Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Om du bättre läste mina inlägg i denna fråga, så skulle du finna att jag INTE utgår från en rationell individs tankevärld eller dito mönster!
(Ursäkta min grinighet)
Om du hade läst mina inlägg bättre så hade du vetat att jag endast läst en bråkdel av denna mycket omfattande och ganska märkliga tråd. Tyvärr kan du alltså inte förutsätta att jag känner till dina hypoteser och antaganden utöver det som framgår av de inlägg jag direkt citerar. Jag vet att det är 'dålig stil' från min sida och i vanliga fall försöker jag vara mer påläst i trådar jag skriver i. Jag har, på gott och ont, gjort avsteg från min vanliga policy i den här tråden. Alternativet vore att inte komentera alls, eftersom jag saknar både tid och intresse att följa med bra i alla turer och diskussioner här. Du får ta det för vad det är alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Jag skriver om en hypotetisk "förvirrad religiös fanatiker". Av en sådan förväntar jag mig inte stor mängd rationalitet.
Intressant. Med en sådan tänkt aktör faller en del av mina invändningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Så att tala om ett "ceremoniellt mord i församlingens intresse" (fritt tolkat), tror jag leder oss fel. Det ser jag som osannolikt.
Här tror vi alltså lika. Det verkar osannolikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Mer sannolikt, även om sannolikheten är låg och att mkt pekar på SD som möjlig/trolig gärningsperson, är att den förvirrade uppsökte LW för att typ gapa och skrika henne tillrätta, vilket skulle ha lett till att bråket ganska snart hamnade utanför huset.
Och slutade vid planket.
Jo, även om jag inte är speciellt övertygad kan jag se detta scenario framför mig. Det känns möjligt. Någon instabil och självrättfärdigande religiös fanatiker som är på LW och ska tala henne tillrätta i 'sanningens och godhetens' namn. Något spårar ur och det slutar med att LW dör.
För argumentationens skull köper jag det här. Om det gick till så tror jag att följande måste gälla.
1. GM måste vara i eller nära församlingen (annars är det svårt att förklara den religiös motiverade upprördheten)
2. GM måste ha varit 'på' LW på liknande sätt flera gånger tidigare. Det här kan inte ha varit första och enda gången. Det vore otroligt.
3. GM måste vara känd i församlingen som 'svår', fanatisk, konfliktbenägen och påstridig. Det här är inte första konflikten av den här typen. LW är inte första personen GM påstridigt betraktat som 'syndig'. Allt annat verkar otroligt. Undantaget psykos är inte detta personlighetsdrag och övertygelser någon 'drabbas' av från en dag till en annan.
4. Något specifikt bör ha triggat konflikttillfället som slutade med LWs död. Något GM inte kände att h*n kunde backa från eller låta passera (exempel: LW planerar att återvända i sin pastorsroll och genomföra fler vigselakter). Den här sista punkten är jag mindre säker på, men det känns troligt att det skulle behöva vara något sådant.
Allt som allt; GM är en välkänt problematisk individ med en välkänd historia av konfilkter i största allmänhet och konflikt med LW i synnerhet. Flera i församlingen bör ha ställt sig frågan om personen kan ha något med LWs död att göra.
Då följer frågan. Finns det en sådan individ i eller nära församlingen? Känner du till någon med insyn i församlingen som skriver i tråden och kan ge oss ett omdömme om detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Ovanstående är min spekulation. Har absolut ingenting som stöder min fundering, men för mig är Flsshback i första hand ett diskussionsforum, men i denna tråd har det inte varit helt enkelt att få föra fram alternativa scenarier utan att bli anklagad för att springa SD:s ärenden.
Sån inskränkthet närmar sig stupiditet, men vill absolut inte peka på dig. Du är en kompetent diskussionspartner. Du ställer frågor och då blir det en annan nivå än vissa här uppvisar.
Tack! Detsamma (annars hade jag inte lagt någon större tid på att diskutera med dig).
Jag har som sagt inte läst tråden i någon större utsträckning, men man märker helt klart av att det råder en 'underlig stämning' här. Det
kan tyda på att någon eller några aktivt försöker förgifta diskussionsklimatet, men det kan bero på helt andra saker också. Svårt (för mig) att säga.