2018-10-24, 17:20
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Jag kan nästan helt säkert säga att huset är köpt i DFS namn eftersom det nog inte går att göra på något annat sätt. Skälet är att pengarna finns på DFS konto och inte kan tas ut hur som helst för att köpa något åt någon privatperson, det skulle i så fall vara brottslig förskingring. Däremot är det möjligt att DFS köper ett hus och sedan hyr ut till Dan och Magnus. Det vore vansinne att försäkra huset som privatperson, händer något så kommer försäkringsbolaget neka ersättning med hänvisning till att huset använts för organisation och inte privatperson.
Dan och Magnus har majoritet i styrelsen: https://www.allabolag.se/8025112213/befattningar Och enligt föreningens stadgar kan de, när de stänger ner föreningen, skänka alla dess tillgångar till valfri annan organisation med liknande värderingar (läs: Dans och Magnus nästa projekt). Så även om huset ägs av DFS för tillfället kan de hypotetiskt fiffla över det till sig själva i framtiden.
Citera
2018-10-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
1,7 miljoner kronor plus gratisarbete få priset på huset att stiga till runt 10.
hahahah...vänta, vänta vänta nu...
Låt mig gissa, detta är någonting som Dan utlovat er i DFS-sekten?
Eller är det din egen, personliga analys mån tro?

Köpa hus för 1.7 miljoner. rusta upp och sälja för 10 miljoner, en prisökning på nästan 500% (!!!).

Allt detta i ett Sverige med:
- Minusränta
- Osunt låga bolåneräntor på 2% (det är gratis att låna). På 90-talet innan krisen låg räntorna på 17%.
- En av världens absolut mest skuldsatta befolkingar
- En bostadsmarknad som stagnerat och enorm bubbla som bara väntar på att spricka.
- Man har lägst BNP/capita tillväxt i hela EU.
- Världens högsta skattetryck
- Okontrollerad invandring, kommuner som skall ta över kostnaderna. Kaos.

Det kan bara gå åt ett håll.

I detta läge skall ni alltså in på fastighetsmarknaden och köpa något obskyrt objekt som ni skall snickra lita på så att värdet ökar med över 8 miljoner (på en initial investering på 1.7 miljoner).

Tack för skrattet, detta säger en hel del om naiviteten och den totala avsaknaden av analysförmåga hos merparten av DFS-anhängarna.

Men vad vet jag, en crackpundare (eller haschtomte, bestäm dig nu) som blir grön av avund när jag ser framgångsagan Dan Eriksson.
Allt jag egentligen vill är ju att sitta i min coola Gamer-datastol för 3000 spänn och spela Batmanspel 30h i veckan som lille Conrad!
Citera
2018-10-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Dan och Magnus har majoritet i styrelsen: https://www.allabolag.se/8025112213/befattningar Och enligt föreningens stadgar kan de, när de stänger ner föreningen, skänka alla dess tillgångar till valfri annan organisation med liknande värderingar (läs: Dans och Magnus nästa projekt). Så även om huset ägs av DFS för tillfället kan de hypotetiskt fiffla över det till sig själva i framtiden.

Precis, detta är ett av de största orosmolnen för mig. Jag misstänkte direkt hur upplägget var.

Styrelsen går ej att avsätta i realiteten, då Dan väljer vem som får röstlängd.
Dan kan krascha projektet (som samtliga tidigare projekt) när han mjölkat klart.

Sedan kan styrelsen i DFS där han och Magnus är i majoritet skänka alla DFS tillgånger (inklusive huset) till något nytt projekt eller organisation man startat upp.

Faktum kvarstår, om Dan vill så kan han närsomhelst upplösa föreningen och ta alla tillgångar själv.
Det krävs väl 2/3 på extrastämma har jag för mig, men Dan själv väljer ju vem som får rösta så det är lätt ordnat.

Dan har stenkoll på detta, han ser tillgångarna som sina egna.
Citera
2018-10-24, 17:32
Medlem
praeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Varför ska hantverkarna arbeta gratis när Dan, Magnus och Conrad inte gör det?
Kanske för att de frivilligt anmält sig till att arbeta gratis med upprustningen av lokalen?
Citera
2018-10-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
hahahah...vänta, vänta vänta nu...
Låt mig gissa, detta är någonting som Dan utlovat er i DFS-sekten?
Eller är det din egen, personliga analys mån tro?

Köpa hus för 1.7 miljoner. rusta upp och sälja för 10 miljoner, en prisökning på nästan 500% (!!!).

Allt detta i ett Sverige med:
- Minusränta
- Osunt låga bolåneräntor på 2% (det är gratis att låna). På 90-talet innan krisen låg räntorna på 17%.
- En av världens absolut mest skuldsatta befolkingar
- En bostadsmarknad som stagnerat och enorm bubbla som bara väntar på att spricka.
- Man har lägst BNP/capita tillväxt i hela EU.
- Världens högsta skattetryck
- Okontrollerad invandring, kommuner som skall ta över kostnaderna. Kaos.

Det kan bara gå åt ett håll.

I detta läge skall ni alltså in på fastighetsmarknaden och köpa något obskyrt objekt som ni skall snickra lita på så att värdet ökar med över 8 miljoner (på en initial investering på 1.7 miljoner).

Tack för skrattet, detta säger en hel del om naiviteten och den totala avsaknaden av analysförmåga hos merparten av DFS-anhängarna.

Men vad vet jag, en crackpundare (eller haschtomte, bestäm dig nu) som blir grön av avund när jag ser framgångsagan Dan Eriksson.
Allt jag egentligen vill är ju att sitta i min coola Gamer-datastol för 3000 spänn och spela Batmanspel 30h i veckan som lille Conrad!

Som jag skrev tidigare så överdrev jag lite. Eftersom jag redan innan visste att du skulle negligera allt annat jag skrev och endast fokusera på min lila överdrift och tio miljoner. Men om man köper ett hus för några hundra tusen. Ett stort hus med en stor tomt. Ett hus som endast sälj billigt för att de krävs mycket stora omfattande renovering. så stiger priset avsevärt om man har hantverkare som är villiga att arbeta gratis.
Du röker ju på eftersom du inte kan har någon som helst koll. det är ingen somöpt ett hus för 1.7miljoner, idiot. Håll någon form av koll i ämnet du talar om.
Jag fickmin sjötomt att stiga avsevärt i pris endast av att jag la om marken, ett arbete som hade kostat fleramiljoner att utföra ute påen ö. Du förstår väl själv att priset stiger avsevärt om du har gratisarbetare som utför ett arbete som kostaten jävla massa pengar om man anställer byggisar.
Citera
2018-10-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Kanske för att de frivilligt anmält sig till att arbeta gratis med upprustningen av lokalen?

Folk anmälde sig redan för tio månader senad att de var villiga att arbeta gratis för byggandet av huset. Nu talar vi om kunnigt folk inom byggbranchen. Med knappt 1,500 medlemmar där enskilda personer donerat 90 000+ och fortsätter trilla in slantar så lär det ju inte bli jättesvårt att hitta folk. Även om hela föreningen går åt helvete så har en jävla massa personer kunnat börja nätverka. Dom lär ju få en betydligt roligare sommar än gnällspikarna här som får ägna vintermånaderna att röka på och kolla twinkporr. Majoriteten av dom som gnäller här inne skriver inläggi drogforumet och shemale-trådarna.En jävel började snacka om bögbastu och den andra om transor.
Senast redigerad av Perlmutter 2018-10-24 kl. 18:08.
Citera
2018-10-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Precis, detta är ett av de största orosmolnen för mig. Jag misstänkte direkt hur upplägget var.

Styrelsen går ej att avsätta i realiteten, då Dan väljer vem som får röstlängd.
Dan kan krascha projektet (som samtliga tidigare projekt) när han mjölkat klart.

Sedan kan styrelsen i DFS där han och Magnus är i majoritet skänka alla DFS tillgånger (inklusive huset) till något nytt projekt eller organisation man startat upp.

Faktum kvarstår, om Dan vill så kan han närsomhelst upplösa föreningen och ta alla tillgångar själv.
Det krävs väl 2/3 på extrastämma har jag för mig, men Dan själv väljer ju vem som får rösta så det är lätt ordnat.

Dan har stenkoll på detta, han ser tillgångarna som sina egna.

Dom gick ut för flera månader helt öppet och förklarade hur det skulel se ut om föreningen lades ner. Finns inspelat för alla som är så jävla nyfikna. Dom kör ett koncept som redan genomförs på flera håll i Tyskland. Sedan kanske dom ljuger, men alla töntar här som sitter och gnäller innan första årsredovisningen.
Citera
2018-10-24, 18:03
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
De äger väl också föreningskassan?

Det känns inte demokratiskt. 2 stycken bestämmer allt. Även om de är super duper genuina så känns det fel. Nu när det är ett litet projekt kanske det inte spelar någon roll. Men i framtiden när kassan och huset/husen är värda flera miljoner - kanske tiotals miljoner, så kan det bli problematiskt. Makt och pengar korrumperar nästan alltid. Det är mänskligt.

Jag vet inte om man kan göra det bättre eller om det är det bästa systemet.
Citera
2018-10-24, 18:05
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Dom gick ut för flera månader helt öppet och förklarade hur det skulel se ut om föreningen lades ner. Finns inspelat för alla som är så jävla nyfikna. Dom kör ett koncept som redan genomförs på flera håll i Tyskland. Sedan kanske dom ljuger, men alla töntar här som sitter och gnäller innan första årsredovisningen.
Går ju att läsa i stadgarna. Behövs ingen film som förklarar.
Citat:
9 § Upplösning av föreningen

För upplösning av föreningen krävs beslut på två på varandra följande möten, med minst en månads mellanrum, varav ett ska vara årsmöte, med minst 2/3 av antalet avgivna röster. I beslut om upplösning av föreningen skall föreningens tillgångar skänkas till förening, parti, organisation eller annan juridisk person med liknande mål och värderingar som föreningen.

...

13 § Medlems rättigheter och skyldigheter

Medlem

har rätt att delta i sammankomster som anordnas för medlemmarna

har rätt till information om föreningens angelägenheter

skall följa föreningens stadgar samt beslut som fattats av föreningsorgan

har inte rätt till del av föreningens behållning eller egendom vid upplösning av föreningen

skall betala medlemsavgift samt eventuellt övriga avgifter som beslutats av föreningen

Aktiv medlem

Har samma rättigheter och skyldigheter som reguljär medlem men har också rätt att rösta i tillsättandet av styrelsen.
https://www.detfriasverige.se/stadgar/
Citera
2018-10-24, 18:12
Moderator
sm910difs avatar
Fokus på DFS, inte varandra. Persontjafs riskerar varningar.

/Mod
Citera
2018-10-24, 18:51
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praele

Varför förväntas alla andra arbeta gratis när Dan, Magnus och Conrad kräver pengar för att ens få röven ur sängen och podda ett par gånger i veckan. Hade de gett fan i att starta Svegot bara som svepskäl för att ta ut löner och istället lagt medlemsavgifterna på det som ska vara föreningens kärnuppgift, skaffa ett hus, flera hus, åt föreningen och dess betalande medlemmar, hade förmodligen väntetiden på "det första svenskarnas hus" bara tagit några månader istället för nästan ett helt år.

Men det är viktigare för Dan, Magnus och Conrad att lyfta lön än att införskaffa hus. Inget de gör för föreningen, eller "Svegot" (uppdelningen mellan föreningen och företaget är rent jävla trams och jag likställer dem med att vara en och samma sak), kan uppta så pass mycket av deras tid att de inte skulle kunna göra det på sin fritid helt ideellt. Så som 99% av alla andra föreningar drivs här i landet. Alla arbetar ideellt, alla bidrar med gratisarbete, alla är upptagna i röstlängden. Nu drivs DFS/Svegot som som så att några få utvalda sitter på all makt, kan inte röstas bort, betalar ut lön till sig själva och andra ekonomiska bidrag (flytten till exempel).

Men jag har förstått att det finns 1200 personer i landet som ser det som en stor ynnest att få betala styrelsens löner, resor och middagar för i princip ingenting tillbaka, samtidigt kan Dan när som helst välja att lägga ner hela föreningen och ta alla fastigheter och göra vad han vill med dem.

Så, det finns inte mer att skriva, folk får göra vad de vill med sina pengar och sin tid. Enda anledningen varför jag skriver det här är för att Dan valde att "halmgubba" kritiken och menade att de som har varit kritiska är "påstådda nationella". Kritiken har av det jag har läst här i tråden nästan enbart varit riktad mot hur föreningen är konstruerad och att de, trots löften om att inte skapa ett nytt medieprojekt, nästan genast gick och startade Svegot enbart för att lyfta lön ur företaget istället för direkt ur föreningen - men att föreningen äger och finansierar företaget.

Därför är det inte alls konstigt att frågan inställer sig. Varför ska en medlem ställa upp med gratisarbete när styrelsemedlemmarna inte kan göra det?
Senast redigerad av Tjyvas 2018-10-24 kl. 18:56.
Citera
2018-10-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Varför förväntas alla andra arbeta gratis när Dan, Magnus och Conrad kräver pengar för att ens få röven ur sängen och podda ett par gånger i veckan. Hade de gett fan i att starta Svegot bara som svepskäl för att ta ut löner och istället lagt medlemsavgifterna på det som ska vara föreningens kärnuppgift, skaffa ett hus, flera hus, åt föreningen och dess betalande medlemmar, hade förmodligen väntetiden på "det första svenskarnas hus" bara tagit några månader istället för nästan ett helt år.

Men det är viktigare för Dan, Magnus och Conrad att lyfta lön än att införskaffa hus. Inget de gör för föreningen, eller "Svegot" (uppdelningen mellan föreningen och företaget är rent jävla trams och jag likställer dem med att vara en och samma sak), kan uppta så pass mycket av deras tid att de inte skulle kunna göra det på sin fritid helt ideellt. Så som 99% av alla andra föreningar drivs här i landet. Alla arbetar ideellt, alla bidrar med gratisarbete, alla är upptagna i röstlängden. Nu drivs DFS/Svegot som som så att några få utvalda sitter på all makt, kan inte röstas bort, betalar ut lön till sig själva och andra ekonomiska bidrag (flytten till exempel).

Men jag har förstått att det finns 1200 personer i landet som ser det som en stor ynnest att få betala styrelsens löner, resor och middagar för i princip ingenting tillbaka, samtidigt kan Dan när som helst välja att lägga ner hela föreningen och ta alla fastigheter och göra vad han vill med dem.

Så, det finns inte mer att skriva, folk får göra vad de vill med sina pengar och sin tid. Enda anledningen varför jag skriver det här är för att Dan valde att "halmgubba" kritiken och menade att de som har varit kritiska är "påstådda nationella". Kritiken har av det jag har läst här i tråden nästan enbart varit riktad mot hur föreningen är konstruerad och att de, trots löften om att inte skapa ett nytt medieprojekt, nästan genast gick och startade Svegot enbart för att lyfta lön ur företaget istället för direkt ur föreningen - men att föreningen äger och finansierar företaget.

Därför är det inte alls konstigt att frågan inställer sig. Varför ska en medlem ställa upp med gratisarbete när styrelsemedlemmarna inte kan göra det?

Helt fel tänkt.
För att bli en framgångsrik förening eller organisation så behöver man folk som arbetar på heltid för föreningen. Dom tjänade en hel del på enbart poddande och donationer tidigare. Så varför skulle de sluta med den biten helt och tvingas ta ett jobb på något bygge? Dom lär ju som öppet nationella inte ha så jättelätt att få ett arbete som passar dem här i Sverige. Ingrid tjänar ju mer på donationer än Svegot. Lika så typer som Lamotte som lever jävligt gott på folk som swishar in pengar. Vem är det som få ta emot hoten och tvingas leva som måltavla för hela sveriges hatiska vänsterrörelse. De skygga anonyma medlemmarna eller styrelsen?
Dom anordnar rätt mycket aktiviteter runt om i landet. Trots att de tvingas boka upp lokaler under falskt namn. Folk vill nätverka och träffa andra som inte vill sitta hemma och trycka framför datorn. Så det kommer bara bli kul för alla som får nätverka, knyta kontakter medan de renoverar huset. Även om Dan sedan tar nycklarna säljer kåken och flyttar till Minnesota.
Senast redigerad av Perlmutter 2018-10-24 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in