2018-10-24, 09:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ditt sista stycke i inlägget... vad övertygar oss om att just de två bokat resan?
Just det jag skriver. Att det inte finns några skäl överhuvudtaget att tro något annat.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-24 kl. 09:23.
Citera
2018-10-24, 09:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag är inte insatt i alla juridiska turer, men det här med att åklagaren ska ha meddelat tingsrätten att förundersökningen inte är klar, och att den löper på undrar jag lite över.

Behöver detta besked nödvändigtvis betyda att den som just nu är skäligen misstänkt är i fokus i detta besked? Kan det inte istället betyda att det är besked om själva förundersökningen, inte om den misstänkte bedöms fortsätta vara misstänkt framöver?

Det har du nog rätt i.

Eftersom det vi vet i nuläget om att SD är den som är huvudmisstänkt, tänker man lätt ett steg till att det har med hans misstankegrad att göra. Särskilt som att det har pratats i tråden om att detta datum är så avgörande för HD (SD).

Tänker att det är det som SD sagt till HD, att han nu 22/10 kommer att bli avskriven.

Men skulle han bli avskriven, kommer vi att få besked ganska omgående, skulle jag tro.
Oavsett "avstämningsdatum" om förundersökningen fortsätter eller avlutas.
Citera
2018-10-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, om det är det här dokumentet vi talar om så låter ju din tolkning rimlig:
http://forumbilder.se/H8E1B/93bc2632-759c-4488-aad9-969afb7a06f5

Å andra sidan, tingsrättens ärende gäller kanske SD snarare än mordet på LW. Och i så fall kanske "förundersökningen" skall läsas som "förundersökningen mot SD"?

Är inte heller expert, men jag tolkar dokumentet på samma sätt som Blomvattnare. Förundersökningen gällande mordet på LW fortsätter. Dvs fallet läggs inte ner.
Senast redigerad av wishfulthinking 2018-10-24 kl. 09:29. Anledning: fel i mening
Citera
2018-10-24, 09:26
Medlem
Citat:
Just det jag skriver. Att det inte finns några skäl överhuvudtaget att tro något annat.
Ok, håller med Dig... alla får tro vad dom vill...

Jag väntar med mitt troende tills vi får svar om någon (eller båda) kvinna/kvinnor ansökt om semester för ett antal dagar för en resa till USA.
Citera
2018-10-24, 09:30
Medlem
Stefan och Hanna pratade om sin roadtrip från Salt Lake City till Chicago i vintras och de hade redan bokat biljetter då. Ehuruvida Hanna missat att ansöka om ESTA i god tid vet jag inte och tänker inte ta reda på.
Citera
2018-10-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ingen har väl påstått att HD inte hade tagit ut semester för USA-resan. Det som diskuterades var väl den 14/5, dvs. dagen innan resan. Kanske blev hon faktiskt sjuk och sjukanmälde sig, eller också kom hon på att hon behövde packa och förbereda mer för resan. Kanske bytte hon arbetspass med någon som 'Zymbal' skrev:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Ja, visum måste sökas i god tid. Men nu handlade det inte om visum, utan om ESTA. ESTA är alltså ett förenklat system som gör att man slipper söka visum, och man kan fylla i en ESTA-ansökan online hur nära inpå resan som helst.

Jag har inte sett det där om att resan skulle ha varit en present från HD:s föräldrar, men det finns ingenting som motsäger att det var en present. Att HD skulle ha sagt till 'TinnaNinna85' att resan inte var en present från föräldrarna blir ju jättekonstigt om man tänker efter lite. Varför skulle HD ha sagt så till 'TinnaNinna85', och hur och när skulle hon ha sagt det?

Eller tvärtom. Varför skulle de som känner SD och HD bry sig det minsta om den här konstiga diskussionen?

Nej. Det finns ingen anledning att tro annat än att SD och HD hade planerat en gemensam semesterresa till USA, och att de hade bokat in resan långt i förväg.

Tinnaminna har bekräftat tidigare i tråden att HD INTE hade sökt semester för USA resan
Citera
2018-10-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Stefan och Hanna pratade om sin roadtrip från Salt Lake City till Chicago i vintras och de hade redan bokat biljetter då. Ehuruvida Hanna missat att ansöka om ESTA i god tid vet jag inte och tänker inte ta reda på.

Hade hon även missat att söka semester eller är hon en fuskare för att spara semesterdagar? Det ser inte bra ut för henne.
Citera
2018-10-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Tinnaminna har bekräftat tidigare i tråden att HD INTE hade sökt semester för USA resan
Och flera andra säger att hon har det....
Citera
2018-10-24, 09:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok, håller med Dig... alla får tro vad dom vill...

Jag väntar med mitt troende tills vi får svar om någon (eller båda) kvinna/kvinnor ansökt om semester för ett antal dagar för en resa till USA.
Nej Tufsankatt, du håller inte alls med mig. Du och flera av dina medsystrar här i tråden menar att man "får tro vad man vill", både när det gäller SD:s eventuella inblandning i brottet och t.ex. resan till USA. Jag är väl mer inne på att det går att komma fram till hur det faktiskt förhåller sig genom att använda logiskt tänkande och sunt förnuft.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-24 kl. 09:43.
Citera
2018-10-24, 09:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Han lämnade sina uppgifter till polispatrullen redan på tisdag morgon/FM och vart senare inhämtad till förhör under tisdag EM.
Varför är du säker på att han inte förhörts som vittne initialt?

Vilken tid upptäcktes det att hon var försvunnen?
Det borde väl ha tagit ett tag innan anhöriga kontaktade polisen och de var där.

Det kanske var bland det första sonen gjorde efter att ha kontaktat UW; ringde SD? Kanske på pappans inrådan.

Den 15:e Maj var en tisdag. Stannade SD kvar hemma då eller hade han hunnit åka till jobbet då?
Citera
2018-10-24, 09:51
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Potentiellt dum fråga, men som vittne till vad?
Han kan ju höras upplysningsvis och att han efter förhöret anhålls, men som vittne, nej. Tror det är en missuppfattning och kunskapsbrist från den som påstod att han hörts som vittne.
Citera
2018-10-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilken tid upptäcktes det att hon var försvunnen?
Det borde väl ha tagit ett tag innan anhöriga kontaktade polisen och de var där.

Det kanske var bland det första sonen gjorde efter att ha kontaktat UW; ringde SD? Kanske på pappans inrådan.

Den 15:e Maj var en tisdag. Stannade SD kvar hemma då eller hade han hunnit åka till jobbet då?
Som någon annan skrev ooch verkar stämma med annan info så kontaktade sonen (och/eller UW) SD på morgonen, sen var bollen i rullning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in