2018-10-24, 01:58
Medlem
167-steg-kvars avatar
Kan någon vänlig själ, lärjunge och missionär till DFS då tala om för oss ännu okunniga och oseende vad det är för något vi så flagrant och uppenbart missat att notera i våra analyser angående DFS?

Varje gång en välgrundad analys eller andra rationella och väl underbyggda argument kommer på tal som ställer DFS i en midre klädsam dager möts dessa genast och mestadels till synes med känslostyrningar och önsketänkande utan någon som helst bäring av någon verklighet eller andra faktiska omständigheter det är mycket känslostyrningar och inte alltför sällan då också tillsammans med vidhäftande känsloutbrott.

Dessa onyanserade svar och utbrott bär många markörer för att uppfylla en sekts kriterier. För att nämna några. Nedanstående en klassisk 7-punktare av Roy Wallis.

• Frivillig organisering
  • Exkluderande
  • Medlemmarna en andlig elit
  • I konflikt med samhället
  • Alla är "präster"
  • Höga etiska krav
  • Absolut lydnad

Det är en hierarkisk strukturell organisering - inget och ingen tål att ifrågasättas med andra ord.

Ovanstående bara ett exempel i raden av alla olika markörer som finns att tillgå för att igenkänna en sekt. Och naturligtvis är DFS en slags sekt. Det är fiffel och båg, det är korsfaktureringar och konsultarvoden till höger och till vänster. En galen högt uppskruvad retorik där "allt åt alla" utlovas. Det är idel varmluft och uppvispad grädde och alltsammans med ett enda mål vars huvudsyfte är att initiativtagarna ska berika sig själva.

Detta är inte alls särskilt svårt att se, det hela ligger helt i öppen dager framför den som vill se. Men vill man inte se blir det så klart avsevärt mycket svårare men det gör ens position eller önsketänkande inte mer trovärdig eller sann för det.
Citera
2018-10-24, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Jaja, vi förstår att du är ledsen och arg och att det är därför du uttrycker dig sådär. Det går säkert över när du får dig ett mål mat, korv och makaroner direkt från pastorns pannor, i SVENSKARNAS HUS. Till dess kan du väl ändå försöka svara på frågan hur husets värde plötsligt skulle kunna stiga till tio miljoner. Är det något Dan sagt till dig? Då kan jag ta ur dig den villfarelsen. Dan säger så mycket.

Nej jag har donerat under hundra kronor till huset. Jag överdrev lite eftersom du skulle haka upp dig på beloppet men det kommer vara betydligt mer värt än vad det är idag. Det märks ju att ni lider lite av samma slags mindevärdeskomplex som arga babbar. Sitter på röven men låtsas att de kan allt och ska bli fotbollsproffs i FC Barcelona.
Citera
2018-10-24, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Kan någon vänlig själ, lärjunge och missionär till DFS då tala om för oss ännu okunniga och oseende vad det är för något vi så flagrant och uppenbart missat att notera i våra analyser angående DFS?

Varje gång en välgrundad analys eller andra rationella och väl underbyggda argument kommer på tal som ställer DFS i en midre klädsam dager möts dessa genast och mestadels till synes med känslostyrningar och önsketänkande utan någon som helst bäring av någon verklighet eller andra faktiska omständigheter det är mycket känslostyrningar och inte alltför sällan då också tillsammans med vidhäftande känsloutbrott.

Dessa onyanserade svar och utbrott bär många markörer för att uppfylla en sekts kriterier. För att nämna några. Nedanstående en klassisk 7-punktare av Roy Wallis.

• Frivillig organisering
  • Exkluderande
  • Medlemmarna en andlig elit
  • I konflikt med samhället
  • Alla är "präster"
  • Höga etiska krav
  • Absolut lydnad

Det är en hierarkisk strukturell organisering - inget och ingen tål att ifrågasättas med andra ord.

Ovanstående bara ett exempel i raden av alla olika markörer som finns att tillgå för att igenkänna en sekt. Och naturligtvis är DFS en slags sekt. Det är fiffel och båg, det är korsfaktureringar och konsultarvoden till höger och till vänster. En galen högt uppskruvad retorik där "allt åt alla" utlovas. Det är idel varmluft och uppvispad grädde och alltsammans med ett enda mål vars huvudsyfte är att initiativtagarna ska berika sig själva.

Detta är inte alls särskilt svårt att se, det hela ligger helt i öppen dager framför den som vill se. Men vill man inte se blir det så klart avsevärt mycket svårare men det gör ens position eller önsketänkande inte mer trovärdig eller sann för det.

Om DFS är en sekt så är sossarna,moderaterna,bonnier,med alla andra vänsterorganisationer och förbund, sekter. Inget konstigt att muslimerna samlar ihop pengar till stora mosker, vänsterns intresseföreningar är också helt normalt, samt alla privata crossfitklubbar med mera. Men när DFS bygger ett föreningshus som inriktar sig för nationalistiska svenskar så skriker twinkbögarna att det är en galen SEKT!
Citera
2018-10-24, 06:51
Medlem
motarbetars avatar
Ser inte riktigt hur Dan skulle kunna blåsa 1250 medlemmar på detta. Klart man ska vara kritisk, det är även jag men samtidigt försiktigt positiv. Jag ser verkligen inte DFS som någon räddning utan helt enkelt ett socialt nätverk som anordnar aktiviteter. Därav förstår jag inte denna massiva kritik på en samlingslokal. Att lägga tid på Dans arvode i skrivande stund kan man bara spekulera i. Och hur han skulle lyckas blåsa över 1000 medlemmar utan att några anar ugglor i mossen borde i så fall ses som en merit. Han har flyttat hem till Sverige just för detta projektet så varför agera på ett vis så han kommer få löpa gatlopp? Logiken går inte ihop där och det borde de flesta förstå om man har ett sunt tänkande utan paranoida drag.

Förövrigt så föreslår jag 3 meter högt stängsel med taggtråd högst upp som skydd för egendomen. Finns säkert någon med kontakter inom uppfödning utav diverse vakthundar, där har dom det bästa skyddet. 3-4 Rottweilers som kommer löpande mot en rödingpöbel skulle vara en dröm. Den eller dom som blir bosatta i huset kommer ha ett väldigt gott sällskap 24/7.

Tänk er 5 rödingar instängda runt huset med vovvarna, djurvänner som dom är, det är en utopi utav guds nåde!
Senast redigerad av motarbetar 2018-10-24 kl. 06:54.
Citera
2018-10-24, 10:17
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Nej huset är inte köpt med den dryga miljonen som hittills samlats in. Försök igen. Sant det blir i princip som DFS stadshus. Huset råkar vara ganska stort och om vi skulle anställa klåpare som dig så hade arbetskostnaderna blivit flera miljoner. Huset kommer rustas upp ordentligt och alla hantverkare arbetar gratis. Tomten är också stor och rustas upp. Mycket av materialet kommer köpas till låg kostnad tack vare kontakter. jag förstår att du är avundsjuk och hatisk när du sitter nere i källaren och röker.
Varför ska hantverkarna arbeta gratis när Dan, Magnus och Conrad inte gör det?
Citera
2018-10-24, 10:28
Medlem
baggebo1s avatar
Hur togs beslutet att köpa huset? Hur många av föreningens medlemmar var delaktiga i det?
Citera
2018-10-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Nej jag har donerat under hundra kronor till huset. Jag överdrev lite eftersom du skulle haka upp dig på beloppet men det kommer vara betydligt mer värt än vad det är idag. Det märks ju att ni lider lite av samma slags mindevärdeskomplex som arga babbar. Sitter på röven men låtsas att de kan allt och ska bli fotbollsproffs i FC Barcelona.

Varför då detta engagemang? Om du har donerat under hundra kronor till huset (tror du inte på idén?) förstår jag inte varför du sitter dygnet runt och försvarar projektet med näbbar och klor och vräker ur dig det ena epitetet efter det andra. Det är förvisso lite roande, men inbilla dig inte att det är en framkomlig väg för att "vinna" några diskussioner. Det enda du skadar är DFS. Ni behöver växa och du är just nu dess ansikte utåt på Sveriges största diskussionsforum. Jag har svårt att föreställa mig sämre PR.

Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Ser inte riktigt hur Dan skulle kunna blåsa 1250 medlemmar på detta. Klart man ska vara kritisk, det är även jag men samtidigt försiktigt positiv. Jag ser verkligen inte DFS som någon räddning utan helt enkelt ett socialt nätverk som anordnar aktiviteter. Därav förstår jag inte denna massiva kritik på en samlingslokal. Att lägga tid på Dans arvode i skrivande stund kan man bara spekulera i. Och hur han skulle lyckas blåsa över 1000 medlemmar utan att några anar ugglor i mossen borde i så fall ses som en merit.

Just på grund av hopplöst okritiska medlemmar som du. Du kan väl läsa tråden i alla fall? Landos och andra har på ett överskådligt sätt benat upp oegentligheterna och skumraskinslagen inom DFS.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hur togs beslutet att köpa huset? Hur många av föreningens medlemmar var delaktiga i det?

Bra fråga. Har Dan och Magnus ens rådfrågat styrelsen?
Citera
2018-10-24, 11:38
Medlem
motarbetars avatar
Citat:

Just på grund av hopplöst okritiska medlemmar som du. Du kan väl läsa tråden i alla fall? Landos och andra har på ett överskådligt sätt benat upp oegentligheterna och skumraskinslagen inom DFS.

Är inte medlem utan valt att vänta och se hur det hela urartar sig.

Har tagit del utav alla deras inlägg så jag vet vilken kritik dom lagt fram. Samtidigt så menar dom att Magnus och Dan ska blåsa alla medlemmar och vänner som valt att att gå med. I samma veva så lämnar de livet bakom sig i Tyskland för att gå in helhjärtat i detta projekt. Varför blåsa vänner, bekanta och medlemmar samtidigt som dom väljer att flytta hem? Det faller på sin egna orimlighet.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så ser jag inte DFS som någon räddning utan enbart ett nätverk där nya kontakter kan bindas.
Citera
2018-10-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Är inte medlem utan valt att vänta och se hur det hela urartar sig.

Har tagit del utav alla deras inlägg så jag vet vilken kritik dom lagt fram. Samtidigt så menar dom att Magnus och Dan ska blåsa alla medlemmar och vänner som valt att att gå med. I samma veva så lämnar de livet bakom sig i Tyskland för att gå in helhjärtat i detta projekt. Varför blåsa vänner, bekanta och medlemmar samtidigt som dom väljer att flytta hem? Det faller på sin egna orimlighet.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så ser jag inte DFS som någon räddning utan enbart ett nätverk där nya kontakter kan bindas.

Det handlar inte om en blåsning i stil med att de kommer länsa föreningen på pengar och lämna ett tomt skal efter sig, utan om att de genom olika komplicerade upplägg ser till att föreningen betalar löner och ersättningar till dem för sådant som inte är föreningsrelaterat, köper loss utrustning som förblir i Dan och Magnus ägo, bekostar Dans flytt etc. Det kommer mest troligt att fortsätta nu i och med köpet av huset, som naturligtvis helt kommer vara i händerna på Dan och Magnus, och inte kommer att komma de som bekostat det till del nästan alls.

Jag är inte emot att nationella organiserar sig, tvärtom, och inte heller att de kan göra det och samtidigt få ut ersättning för det, men i fallet DFS ringer tyvärr alla varningsklockor, och ser man till Dans förflutna inser man att det här är ännu ett av hans projekt där han roffar åt sig under täckmantel att han gör det för den större saken, för svenskarna, för den svenska nationella rörelsen. Varför är inte Dans förtroende förbrukat hos svenska nationalister? Är det han säger så märkvärdigt att han ska tillåtas komma undan med vad som helst?
Citera
2018-10-24, 14:26
Medlem
Av försäkringsskäl och andra avtal som har med kommunen att göra så tror jag att Dan Eriksson köpt fastigheten som privatperson, i sitt namn, eller kanske tillsammans med Magnus Söderman 50/50.

Sen kör man ett upplägg där Dan hyr ut huset till DFS och fakturerar månadsvis.
Citera
2018-10-24, 14:55
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Av försäkringsskäl och andra avtal som har med kommunen att göra så tror jag att Dan Eriksson köpt fastigheten som privatperson, i sitt namn, eller kanske tillsammans med Magnus Söderman 50/50.

Om inte föreningen äger bostaden så är det något skumt. Det är ju hela poängen.
Citera
2018-10-24, 15:09
Medlem
PrisonMikes avatar
Citat:
Det handlar inte om en blåsning i stil med att de kommer länsa föreningen på pengar och lämna ett tomt skal efter sig, utan om att de genom olika komplicerade upplägg ser till att föreningen betalar löner och ersättningar till dem för sådant som inte är föreningsrelaterat, köper loss utrustning som förblir i Dan och Magnus ägo, bekostar Dans flytt etc. Det kommer mest troligt att fortsätta nu i och med köpet av huset, som naturligtvis helt kommer vara i händerna på Dan och Magnus, och inte kommer att komma de som bekostat det till del nästan alls.
Man får väl ge dem en chans innan man börjar med misstänkliggörandet. Om huset är i händerna på Dan och Magnus så är det så pga DFS organisationsstadgar som belysts tidigare. Det i sig är inte jättenegativt. Det hindrar även föreningen från att bli kuppad och huset stulet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall

Jag kan nästan helt säkert säga att huset är köpt i DFS namn eftersom det nog inte går att göra på något annat sätt. Skälet är att pengarna finns på DFS konto och inte kan tas ut hur som helst för att köpa något åt någon privatperson, det skulle i så fall vara brottslig förskingring. Däremot är det möjligt att DFS köper ett hus och sedan hyr ut till Dan och Magnus. Det vore vansinne att försäkra huset som privatperson, händer något så kommer försäkringsbolaget neka ersättning med hänvisning till att huset använts för organisation och inte privatperson.
Senast redigerad av PrisonMike 2018-10-24 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in