2024-12-13, 04:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Absolut. Det är fascinerande att en del vill bortse från vittnesmål lämnade av missbrukare, enbart på grund av att de missbrukar.

Missbrukare är sällan några bra vittnen av flera anledningar.

Droger påverkar omdömet, motoriken, inlärning och minnet. Dvs, vid långvarigt missbruk utvecklar många missbrukare en kognitiv dysfunktion.

Om vi ställer dina missbrukare mot nyktra stabila vittnen som de båda kvinnliga poliserna som gjorde märkliga observationer av BO i sällskap med en viss mansperson så förstår ju alla sunt tänkande människor vart trovärdigheten är som lägst.
Citera
2024-12-13, 07:29
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja eller hur... Det finns ju flera anledningar till att Styckmordet diskuteras 40 år efter BO:s död.

Det är totalt groteskt alltihop. Och rörigt!

Det är en löjligt lång kedja av stolpskott som sammanlänkas i flera år: svärfadern som baktalade Härm, Rajs, C Allgén, H Olsson, värdelösa utredare, en värdelös åklagare, Marianne S, journalister, vittnen som bara hittar på en massa skit ....

Jag har aldrig sett något liknande.

Djupet och komplexiteten i detta justitiemord gör det unikt.

Ja, just detta att det är så oerhört många stolpskott inblandade samtidigt som är så anmärkningsvärt!
Hur kan man ha sån otur, tidens anda är förstås en förklaring men knappast allt. Stackars stackars människor.
Citera
2024-12-13, 08:25
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Tanken slår en att själva huvudvitnet är säkert ett lika stort offer som de båda läkarna. Att växa upp med en sådan mamma som "står för allt hon sagt" gör väl till sist att man skapar sig själv minnen av händelser som aldrig hände. Sitter hon idag hos nån terapeut fullproppad med psykofarmaka och försöker komma över sina falska minnesbilder av Pappa och Tomt som styckmördar Catherine? Händelsen som blev starten på 40 år av fler trauman och missbruk och rädsla för män i allmänhet och taniga läkare i synnerhet. Det känns inte helt omöjligt.
Citera
2024-12-13, 09:13
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakehunter
Noicer, du har helt fel och det fanns ett flertal anledningar till att Tet drogs in i polisutredningen gällande Da Costa fallet. Eftersom Tet kände Da Costa och var hennes kund tillsammans med Thomas så är det inget konstigt att han var huvudmisstänkt. Det finns inga som helst bevis för att den polska slaktaren NÅGONSIN haft kontakt med Da Costa, herregud använd hjärnan människa och försök att dra en vettig slutsats av detta faktum En kvinna hittas styckmördad och en av hennes kunder är obducent och mycket van att handskas med döda människokroppar = ett mycket märkligt sammanträffande Varför ens blanda in den polske mannen??? Det kan ju lika gärna ha varit en amerikansk styckmördare på semester i Sverige som är den skyldiga om man nu ska söka efter udda långrandiga förklaringar Svenska polisen gör misstag ofta men i detta fall så träffade man rätt, Tet och Thomas är dom skyldiga. Sen att det bara blev en dom gällande griftefrid är olyckligt men dom här männen fick sitt straff ändå = Inget mer leka doktor
Det slår dig inte som osannolikt att det skulle finnas två så sjuka individer i en (internationellt sett) liten stad som Stockholm?! Och som dessutom hittar varandra, decennier innan sociala medier gjorde det möjligt att lätt få kontakt med likasinnade? Satt de i fikarummet på Rättsmedicin när Teet var Tomas handledare och pratade? Teet: ”Jag gillar att mörda och stycka prostituerade”. Tomas: ”Jag med! Ska vi göra det tillsammans någon gång?”…🫤
Senast redigerad av PrincessAnne 2024-12-13 kl. 09:17.
Citera
2024-12-13, 09:17
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Tanken slår en att själva huvudvitnet är säkert ett lika stort offer som de båda läkarna. Att växa upp med en sådan mamma som "står för allt hon sagt" gör väl till sist att man skapar sig själv minnen av händelser som aldrig hände. Sitter hon idag hos nån terapeut fullproppad med psykofarmaka och försöker komma över sina falska minnesbilder av Pappa och Tomt som styckmördar Catherine? Händelsen som blev starten på 40 år av fler trauman och missbruk och rädsla för män i allmänhet och taniga läkare i synnerhet. Det känns inte helt omöjligt.
Undrar var hon finns idag? Har hon skyddad identitet?
Citera
2024-12-13, 09:53
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Det slår dig inte som osannolikt att det skulle finnas två så sjuka individer i en (internationellt sett) liten stad som Stockholm?! Och som dessutom hittar varandra, decennier innan sociala medier gjorde det möjligt att lätt få kontakt med likasinnade? Satt de i fikarummet på Rättsmedicin när Teet var Tomas handledare och pratade? Teet: ”Jag gillar att mörda och stycka prostituerade”. Tomas: ”Jag med! Ska vi göra det tillsammans någon gång?”…🫤

Även om ryktet på Malmskilnadsgatan var att Da Costa tog sig an kunder andra prostituerade brukade neka, så känns det lite väl djärvt att hoppa in i en bil med två män, som dessutom har en ettåring med sig.
Citera
2024-12-13, 09:58
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne

Ja, men låt oss sammanstråla efter två år på en i förhand bestämd dag, utan att ha kontakt däremellan, med en människa vi aldrig träffat och en dotter som ännu inte finns men kommer att finnas och därefter spela piano, klä ut oss, sminka oss, ha sex med varandra, med dottern som ännu inte finns, mörda och slarvigt stycka kvinnan, slänga huvudet i en sopkorg, därefter åka ut till Thomas familjs sommarställe, grilla huvudet, fotografera allt och därefter lämna in rullarna på framkallning och allt detta och mer därtill på ett par timmar för att sedan återgå till släktmiddag och husrenovering. Utan minsta spår och utan att detta märks på oss. Och utan att offret dör.

Bra, ses 1984.
Citera
2024-12-13, 10:52
Medlem
MrBarnabys avatar
I den bästa av världar kommer regeringen be om ursäkt för vad staten har gjort mot T & T och ett högt skadestånd betalas ut och så en (orealistisk?) förhoppning om att Thomas kan återförenas med dottern och på något sätt försöka ta igen 40 förlorade år tillsammans. En pappa miste sin dotter, en dotter miste sin pappa, allt detta på grund av en människas vanföreställningar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-13 kl. 11:17.
Citera
2024-12-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Lite OT men i fallet L gör inte moderatorerna sitt jobb. L har kopierat sin egna inlägg i åratal. En spammare. L har i alla fall varit avstängd x flera och lär bli det igen.

L fulciterar dessutom något fruktansvärt. Ren bluff.

On topic vill jag nämna att arbetet med att få loss da Costas förhör och domar från ett danskt arkiv inte är helt hopplöst.

Danskarna har väsentligen samma system som Sverige, för förvaring och utlämnande av sådant material.

Och skulle detta funka, har jag/vi en riktig guldkälla att jobba med. Det är såklart inte bara da Costa som torskat för polisen i Danmark.

Flertalet av de knarkare som diskuteras i denna tråd och som kände henne, drog antagligen till Danmark - och Christiania......

Goda nyheter med andra ord..!

Jag satt sent igår i min förkylningsförvirring och läste igenom förhöret med TÅ ifrån typ augusti ’84 där det framgår att Catrine spenderade en del av våren med att ”jobba” med hushållsarbete i familjen Åbergs hus i Gislaved. Hon trivdes inte särskilt bra. Fick förmodligen abstinens och ville tillbaka till knarkstan. I förhöret nämns en kvinna ett flertal gånger. Hon följde med till Ragges stuga i Ösmo och jag tolkar det som att hennes namn är Ida. Men vem var hon? TÅ’s dotter möjligtvis?
Citera
2024-12-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I den bästa av världar kommer regeringen be om ursäkt för vad staten har gjort mot T & T och ett högt skadestånd betalas ut och så en (orealistisk?) förhoppning om att Thomas kan återförenas med dottern och på något sätt försöka ta igen 40 förlorade år.

Vi kan i alla fall hoppas att dokumentären sätter lite blåslampa i häcken på de som tar beslut angående sådana skadestånd.
Citera
2024-12-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Goda nyheter med andra ord..!

Jag satt sent igår i min förkylningsförvirring och läste igenom förhöret med TÅ ifrån typ augusti ’84 där det framgår att Catrine spenderade en del av våren med att ”jobba” med hushållsarbete i familjen Åbergs hus i Gislaved. Hon trivdes inte särskilt bra. Fick förmodligen abstinens och ville tillbaka till knarkstan. I förhöret nämns en kvinna ett flertal gånger. Hon följde med till Ragges stuga i Ösmo och jag tolkar det som att hennes namn är Ida. Men vem var hon? TÅ’s dotter möjligtvis?

Det verkar vara hans dotter, ja.
Citera
2024-12-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I den bästa av världar kommer regeringen be om ursäkt för vad staten har gjort mot T & T och ett högt skadestånd betalas ut och så en (orealistisk?) förhoppning om att Thomas kan återförenas med dottern och på något sätt försöka ta igen 40 förlorade år tillsammans. En pappa miste sin dotter, en dotter miste sin pappa, allt detta på grund av en människas vanföreställningar.

Vet inte om man kan säga en människas vanföreställningar, t ex så hjälpte hennes pappa till rätt mycket genom att uppmuntra dom.
Och även några polisers stolthet och vägran att ändra sina åsikter och att dom blev lite väl kåta och förtjusta i att prata med en yngre kvinna är väl också grunden för allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in