2018-08-21, 19:12
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddarn2180
Alltså ni som sticker i glute... hur fan ska jag göra för att på lättast sätt injicera? Satte mitt första stick nu imorse men tycker det är helt överjävligt svårt att nå runt med armarna och hålla nålen stilla? Känns som man vispar runt nålen som nån form av elvisp i röven, och aspirera tycker jag också är svinsvårt bakom ryggen...

Körde min förra kur i låren men folk säger att det är minst risk att träffa nerver och liknande i glute så vore ju skönt att lära sig hur man gör det ”smidigast”

Har ni några tips? Eller är det bara allmänt svårt att nå röven?

Studera muskulaturen på skinkorna och leta fram din gluteus medius, hitta center på den och flytta upp mot höften så långt du behöver utan att hamna i utkant, alltså fortfarande inom övre yttre kvadranten på ena skinkan, för att du ska komma åt bekvämt. Tänk också på att använda en vinkel som passar mot muskelns läge och din handled.
Mer än så kan man nog inte säga om IM-injektion i glute.
Det händer mig titt som tätt också att något krampar i antingen rygg eller mag-muskulatur men man får bita ihop lite under de 30-60 sekunder det kan ta beroende på hur smidigt det går.

Annars är delts också ett enkelt och säkert alternativ. Det kommer iaf före låret på listan över injektionsområden om du frågar en sjuksyrra.

Mvh,

-Alfred
Citera
2018-08-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Ja glute är lite jobbig, jag brukar hålla i pumpen stilla me ena handen och injicera eller aspirera med andra men kan lätt bli att någon muskel krampar då det inte är så bekvämt att vrida sig så.

Låret är annars bäst, hur bekvämt som helst och tycker det är mindre chans att man träffar något som gör ont i låret än i glute.

Citat:
Ursprungligen postat av -KarlAlfred
Studera muskulaturen på skinkorna och leta fram din gluteus medius, hitta center på den och flytta upp mot höften så långt du behöver utan att hamna i utkant, alltså fortfarande inom övre yttre kvadranten på ena skinkan, för att du ska komma åt bekvämt. Tänk också på att använda en vinkel som passar mot muskelns läge och din handled.
Mer än så kan man nog inte säga om IM-injektion i glute.
Det händer mig titt som tätt också att något krampar i antingen rygg eller mag-muskulatur men man får bita ihop lite under de 30-60 sekunder det kan ta beroende på hur smidigt det går.

Annars är delts också ett enkelt och säkert alternativ. Det kommer iaf före låret på listan över injektionsområden om du frågar en sjuksyrra.

Mvh,

-Alfred

Okej så då är det alltså bara att härda diverse kramper och försöka lära sig hur man ska stå för att inte vispa runt nålen alltså

Jag körde som sagt låren förra kuren men upplevde mot slutet flera högst obehagliga stick på nerver när jag körde låren, bland annat ena gången knöt muskeln ihop sig totalt ungefär som när man får kramp.

Läst mig till att många tycker bästa om man vill slippa nerver och större blodkärl är glutesen och dessutom är det ju bra på lång sikt att variera injectspot.

Alfred, om man ska sticka i delts, vad skulle du rekommendera för längd och storlek på nål då? Har enbart 25mm blå hemma nu och dom känns rätt långa för att sticka i delts...
Citera
2018-08-21, 22:56
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Okej så då är det alltså bara att härda diverse kramper och försöka lära sig hur man ska stå för att inte vispa runt nålen alltså

Jag körde som sagt låren förra kuren men upplevde mot slutet flera högst obehagliga stick på nerver när jag körde låren, bland annat ena gången knöt muskeln ihop sig totalt ungefär som när man får kramp.

Läst mig till att många tycker bästa om man vill slippa nerver och större blodkärl är glutesen och dessutom är det ju bra på lång sikt att variera injectspot.

Alfred, om man ska sticka i delts, vad skulle du rekommendera för längd och storlek på nål då? Har enbart 25mm blå hemma nu och dom känns rätt långa för att sticka i delts...

Precis som du har även jag ett par riktigt osköna fullträffar i låret som inte direkt inspirerar till nya försök så om jag inte behöver - varför försöka?

Om man prickar bra på glute medius så behöver man inte vrida på sig så mkt för att komma åt bekvämt. Det är värre om man har kroppen full av GH, primo, anavar och testo för då kan mina muskler bli riktigt hårda å krampar lätt ihop även om man inte vrider sig så mkt. Annars får man börja köra stretch och mobilitetsträning för det enda godtagbara skälen till att inte kunna flexa så är 120kg+ muskelmassa och/eller fusade discar i ryggraden.

Om du har väldigt grunda delts så kanske 25mm är lite långt. Mina delts är inte överdrivna men har inga problem med 25mm. Storleksmässigt vill man nog inte gå över blå nål i delts för att undvika obehag och onödigt stora hål i muskelhinnan. Annars är kort orange aka 25G (0,50 x 16mm) godtagbart med de flesta oljorna idag utan att vara för trögt och är tillräckligt långa för en IM injektion i delt om man inte har för mycket underhudsfett eller för stora delts.

Mvh,

-Alfred
Citera
2018-08-26, 12:59
Medlem
caecos avatar
Citat:

Upplevde du någon smärta när detta skedde eller bara obehag? Jag har lyckats pricka vad jag antar är en nerv en gång för ett bra tag sedan. Hela kroppen ryckte till, "ryckte ihop" sig i brist på bättre ord. Någon smärta kände jag inte däremot, men var väldigt skumt att inte känna kontroll över sin kropp.

Jag som bara sticker 1ml åt gången brukar köra orange nål i låret. Körde tidigare i skinkan men tycker det var väldigt svårt att vrida sig, samt att jag har lite kontrollbehov och gärna vill se när nålen går igenom huden.

Stack mig med insulinverktyg två gånger med i brist på annat. Funderat på att gå över till det, då det knappt känns. Viskositeten på båda oljorna jag körde var låg nog för att det inte skulle vara något problem. Kräver ju att man inte har särskilt mycket fett där man injicerar. Risken finns ju annars att det blir subkutan injektion.
Citera
2018-08-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Upplevde du någon smärta när detta skedde eller bara obehag? Jag har lyckats pricka vad jag antar är en nerv en gång för ett bra tag sedan. Hela kroppen ryckte till, "ryckte ihop" sig i brist på bättre ord. Någon smärta kände jag inte däremot, men var väldigt skumt att inte känna kontroll över sin kropp.

Jag som bara sticker 1ml åt gången brukar köra orange nål i låret. Körde tidigare i skinkan men tycker det var väldigt svårt att vrida sig, samt att jag har lite kontrollbehov och gärna vill se när nålen går igenom huden.

Stack mig med insulinverktyg två gånger med i brist på annat. Funderat på att gå över till det, då det knappt känns. Viskositeten på båda oljorna jag körde var låg nog för att det inte skulle vara något problem. Kräver ju att man inte har särskilt mycket fett där man injicerar. Risken finns ju annars att det blir subkutan injektion.

Tack Alfred för din input, tur att vi noviser har dej och alla andra lite mer erfarna när vi har frågor och dylikt.

Caeco för att svara på din fråga, det har mest varit obehag, men även till viss del smärta två gånger då muskeln troligtvis rörde sig när jag kom emot nerven.

Vad brukar du köra för längd på dom orangea nålarna? Kör ju gärna rätt långa nålar så man vet att man prickar muskeln som man ska.

Har funderat på orangea nålar också, då oljan jag kör nu är mycket mer lättflytande än den förra jag körde, och därför inte bör vara några problem att använda orangea nålar till.

För övrigt, visst har oljans viskositet ingenting att göra med hur potent testot är? För visst är oljan bara nåt man ”binder upp testot i” lätt förklarat? Så min lättflytande olja bör inte vara sämre bara för att den är just lättflytande?

Mvh Roddarn
Citera
2018-10-04, 23:14
Medlem
Hejsan! Har bara nålar som är 16mm långa, är dem för korta? Tänkte att axeln borde vara enklast med så korta nålar? Vad är de värsta som kan hända med för korta nålar?
Citera
2018-10-05, 08:00
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikerikonion
Hejsan! Har bara nålar som är 16mm långa, är dem för korta? Tänkte att axeln borde vara enklast med så korta nålar? Vad är de värsta som kan hända med för korta nålar?

Det värsta som händer är att det blir en subkutan injektion.
Citera
2018-10-05, 10:09
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikerikonion
Som thebandit skrev så är det värsta som kan hända att det blir en subkutan injektion. Jag brukar känna väldigt tydligt när jag "går igenom" muskeln dock. Jag brukar köra låret med insulinnålar. Har väldigt lite fett gällande benen så nålarna räcker gott och väl.

Citat:
Tack Alfred för din input, tur att vi noviser har dej och alla andra lite mer erfarna när vi har frågor och dylikt.

Caeco för att svara på din fråga, det har mest varit obehag, men även till viss del smärta två gånger då muskeln troligtvis rörde sig när jag kom emot nerven.

Vad brukar du köra för längd på dom orangea nålarna? Kör ju gärna rätt långa nålar så man vet att man prickar muskeln som man ska.

Har funderat på orangea nålar också, då oljan jag kör nu är mycket mer lättflytande än den förra jag körde, och därför inte bör vara några problem att använda orangea nålar till.

För övrigt, visst har oljans viskositet ingenting att göra med hur potent testot är? För visst är oljan bara nåt man ”binder upp testot i” lätt förklarat? Så min lättflytande olja bör inte vara sämre bara för att den är just lättflytande?

Mvh Roddarn
Sent svar, men oljans viskositet är inget bra mått på huruvida oljan är potent eller inte. Har ingen koll när det gäller kokning, men vet att Bergelin förklarade varför en del oljor ger mer pip samt är trögflytande. Kan ju alltid kolla med han alternativt söka själv.
Citera
2018-10-23, 15:17
Medlem
Idag/ikväll sätter jag första sticket. Velar mellan glute och lår. Vad är smidigast enligt er samt vilket ställe är värst att ha pip på? Har blåa nålar med längd på 30mm om det spelar någon roll.

Mvh
Citera
2018-10-23, 15:43
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WuTangCamber
Idag/ikväll sätter jag första sticket. Velar mellan glute och lår. Vad är smidigast enligt er samt vilket ställe är värst att ha pip på? Har blåa nålar med längd på 30mm om det spelar någon roll.

Mvh

Beros på. Sätter själv i lår då jag inte är i närheten rörlig nog att sätta i glute. Lår och glute lär vara värst, speciellt om man behöver förlytta sig utan rullstol .
Citera
2018-10-23, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Beros på. Sätter själv i lår då jag inte är i närheten rörlig nog att sätta i glute. Lår och glute lär vara värst, speciellt om man behöver förlytta sig utan rullstol .

Det fick bli i glute.

Första sticket gick kanonbra. Tänkte först att det aldrig skulle gå att få in hela nålen, men den gled smärtfritt in, aspirerade ca 3 gånger pga nojja innan jag bestämde mig för att skjuta. Kom inget blod eller något heller.

Vill tacka alla som skrivit nyttig information i denna tråden. Läst från inlägg #1 till sista!

EDIT: Skakade så mycket att jag höll på att spy under injektionen. Nu inväntar jag pip, som jag nästan förväntar mig
Citera
2018-10-25, 08:49
Medlem
Syns några synliga märken efter injekt med testo?
Tänkte ifall man inte vill att anhöriga ska kunna se några spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in