Då har man ju kraftiga problem om man frågar mig.>

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nu var hon väl iofs inte pastor längre men en del verkar ju anse att ”en gång pastor...” ska vara ett livslångt ok att bära. Och i vilket fall är det väl inte mer udda än den gifte mannen som hade en utomäktenskaplig relation med sin vigselpastor?
[..]
Du visar med det jag fetat att du inte förstår innebörden av det "kontrakt" som LW ingått med Gud. Hon är inte Guds slav, utan denn*s tjänare. LW har aldrig burit något ok. Hon har verkat i en kristen församling och hon har vigt folk. Vi känner till paret Davidsson.

Om LW senare väljer att bli en avfälling och lämnar sin kristna tro, gör det henne inte moraliskt fri att synda som t ex att gå i säng med SD medan han ännu är gift med HD. Där har LW gjort ett allvarligt övertramp, men det vill folk i tråden inte diskutera, trots att just det agerandet bör ha väckt stor "moralpanik" i Örebro.

Ditt avslutande resonemang:
Att som du gör, moraliskt jämställa SD:s och LW:s handlande, visar att du inte är vuxen nog att diskutera filosofisk etik.
Citera
2018-10-27, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nedanstående är ett citat från ett inlägg postat av KingKong90 kl 18:29 igår:

<Vilken normal pastor knullar med ena hälften av ett par man vigt? Då har man ju kraftiga problem om man frågar mig.>

Du visar med det jag fetat att du inte förstår innebörden av det "kontrakt" som LW ingått med Gud. Hon är inte Guds slav, utan denn*s tjänare. LW har aldrig burit något ok. Hon har verkat i en kristen församling och hon har vigt folk. Vi känner till paret Davidsson.

Om LW senare väljer att bli en avfälling och lämnar sin kristna tro, gör det henne inte moraliskt fri att synda som t ex att gå i säng med SD medan han ännu är gift med HD. Där har LW gjort ett allvarligt övertramp, men det vill folk i tråden inte diskutera, trots att just det agerandet bör ha väckt stor "moralpanik" i Örebro.

Ditt avslutande resonemang:
Att som du gör, moraliskt jämställa SD:s och LW:s handlande, visar att du inte är vuxen nog att diskutera filosofisk etik.

Som sagt, bitter religiös dåre.
Ingen är väl för övrigt moraliskt fri att "synda", tråden handlar nu inte om det även om det inte kan uteslutas att det finns religiösa virrpannor som ev GM.
Och det misstänker jag att ditt motiv är.
Dvs låtsas vara religiös instabil med ett glödande hat mot "avfällingar".
Citera
2018-10-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Dina i varje inlägg hänvisningar till "vi" får mig osökt att tänka på Gollum. Uppenbart är du mer än en iaf. Är det så att dina vilseledande uppgifter som du fortsatt matar den utsvultna mobben med hörts i andra hand?
Nu var detta till TiNi men tar mig friheten att svara ...

Jag tror också att det är fler som skriver (arbetskamrater)... skulle det vara någon nackdel? Dom behöver nog mycket stöd av varandra och kanske kommer överens om vad som kan lämnas ut offentligt. Allt får dom nog inte skriva av utredningstekniska skäl.

Vilka uppgifter tycker Du är vilseledande?
Citera
2018-10-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Många människor här i länet säger US om Universitetssjukhuset i Örebro. Egentligen heter det USÖ, men varför nämna staden/kommunen/Länet när man redan är där?
Trots uppväxt/boende i Örebro har jag aldrig hört någon benämna USÖ med US...
Citera
2018-10-27, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Om du hade läst mina inlägg bättre så hade du vetat att jag endast läst en bråkdel av denna mycket omfattande och ganska märkliga tråd. Tyvärr kan du alltså inte förutsätta att jag känner till dina hypoteser och antaganden utöver det som framgår av de inlägg jag direkt citerar. Jag vet att det är 'dålig stil' från min sida och i vanliga fall försöker jag vara mer påläst i trådar jag skriver i. Jag har, på gott och ont, gjort avsteg från min vanliga policy i den här tråden. Alternativet vore att inte komentera alls, eftersom jag saknar både tid och intresse att följa med bra i alla turer och diskussioner här. Du får ta det för vad det är alltså.

Intressant. Med en sådan tänkt aktör faller en del av mina invändningar.

Här tror vi alltså lika. Det verkar osannolikt.

Jo, även om jag inte är speciellt övertygad kan jag se detta scenario framför mig. Det känns möjligt. Någon instabil och självrättfärdigande religiös fanatiker som är på LW och ska tala henne tillrätta i 'sanningens och godhetens' namn. Något spårar ur och det slutar med att LW dör.

För argumentationens skull köper jag det här. Om det gick till så tror jag att följande måste gälla.

1. GM måste vara i eller nära församlingen (annars är det svårt att förklara den religiös motiverade upprördheten)
2. GM måste ha varit 'på' LW på liknande sätt flera gånger tidigare. Det här kan inte ha varit första och enda gången. Det vore otroligt.
3. GM måste vara känd i församlingen som 'svår', fanatisk, konfliktbenägen och påstridig. Det här är inte första konflikten av den här typen. LW är inte första personen GM påstridigt betraktat som 'syndig'. Allt annat verkar otroligt. Undantaget psykos är inte detta personlighetsdrag och övertygelser någon 'drabbas' av från en dag till en annan.
4. Något specifikt bör ha triggat konflikttillfället som slutade med LWs död. Något GM inte kände att h*n kunde backa från eller låta passera (exempel: LW planerar att återvända i sin pastorsroll och genomföra fler vigselakter). Den här sista punkten är jag mindre säker på, men det känns troligt att det skulle behöva vara något sådant.

Allt som allt; GM är en välkänt problematisk individ med en välkänd historia av konfilkter i största allmänhet och konflikt med LW i synnerhet. Flera i församlingen bör ha ställt sig frågan om personen kan ha något med LWs död att göra.

Då följer frågan. Finns det en sådan individ i eller nära församlingen? Känner du till någon med insyn i församlingen som skriver i tråden och kan ge oss ett omdömme om detta?

Tack! Detsamma (annars hade jag inte lagt någon större tid på att diskutera med dig).
Jag har som sagt inte läst tråden i någon större utsträckning, men man märker helt klart av att det råder en 'underlig stämning' här. Det kan tyda på att någon eller några aktivt försöker förgifta diskussionsklimatet, men det kan bero på helt andra saker också. Svårt (för mig) att säga.

Tack för ett mycket gediget arbete!
Du har på ett imponerande vis tagit dig an min replik och än en gång beklagar jag min grinighet igår.

Att det råder en 'underlig stämning' i denna tråd är jag enig med dig om. Det är lågt i tak och vad gäller utrymmet att kunna diskutera andra gärningspersoner än SD är det mindre än smalt.

Tyvärr får jag säga att jag inte har minsta insyn i eller kontakt med folket i Örebro, så mina spekulationer om "den förvirrade religiöse fanatikern" baseras på lösa antaganden.
Men din argumenterande analys av denne/denna hypotetiska person är väldigt bra; en sån person borde naturligtvis rimligen ha upptäckts.

Jag har därför heller aldrig hårt förfäktat "den förvirrades" existens irl, utan bara försökt se bredare. För att försöka diskutera alternativa gärningspersoner i väntan på ett åtal mot SD.
Redan i trådens början presenterades mycket som talade för att SD skulle kunna vara LW:s baneman, men samtidigt lyckades åkl inte få honom häktad på 'sannolika' trots två försök.

Med det du har skrivit under dina punkter 1-4 och som jag inte opponerar mig mot, bör vi kunna enas om att åtminstone för tillfället lägga "den förvirrade" till handlingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in