2018-10-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
För studenten är det ett klipp. Betala 50,000 och få upp till 6 år försörjning och 850,000 kr från CSN.
Men tror ingen i verkligheten betalat dessa fantasipriser, i så fall är det därför de åkt dit.

Att slänga upp 100 lax för ett resultat på 1,8 och komma in på tex läkare är en piss i havet, mot vad det ger tillbaka på längre sikt. 100 kex kan man ju förfasen till och med ta ett blancolån för att finansiera, om man nu mot förmodan inte kan få ihop pengarna genom sparande eller så. För även om 100.000:- är mycket i sammanhanget så är ju 100 tusen egentligen ingenting
Citera
2018-10-26, 19:10
Medlem
Citat:
För studenten är det ett klipp. Betala 50,000 och få upp till 6 år försörjning och 850,000 kr från CSN.
Men tror ingen i verkligheten betalat dessa fantasipriser, i så fall är det därför de åkt dit.

Varav merparten är ett lån som ska betalas tillbaka. Är du full eller bara korkad?
Citera
2018-10-26, 19:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Nja, för många är en biljett till drömutbildningen värd väldigt mycket. Så 6-siffriga belopp är peanuts i sammanhanget. Personligen tror jag att även en hel del föräldrar sitter och våndas nu.

Kommande middagskonversationer där man hade tänkt briljera om avkommans topputbildning blir säkerligen inte lika lockande längre
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-26 kl. 19:16.
Citera
2018-10-26, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Att slänga upp 100 lax för ett resultat på 1,8 och komma in på tex läkare är en piss i havet, mot vad det ger tillbaka på längre sikt. 100 kex kan man ju förfasen till och med ta ett blancolån för att finansiera, om man nu mot förmodan inte kan få ihop pengarna genom sparande eller så. För även om 100.000:- är mycket i sammanhanget så är ju 100 tusen egentligen ingenting

Så är det. En jävligt bra investering. Dock moraliskt förkastligt.
Citera
2018-10-26, 19:42
Avslutad
https://samnytt.se/svenska-ligan-tjanade-miljoner-pa-att-hjalpa-invandrare-fuska-med-hogskoleprovet/

Citat:
Kärnan i ligan har bestått av fem personer, varav fyra svenskar och en person med utomvästlig invandrarbakgrund. Två svenska kvinnor som hjälpt ligan att tvätta de kriminellt åtkomna pengarna åtalas också.

Dessutom åtalas 23 av ligans kunder som fuskat på högskoleprovet. Av rättshandlingarna som Samhällsnytt tagit dela av framgår att så gott som samtliga fuskare har utomvästlig asylrelaterad invandrarbakgrund.

Brottsrubriceringarna för ligamedlemmarna är medhjälp till grov osann försäkran, grovt skattebrott, grovt bokföringsbrott, övergrepp i rättssak och penningtvätt. De fuskande kunderna åtalas för grov osann försäkran.

Fuskarna har av ligan försetts med teknisk utrustning via vilken de kunna ta emot svaren på högskoleprovet under tiden som de suttit i provsalen. Verksamheten ska ha omsatt miljontals kronor och pågått i flera år.
Citera
2018-10-26, 20:24
Medlem
En sak jag inte förstår är hur det kommer sig att de valde att åtala vissa som skrev provet i år och vissa från tidigare år. För först gick de ut med nyheterna om att de hade hittat 70tal fuskare som var uppkopplade. Om du kan åtala 20tal av dessa kan du lika gärna åtala resten med samtidigt.
Förstår att de på USB minnet är från tidigare prov, så det vill de inte gå vidare med själva.
Men vad hände med resten av 70 personerna som de påstod sig att ha varit uppkopplade. Om de inte gick igenom listor hur kunde de åtala fuskare som hade gjort provet 2017 & 2016?
Citera
2018-10-26, 20:25
Medlem
Har någon begärt ut FUP eller kommer den senare? Polisen lär nog inte mäkta med alla fall. Trevligt att fb:are är redo att sprida namnen åtminstone.
Citera
2018-10-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janten
Vill inte gå in mer på det och berätta, kan säga att de som sålde fusket var rätt schyssta och accepterade när jag hamnade efter med betalningen förra året runt jultiden men deras ränta ökade då. Så därför har jag en betalning kvar.

Hur har det gått för dig? Du skrev att du hade fuskat för något år sen.
Har du blivit kontaktad av polisen eller tänker som du själv sa lämna in dig själv?
Citera
2018-10-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
En sak jag inte förstår är hur det kommer sig att de valde att åtala vissa som skrev provet i år och vissa från tidigare år. För först gick de ut med nyheterna om att de hade hittat 70tal fuskare som var uppkopplade. Om du kan åtala 20tal av dessa kan du lika gärna åtala resten med samtidigt.
Förstår att de på USB minnet är från tidigare prov, så det vill de inte gå vidare med själva.
Men vad hände med resten av 70 personerna som de påstod sig att ha varit uppkopplade. Om de inte gick igenom listor hur kunde de åtala fuskare som hade gjort provet 2017 & 2016?

Exakt vad jag sa tidigare!
Det känns konstigt
Citera
2018-10-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Exakt vad jag sa tidigare!
Det känns konstigt

Ja, vad hände med de övriga?
I och med att USB minnet förmodligen innehåller namn på tidigare kunder. Låter inte logiskt att de kunde åtala fuskare från 2017 & 2016 men inte alla de påstod sig ha identifierat i år.
Citera
2018-10-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Hur har det gått för dig? Du skrev att du hade fuskat för något år sen.
Har du blivit kontaktad av polisen eller tänker som du själv sa lämna in dig själv?

Fegis
Citera
2018-10-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Fegis
^^PM jag fick från @janten när jag frågade samma sak tidigare idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in