2018-10-26, 16:58
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Hög tillväxt i Stockholm och bostadsbrist. Solklart att OP kommer överleva detta - snart dags för ytterligare projekt? Jag tror vi löser bostadsbristen genom att bygga mängder av bostadsrätter vars avgift överstiger driftskostnaderna för en 200 kvm villa. Verkar logiskt.
2018-10-26, 19:23
Medlem
Tulliuss avatar
Nu har OP börjat lägga ut färdigställda objekt med OP Förvaltning AB som säljare / mäklare, men med mejladress Våningen & Villan alt. Fastighetsbyrån. Förstår inte riktigt logiken. Någon med insikt?

Exempel på annons:
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-nacka-strand-nacka-kommun-fabrikorvagen-10c,-03,1201-15086596

Fler objekt från samma mäklare:
https://www.hemnet.se/maklare/objekt/718331
Senast redigerad av Tullius 2018-10-26 kl. 19:26.
2018-10-26, 20:02
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Nu har OP börjat lägga ut färdigställda objekt med OP Förvaltning AB som säljare / mäklare, men med mejladress Våningen & Villan alt. Fastighetsbyrån. Förstår inte riktigt logiken. Någon med insikt?

Exempel på annons:
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-nacka-strand-nacka-kommun-fabrikorvagen-10c,-03,1201-15086596

Om man har ett byggföretag och har fordringar på OP borde man väl vara nervig nu! Kan ju knappast kännas som en säker betalare? Hade inte själv jobbat utan säkerställda betalningar i den mån det går. Känns inte direkt som man skulle vilja arbeta för dom.
2018-10-26, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag är ledsen men du har inte en chans att få en lägenhet i detta projekt, du får fortsätta drömma om en fungerade hyresmarknad. De kallar 20-30 personer per lägenhet när de hyr ut nyproduktion. Det ser ut att vara 11 st 3or de hyr ut https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=147346.
Så det kan lätt vara 200 personer för dig i kön och du får ändå detta mail.
Har de ändrat hur de hanterar nyproduktion på stockholms bostadskö?

Jag har bott i nyproducerad hyreslägenhet i just NDS i 3 år nu. När vi fick vår lgh via bostadskön gick det till så här:

1. Annonsen på bostad.stockholm innehöll i det fallet 24 st 3rok lägenheter, det är alltså EN annons som alla anmälde sig på (så är det i fallet som du länkar sig till också) som innehåller 24 st objekt på samma annons.

2. Alla som anmält intresse fick ett könummer till denna annonsen baserat på sin kötid, efter att ansökningstiden löpt ut.

OBS! I detta steget hade vi könummer nånstans runt 40-50, på 4 års kötid (detta var 2015). Eftersom vi behövde flytta så ringde jag till bostadskön och pratade med en handläggare, som efter att ha kollat lite sa nåt i stil med "ja men det ser bra ut, jag är i princip säker på att ni kommer bli erbjudna en lägenhet om ni är intresserade".

3. Alla som inte uppfyller hyresvärdens krav sorteras bort.

4. Alla sökande som var kvar fick (efter "visning") bekräfta sitt intresse ("bindande" bekräftelse)

5. De som var kvar i detta skede (bla min familj) fick nu gå in på en sida och rangordna alla 24 lägenheter i annonsen från 1 till 24, dvs den lägenhet man helst ville bo i på rangordning 1, näst helst rangordning 2 etc.

6. Bostadskön delade nu ut lägenheter efter kötid, dvs den med längst kötid fick sin 1:a rankade lgh - köplats 2 fick den lgh som de hade rankat högst och som inte redan var tagen etc tills alla lägenheter var utdelade

Vi hade som sagt 4 års kötid och var då (som sagt för 3 år sedan) nr 13 i listan av 24 att få välja lägenhet i huset.

Vad jag kan se på din länk verkar det inte nödvändigtvis fungera annorlunda nu. Dock kan ju kötiden ha förändrats, dvs i takt med att bostadsrättsmarknaden har börjat gå sämre kanske folk gement har börjat uppfatta hyresrätt (även nybyggda med hög hyra) som ett attraktivt alternativ till att köpa en dyr bostadsrätt som kanske (troligtvis) går ner i pris.
2018-10-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Däremot är det inte otänkbart att få någon av de där projekten. Redan för några år sedan hade de plötsligt problem att boka upp nya hyresrätter på Djurgården.

Vilket år var det problem att hyra ut?

Kortaste kötiden i Norra Djurgården via bostadsförmedlingen är strax över 5 år och det var 2016.
Senast redigerad av trickget 2018-10-26 kl. 20:53.
2018-10-26, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vilket år var problem att hyra ut?

Kortaste kötiden i Norra Djurgården via bostadsförmedlingen är strax över 5 år och det var 2016.
Det har nog ändrats drastiskt de senaste åren, 2015 var det inga problem att få lägenhet i NDS med 4 år i kötid (vi fick lgh med bred marginal, läs min ovanstående wall of text om du är nyfiken).

Tror att i takt med att bostadsmarknaden börjat gå sämre är det fler och fler som hellre chillar i hyresrätt än köper dyrt och rullar tärningen på att marknaden fortsätter gasa på. 2014-2015 var bomarknaden glödhet och det var i princip bara en idiot (som undertecknad) som valde att hyra en lägenhet för 15k i månaden istället för att köpa för kanske 12k i månaden för jämförbart objekt.

edit: Men nej, de har aldrig någonsin haft problem att hyra ut i NDS.
Senast redigerad av Bruggen 2018-10-26 kl. 20:38.
2018-10-26, 20:34
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

Exempel på annons:

Anledningen är att de själva har köpt lägenheterna för att föreningen ska bli en så kallad "Äkta bostadsrättsförening". Inget konstigt egentligen, men då projektet är färdigt måste det finnas en viss andel "boende" för att det inte ska bli en oäkta bostadsrättsförening och träffas av andra skatteregler. Om du läser stadgarna lär du hitta att de tillåter "juridiska personer" - något som i gamla föreningar är högst sällsynt då företag aldrig tänkt vara ägare till bostadsrätter.
2018-10-26, 20:39
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Funderar lite på framtiden för Oscar Properties och deras dylika. '

Ett bolag vars enda intäktskälla är att projektera och bygga lägenheter borde ju vara till 100% beroende av att just projektera och bygga lägenheter.

Nu har de inte byggstartat nånting.

Det är ju i princip likställt med ett industriföretag som stannar sina produktionslinor. Det vet vi ju alla vad det kostar. Fasta kostnader, kontrakt och lönekostnader kvarstår ju trots att några intäkter inte trillar in. Kanske ska de leva på sina exklusiva hunddagis? Eller kanske digitalisera bort alla kostnader.

Helt dödsdömt det här företaget. Som jag ser det verkar de inte sitta på några extrema skulder dock men dominoeffekten i detta ska vi inte underskatta.
2018-10-26, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff

Ett bolag vars enda intäktskälla är att projektera och bygga lägenheter borde ju vara till 100% beroende av att just projektera och bygga lägenheter.

Det är ju i princip likställt med ett industriföretag som stannar sina produktionslinor. Det vet vi ju alla vad det kostar. Fasta kostnader, kontrakt och lönekostnader kvarstår ju trots att några intäkter inte trillar in. Kanske ska de leva på sina exklusiva hunddagis? Eller kanske digitalisera bort alla kostnader.

Helt dödsdömt det här företaget. Som jag ser det verkar de inte sitta på några extrema skulder dock men dominoeffekten i detta ska vi inte underskatta.
Oscar Properties jan-sept
kassaflöde: -199 mkr
likvida medel: 281 mkr

You do the math
2018-10-26, 20:43
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Oscar Properties jan-sept
kassaflöde: -199 mkr
likvida medel: 281 mkr

You do the math

Kassaflöde i all ära. Men det här kommer ju även påverka resultatet eftersom de inte ens kommer ha några projekt igång de kan vinstavräkna i bokföringen. Så det finns ju ingen anledning överhuvudtaget för några finansiärer att gå in och täcka upp detta negativa kassaflöde. Det har det funnits tidigare - Det är så pyramidspel fungerar.
2018-10-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff

Precis.

Gissa nu vad som händer inom något år eller 2
2018-10-26, 20:50
Medlem
Citat:
Har de ändrat hur de hanterar nyproduktion på stockholms bostadskö?

Jag har bott i nyproducerad hyreslägenhet i just NDS i 3 år nu. När vi fick vår lgh via bostadskön gick det till så här:

1. Annonsen på bostad.stockholm innehöll i det fallet 24 st 3rok lägenheter, det är alltså EN annons som alla anmälde sig på (så är det i fallet som du länkar sig till också) som innehåller 24 st objekt på samma annons.

2. Alla som anmält intresse fick ett könummer till denna annonsen baserat på sin kötid, efter att ansökningstiden löpt ut.

OBS! I detta steget hade vi könummer nånstans runt 40-50, på 4 års kötid (detta var 2015). Eftersom vi behövde flytta så ringde jag till bostadskön och pratade med en handläggare, som efter att ha kollat lite sa nåt i stil med "ja men det ser bra ut, jag är i princip säker på att ni kommer bli erbjudna en lägenhet om ni är intresserade".

3. Alla som inte uppfyller hyresvärdens krav sorteras bort.

4. Alla sökande som var kvar fick (efter "visning") bekräfta sitt intresse ("bindande" bekräftelse)

5. De som var kvar i detta skede (bla min familj) fick nu gå in på en sida och rangordna alla 24 lägenheter i annonsen från 1 till 24, dvs den lägenhet man helst ville bo i på rangordning 1, näst helst rangordning 2 etc.

6. Bostadskön delade nu ut lägenheter efter kötid, dvs den med längst kötid fick sin 1:a rankade lgh - köplats 2 fick den lgh som de hade rankat högst och som inte redan var tagen etc tills alla lägenheter var utdelade

Vi hade som sagt 4 års kötid och var då (som sagt för 3 år sedan) nr 13 i listan av 24 att få välja lägenhet i huset.

Vad jag kan se på din länk verkar det inte nödvändigtvis fungera annorlunda nu. Dock kan ju kötiden ha förändrats, dvs i takt med att bostadsrättsmarknaden har börjat gå sämre kanske folk gement har börjat uppfatta hyresrätt (även nybyggda med hög hyra) som ett attraktivt alternativ till att köpa en dyr bostadsrätt som kanske (troligtvis) går ner i pris.

Det verkar fungera likadant nu som då, förutom att kötiderna verkar ha växt avsevärt. De verkar även annonser ut i mindre block. T.ex. skulle de annonsera ut 12 st 3or två gånger istället 24 på en gång.

Dock är det något konstigt med statistiken om du fick lägenhet med bara 4 års kötid (med marginal dessutom).
Gå in på https://bostad.stockholm.se/statistik/statistiktjansten/ och välja 'Stockholm - Norra Djurgården' och 2015. Kortaste kötiden enligt den sidan är över 8 år, de listar även bara 10st 3or?

Citat:
Tror att i takt med att bostadsmarknaden börjat gå sämre är det fler och fler som hellre chillar i hyresrätt än köper dyrt och rullar tärningen på att marknaden fortsätter gasa på. 2014-2015 var bomarknaden glödhet och det var i princip bara en idiot (som undertecknad) som valde att hyra en lägenhet för 15k i månaden istället för att köpa för kanske 12k i månaden för jämförbart objekt.

Helt klart intressant att det blivit så mycket svårare att få tag i dyrare hyreslägenheter. Ligger nog något i din teori

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in