Citat:
Ursprungligen postat av
Elsa2018
Tack så mycket! Jag tror precis som NoCashAsh att resorna är nycklar i sammanhanget. Det finns SÅ många motsägelser just vad gäller resorna:
*var USA resan planerad för paret D? Var den en julklapp från HDs föräldrar eller inte? Var de anmälda på ett event i mellanvästern? Höll de på att lappa ihop förhållandet?
*varför sa HDs(?) föräldrar att de inte visste var paret var någonstans till massmedia?
*Blev de stoppade av ett sent sökt ESTA, av polisen i Örebro (som enligt källa i tråden sagt på fråga från SD att det gick bra att resa) eller för att han varit anhållen?
Jo, det är ju svårt att bortse ifrån att båda resorna sammanföll precis med tiden för mordet, även om jag tror att en ev konflikt främst hade med Norgeresan att göra.
Rent logiskt har jag svårt att se att LW skulle ha varit påtänkt för USA-resan, hon och SD verkade inte ha den typen av relation riktigt. Om de träffades gjorde de ju det i hemlighet och jag hade blivit rätt förvånad om de plötsligt drog iväg på en långresa tillsammans och outade sig inför barn, familj, vänner och kollegor.
Däremot tror jag att USA-resan kan ha bidragit till någon form av tidspress om det fanns en pågående konflikt där han är på väg att resa 900 mil bort och tappa kontrollen över situationen.
Kan hålla med om att det finns oklarheter kring USA-resan, men min känsla är att det troligtvis finns en naturlig och ospännande förklaring som inte har med mordet att göra.
Tänker på hur jag själv fungerar, då jag reser en del till just USA. Nu är jag visserligen något av en slarver men jag har - mer än en gång - glömt att kolla när passet går ut (för att komma in i USA måste det vara giltigt i minst 6 månader
efter resans slut), vilket gjort att jag fått kajka iväg till farbror polisen och tigga om ett tillfälligt pass i sista minuten. Bara ett exempel. 😊