2018-10-25, 09:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det är rätt kan jag tycka att sänka skatten för pensionärer. Men det tycker visst alla partier nu. Men att enbart av den anledningen stödja en m-budget är ett svek.

Jag förutsätter att sd röstar nej till alla förslag som inte åtminstone tagit hänsyn till sd:s väljares önskemål.
Citera
2018-10-25, 09:32
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är rätt kan jag tycka att sänka skatten för pensionärer. Men det tycker visst alla partier nu. Men att enbart av den anledningen stödja en m-budget är ett svek.

Jag förutsätter att sd röstar nej till alla förslag som inte åtminstone tagit hänsyn till sd:s väljares önskemål.

Sd var de som först tyckte att pensionärerna inte skulle behöva betala mer skatt än andra grupper. Sedan har det varit mycket snack om när staten har råd på grund av att skillnaden är så stor är det frågan om mycket pengar.

Men du känner väl uppenbarligen inte till bakgrunden?
Citera
2018-10-25, 09:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Jag är på allvar orolig för bristerna i välfärden i Sverige. Vi har urusla pensioner, lärarbrist, brist på sjukvårdspersonal (med köer som följd) och enorma köer till äldreomsorgen. Generellt litar vi allt mindre på samhällets förmåga i Sverige. Om vi på allvar vill och ska kunna göra någonting åt det här måste vi satsa mer pengar - det finns inga andra utvägar. Många skyller på invandringens kostnader för bristerna i välfärden. Men sanningen är att Moderaterna enormt aggressiva politik för skattesänkningar är ett långt större hot mot välfärdens finansiering.

Nu ska SD rösta för Moderaternas skattesänkningar på 30 miljarder, varav en stor del är riktad sänkning av brytpunkten för alla som tjänar över 40 000 kr. Ett parti som kampanjade under valrörelsen för att "Sverige ska hålla ihop". Ett parti som bärs upp av LO-väljare, pensionärer och andra låginkomsttagare. Ett parti som, till skillnad från M och KD, har ett väldigt lågt stöd bland högutbildade och höginkomsttagare. Åkesson framstår som en nyttig idiot när han säger att han tänker rösta på en M-budget "förutsatt att den innehåller skattesänkningar för pensionärer", när det är allmänt känt att övergångsregeringens budget också kommer innehålla skattesänkningar för pensionärer.

Det hade varit en sak om SD hade förhandlat med Moderaterna och fått igenom sin egen politik. Men nu riskerar vi att få en liknande situation som med Trump där folk röstar på ett populistiskt alternativ, men den enda politik som går igenom är enorma skattesänkningar. "Vi måste driva vår politik", säger Mufs ordförande. Det är så tydligt att "vår politik" syftar på skattesänkningar åt höginkomsttagare och definitivt inte SDs hjärtefrågor.

Jag är glad över att jag inte röstade på SD i valet. Men hur tänker till exempel ni som röstade på SD? Och ni andra?

Moderaterna sänkte skatten för löntagarna flera gånger till slut blev klyftan stor och vi blev det enda landet i världen där pensioner beskattas mer.

Sd lovade att utjämna den då följde alla andra efter och lovade samma sak. S först alliansparterna sist. Det har gått 4 år och inget har hänt så självklart vill Sd nu skärpa kravet för att få igenom sin politik.
Citera
2018-10-25, 09:44
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Ren idioti i TS. Klart att vi måste sänka skatterna. Det enda sättet i dagsläget tt höja skatteintäkterna är sänkta skatter.

Jag skulle kunna tänka mig att jobba mer och betala mer skatt, om det inte vore för att det är så sjukt hög skatt på allt jag tjänar utöver min nuvarande lön, jobbar helst inte över för att jag tjänar så dåligt på det.

Verkar inte som att sossar förstår detta. Och jag kan ta ut ersättning i annat än lön, vilket inte heller ger skatteintäkter.

Skulle behöva höja gränsen för statlig skatt, så att det endast är de som tjänar 2Mkr/år eller liknande behöver betala den skatten. Detta skulle förmodligen höja skatteintäkterna dramatiskt.
Citera
2018-10-25, 12:19
Medlem
MaarekSteles avatar
Det är väldigt enkelt.

Statens pengar kommer inte att räcka till den här massinvandringen.

Eftersom det inte finns en majoritet för repatriering så får vi skynda på utvecklingen istället.

Ju fortare statens pengar tar slut, ju fortare detta samhälle kraschar, desto fortare kan vi börja fixa samhället.

Den tid som är nu är tiden innan kraschen, komihåg att kraschen är omöjlig att undvika, därför är det bättre ju fortare den kommer.
Citera
2018-10-25, 13:23
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Moderaterna sänkte skatten för löntagarna flera gånger till slut blev klyftan stor och vi blev det enda landet i världen där pensioner beskattas mer.

Sd lovade att utjämna den då följde alla andra efter och lovade samma sak. S först alliansparterna sist. Det har gått 4 år och inget har hänt så självklart vill Sd nu skärpa kravet för att få igenom sin politik.

Moderaterna säkte skatten så långt stämmer det. Sd var med på det tåget då och har följaktligen ett skuld i att pensionärerna betalar högre skatt än löntagare. Sedan yrar du till det ordentligt. S har minskat skattegapet under sina fyra år mellan de som har de lägsta pensionerna och löntagarna. Samt höjt garantidelen i pensionerna. Vilket SD röstade emot! Dessutom sa S redan då att skillnaden skall vara borta 2020. Sedan hoppade alla partier inför valet på det tåget.
Citera
2018-10-25, 13:38
Medlem
Nej. Man sviker ingen genom att rösta för skattesänkningar!
Citera
2018-10-25, 14:33
Medlem
Ni säger inte allt...

Ni säger inte allt som ex. när global media rapporterar om folkmord i Burma, fastän media inte först uppger att den "utsatta" muslimska minoriteten började konflikten genom att oprovocerat attackera ett dussintals militära utposter.

Ni säger inte heller allt om moderaternas skattesänkningar....

Att moderaterna vill finansiera skattesänkningen med mer blodspengar som att ex. höja skatten med 10 % för redan fattiga funktionshindrade och sänka ersättningen också för redan fattiga arbetslösa och sjuka med övertygelsen att fattigdom per automatik gör att en arbetsgivare anställer dig.

Ni säger inte heller att fattigdom i sin tur leder till mer mental och fysisk ohälsa, brottslighet, skilsmässor, beroenden, skulder, utsatta barn med fattiga föräldrar, etc..

Ni säger inte vad högern faktiskt är: extremister. Extremister som nazism eller islamism, för alla dessa tre ideologier diskriminerar utvalda grupper av människor.

Tala inte om svinn i form av bidragsbedrägeri eller ovilja att åstadkomma något, för ekonomisk bedrägeri är störst bland de redan bemedlade. Ett visst svinn finns överallt, likaså ex. 10 % inom detaljhandeln pga stölder.

Åkesson är en förrädare ifall han röstar på M. Han röstar då på cyniska människor och är inte alls demokrat. En demokrat är också solidarisk. SD och KD missbrukar sina namn. KD är värst, som heter KRISTdemokrater. Kristendom handlar om nåd och så kallar sig ett cyniskt högerparti för Kristna?
Citera
2018-10-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Då är det ju i.a.f. tur att det i det här fallet inte är sin egen pajasbudget SD röstar på, för den brukar ju inte ens vara i närheten av att gå ihop.

Skulle förvåna mig om du läst SD budget i detalj. Flesta som kläcker ut sig sånt har bara läst vad andra partier säger och media skriver. D.v.s man upprepar som en papegoja utan att veta om det stämmer.
Citera
2018-10-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop

Grejen är alltså att man genom att sänka skatten på arbetsinkomst stimulerar till mer arbete och ökar utrymmet för konsumtion, vilket i sin tur ger mer intäkter till staten än vad ökad skatt på arbetsinkomsten hade gett. Detta var exakt vad som hände när alliansen genomförde jobbskatteavdragen, och är också anledningen till varför Socialdemokraterna inte har tagit tillbaka jobbskatteavdragen.

.

och hur skapar de bättre välfärd? de finns ingen koppling alls!
Citera
2018-10-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är helt orimligt att självfinansieringgraden av en skattesänkning skulle uppgå till 100%. Enligt Calmfors är den endast 20%. Lafferkurvan syftar på marginalskatter. Socialdemokraterna vågar inte ta tillbaka jobbkatteavdragen för att folk skulle bli förbannade. Det är det som är så farligt med Moderaternas skattesänkningar. Har de en gång införts, verkar det omöjligt att ta bort dem.

Förespråkare av det gör brukar glömma att M sålde så mycket dom kunde under sin tid vid makten vilket dolde förlusten. Problemet med det är att sakerna som såldes i många fall tjänade in pengar. Nu blev det en klump summa istället och när den är slut måste hålet fyllas av någon.

Skillnaden mellan rött och blått har alltid varit vem som ska betala. Alliansen tar från dom som inget har och övriga vill ta från dom som har mest. Problemet för SD nu tror jag är att många med vänster dragning kan välja att gå tillbaka
Citera
2018-10-25, 16:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Moderaterna säkte skatten så långt stämmer det. Sd var med på det tåget då och har följaktligen ett skuld i att pensionärerna betalar högre skatt än löntagare. Sedan yrar du till det ordentligt. S har minskat skattegapet under sina fyra år mellan de som har de lägsta pensionerna och löntagarna. Samt höjt garantidelen i pensionerna. Vilket SD röstade emot! Dessutom sa S redan då att skillnaden skall vara borta 2020. Sedan hoppade alla partier inför valet på det tåget.

Stämmer att Sd stödde jobbskatteavdragen men sedan ångrade de sig för att inte tappa väljare. S har gett mer till de allra fattigaste pensionärerna det stämmer. Men de har på sossevis prioriterat utjämning och inte alls varit intresserade av att att pensionärer ska betala lika i procentuell skatt som arbetstagare. De pensionärer som har låga inkomster har drabbats mycket lite i kronor och ören på grund av att de redan betalar lite i skatt. Pensionärer med lite högre inkomster har betalat betydligt mer.

Sossarna har alltid gått efter andra principer än rättvisa. De snor pengar av dem det är lätt att sno pengar av och ger till de som röstar på dem, nu för tiden går allt till invandringen. Sossar höjer också punktskatter och annat som kallas avgifter eftersom det inte syns på löntagarnas lönespecifikation. Sådan skatter drabbar alla konsumenter lika och känns mycket hårdare för den med små inkomster, typ fattigpensionärer.

Det gör sossarna för att de är fega och sluga. Undviker löntagarnas vrede och plockar i stället sina pengar från de vars protester inte hörs lika tydligt. Sossarna påminner om personrånare som rycker handväskan av den gamla tanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in