2018-10-26, 18:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Hans reaktion och agerande kan ju också ha påverkats av att han förhördes först flera månader efter händelsen. Särskilt om de hade en grötig av-och-på-relation där de rök ihop och försonades med jämna mellanrum. Vet inte om det där ärendet sköttes överdrivet bra faktiskt.

Om det var så att första förhöret med honom var efter flera månader efter anmälan, då hinner ju han fundera och anpassa sin version.
Hoppas att du har fel.
Men åtta månader (var det väl) lång utredning, det tyder på att fallet blivit liggande.

Det kan ha kostat henne livet.

Eller så är han så van att anpassa sin historia, så att det inte hade haft någon betydelse. Liksom vid förhöret efter mordet.
Då sa han först att han inte hade haft kontakt med henne. Men när han blev konfronterad om att han hade haft digital kontakt med henne, då valde han att säga att han trodde att de menade att han hade träffat henne mordkvällen. Fritt taget från MV.

Medinsyn har en annan version. Den har jag inte samma tilltro till. Att SD redan vid det helt frivilliga vittnesförhöret visat sin konversation med LW. Detta också fritt ur minnet.

Vi får väl se när FUP kommer.

Skulle tro att han visade upp sin konversation under förhöret efter att han "slingrat sig" genom att låtsas misstolka ordet kontakt och då blev plötsligt det frivilliga förhöret inte så frivilligt längre.
Citera
2018-10-26, 18:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Den 26 maj 2018 skriver HD ang semesterplanerna:

Found itFound it
05/26/2018
Stannar bilen och kliver ut och ser välbekanta ansikten. De har cyklat hela slingan och är rosiga och varma men trots det blir det varma kramar. Bara att leta sig upp till GZ och plocka fram burken. TFTC!

"När de tänka semesterplanerna ändrades var det bara att anpassa sig till situationen. Sent på fredagen bestämde vi oss för att ta en tur till Filipstad dagen efter då det skulle släppas nya burkar. I den röda bilen som for i väg på morgonkvisten satt BaSoa51, Herrteamdavidsson och jag. Under dagen loggades några FTFer samt ett antal GeoTourburkar. Väl hemma igen blev det en mysig grillkväll med resten av släkten."

Ja, då låter det som att hon varit med till LA och fått "semesterplanerna ändrade".
Tack!
Citera
2018-10-26, 18:29
Medlem
Lika löser lika som man säger inom kemins värld.

Vilken normal pastor knullar med ena hälften av ett par man vigt? Då har man ju kraftiga problem om man frågar mig.

Haft känslan från början - oavsett ovanstående - att detta handlar om annat än om LW/SD. Sen har jag full respekt för er andra som tror annat.

Hursomhelst tror jag vi får se sanningen en dag. Har jag fel med min teori lyfter jag gärna på hatten för er andra.
Citera
2018-10-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det sista du skriver, det andra har vi ju redan facit på egentligen.
"Han ville mer än hon", varför i all sin dar följde han inte med in i så fall.
Det finns ingenting som tyder på att han ville annat än å bli av
med henne, helt enkelt få ut kärringen ur sin bil.
Det är ju helt uppenbart att han varken ville ha bullar eller dopp, åtminstone
'inte då.

Hur hamnade "kärringen", i bilen från första början?
Har du/någon någon klok teori på det?

Hon gjorde knappast intrång eller inbrott i hans bil för nöjes skull tänker jag.
En hemlig mötesplats antagligen, när det passsade för honom att bjuda in i bilen...
Citera
2018-10-26, 18:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Lika löser lika som man säger inom kemins värld.

Vilken normal pastor knullar med ena hälften av ett par man vigt? Då har man ju kraftiga problem om man frågar mig.

Haft känslan från början - oavsett ovanstående - att detta handlar om annat än om LW/SD. Sen har jag full respekt för er andra som tror annat.

Hursomhelst tror jag vi får se sanningen en dag. Har jag fel med min teori lyfter jag gärna på hatten för er andra.
Nu var hon väl iofs inte pastor längre men en del verkar ju anse att ”en gång pastor...” ska vara ett livslångt ok att bära. Och i vilket fall är det väl inte mer udda än den gifte mannen som hade en utomäktenskaplig relation med sin vigselpastor?

Ovanstående helt frikopplat från teorier om vem som är skyldig till mordet.
Citera
2018-10-26, 19:00
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tack så mycket! Jag tror precis som NoCashAsh att resorna är nycklar i sammanhanget. Det finns SÅ många motsägelser just vad gäller resorna:
*var USA resan planerad för paret D? Var den en julklapp från HDs föräldrar eller inte? Var de anmälda på ett event i mellanvästern? Höll de på att lappa ihop förhållandet?
*varför sa HDs(?) föräldrar att de inte visste var paret var någonstans till massmedia?
*Blev de stoppade av ett sent sökt ESTA, av polisen i Örebro (som enligt källa i tråden sagt på fråga från SD att det gick bra att resa) eller för att han varit anhållen?

Jo, det är ju svårt att bortse ifrån att båda resorna sammanföll precis med tiden för mordet, även om jag tror att en ev konflikt främst hade med Norgeresan att göra.

Rent logiskt har jag svårt att se att LW skulle ha varit påtänkt för USA-resan, hon och SD verkade inte ha den typen av relation riktigt. Om de träffades gjorde de ju det i hemlighet och jag hade blivit rätt förvånad om de plötsligt drog iväg på en långresa tillsammans och outade sig inför barn, familj, vänner och kollegor.

Däremot tror jag att USA-resan kan ha bidragit till någon form av tidspress om det fanns en pågående konflikt där han är på väg att resa 900 mil bort och tappa kontrollen över situationen.

Kan hålla med om att det finns oklarheter kring USA-resan, men min känsla är att det troligtvis finns en naturlig och ospännande förklaring som inte har med mordet att göra.

Tänker på hur jag själv fungerar, då jag reser en del till just USA. Nu är jag visserligen något av en slarver men jag har - mer än en gång - glömt att kolla när passet går ut (för att komma in i USA måste det vara giltigt i minst 6 månader efter resans slut), vilket gjort att jag fått kajka iväg till farbror polisen och tigga om ett tillfälligt pass i sista minuten. Bara ett exempel. 😊
Citera
2018-10-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jo, det är ju svårt att bortse ifrån att båda resorna sammanföll precis med tiden för mordet, även om jag tror att en ev konflikt främst hade med Norgeresan att göra.

Rent logiskt har jag svårt att se att LW skulle ha varit påtänkt för USA-resan, hon och SD verkade inte ha den typen av relation riktigt. Om de träffades gjorde de ju det i hemlighet och jag hade blivit rätt förvånad om de plötsligt drog iväg på en långresa tillsammans och outade sig inför barn, familj, vänner och kollegor.

Däremot tror jag att USA-resan kan ha bidragit till någon form av tidspress om det fanns en pågående konflikt där han är på väg att resa 900 mil bort och tappa kontrollen över situationen.

Kan hålla med om att det finns oklarheter kring USA-resan, men min känsla är att det troligtvis finns en naturlig och ospännande förklaring som inte har med mordet att göra.

Tänker på hur jag själv fungerar, då jag reser en del till just USA. Nu är jag visserligen något av en slarver men jag har - mer än en gång - glömt att kolla när passet går ut (för att komma in i USA måste det vara giltigt i minst 6 månader efter resans slut), vilket gjort att jag fått kajka iväg till farbror polisen och tigga om ett tillfälligt pass i sista minuten. Bara ett exempel. 😊
Den "sena" ESTA'n är en trådsanning från folk som aldrig har rest och har för lite att göra. Själv reste jag en period ca 4 ggr/år till USA och ESTA är typ det sista man gör eftersom det går att skjuta upp.

Däremot är uppgiften att SD Blev stoppad i NY och inte kom igenom tullen utan fick vända MYCKET mer intressant. Det är obekräftade uppgifter men Aftonbladet publicerade i alla fall. Tydligen fick paret vända och flyga tillbaka över Atilanten. Sedan kommer ytterligare obekräftade uppgifter att de mellanlandade i London.
Det kan ju vara så att det var den första flighten tillbaka till Europa, vilket jag tror. Flygbolaget och flygplatsen vill inte ha folk kvar en sekund för länge. Min kollega vimsade bort sig vid gaten på LAX en gång och lyftes in i nästa plan som iofs gick till Copenhagen (ingen skillnad mot Sthlm för en Kalifornisk säkerhetsvakt).
Om det var så att paret vände utan att komma in i USA, vad berodde det på? Jag tror inte alls att det var den Svenska polisen som kontaktade Fedsen. Det vore väl mycket enklare att inte släppa iväg dem från Arlanda.
Citera
2018-10-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Den "sena" ESTA'n är en trådsanning från folk som aldrig har rest och har för lite att göra. Själv reste jag en period ca 4 ggr/år till USA och ESTA är typ det sista man gör eftersom det går att skjuta upp.

Däremot är uppgiften att SD Blev stoppad i NY och inte kom igenom tullen utan fick vända MYCKET mer intressant. Det är obekräftade uppgifter men Aftonbladet publicerade i alla fall. Tydligen fick paret vända och flyga tillbaka över Atilanten. Sedan kommer ytterligare obekräftade uppgifter att de mellanlandade i London.
Det kan ju vara så att det var den första flighten tillbaka till Europa, vilket jag tror. Flygbolaget och flygplatsen vill inte ha folk kvar en sekund för länge. Min kollega vimsade bort sig vid gaten på LAX en gång och lyftes in i nästa plan som iofs gick till Copenhagen (ingen skillnad mot Sthlm för en Kalifornisk säkerhetsvakt).
Om det var så att paret vände utan att komma in i USA, vad berodde det på? Jag tror inte alls att det var den Svenska polisen som kontaktade Fedsen. Det vore väl mycket enklare att inte släppa iväg dem från Arlanda.
Tror du att de "vimsade bort sig" alltså? Betyder det att de svarade "fel" på frågor och betedde sig misstänkt? Pja, numera kan jag svälja det. EGT skrev att SD är litet för ärlig, tidigt i tråden, på ett ställe som fick mig att tänka att de fått höra att SD blivit stoppad av ngt liknande. EGT får gärna bekräfta eller skriva att de inte förstår vad jag menar. Sa SD t.ex. självmant att han misstänktes för människorov?
Om man saknar giltigt ESTA borde man inte blivit påsläppt på flyget till USA. Eller räcker det att visa att man sökt ESTA?
Citera
2018-10-26, 19:55
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Från Arlanda? Ok... Det tar 14h från Shiphol. Undrar om det inte är från Köpenhamn i såna fall, men det spelar ingen roll.
Skulle de till Kalifornien? Var eventet där?
Det står tydligt att det är direkt ARN-LAX och de nyhetsartiklar jag sett sa Los Angeles som plats för avvisning. Eventet var i Ohio så isf knepig rutt om man nu inte tänkt cacha lite i Surf City (Huntington Beach) innan vidare resa till evenemanget.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-10-26 kl. 19:57.
Citera
2018-10-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det fetade; det är jag inte övertygad om att det förhåller sig som du tror.

Jag tänker att det tvärtom vore självklart att göra en motanmälan om det förhöll sig på det viset att han tyckte att det var hon som felat. Hon gör ju faktiskt en anmälan. Vilket kan leda till något otrevligt. Det kan slå väldigt fel, med prickar i protokollet. Vilket det just nu också gör. Det ligger honom i fatet just nu.

Att han avböjer advokat kan lika gärna (i mina ögon) bero på att han vill visa att han inte har gjort något, han är oskyldig och de "inget har på honom". En inställning att han kan övertyga om att han inte kunde få ut henne på något annat sätt. Jag tror dock att han visst skulle kunnat få ut henne på annat sätt. Jag tror liksom tidigare att han knoggnuggade henne för att han blev frustrerad. Frustrerad över deras ojämna syn på förhållandet. Han ville mer än hon.

Det här är bara spekulationer, gjorda i brist på fakta
Enligt uppgift så drog ju LW tillbaks sin första anmälan efter SDs hot om spridning av bilder/film. Kan det vara anledningen till att han inte var oroad över hennes nya anmälan? Han tror han kan göra samma sak igen eller på annat vis få henne att dra tillbaks anmälan.

Alternativt/samtidigt var han nog medveten om att det knappast finns bevis för vad som hänt - nekar han står ord mot ord och anmälan läggs ner. Och så blev det.
Citera
2018-10-26, 20:15
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Från det ena till det andra och mot mina egna principer:
Jag har inte slaviskt följt denna tråd på sista tiden utan bara kollat lite snabbt om nåt omvälvande hänt. Vilket inte verkar vara fallet.
Nå, det har hittats en styckad kropp i Kalix, i onsdags.
Så vitt framkommer i massmedia är FP ännu avspärrad.
FP i denna tråd, där LW hittades, undersöktes ett par timmar.
Jag skrev tidigare att man borde ha gått igenom den och omgivningen med luskam - det blev krattor, och först ett par månader senare.
Om detta fall inte blir löst, så känns det som ett fiasko, närapå i likhet med utredningen som missade Anders Eklund, och därmed möjliggjorde att Engla blev mördad.
Hoppas innerligt att jag har fel.
Citera
2018-10-26, 20:18
Medlem
Citat:
Det var min kollega som vimsade bort sig.
Vad SD hade för sig har jag ingen aning om. Däremot har jag en annan bekant som rakryggat och ärligt fyllde i den gröna remsan på planet om man har med sig sniglar eller maskar eller sprängämnen osv. Där skrev han pliktskyldigt att han hade varit "suspected fellony" eftersom han hade snattat en gång.
När han går genom tullen så kommer två jättelika Homeland security-vakter och lyfter in honom i arresten. Hans flickvän får tillbringa resan i ovisshet och när hon en vecka senare går på planet så sitter han i sätet bredvid henne.

Om man saknar ESTA kommer man inte på planet. Det räcker inte med att söka. Men det är jätteenkelt och kan göras på flygplatsen.

OK, du och jag är överens om att ESTAorsaken verkar mindre sannolik. Sedan tror du inte att svenska polisen ringde sina kollegor. Verkar rimligt med att de sagt åt SD att han kunde åka. Registret för alla som varit anhållna skulle de kunna ha, och uppdaterat, men kanske upplyste han dem om predikamentet, och då blev de hemskickade? Det kan ligga för ngn som är en spelevink.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in