Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Det finns en viss läkare i utredningen som helt förnekade kontakt med Catrine trots besvärliga vittnesmål från poliser som pekade i rakt motsatt riktning. Vad tror du att denna kontakt möjligen kan ha gått ut på? Vänskap?
Jag kan inte låta bli... Jag avskyr denna tråd med den starkaste brinnande låga eftersom skribenten ovn helt och hållet vägrar att ta in fakta och ständigt svänger sig med lögner, men ovan är så pass grovt att jag må rätta dig.
Det finns, såvitt jag vet, tre stycken polisaspiranter som säger sig ha sett Härm tillsammans med offret, varav två är vittnesförhörda inför rätten och den tredje endast ställt upp i en tidningsartikel i Aftonbladet 1988. Den ena, som säger sig ha sett Härm tillsammans med en kvinna som kan ha varit offret december 1982 avhörs som vittne 1988, alltså flera år efter händelsen. Den andra som avhörs som vittne 1988 har lämnat uppgiften om att hon "under vårvintern 1984" sett da Costa tillsammans med en man som kan ha varit Härm på tunnelbanan, en uppgift som hon lämnat vid årsskiftet 1987/1988 till polisen. Den tredje har endast meddelat detta i Aftonbladet 1988, som sagt var. Därmed kommer vi in på den lilla problematiska delen med att alla dessa iakttagelser har gjorts efter att det blev känt att Härm var misstänkt. Vittnen har haft god stund på sig att "minnas" och därmed minskar sannolikheten för att minnesbilderna är riktiga dramatiskt, det gör det redan efter 4 månader. Hade uppgifterna inkommit i samband med mordet så hade dessa haft en viss tilltro, men här är uppgifterna, utan annan stödbevisning, helt oanvändbara på grund av den tidsram som förflutit mellan påstådd iakttagelse och det att man låtit meddela denna vidare, därutöver kan vittnen ha färgats av det faktum att man visste att Härm var misstänkt som jag tidigare sagt. Jag hänvisar inte till Loftus, då jag vet du ogillar hennes teorier, men kan lika gott hänvisa till Astrid Holgerssons forskning om att ögonvittnens förmåga att minnas saker minskar rätt kraftigt med tiden.
Vad som dock skall vara sagt är att inget av dessa vittnen i något av sina vittnesmål ha sett något som styrker att det var en prostitutionsrelation mellan mannen och kvinnan som man säger sig ha observerat. Ett vittne får intrycket av att den ser ett förälskat par och vittnet i Aftonbladet säger dessutom att Härm skall ha tagit med denna kvinna, som han tror är offret, på en fest för polisaspiranter och lärare. Det förefaller mig knappast vara ett ställe dit man tar med sig en prostituerad.
Slutsatsen får vara att observationerna är mycket osäkra, att vittnen är polisaspiranter spelar absolut ingen roll då poliser varken har generellt bättre eller sämre ansiktsminne än andra, dessutom finns där ingenting som styrker någon "vänskap" enligt din insinuation. Om, jag säger om, någon eller samtliga av dessa iakttagelser är riktiga så är detta ändock inte ett bevis för att Härm har något med mordet att göra. Det måste vara hundratals män som setts tillsammans med offret genom åren.