2018-10-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Men du, nu när du nämner det är det ju faktiskt något skumt här. Och om SD ringde Beh*lderX på tisdagen, varför åkte Norgebilen ens dit för att hämta upp henne på onsdagen? Då visste de ju redan att hon var försvunnen och att polis var inkopplad.
Och hästsvansen, som enligt uppgift dessutom skulle vara i en relation med Lena, får alltså höra nyheten redan på tisdag morgon - men åker aldrig för att leta efter sin flickvän?
Njet, säger jag. Någon av uppgifterna måste vara bluff och båg.

Absolut. Det är inte alls säkert att fler än de i just den aktuella gruppen som skulle åka visste om detaljplaneringen och därmed den i sista minuten gjorda förändringarna dvs förskjutningen en dag.

Om MGM trodde att avresan skulle ske ca 05.00 på tisdag morgon återstod endast få timmar kvar innan LW skulle sitta i bussen till Norge.

Något stämmer inte med uppgiften att bussen var förbi LW på onsdag morgon och att SD ringt Beh*lderX på tisdag. Då bussen inkl flera passagerare utöver den nämnda troligen kan intyga att dom var förbi, syns det mig som att det är SD som är svaret skyldig.
Citera
2018-10-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMind
Hur hamnade "kärringen", i bilen från första början?
Har du/någon någon klok teori på det?

Hon gjorde knappast intrång eller inbrott i hans bil för nöjes skull tänker jag.
En hemlig mötesplats antagligen, när det passsade för honom att bjuda in i bilen...

Vill minnas att det står i tråden att han kört hem henne.
Om det är fakta eller ett antagande vet jag inte.
Citera
2018-10-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
OK, du och jag är överens om att ESTAorsaken verkar mindre sannolik. Sedan tror du inte att svenska polisen ringde sina kollegor. Verkar rimligt med att de sagt åt SD att han kunde åka. Registret för alla som varit anhållna skulle de kunna ha, och uppdaterat, men kanske upplyste han dem om predikamentet, och då blev de hemskickade? Det kan ligga för ngn som är en spelevink.

Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Ja, det där har jag tänkt på. De är ganska vresiga när det gäller sånt. Polisanmälan om misshandel och en mycket färsk anhållan kan räcka.

Det har stått i media att svensk polis tipsade USA och att det va därför
han fick inreseförbud.
Citera
2018-10-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag måste ha missat källan rörande att Norgebussen åkte till LW:s bostad på onsdagen. Varifrån kommer den uppgiften?

Det läste jag antingen på LWs Facebook eller här. Finns i tråden i vart fall. Efter att LW var hittad död. Ett inlägg av en deltagarna på Norge eventet som var fylld av sorg och uttryckte stor ilska mot den som mördade henne.
Citera
2018-10-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det har stått i media att svensk polis tipsade USA och att det va därför
han fick inreseförbud.

Enl något som kommit till medias kännedom ...
Citera
2018-10-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enl något som kommit till medias kännedom ...

Har du artikeln tillgänglig, har letat men hittar den inte.
Citera
2018-10-26, 23:18
Medlem
Citat:
Har du artikeln tillgänglig, har letat men hittar den inte.

Tyvärr men det fanns en länk härifrån i närtid därför kom jag ihåg det. Antingen Aft eller Exp, den som länkade/ngn annan kanske har bättre minne ....
Citera
2018-10-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tyvärr men det fanns en länk härifrån i närtid därför kom jag ihåg det. Antingen Aft eller Exp, den som länkade/ngn annan kanske har bättre minne ....

Det kan ha varit jag men hittar den inte.
nåja, inte så viktigt kanske, som du skrev sanningshalten
är nog inte garanterad.
Citera
2018-10-26, 23:30
Medlem
Citat:
Det kan ha varit jag men hittar den inte.
nåja, inte så viktigt kanske, som du skrev sanningshalten
är nog inte garanterad.

OK Hur som ... jag läste den därför. Och i första meningen stod Enl uppgift ..
Citera
2018-10-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om du bättre läste mina inlägg i denna fråga, så skulle du finna att jag INTE utgår från en rationell individs tankevärld eller dito mönster!
(Ursäkta min grinighet)

Om du hade läst mina inlägg bättre så hade du vetat att jag endast läst en bråkdel av denna mycket omfattande och ganska märkliga tråd. Tyvärr kan du alltså inte förutsätta att jag känner till dina hypoteser och antaganden utöver det som framgår av de inlägg jag direkt citerar. Jag vet att det är 'dålig stil' från min sida och i vanliga fall försöker jag vara mer påläst i trådar jag skriver i. Jag har, på gott och ont, gjort avsteg från min vanliga policy i den här tråden. Alternativet vore att inte komentera alls, eftersom jag saknar både tid och intresse att följa med bra i alla turer och diskussioner här. Du får ta det för vad det är alltså.

Citat:
Jag skriver om en hypotetisk "förvirrad religiös fanatiker". Av en sådan förväntar jag mig inte stor mängd rationalitet.

Intressant. Med en sådan tänkt aktör faller en del av mina invändningar.

Citat:
Så att tala om ett "ceremoniellt mord i församlingens intresse" (fritt tolkat), tror jag leder oss fel. Det ser jag som osannolikt.

Här tror vi alltså lika. Det verkar osannolikt.

Citat:
Mer sannolikt, även om sannolikheten är låg och att mkt pekar på SD som möjlig/trolig gärningsperson, är att den förvirrade uppsökte LW för att typ gapa och skrika henne tillrätta, vilket skulle ha lett till att bråket ganska snart hamnade utanför huset.
Och slutade vid planket.

Jo, även om jag inte är speciellt övertygad kan jag se detta scenario framför mig. Det känns möjligt. Någon instabil och självrättfärdigande religiös fanatiker som är på LW och ska tala henne tillrätta i 'sanningens och godhetens' namn. Något spårar ur och det slutar med att LW dör.

För argumentationens skull köper jag det här. Om det gick till så tror jag att följande måste gälla.

1. GM måste vara i eller nära församlingen (annars är det svårt att förklara den religiös motiverade upprördheten)
2. GM måste ha varit 'på' LW på liknande sätt flera gånger tidigare. Det här kan inte ha varit första och enda gången. Det vore otroligt.
3. GM måste vara känd i församlingen som 'svår', fanatisk, konfliktbenägen och påstridig. Det här är inte första konflikten av den här typen. LW är inte första personen GM påstridigt betraktat som 'syndig'. Allt annat verkar otroligt. Undantaget psykos är inte detta personlighetsdrag och övertygelser någon 'drabbas' av från en dag till en annan.
4. Något specifikt bör ha triggat konflikttillfället som slutade med LWs död. Något GM inte kände att h*n kunde backa från eller låta passera (exempel: LW planerar att återvända i sin pastorsroll och genomföra fler vigselakter). Den här sista punkten är jag mindre säker på, men det känns troligt att det skulle behöva vara något sådant.

Allt som allt; GM är en välkänt problematisk individ med en välkänd historia av konfilkter i största allmänhet och konflikt med LW i synnerhet. Flera i församlingen bör ha ställt sig frågan om personen kan ha något med LWs död att göra.

Då följer frågan. Finns det en sådan individ i eller nära församlingen? Känner du till någon med insyn i församlingen som skriver i tråden och kan ge oss ett omdömme om detta?

Citat:
Ovanstående är min spekulation. Har absolut ingenting som stöder min fundering, men för mig är Flsshback i första hand ett diskussionsforum, men i denna tråd har det inte varit helt enkelt att få föra fram alternativa scenarier utan att bli anklagad för att springa SD:s ärenden.
Sån inskränkthet närmar sig stupiditet, men vill absolut inte peka på dig. Du är en kompetent diskussionspartner. Du ställer frågor och då blir det en annan nivå än vissa här uppvisar.

Tack! Detsamma (annars hade jag inte lagt någon större tid på att diskutera med dig).
Jag har som sagt inte läst tråden i någon större utsträckning, men man märker helt klart av att det råder en 'underlig stämning' här. Det kan tyda på att någon eller några aktivt försöker förgifta diskussionsklimatet, men det kan bero på helt andra saker också. Svårt (för mig) att säga.
Citera
2018-10-27, 01:04
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag måste ha missat källan rörande att Norgebussen åkte till LW:s bostad på onsdagen. Varifrån kommer den uppgiften?

Oh, den uppgiften har hängt med i tråden ett längre tag så jag är lite osäker på vart den först kom ifrån. Jag tror att det dels framgår av Norgegängets geo-loggar. I början var det en del diskussioner runt detta och kanske främst vilken dag det gällde. Minns att bla EGT försökte reda ut det och tror att det visade sig vara på onsdagen fast de först sagt tisdag (kan ev förklaras om resan blev förskjuten pga minis födelsedag)

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
JH säger initialt att dom var förbi på tisdagen och det var avspärrat då (detta sas innan hon hittats).
Sedan framgår det att Norgebilen var där på onsdag FM, och då var det inte avspärrat.
Citera
2018-10-27, 01:18
Bannlyst
Hittade det här om resor säger kanske inte så värt mycket.

Citat:
Citat:
Angående resorna:
Resan till USA som slump, ja det tror jag. När dom åkte var inte LW:s kropp heller funnen.
Jag tror mer att LW:s resa till Norge med sin nya partner har mer att göra med hennes död, om det är någon närstående eller någon hon känner.
Jag tror att några kommer till slutsatsen att SD tänkte mörda LW inför resan till USA och när han fick reda på att hon skulle till Norge tisdag morgon var han tvungen att tidigarelägga sina planer... SUCK!

Fler personer:
OM det är svartsjuka inblandad, så kan det ju triggats av LW:s resa till Norge dagen efter. Då är nog dom närmare relationerna hon haft mer av intresse att granska än JG och SD (tror jag).
Vet någon mer om djupet på dessa relationer?
m.g.l ser jag i loggarna och hur dom träffas utanför geocaching (skickat loggtexten här).
Den här KJ, som nämns. Var det före efter m.g.l.? Hur djup var den relationen om det var en relation?
Sedan hittade jag till slut i tråden (om jag tolkar det rätt) att det var BeholderX som LW skulle åka till Norge med. Skulle dom åka själva eller tillsammans med flera? Enligt loggarna så åkte han i alla fall till Norge, fast hans flickvän var borta??? Känns som jag missat nått, nått stämmer inte i den tankevolten?!

Citat:
I min och vår koll av andra personer i LW:s liv tittade jag lite på BeholderX (JH). Det var nått som inte stämt sedan länge, som jag inte riktigt förstått vad. Kommer inte ihåg riktigt var jag hörde det först, men det var direkt när hon försvann och/eller när hon just hittats.
Någon hade pratat med JH ELLER om det var någon annan i bilen som skulle till Norge. Det som sas var att Norgebilen var förbi LW:s hem för att plocka upp henne men det var redan avspärrat och detta var på tisdag morgon. Den uppgiften är jag ganska säker på, men eftersom det inte var en direkt uppgift, så kan det ha förvrängts eller missförståtts. Sedan fick vi det bekräftat att det var på onsdagen som bilen styrde mot Norge, så jag tänkte inte mer på det.

"Men, sas det inte att det var avspärrat?" tänkte jag.
"Ah, det var ju på onsdagen, och då var det kanske avspärrat!".
Men det stämde inte heller. Jag har fått av två oberoende att det inte var avspärrat på onsdag morgon och onsdag FM, varav en i Norgebilen.

Min partner har ju bättre minne, fast det var jag som pratade i telefonen. (Hen är otäck på att minnas detaljer som fladdrar förbi). JH hade sagt att det var på tisdagen dom for till Norge och var förbi LW:s hem, det var hen som pratade med JH på nått event eller liknade ganska säker på. Igår kväll så passade jag på att prata igen med hen (forboll går bort för oss!). Bekräftar att det NOG var tisdagen JH nämnde och att det var avspärrat då, men minnet ebbar ut med tiden.

Så JH säger initialt att dom var förbi på tisdagen och det var avspärrat då (detta sas innan hon hittats).
Sedan framgår det att Norgebilen var där på onsdag FM, och då var det inte avspärrat.

Då läser man lite loggar och ser att BeholderX och Lingonet geocachat under måndagen i Västerås. JH har sedan cachat i Uppsala under tisdagen. Första gången jag tittade var det 2st cacher, nu är det 3st loggade i Uppsala. Och sedan på onsdagen är det cacher mot Norge.

Läser man loggarna, både Lingonet och BeholderX så står det att dom är i Västerås under TISDAG i båda loggarna. Är båda dagvilda?

I BeholdeX logg för måndagen i Västerås står det:
"Jag kom med ett förslag under förra veckan till lingonet om att kanske dra till Västerås på tisdagen och plocka lite."

I Lingonets logg för måndagen i Västerås står det:
"...Och härom dagen så ringde han och tyckte tisdag var en bra dag...."

I BeholdeX logg för tisdagen i Uppsala så står det:
"En mycket märklig dag med olyckskänsla i magen tog sin början och växte sig allt starkare under dagen. Jag var dock på jobbet och gjorde min plikt. Dagen gick alldeles för segt men det rullade på i varje fall. På kvällen hade jag bokat tvättid då jag och lingonet var iväg till Västerås igår och cachade så jag kunde inte ta min vanliga tid och i morgon sticker jag och ett gäng iväg till Norge för att härja runt där veckan ut. Tankarna var inte direkt på Geocaching men när jag var färdig på arbetsplatsen tog jag bilen och drog iväg till Uppsala för att logga några burkar...."

Ja, dom är lite dagvilda, men så tittar jag vad BeholderX loggat på söndagen och då står det så är i loggen:
"Det var lördag. Det var morgon. Det var en inställd innebandyträning för..."
Loggen på lördagen lyder:
"Framme vid veckans sjätte dag som i folkmun brukar kallas lördag.....
Så här stämmer loggtexten med datumet.

Hur tänker jag? Mitt scenario är (HYPOTETISKT!!!):
Loggtexterna och datumen är förskjutna för att dölja nått.
Kan det vara så att JH var i Västerås under måndagen med Lingonet (som datumen visar, men texten ljuger) och cachade. Där blir han upphämtade eller skjutsad till Örebro och Lena.

Dom två hade ju nått på gång och Örebro - Västerås är inte långt ifrån varandra.
Anledningen är att båda dom ska med samma bil till Norge under onsdagen.
Så med den planeringen kan dom umgås, cacha och förbereda Norge under tisdagen.
Kan vara så att planen med Västerås var just tisdag, men tidigarelades och JH överraskade LW i hemmet. Hon kanske råkade ha en chattruta öppen med avslöjande text som han såg.

Scenariot att GM redan är inne hos LW och någon hon känner stämmer då. Nått får JH att reagera, går ut i ilska och besvikelse. Han går mot centrum (det är i riktningen mot planket). LW följer efter för att prata och förklara. Hon hinner i kapp honom vid planket......
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det har skrivits av de som kände LW att hon skulle åka på eventet i Norge LÖRDAG 19/5 -
totalt 8 personer - alltså INTE tisdag morgon. Nu blev det tyvärr endast 7 personer som
åkte till Norge.
Senast redigerad av TinnaNinna85 2018-10-27 kl. 02:17. Anledning: Tillägg av citat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in