2018-10-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janten
Som sagt, jag mår redan sjukt dåligt pga mitt val att köpa fusk. Men tack för din input..

Var du nervös medan du skrev provet för att bli upptäckt av provledaren? Hur var ljudkvalitén i örat?
Citera
2018-10-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Var du nervös medan du skrev provet för att bli upptäckt av provledaren? Hur var ljudkvalitén i örat?

Skitnervös,ljudet var dåligt blev orolig vissa gånger när ljudet försvann helt.
Som tur hade jag en plats längst bak i klassrummet. vi var ca 30 st i det klassrummet.

Provvakten var nån tjej, ganska söt och typ några år äldre än mig. gick fram till henne under första rasten och sa att jag tyckte hon är söt (dels för att ta bort misstankarna mot mig och för att hon var skitsöt)

Det hela känns skevt när jag tänker tillbaka, hur pass enkelt det var alltså. Ångrar allt
Citera
2018-10-19, 16:03
Medlem
En åklagare vrider upp värmen på blåslampan för provfuskarna som ertappades höstterminen 2016. Kul och se om han lyckas med det.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7070397
Citat:
Hösten 2016 gillrade Universitets- och högskolerådet en fälla på högskoleprovet genom att byta plats på olika svar. 50 personer identifierades då som fuskare. Hittills har ett tiotal av dem dömts för brottet osann försäkran, varav en i hovrätten.

Alla har dock dömts för brott av normalgraden, men nu har åklagaren Henrik Stiernblad åtalat 15 personer för grovt brott. Normalbrottet ger högst sex månaders fängelse, medan grovt brott kan ge upp till två år.

Blir spännande och se hur lång det går i det här fallet. Tror ni att bara fuskarrangörerna åtalas, eller tar dom med en bunt fuskare också?

Lång väntan bara, det är två år sedan fusket HT2016 skedde...
Citera
2018-10-25, 20:42
Medlem
Är rättegången imorgon öppen eller bakom lyckta dörrar? Någon som vet?
Citera
2018-10-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Är rättegången imorgon öppen eller bakom lyckta dörrar? Någon som vet?

Åtal väcks imorgon. Ekobrottsmyndigheten håller pressträff på eftermiddagen.

https://www.nt.se/nyheter/norrkoping...om5530173.aspx
Citera
2018-10-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilial
Åtal väcks imorgon. Ekobrottsmyndigheten håller pressträff på eftermiddagen.

https://www.nt.se/nyheter/norrkoping...om5530173.aspx

Kommer polisen läsa upp protokollet under pressträffen? Har de rätt till att namnge fuskarna publikt?
Citera
2018-10-26, 07:38
Medlem
Fuskarnas namn har varit offentligt i domstolsprotokoll sedan personerna häktades. Det är Sverige vi lever i så jag tror knappast åklagare kommer stoltsera med fuskarnas namn, och tidningar har en tendens att inte heller publicera namnen.

Rättegången kommer antagligen att vara öppen, ser ingen anledning för stängda dörrar.
Citera
2018-10-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Fuskarnas namn har varit offentligt i domstolsprotokoll sedan personerna häktades. Det är Sverige vi lever i så jag tror knappast åklagare kommer stoltsera med fuskarnas namn, och tidningar har en tendens att inte heller publicera namnen.

Rättegången kommer antagligen att vara öppen, ser ingen anledning för stängda dörrar.

Jag tror frågeställaren undrade mer huruvida fuskköparnas namn kommer bli offentliga idag, eller om dagens åtal endast blottlägger de redan 3 namngivna fusksäljarna.

Helt enkelt; kommer vi idag få en lista i FUP:en på alla de som köpt fusket av dessa tre herrar?
Citera
2018-10-26, 12:19
Medlem
Fem män åtalas idag vid Norrköpings tingsrätt för att ha organiserat fusk under högskoleprovet 14 april i år.

Ytterligare 23 personer åtalas för att ha fuskat under provet. Dessutom åtalas en man för övergrepp i rättssak och en kvinna för grovt penningtvättsbrott i härvan
Citera
2018-10-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Fem män åtalas idag vid Norrköpings tingsrätt för att ha organiserat fusk under högskoleprovet 14 april i år.

Ytterligare 23 personer åtalas för att ha fuskat under provet. Dessutom åtalas en man för övergrepp i rättssak och en kvinna för grovt penningtvättsbrott i härvan

Har du länk till nyheten?
Citera
2018-10-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivititi
Har du länk till nyheten?

Han menar nog den här:
https://mobil.corren.se/nyheter/norr...om5531445.aspx

Är förvånad att de bara är 30 st som åtalas!
Citera
2018-10-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Han menar nog den här:
https://mobil.corren.se/nyheter/norr...om5531445.aspx

Är förvånad att de bara är 30 st som åtalas!

Tror UHR kommer komma med egna åtal kommande månader, gällande fusk som inte kommer från herrarna i detta ärende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in