Citat:
Jag är på allvar orolig för bristerna i välfärden i Sverige. Vi har urusla pensioner, lärarbrist, brist på sjukvårdspersonal (med köer som följd) och enorma köer till äldreomsorgen. Generellt litar vi allt mindre på samhällets förmåga i Sverige. Om vi på allvar vill och ska kunna göra någonting åt det här måste vi satsa mer pengar - det finns inga andra utvägar. Många skyller på invandringens kostnader för bristerna i välfärden. Men sanningen är att Moderaterna enormt aggressiva politik för skattesänkningar är ett långt större hot mot välfärdens finansiering.
Nu ska SD rösta för Moderaternas skattesänkningar på 30 miljarder, varav en stor del är riktad sänkning av brytpunkten för alla som tjänar över 40 000 kr. Ett parti som kampanjade under valrörelsen för att "Sverige ska hålla ihop". Ett parti som bärs upp av LO-väljare, pensionärer och andra låginkomsttagare. Ett parti som, till skillnad från M och KD, har ett väldigt lågt stöd bland högutbildade och höginkomsttagare. Åkesson framstår som en nyttig idiot när han säger att han tänker rösta på en M-budget "förutsatt att den innehåller skattesänkningar för pensionärer", när det är allmänt känt att övergångsregeringens budget också kommer innehålla skattesänkningar för pensionärer.
Det hade varit en sak om SD hade förhandlat med Moderaterna och fått igenom sin egen politik. Men nu riskerar vi att få en liknande situation som med Trump där folk röstar på ett populistiskt alternativ, men den enda politik som går igenom är enorma skattesänkningar. "Vi måste driva vår politik", säger Mufs ordförande. Det är så tydligt att "vår politik" syftar på skattesänkningar åt höginkomsttagare och definitivt inte SDs hjärtefrågor.
Jag är glad över att jag inte röstade på SD i valet. Men hur tänker till exempel ni som röstade på SD? Och ni andra?
Nu ska SD rösta för Moderaternas skattesänkningar på 30 miljarder, varav en stor del är riktad sänkning av brytpunkten för alla som tjänar över 40 000 kr. Ett parti som kampanjade under valrörelsen för att "Sverige ska hålla ihop". Ett parti som bärs upp av LO-väljare, pensionärer och andra låginkomsttagare. Ett parti som, till skillnad från M och KD, har ett väldigt lågt stöd bland högutbildade och höginkomsttagare. Åkesson framstår som en nyttig idiot när han säger att han tänker rösta på en M-budget "förutsatt att den innehåller skattesänkningar för pensionärer", när det är allmänt känt att övergångsregeringens budget också kommer innehålla skattesänkningar för pensionärer.
Det hade varit en sak om SD hade förhandlat med Moderaterna och fått igenom sin egen politik. Men nu riskerar vi att få en liknande situation som med Trump där folk röstar på ett populistiskt alternativ, men den enda politik som går igenom är enorma skattesänkningar. "Vi måste driva vår politik", säger Mufs ordförande. Det är så tydligt att "vår politik" syftar på skattesänkningar åt höginkomsttagare och definitivt inte SDs hjärtefrågor.
Jag är glad över att jag inte röstade på SD i valet. Men hur tänker till exempel ni som röstade på SD? Och ni andra?
Svaret på frågan är i princip ja. Men Sd resonerar antagligen så att hundratals miljarder går till invandringen att få stopp på den är det absolut bästa sättet att skapa nya pengar till välfärd, sjukvård och för att kunna höja fattigpensionärernas standard.
Vi kan höja inkomstskatterna och politikerna talar vitt och brett om att det behövs för välfärden och samhällets fattigaste. Men alla svenskar blir blåsta för pengarna, de går oavkortat till de svarta hål som heter integration och invandring.
För mig är prioriteringen klar, sopa igen det svarta hålet, för det kommer att sluka allt vi betalar in i skatt moms och avgifter, nu och för all evig framtid. Rösta Sd och rädda landet.