2018-10-26, 08:44
Medlem
dom som köpt "skräpet" som lyckas bäst i 79&Park!

https://www.booli.se/annons/3230758

inköpspris 5 100 000

Premiumlägen har indirekt subventionerat dessa objekt, och därmed varit överprisade.
2018-10-26, 08:48
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
dom som köpt "skräpet" som lyckas bäst i 79&Park!

https://www.booli.se/annons/3230758

inköpspris 5 100 000

Premiumlägen har indirekt subventionerat dessa objekt, och därmed varit överprisade.
Tror du har rätt i att OP haft en skev prislista.
2018-10-26, 09:01
Medlem
https://www.di.se/live/forlust-for-oscar-properties-rabatterade-bostader-tynger/

Citat:
Totalt sålde bolaget 15 bostäder under kvartalet, ned från 22 under motsvarande period förra året. Antalet bokade bostäder minskade till 4 och inga bostäder produktionsstartade under kvartalet, i likhet med motsvarande period 2017.

Det innebär att Oscar Properties sålt 49 bostäder hittills i år, ned från 164 under perioden januari-september 2017.

Rabatterna verkar inte givit någon vidare effekt på försäljningen. De ska nog ner mer än 10% på objekten som är ute.
2018-10-26, 09:13
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Hur går det för Oscar Properties slutet-på-kvartalet-rea?

En snabbsökning på deras projektsida ger följande resultat:
Bageriet: Ingen av de 5 objekten har sålts under rean, 2 tidigare under kvartalet?
Nybrogatan19: Ingen av de 2 objekten har sålts under rean, 2 tidigare under kvartalet?
79&Park: Ett av de 12 objekten har sålts under rean, ingen tidigare under kvartalet
No4/Fabrikören: 5 st av de minsta lägenheterna på 44 kvm såldes under rean, men en tidigare såld lägenhet på 83 kvm dök plötsligt upp. Återstår numera därmed 20 st lägenheter. 3 sålda tidigare under kvartalet?

Så kvartalsförsäljningen borde bli: 2 + 2 + 1 + 7 + de andra projekten, där:
kanske 2 sålts i Norra tornet 2 / Helix
ca 25?? i Gasklockan (eller är de fortfarande bara bokade) och
?? i Unité

Summan blir då 14 + Gasklockan + Unité, så från 14 st till drygt 39 st??
Facit 15 st. Så Unite och Gasklockan säljer inte alls!
Jag gissade fel på 1 på Helix, en på 79&Park och en på Bageriet. Två av felen tar ut varandra.

Känns som att OPs rapportering om försäljning i Gasklockan varit litet tveksam.
Senast redigerad av Tullius 2018-10-26 kl. 09:32.
2018-10-26, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
haha hundarna kommer inte bo dåligt i 79&Park!

https://changdobels.se/hunddagis/gardet-hunddagis/
Haha, jag har sett exempel på andra projekt. Tex "Bergsvåg" i hjorthagen där försäljningen har gått superdåligt i mer än ett år (de släppte bostäderna till försäljning i början av augusti förra året) och deras planer helt plötsligt var uppdaterade med en förskola i hela nedre plan på ena huset - så vips föll det bort en massa bostäder som "sålda" och statistiken såg bättre ut. Men hunddagis alltså! LOL!
2018-10-26, 09:21
Medlem
Citat:

Bra sammanställning!

Unité och Gasklockan ligger båda i Norra Djurgården. Planen är att bygga på till 2030
https://växer.stockholm/omraden/norra-djurgardsstaden/ totalt 12,000 fler lägenheter.
Barkarby verkar ju redan vara mycket svårsålt, men jag tror nästa område som får problem är Norra Djurgården.

Alla lägenheter i Norra Djurgården är väldigt dyra och de som letar efter nya och "lyxiga" lägenheter kan verkligen välja och vraka redan. HSB var för en månad sen tvungen att dra ner priset på 4or i detta område (7 st är fortfarande till salu). De färdigställer hela tiden nya lägenheter så jag tror nog vi kommer få se fler prissäkning.
2018-10-26, 09:26
Avslutad
Citat:
OP släppte väl typ 10 - 15% av bostäderna i Gasklockan till "försäljning", varav en viss andel blev "intresseanmälda" eller nåt liknande vilket OP givetvis basunerade ut som att "hälften av lägenheterna sålda!" (det var alltså i själva verket hälften av de som för tillfället var till salu, men jag tror att "sålda" i sammanhanget var att ta i eftersom bostäderna i fråga inte existerar och jag tvivlar på att pengar bytt ägare).

Unité verkar helt kört. Dussinhus på samma gata som alla andra bygger på i norra djurgårdsstaden, tror ärligt även OP-kunderna som generellt verkar ha sitt huvud lite längre uppkört i sina egna arslen än alla andra kunder på marknaden ser igenom marknadsförningen kring Unité.
2018-10-26, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Bra sammanställning!

Unité och Gasklockan ligger båda i Norra Djurgården. Planen är att bygga på till 2030
https://växer.stockholm/omraden/norra-djurgardsstaden/ totalt 12,000 fler lägenheter.
Barkarby verkar ju redan vara mycket svårsålt, men jag tror nästa område som får problem är Norra Djurgården.

Alla lägenheter i Norra Djurgården är väldigt dyra och de som letar efter nya och "lyxiga" lägenheter kan verkligen välja och vraka redan. HSB var för en månad sen tvungen att dra ner priset på 4or i detta område (7 st är fortfarande till salu). De färdigställer hela tiden nya lägenheter så jag tror nog vi kommer få se fler prissäkning.
Om planerna på antal färdigställda lägenheter i NDS genomförs till 100% kommer den lokala bomarknaden kollapsa eftersom försäljningen redan har bromsat in.

Jag bor själv i NDS (och trivs väl) men det är alldeles för dyrt att bo här helt enkelt. Generellt verkar det som att folk inte är beredda att ge samma pris för en lägenhet i NDS som på fina adresser inne i stan...

Så var det inte från början, dvs av vad jag har hört om prisbilden i de första projekten var nivån markant lägre än östermalm / vasastan etc. Som jag ser det är hela poängen med ett område som NDS att du ska kunna sälja din 2rok/3rok på östermalm för att flytta ut till "förorten" och köpa en större 3rok/4rok för ungefär samma pengar (dvs "byta rakt över" för att gå upp i storlek). När prisbilden i "förorten" dock närmar sig prisbilden i innerstan så stannar de flyttströmmarna, och det är därför alla mäklarannonser i NDS svamlar en massa om närheten till naturen och försöker lyfta andra värden i området.
2018-10-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det var intressant. De avser sänka priserna på det de har byggt så att de kan sälja och komma igång och bygga mer.

Jag har spekulerat lite kring precis det tidigare i tråden. Vissa tror att så fort priserna sjunker något så kommer marknadens lagar göra att byggbolagen sluta bygga nytt och därmed stannar prisnedgången. Jag tror att när byggbranschen väl har fått upp farten så kommer de att fortsätta bygga bostadsrätter tills det börjar bli en ren förlustaffär och därefter kommer de att bygga hyresrätter och när det slutar vara lönsamt kommer de att ta mer lån och fortsätta bygga byggnader ända tills de går i konkurs.

Exakt, det är ju så dagens skulddrivna ekonomi fungerar. Det finns bara ett alternativ för företagen, väx eller dö. Detta då de i princip är zombieföretag som är i behov av nya lån för att klara av att finansiera de befintliga lånen. Så de kan inte bara skala ner verksamheten utan de är i behov av att omsättningen och att resultatet växer, annars blir de till slut insolventa.. Så det är bara att köra på in i kaklet och försöka hoppas på att något magiskt sker som rubbar de ekonomiska lagarna. Det är därför det kallas en bubbla. Det går inte att långsamt ta ut luften från en bubbla, utan man blåser upp den tills den spricker. Risk händer fort.

Tycker man ser igenom desperationen i bostadsbyggarnas uttalanden om att försäljningen ökat i september osv, vilket då skulle peka på en uppåtgående trend? Mitten av augusti till slutet av september är tillsammans med januari den tiden på året då försäljningen ökar som mest. Det är så varje år. Tittar vi på Stockholms län är t ex antalet avslut för september dock ner över 20% för bostadsrätter (och liknande för villor) jämfört med 2017 och runt 13% jämfört med 2016. Knappast något positivt.

Men de köper sig väl lite tid, det är nu den tuffa perioden normalt startar med ett minskat antal försäljningar och ett lägre pris fram tills efter nyår.
2018-10-26, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nej de finns inte kvar utan banken bokför en kreditförlust som de måste fylla på från något annat ställe.

Om dessa pengar hade varit de enda i värden så hade banken gått i KK och bankens skuld till Pelle skulle också försvinna.

Antagligen skulle huset konfiskeras vid båda avskrivningarna. Så vi är tillbaka på ruta ett.
Den fordran som Pelle har på banken är avistainlåning. Den finns kvar även om Kalles skuld skrivs av.

Mkt riktigt så måste banken få in pengar någon annanstans ifrån för att inte gå i KK. Man är insolvent. Så nya lån måste komma till för att hålla systemet flytande varför det hela är ett pyramidspel och inte ett nollsummespel.

Citat:
Skulder och fordran tar alltid ut varandra eftersom det är samma sak objekt men ur olika perspektiv. Alla skulder är också en fordran.

Nej en skuld kan skrivas av och fordringen fortfarande finnas. Vilket jag visat.
Alltså vi tittar på två individer i ekonomin som gör affär med varandra. Då skapas det skuld respektive fordran hos tredje part banken. Skulden för den ena individen kan skrivas av, men fordringen som den andra personen har skrivs inte av.

De tekniska detaljerna i bankens böcker är ointressant. Det intressanta är vad som händer med penningmåtten och det strukturella. Och det har senaste tiden vid kriser alltid varit så att banker blir insolventa och måste få stödlån för att hålla sig flytande därför att dom har fordringar gentemot sig men man har inte tillgången. Man gör kreditförlust.

Om det hade varit som du påstår att fordringar skrivs av om skulden skrivs av så hade inga bankkriser uppstått.
2018-10-26, 11:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Den fordran som Pelle har på banken är avistainlåning. Den finns kvar även om Kalles skuld skrivs av.

Mkt riktigt så måste banken få in pengar någon annanstans ifrån för att inte gå i KK. Man är insolvent. Så nya lån måste komma till för att hålla systemet flytande varför det hela är ett pyramidspel och inte ett nollsummespel.

Nej en skuld kan skrivas av och fordringen fortfarande finnas. Vilket jag visat.
Alltså vi tittar på två individer i ekonomin som gör affär med varandra. Då skapas det skuld respektive fordran hos tredje part banken. Skulden för den ena individen kan skrivas av, men fordringen som den andra personen har skrivs inte av.

De tekniska detaljerna i bankens böcker är ointressant. Det intressanta är vad som händer med penningmåtten och det strukturella. Och det har senaste tiden vid kriser alltid varit så att banker blir insolventa och måste få stödlån för att hålla sig flytande därför att dom har fordringar gentemot sig men man har inte tillgången. Man gör kreditförlust.

Om det hade varit som du påstår att fordringar skrivs av om skulden skrivs av så hade inga bankkriser uppstått.

Nej du har inte visat det.

Du skapade två skulder och två fordran utav mitt exempel.

Skriver du av Kalles skuld till banken så skriver du samtidigt av bankens fordran på kalle. Det hela är fordran (0) - skuld (0) = 0

Om Pelles fordran på banken finns kvar så finns även bankens skuld till Pelle kvar. fordran - skuld = 0

Bankens kris uppstår när de tvingas att skriva av lån och ta förlusten. Pelle blir ju inte så glad när han upptäcker att banken gått i KK och Pelles fordran är borta eftersom de behövde skriva av Kalles lån. Det skulle jag kalla en kris.
2018-10-26, 11:44
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Brakförlust för lyxbyggaren efter rabatterna - aktien har nu rasat 80% från toppen

Oscar Properties aktie fortsätter falla efter dagens rapport.
Oscar Properties tappar drygt 5 procent på dagens börs. Sedan toppen är aktien ner drygt 80 procent.
Bostadsutvecklaren Oscar Properties redovisar ett rörelseresultat om -103 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2018 (96). Kvartalets nettoomsättning uppgick till 490 miljoner kronor (615).

"Utöver förändrade förutsättningar på marknaden beror resultatet även till stor del på att vi tagit kostnaden för rabatten på alla de bostäder som ingår i vår pågående säljkampanj, inom kampanjen har vi bland annat justerat ner priserna med tio procent på bostäder som levereras under 2018", skriver Oscar Engelbert i sitt vd-ord.

Oscar Properties sålde 15 bostäder under det gångna kvartalet (22) och bolaget hade i slutet av september 963 bostäder i pågående produktion (1.114 vid halvårsskiftet). Bolaget startade inte byggnation av några bostäder under det tredje kvartalet. Av bostäder i pågående produktion är 86 procent sålda på bindande avtal.

"Inflyttningen startade i Norra Tornen och 79 & Park", under det tredje kvartalet påpekar Oscar Engelbert också.
https://www.va.se/nyheter/2018/10/26/lyxbyggaren-rasar-pa-borsen-efter-brakforlust/
Bistra tider onekligen för O.P.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in