Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Jag är ledsen men du har inte en chans att få en lägenhet i detta projekt, du får fortsätta drömma om en fungerade hyresmarknad. De kallar 20-30 personer
per lägenhet när de hyr ut nyproduktion. Det ser ut att vara 11 st 3or de hyr ut
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=147346.
Så det kan lätt vara 200 personer för dig i kön och du får ändå detta mail.
Har de ändrat hur de hanterar nyproduktion på stockholms bostadskö?
Jag har bott i nyproducerad hyreslägenhet i just NDS i 3 år nu. När vi fick vår lgh via bostadskön gick det till så här:
1. Annonsen på bostad.stockholm innehöll i det fallet 24 st 3rok lägenheter, det är alltså EN annons som alla anmälde sig på (så är det i fallet som du länkar sig till också) som innehåller 24 st objekt på samma annons.
2. Alla som anmält intresse fick ett könummer till denna annonsen baserat på sin kötid, efter att ansökningstiden löpt ut.
OBS! I detta steget hade vi könummer nånstans runt 40-50, på 4 års kötid (detta var 2015). Eftersom vi behövde flytta så ringde jag till bostadskön och pratade med en handläggare, som efter att ha kollat lite sa nåt i stil med "ja men det ser bra ut, jag är i princip säker på att ni kommer bli erbjudna en lägenhet om ni är intresserade".
3. Alla som inte uppfyller hyresvärdens krav sorteras bort.
4. Alla sökande som var kvar fick (efter "visning") bekräfta sitt intresse ("bindande" bekräftelse)
5. De som var kvar i detta skede (bla min familj) fick nu gå in på en sida och rangordna alla 24 lägenheter i annonsen från 1 till 24, dvs den lägenhet man helst ville bo i på rangordning 1, näst helst rangordning 2 etc.
6. Bostadskön delade nu ut lägenheter efter kötid, dvs den med längst kötid fick sin 1:a rankade lgh - köplats 2 fick den lgh som de hade rankat högst och som inte redan var tagen etc tills alla lägenheter var utdelade
Vi hade som sagt 4 års kötid och var då (som sagt för 3 år sedan) nr 13 i listan av 24 att få välja lägenhet i huset.
Vad jag kan se på din länk verkar det inte nödvändigtvis fungera annorlunda nu. Dock kan ju kötiden ha förändrats, dvs i takt med att bostadsrättsmarknaden har börjat gå sämre kanske folk gement har börjat uppfatta hyresrätt (även nybyggda med hög hyra) som ett attraktivt alternativ till att köpa en dyr bostadsrätt som kanske (troligtvis) går ner i pris.