2018-10-25, 00:07
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har förstått det kan det finnas två olika anledningar att antyda att det finns oklarheter kring USA-resan. Enligt en tidigare idé i trådstarten skulle resan ha varit hastigt påkommen, något som skulle tyda på att det handlade om en "utlandsflykt" efter mordet. Jag tror att det var Aftonbladet som körde på den här linjen i början. Kanske också polisen.

En senare och minst lika befängd teori går ut på det var LW som skulle resa med SD till USA:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Jag blir nyfiken på hur du tänker här Philomena. Vad är det som gör det svårt för dig att tro att SD och HD skulle ha planerat sin gemensamma semesterresa till USA långt i förväg?

Jag håller med dig om att utlandsflykt låter befängt. Har själv aldrig trott på den teorin eftersom att det låter tämligen korkat att tro att man undkommer lagens långa arm genom att sätta sig på ett flyg till USA. Makarna D är ju knappast några yrkeskriminella med nätverk som kunnat hjälpa dem att försvinna. Min tanke till att de skulle ha rest iväg oplanerat ifall de/han/hon skulle vara GM, vore mer att de/han/hon drabbats av panik och gjort det utan att tänka efter hur smart det var eller att de sett det som en verklig flykt.

Anledningen att jag har svårt att tro att makarna D planerat resan i förväg är bara grundad i uppgifter i tråden om att tidigare uppgifter kring resan inte stämt. Just nu florerar det så många motsägelser kring resan att det är svårt att veta vilka man ska tro på. Om man tror på de senare så är planeringen dementerad. Ska man tro på tidiga uppgifter i tråden så var resan planerad. Vad väljer du att tro på?
Citera
2018-10-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag håller med dig om att utlandsflykt låter befängt. Har själv aldrig trott på den teorin eftersom att det låter tämligen korkat att tro att man undkommer lagens långa arm genom att sätta sig på ett flyg till USA. Makarna D är ju knappast några yrkeskriminella med nätverk som kunnat hjälpa dem att försvinna. Min tanke till att de skulle ha rest iväg oplanerat ifall de/han/hon skulle vara GM, vore mer att de/han/hon drabbats av panik och gjort det utan att tänka efter hur smart det var eller att de sett det som en verklig flykt.

Anledningen att jag har svårt att tro att makarna D planerat resan i förväg är bara grundad i uppgifter i tråden om att tidigare uppgifter kring resan inte stämt. Just nu florerar det så många motsägelser kring resan att det är svårt att veta vilka man ska tro på. Om man tror på de senare så är planeringen dementerad. Ska man tro på tidiga uppgifter i tråden så var resan planerad. Vad väljer du att tro på?
Hur tänker du angående visumet då?
Citera
2018-10-25, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Lite tokigt att referera till inlägg #31886 när detta är i skrivandes stund #31877...
Klistra in länk eller skriv datum och klockslag så går det att söka. Inäggens nummer ändras hela tiden i och med meddelanden raderas.

Vet inte hur man klistrar länk på inlägg.
Igår, 21:05 Står det nu vet inte när det ändras till datum som då blir 24OKT.
Citera
2018-10-25, 00:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Själv ser jag inga motsägelser alls här, och jag förstår inte vad du menar med "planeringen dementerad". Kan du förklara?
Senast redigerad av Draifos 2018-10-25 kl. 00:19.
Citera
2018-10-25, 00:13
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Din fråga i första stycket:
Ja, det är SD jag syftar på med "Femmånaders-spåret". Fast jag vill samtidigt nämna att jag inte är ute för att håna Örebropolisen, men lite frågande har man rätt att vara över t ex beslutet att sparka polis Springare plus dennes kollega.

Det där med att Sverige inte behöver fler ouppklarade mord var en medveten placerad plattityd. Vill givetvis att detta mord skall klaras upp och om det bortom rimligt tvivel visar sig vara SD som är LW:s mördare, så har jag inga problem med hantera en fällande dom. Har ingen som helst koppling till nån eller nåt i Örebro eller geocachande.

Det sista, om Knutby och sannolikheten för att vi har att göra med en religiös fanatiker som dödat LW:
Finns absolut ingenting som i nuläget indikerar att det här mordet skulle vara religiöst "motiverat". När jag tar upp den ev möjligheten, så är det för att påminna om att det skett mord i Guds namn i Sverige och inte bara i Knutby.
Min poäng med att hålla upp "fanatiker-kortet" är för att jag anser att det finns mycket som tyder på att Polisen (och stora delar av denna tråds deltagare) tidigt låst sig för SD som gärningsperson och det skapar ett skygglappstänkande och dito resonerande.
När Polisen till media säger att man arbetar brett, så rimmar det illa med vad som hittills framkommit.
Tycker jag.

Det har ju funnits ett spår i tråden kring en person som skulle stämma in på din hypotetiska beskrivning men det spåret har ju fått överges av flera skäl. Dels att personer som haft kännedom om hen intygat att hen gått vidare i livet och släppt fixeringen. Dels att andra i tråden menat att hen inte skulle misstänkas då hens olyckliga omständigheter förklarat hens agerande som då inte skulle anses uppseendeväckande utan normalt. Dels för att polisen envist hållit fast vid SD som ende MGM varvid jag och andra till slut böjt oss för att de nog ändå har rätt då de antagligen vet så mycket mer än de fragment vi sitter med i tråden. Jag personligen trodde länge lika mycket på hen som GM såsom den av polisens huvudmisstänkte men har fått backa. Men det jag tror mig veta är att polisen har både kännedom om denna tråd och att sådana alternativa MGMs som denna har kommit till deras kännedom varvid de förhoppningsvis kontrollerat dessa.
Citera
2018-10-25, 00:20
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag förstår inte alls vad du menar med att planeringen är dementerad. Kan du länka?

Om du söker lite bakåt i tråden så ser du att flera användare dementerat tidigare uppgifter om resan. En användare menade att HDs föräldrar inte visste var paret höll hus vilket då kan tolkas som att de inte gett dem någon resa till USA för ifall de gjort det så borde ha kunnat gissa att paret nyttjat dessa biljetter. En annan användare, TinnaNinna85 har ju postat de omdebatterade uppgifterna om omständigheterna kring HDs jobb vilket antytt att reseförberedelserna gjordes i stor hast och var ej planerade. Men det går givetvis att både misstro TN85 och tolka det som att resan ändå kunde vara planerad. Jag har för mig att även andra användare menat att de vetat att någon planerad resa inte funnits men kommer inte ihåg vem som skrev detta. Om dessa användare som på olika sätt vänder sig mot tidigare rese-uppgifter gör det utifrån riktiga och sanna uppgifter eller trollar vet jag inte. Så med "dementerad" menar jag inte att det är gjort utifrån belagda uppgifter utan dementerade bara i tråden. - I en tråd där man snart varken vet ut eller in längre. Jag tror att du kan söka och bilda dig en uppfattning om detta likaväl som jag. Jag spekulerar bara utifrån de få men motstridiga uppgifter vi har liksom de flesta här. Du får höra med de användare som på olika sätt ifrågasatt tidigare uppgifter om på vilka grunder de uttalar sig och därefter väga deras uppgifters sanningshalt och värde.

Edit: ser nu att du under tiden jag svarade hann redigera ditt inlägg. Jag tror att du helt enkelt får fråga någon annan om uppgifterna kring resan då jag inte sitter på några svar utan liksom flera andra spekulerar utifrån de uppgifter som kommer fram i tråden. Jag ser det som motsägelsefullt att vissa användare postar om att makarna D fick en resa till USA i julklapp och att detta var denna resa medan andra användare postar att någon sådan present inte existerat. Man kan välja vem man ska tro på och jag velar själv kring de flesta uppgifter just pga att det kommer olika uppgifter från olika håll. Jag upplever sådant som motsägelsefullt. Det har varit en hård diskussion kring TN85s uppgifter den senaste tiden och huruvida HD planerat sin resa eller inte. Jag gör min tolkning och du gör din. Vi har båda antagligen bara trådens uppgifter att gå på och jag tänker inte försvara en spekulation som jag inte ens själv är säker på.
Senast redigerad av Philomena 2018-10-25 kl. 00:26.
Citera
2018-10-25, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Här svara du ja på direkta frågan om att ni har blivit hotade.
I meddelandena innan så skriver ni att ni har larm.

Om polisen delat ut larm efter hot så utgår jag att det finns en polisanmälan. Ingår anmälan i mordutredningen eller är det en egen utredning? Ger ju en liten fingervisning åt vilket håll polisen och åklagaren vill jobba åt.

Tillägg: Är det så att SD framfört direkta eller indirekta hot via SMS så är ju fallet ganska solklart. Konstigt att dom inte tar in honom...?!

Ja vi har svarat ja på den frågan om larm men inte vad för larm och vem eller hur många som har det som någon skrivit.
Är inget vi kommer att förmedla här det skulle avslöja för mycket och riskera utredningen.
Men du som känner MGM han vet.
Eller SD lurar er som med huset.

Ska dem ta in SD? Nä är det sant?
Senast redigerad av TinnaNinna85 2018-10-25 kl. 01:14.
Citera
2018-10-25, 00:25
Medlem
Citat:
Jodå, mordet i Knutby skall dessvärre visst räknas som utfört i Guds namn!
Det var inte HF som dödade, utan en barnflicka S som han manipulerade till att tro att hon fick mordorder i form av sms från Gud.
Ergo:
S mördade i Guds namn. Stackars S.

Sorry för OffT, men frågan är viktig om den motivbilden öht skall kunna diskuteras här.

Edit: Vill tillägga att det inte kan uteslutas att HF år 1999 kan ha dödat sin första hustru. Han åtalades, men det höll inte till fällande dom.
Nej, HF kan inte kallas sant kristen, så mycket får sägas vara absolut säkerställt.

Om Knutby, kan du diskutera här:
(FB) Knutby 2.0 länkar finns i 1:a inlägget

Här diskuterar vi mord på Lena W.
Citera
2018-10-25, 00:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om du söker lite bakåt i tråden så ser du att flera användare dementerat tidigare uppgifter om resan. En användare menade att HDs föräldrar inte visste var paret höll hus vilket då kan tolkas som att de inte gett dem någon resa till USA för ifall de gjort det så borde ha kunnat gissa att paret nyttjat dessa biljetter. En annan användare, TinnaNinna85 har ju postat de omdebatterade uppgifterna om omständigheterna kring HDs jobb vilket antytt att reseförberedelserna gjordes i stor hast och var ej planerade. Men det går givetvis att både misstro TN85 och tolka det som att resan ändå kunde vara planerad. Jag har för mig att även andra användare menat att de vetat att någon planerad resa inte funnits men kommer inte ihåg vem som skrev detta. Om dessa användare som på olika sätt vänder sig mot tidigare rese-uppgifter gör det utifrån riktiga och sanna uppgifter eller trollar vet jag inte. Så med "dementerad" menar jag inte att det är gjort utifrån belagda uppgifter utan dementerade bara i tråden. - I en tråd där man snart varken vet ut eller in längre. Jag tror att du kan söka och bilda dig en uppfattning om detta likaväl som jag. Jag spekulerar bara utifrån de få men motstridiga uppgifter vi har liksom de flesta här. Du får höra med de användare som på olika sätt ifrågasatt tidigare uppgifter om på vilka grunder de uttalar sig och därefter väga deras uppgifters sanningshalt och värde.
Jag såg de där inläggen, men det är helt obegripligt för mig vad hon försöker säga. Du som tydligen förstår hur hon tänker, har du kanske möjlighet att förklara kort hur inläggen skall tolkas?
Citera
2018-10-25, 00:34
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag såg de där inläggen, men det är helt obegripligt för mig vad hon försöker säga. Du som tydligen förstår hur hon tänker, har du kanske möjlighet att förklara kort hur du tolkar inläggen?

Du är inte ensam om att ha tolkningssvårigheter och jag är inte helt oskeptisk heller vilket jag tror har framgått (postade ett inlägg om detta häromdagen som faktiskt var kortfattat men det försvann i mängden tror jag). Jag gjorde min tolkning utifrån metadebatten av andra debattörer. I stort valde jag att inte gå in i den diskussionen då den var som mest het eftersom att jag inte heller förstod alla vändningar och uppgifter. Du får fråga TN85 själv om förtydligande eller någon av de många som deltagit i veckans tematik mer än jag. Oavsett vem man håller som MGM så har det på sistone framkommit intressanta uppgifter från "båda håll" och jag tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning kring vem man ska tro på mest nu i vissa aspekter. Jag är verkligen fel person att fråga om dessa saker och jag antar att du har mer erfarenhet av jag av krimtrådar och kan väga dessa uppgifter själv.
Citera
2018-10-25, 00:38
Bannlyst
Citat:
Jag såg de där inläggen, men det är helt obegripligt för mig vad hon försöker säga. Du som tydligen förstår hur hon tänker, har du kanske möjlighet att förklara kort hur inläggen skall tolkas?

… [ Visa mindre ]

Det vi svartat.!
Vad är det som är obegripligt.?
Vi har inte nämt några reseförberedelser.!
Citera
2018-10-25, 00:43
Medlem
Citat:
Din fråga i första stycket:
Ja, det är SD jag syftar på med "Femmånaders-spåret". Fast jag vill samtidigt nämna att jag inte är ute för att håna Örebropolisen, men lite frågande har man rätt att vara över t ex beslutet att sparka polis Springare plus dennes kollega.

Det där med att Sverige inte behöver fler ouppklarade mord var en medveten placerad plattityd. Vill givetvis att detta mord skall klaras upp och om det bortom rimligt tvivel visar sig vara SD som är LW:s mördare, så har jag inga problem med hantera en fällande dom. Har ingen som helst koppling till nån eller nåt i Örebro eller geocachande.

Det sista, om Knutby och sannolikheten för att vi har att göra med en religiös fanatiker som dödat LW:
Finns absolut ingenting som i nuläget indikerar att det här mordet skulle vara religiöst "motiverat". När jag tar upp den ev möjligheten, så är det för att påminna om att det skett mord i Guds namn i Sverige och inte bara i Knutby.
Min poäng med att hålla upp "fanatiker-kortet" är för att jag anser att det finns mycket som tyder på att Polisen (och stora delar av denna tråds deltagare) tidigt låst sig för SD som gärningsperson och det skapar ett skygglappstänkande och dito resonerande.
När Polisen till media säger att man arbetar brett, så rimmar det illa med vad som hittills framkommit.
Tycker jag.

Du är, antar jag, fullt medveten om att polisen vid mord är ålagda att följa den sk Mordbibeln. Jag tycker också att dom verkar ha gjort det.

Omedelbart startas en regelrätt undersökning/förhör i närområdet. Man beslagtar all digital utrustning i kvinnans bostad och letar sista kontakterna i närtid till aktuell händelse, pratar med anhöriga som anmält händelsen SAMTIDIGT som förhör, kartläggning mm fortsätter både i närområdet och bland de kvinnan umgåtts/haft nära kontakt med. Alibins kollas mm.

Våld/försvinnande mot en kvinna, skild, tre barn talar statistiskt för att det är en man i en nära relation till den saknade kvinnan. Av en eller annan anledning dyker SDs namn upp. Man gör en slagning och han dyker rödflaggad upp. LW har anmält honom TVÅ ggr. Klart som attan att dom börjar med att höra honom. Det innebär inte att kartläggningen avslutas, den fortsätter och man söker vidare med fortsatta förhör/kartläggningar. Man söker brett.

Förundersökningssekretess gäller hela tiden. Vi äger snudd på Ingen Information.

Jag tycker att det utifrån det är snarast förmätet att tro att Tråden äger MER KUNSKAPER och MER ERFARENHET än vad rutinerade utredare/ledning vid polisen gör.

Skäligen misstänkt för mord betyder att det finns en bevisövervikt för att SD är mer sannolik GM än någon annan som finns i undersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in