2018-10-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg ner. Jag svarade direkt som jag tidigare gjort gällande psykopati, och jag grävde fram den bästa förklaringen från Hare som är expert på området. Du fick full info om dess historik, att det inte är diagnos, att det är förlegad beteckning samt vad som skiljer från en psykopat.

Jag var med andra ord jävligt dum då du betett dig som ett otacksamt stycke länge innan. Roa dig med nån annan, jag är klar med dig.

Du missförstår.
Vi missförstår nog båda varandra. Antagande är en av de dummaste misstagen vi alla gör. Vi antar båda och missförstår varandra båda. Jag tycker att du är knepig att förstå och du tycker det samma om mig. Men för det behöver vi inte förolämpa varandra med vad vi antar och tror, rakt ut i det blå. Vi har en förmåga att missförstå varandra. Det är vad jag tror iallafall.
Citera
2018-10-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst kan den vara det, till viss del (ca 30 % tror man). Då gäller det att ha bra föräldrar - vilket PM inte hade. Men det ger honom ändå ingen rätt att mörda, eftersom han vet precis vad som gäller hur att leva i ett samhälle tillsamans med andra människor. Vad man får göra och vad man inte får göra. Eftersom en psykopat VET det så ska han/hon också förhålla sig till det som alla andra människor.

FDe flesta psykopater ute i samhället gör aldrig sånt som PM har gjort. De kan däremot förstöra ett arbetsteam genom intriger och annat fanskap. Inte alls ovanligt. Såna hamnar ibland, men inte alls alltid, i chefsställning men blir oftast inte långvariga där. De snor åt sig andras arbetsresultat och påstår att det är de själva som har gjort det som är bra och rätt.

Idag vet man mycket bättre om hur såna fungerar och sparkar ut dem innan de har förstört en hel organisation.

Jag har, som sagt, erfarenhet av en kriminell, perverst gränsöverskridande psykopat som jag följt sedan barndomen fram tills nu. Samt chefspsykopater och jag tror att det även finns trådpsykopater. De finns överallt. Tyvärr.

EDIT: Och tyvärr är de eftertraktade som lönnmördare, torterare, "städare" och vaktstyrka. Vilket blev tydliggjort genom styckmordet på regimkritiska journalisten Jamal Khashoggi 2 okt i Istanbul.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-24 kl. 21:00.
Citera
2018-10-24, 20:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du missförstår.
Vi missförstår nog båda varandra. Antagande är en av de dummaste misstagen vi alla gör. Vi antar båda och missförstår varandra båda. Jag tycker att du är knepig att förstå och du tycker det samma om mig. Men för det behöver vi inte förolämpa varandra med vad vi antar och tror, rakt ut i det blå. Vi har en förmåga att missförstå varandra. Det är vad jag tror iallafall.
SEX månader med fullspäckad info från mängder av folk som säger samma saker om och om igen.
Du skulle återkomma efter studier av Hare's bok under sommaren men du kommer tillbaka och kräver fortsatt info och mal på i samma anda.

Tack för diskussionen som sagt.
Citera
2018-10-24, 21:21
Medlem
Citat:
SEX månader med fullspäckad info från mängder av folk som säger samma saker om och om igen.
Du skulle återkomma efter studier av Hare's bok under sommaren men du kommer tillbaka och kräver fortsatt info och mal på i samma anda.

Tack för diskussionen som sagt.

På inrådan svarade/ läste jag inte vad du och en annan skrev. Eftersom att jag inte vill ha bråk. OK
Men jag har läst och svarat alla andra. Så TVÅ kan inte vara mängder av folk utan två pers om vi ska hålla oss till sanningen.

Först måste jag få tag i den gamla boken. Och det jobbar jag på då och då. Sedan glömmer jag det. Men jag hade annan sommarläsning om forskning.

Var någonstans har jag KRÄVT info???????
Det var en liten fråga om du visste det på rak arm. Dumt nog antar man att folk är funtade som en själv. Om någon frågar mig om något, som jag inte vet, så säger jag,- Ingen aning och så hänvisar jag dem vidare.

Det var tråkigt att du la ner energi på att leta efter det. Och det var snällt men jag har INTE KRÄVT ngt. Jag gick vidare till nätet och sökte själv. Så missförstånd.
Och jag har inte spytt galla och offerkofta och allt vad du hittar på.
Tack för ditt jobb som jag inte bett och definitivt inte KRÄVT av dig. Jag är ledsen för ditt självpåtagna jobb med detta. Jag läste på Svenska istället. Och att du jobbade med detta hade jag ingen aning om.
För det har jag helt missat.
Så missförstånd från båda håll.
Om du vill reda ut missförstånd får du höra av dig i PM. För detta är OT

EDIT: 6 månader? Du är lustig du.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-24 kl. 21:48.
Citera
2018-10-24, 21:30
Medlem
develis avatar
Undrar om hon ens begriper vad hon gett sig in på som starstruck gällande Madsen.
Över 1700 kommentarer på fb och det var knappt nån som var positiv..

Hon svarar att hon springer Madsens ärende, han är trött på att bli presenterad som typ "horbock" när så inte är fallet.
Han kanske tycker det är för klent på den fronten och vill ha mer villiga kontakter, sugen och inte upptagen alls.

Citat:
Sofie til Peter Madsen i fængslet: 'Har du tænkt på at partere mig'

»Jeg besøger ham ikke for at belønne ham. Jeg besøger ham af egoistiske årsager. For min egen skyld. Han er interessant, og han ved en masse. Rent menneskeligt er han virkelig spændende. Og jeg får noget ud af det, når vi snakker om teknik. Det er meget få mennesker, der deler den nørdede interessere, vi begge to har,« sagde Sofie, som af mange seere bl.a. blev kaldt skør, tosset, åndssvag og psykopat for at bruge tid på og sammen med livstidsfangen."

"48-årige Sofie fortalte, hvordan snakken mellem hende om Peter Madsen - under den time, der blev sat af til hvert møde - en gang imellem faldt på de grusomheder, Peter Madsen havde udsat Kim Wall for, imens han havde hende indespærret i ubåden."

"Foruden drabet og siden parteringen af den svenske journalist blev Peter Madsen dømt for at have fastholdt den unge kvinde i ubåden med spændstropper samt påføre hende læsioner i og uden på kønsdelene, imens hun stadig var i live.

Om det ikke kunne få Sofie til at tænke to gange over at besøge Peter Madsen, eller om det ikke direkte skræmte hende, ville flere læsere gerne have svar på:

»Jeg har spurgt, om han tænker på at partere mig,« lød det lettere upåvirket fra Sofie, som samtidig understregede, at Peter Madsen rent fysisk ville få et problem, hvis han lagde sig ud med hende.

"B.T.s journalist spurgte flere gange til, hvad Sofies budskab ved at stå frem var, og om hun ikke blot løb Peter Madsens ærinde.

»Jo. Det gør jeg da.
Men vi (dem, der besøger Peter Madsen i fængslet, red.) bliver gjort til knaldeopjekter, og det er jeg træt af. Og han er træt af at høre, at det vælter ind med lækre duller, når det ikke er tilfældet. Det her er mit forsøg på at sige, at det er en lidt anden kaliber, der besøger Peter Madsen.«
https://www.bt.dk/krimi/sofie-til-peter-madsen-i-faengslet-har-du-taenkt-paa-at-partere-mig
Senast redigerad av develi 2018-10-24 kl. 21:39.
Citera
2018-10-24, 21:32
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Om man tror att de som genomför den rättspsykiatriska utredningen är så puckade, så är man endera puckad själv eller så övervärderar man Madsens "smarthet" p.g.a besatthet av honom.
Både och kanske?
Det handlar om experter med lång erfarenhet. Speciellt insatta i hur psykopater m.fl försöker vara "smarta och lägga orden" i tron att bli trodda istället för genomskådade.
Besatthet grumlar förmågan till insikt. Lätt att bli faktaresistent då.

Madsen är duktig på att manipulera, men det finns ju det man kallar för "Det blinda fältet" i den gamla teorin "Joharis fönster". Det är inte allt man klarar av att dölja. Du kan inte dölja det du inte vet om dig själv.
Teorin är säkert gammaldags/ enkel och så nuförtiden, men jag har alltid haft lite tro på den. Jag lärde mig den i det militära och där anser man ju det enkla för att vara det bästa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Joharif%C3%B6nster
Citera
2018-10-24, 21:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Madsen är duktig på att manipulera, men det finns ju det man kallar för "Det blinda fältet" i den gamla teorin "Joharis fönster". Det är inte allt man klarar av att dölja. Du kan inte dölja det du inte vet om dig själv.
Teorin är säkert gammaldags/ enkel och så nuförtiden, men jag har alltid haft lite tro på den. Jag lärde mig den i det militära och där anser man ju det enkla för att vara det bästa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Joharif%C3%B6nster
Icke förlegat och ett bra exempel. De som bedömde Madsen är givetvis rutinerade och genomskådar hans manövrar. Det syns ju till och med via ÅK hur han pareras, att de har vana att hantera kriminella psykopater. Jacob är snabb som en vessla att kontra och inte gå på hans blindskär och trixande, pressar honom tillbaka när han svävar iväg, byter ämne, svara annat och ägnar sig åt förminskande.

Han är uppretad som satan över hans vanliga strategier inte fungerar och testar hela verktygslådan gällande översitteri, offerkoftan, projicering, försöker fjäska and so on.

Att följa live när en psykopat konfronteras är intressant. Hårt pressad och möter motstånd vilket inte sker IRL. Därför framstår han mer patetisk än han är när han har en lättmanipulerad omgivning kring sig som inte vet han är psykopat.

Några favoriter från byretten.
Citat:
Hvis ikke I havde lavet den - undskyld mig - ret fantastiske efterforskning, så havde jeg holdt fast i min første forklaring.
- Jeg var kun interesseret i at skåne verden for det frygtelige, der var sket med Kim Wall, siger Peter Madsen i retten." live eb
Citat:
"Anklageren nævner, at tiltalte i en sms-udveksling har skrevet til en veninde, at han ville gennembore hende med et spid og at hobbykniven kom frem, og spørger, om han ikke synes, det er påfaldende i forhold til tiltalen.
- Synes du ikke, at det virker meget påfaldende, hvis man skriver sådan noget, så alle kan se det, hvis man planlægger den perfekte forbrydelse, spørger Madsen.
- Ved den perfekte forbrydelse vil opmærksomheden slet ikke blive henledt på en, replicerer anklageren." live eb
Citat:
"- Da jeg finder Kim Wall livløs på bunden, så går jeg på hug ved siden af hende. Jeg forsøger at vække hende. Jeg giver hende lussinger. "
"- Hvis man skal have en bevidstløs person ud af båden, så står man med et meget stort problem, siger Peter Madsen.
- Men du forsøger ikke engang, spørger anklageren?
- Nej.
- Men du kan godt kravle ned og give hende lussinger?, spørger anklageren." live eb
Citat:
"Peter Madsen sender en besked til sin kone efter funder af Kim Wall."
"- Hvis man skal følge din forklaring, hvorfor brugte du så ikke din mobiltelefon til at tilkalde hjælp, spørger anklagere." live eb
Citat:
'Jeg binder dig fast og spyder dig med et stegespyd', står der i en sms sendt fra Peter Madsen.
- Er det ikke ret skræmmende?, spørger Peter Madsen retorisk anklageren.
- Jo, det er det. Særligt i kontekst med, hvad der er sket med Kim Wall, siger anklageren."
live eb
Citat:
"Anklageren læser nu op af en tekst om spidning af kvinder, der er en ud af syv engelske tekster, der er fundet på Madsens harddisk. Det er voldsom læsning.
En anden tekst handler om halshugning af en kvinde, der dør langsomt, ligesom der også er et afsnit om spidning."
"Det er selvfølgelig vanvittigt, ligeså vanvittig som den film, du har set, 'Seven'.
Nogen har måske også set Tarantionos film 'Kill Bill'. Det svarer til film, du selv har set, Jakob.
- Jeg har ikke syv tekster liggende om spidning af kvinder, siger anklageren." live eb
Citat:
"Anklageren spørger, hvorfor han ikke kan få kroppen ud uden at skære hovedet af, fordi han ikke forstår det.
Det gør jeg heller ikke, Jakob, siger han med en lav stemme." live eb
Senast redigerad av develi 2018-10-24 kl. 22:20.
Citera
2018-10-24, 22:33
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Icke förlegat och ett bra exempel. De som bedömde Madsen är givetvis rutinerade och genomskådar hans manövrar. Det syns ju till och med via ÅK hur han pareras, att de har vana att hantera kriminella psykopater. Jacob är snabb som en vessla att kontra och inte gå på hans blindskär och trixande, pressar honom tillbaka när han svävar iväg, byter ämne, svara annat och ägnar sig åt förminskande.

Han är uppretad som satan över hans vanliga strategier inte fungerar och testar hela verktygslådan gällande översitteri, offerkoftan, projicering, försöker fjäska and so on.

Att följa live när en psykopat konfronteras är intressant. Hårt pressad och möter motstånd vilket inte sker IRL. Därför framstår han mer patetisk än han är när han har en lättmanipulerad omgivning kring sig som inte vet han är psykopat.

Några favoriter från byretten.

Hvis ikke I havde lavet den - undskyld mig - ret fantastiske efterforskning, så havde jeg holdt fast i min første forklaring.
- Jeg var kun interesseret i at skåne verden for det frygtelige, der var sket med Kim Wall, siger Peter Madsen i retten." live eb

"Anklageren nævner, at tiltalte i en sms-udveksling har skrevet til en veninde, at han ville gennembore hende med et spid og at hobbykniven kom frem, og spørger, om han ikke synes, det er påfaldende i forhold til tiltalen.
- Synes du ikke, at det virker meget påfaldende, hvis man skriver sådan noget, så alle kan se det, hvis man planlægger den perfekte forbrydelse, spørger Madsen.
- Ved den perfekte forbrydelse vil opmærksomheden slet ikke blive henledt på en, replicerer anklageren." live eb

"- Da jeg finder Kim Wall livløs på bunden, så går jeg på hug ved siden af hende. Jeg forsøger at vække hende. Jeg giver hende lussinger. "
"- Hvis man skal have en bevidstløs person ud af båden, så står man med et meget stort problem, siger Peter Madsen.
- Men du forsøger ikke engang, spørger anklageren?
- Nej.
- Men du kan godt kravle ned og give hende lussinger?, spørger anklageren." live eb

"Peter Madsen sender en besked til sin kone efter funder af Kim Wall."
"- Hvis man skal følge din forklaring, hvorfor brugte du så ikke din mobiltelefon til at tilkalde hjælp, spørger anklagere." live eb

'Jeg binder dig fast og spyder dig med et stegespyd', står der i en sms sendt fra Peter Madsen.
- Er det ikke ret skræmmende?, spørger Peter Madsen retorisk anklageren.
- Jo, det er det. Særligt i kontekst med, hvad der er sket med Kim Wall, siger anklageren."
live eb

"Anklageren læser nu op af en tekst om spidning af kvinder, der er en ud af syv engelske tekster, der er fundet på Madsens harddisk. Det er voldsom læsning.
En anden tekst handler om halshugning af en kvinde, der dør langsomt, ligesom der også er et afsnit om spidning."
"Det er selvfølgelig vanvittigt, ligeså vanvittig som den film, du har set, 'Seven'.
Nogen har måske også set Tarantionos film 'Kill Bill'. Det svarer til film, du selv har set, Jakob.
- Jeg har ikke syv tekster liggende om spidning af kvinder, siger anklageren." live eb

"Anklageren spørger, hvorfor han ikke kan få kroppen ud uden at skære hovedet af, fordi han ikke forstår det.
Det gør jeg heller ikke, Jakob, siger han med en lav stemme." live eb

Nej, Madsen var "out of his leage" när han stötte på ÅK och hans team. Ingen som blev lurad, ingen som tyckte synd om honom och inte hadde han något att sälja heller. Praktikantplatser, ubåtsturar och "gemenskap" var inte anvendbar valuta.
Citera
2018-10-24, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Nej, Madsen var "out of his leage" när han stötte på ÅK och hans team. Ingen som blev lurad, ingen som tyckte synd om honom och inte hadde han något att sälja heller. Praktikantplatser, ubåtsturar och "gemenskap" var inte anvendbar valuta.
Hahahaha, jag sparade just dessa då jag letade efter en annan sak för att han blir så brutalt avsnoppad av Jacob. Dess emellan vet jag inte hur många ggr han använder hans namn, ett annat sätt att försöka sig på översitteri eller fjäska och försöka alliera sig.

Nej, det var fel sort han gav sig på. Ingen som gått på hans valser och ömmar för honom eller ser honom som en idol.
Gillar även då han försöker manipulera den kvinnliga psykiatrikern och ge henne uppskattande kommentarer under rättpsykiatriska u.s.
Citera
2018-10-24, 22:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Först måste jag få tag i den gamla boken. Och det jobbar jag på då och då. Sedan glömmer jag det. Men jag hade annan sommarläsning om forskning.
Den finns i "bokhandel" på nätet och önskar du begagnat finns det studentlitteratur då den används på kriminologikurserna:
https://www.kurslitteratur.se/isbn/9789144499215/
Senast redigerad av develi 2018-10-24 kl. 23:48.
Citera
2018-10-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här är ett intressant arbete om:
Empati och effekten av ett dysfunktionellt spegelneuronsystem
De neurologiska processerna bakom empati, psykopati och autism

http://files.webb.uu.se/uploader/858/BIOKand-15-031-Wanderoy-Simone-uppsats.pdf

Det är inte långt (15 sidor), jag vet att Du inte gillar/orkar läsa längre texter. Men om du har tid och lust någon gång kan du läsa om empati och psykopati (det är bara några sidor). Bara ett tips!

Jag tror att du har alldeles för höga tankar om mig, om du tror att jag skulle förstå en forskningsuppsats om hjärnan.
Men det lilla jag förstod tyckte jag var intressant. ( Diskussionen förstod jag iallafall.)

Det andra har jag bara läst en gång nu. Och om jag förstod det rätt så har de kanske funnit var i hjärnan felet finns. Men det är inte helt säkerställt ännu. Förstod jag rätt där?

Om jag läser de där 15 sidorna flera gånger, så förstår jag kanske mer och mer av "latinet".
Det var iallafall inte på danska eller engelska.
Citera
2018-10-25, 00:10
Medlem
Citat:
Den finns i "bokhandel" på nätet och önskar du begagnat finns det studentlitteratur då den används på kriminologikurserna:
https://www.kurslitteratur.se/isbn/9789144499215/
Tackar! Jag vill helst låna på bibliotek men då behöver jag hjälp av min upptagna hjälpreda.
Min dräng hade också en dräng och båda voro de lata, typ.
Jag lovar att istället köpa den som tack för att du hjälpte mig.
Påminn gärna.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-25 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in