2018-10-24, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
1. Om resan var planerad så borde hon i god tid ha ansökt om ledighet istället för att sjukanmäla sig dagen innan resan.

2. Hon borde ha ansökt om visum i ett tidigare skede.

3. Varför har det framförts lögner om att resan var en present från hennes föräldrar när det enligt andra inte alls var en present?

4. Varför är alla som känner SD och HD så ovilliga att svara på frågan om vem som ursprungligen skulle ha följt med SD till USA? När och för vilka bokades den ursprungliga resan och när bokades HD:s resa?

Dessa fyra saker gör att det är rätt osannolikt att tro att hennes resa var inbokad lång tid i förväg.

Jag kan bara svara för mig och det jag har hört.

Jag har haft vetskap att dom pratade om USA redan tidig vår/vinter, men funderade på om jag minns rätt. Men i somras så pratade vi med en geocachare från Örebro och hen sa att HD och SD pratade om resan på ett event i vintras redan. Hens exakta ord var, mer eller mindre som mina: "Jag vill starkt minnas att Davidssonarna pratade om USA i vintras på eventet xxxxx".

LW pratade om Norge på Läcköeventet. Det var då tankarna föddes om Norge tolkade dom som hörde dialogen. Inget om USA ska ha nämnts.

Läste om en som köpt en resa till USA och stavade sitt namn fel och fick inte åka. Tror inte HD skulle få åka på en biljett där det står LW....

Enligt min "uppgiftslämnare", närstående till SD/HD så ansökte och beviljades HD ledigt redan i vintras. HD var på jobbet måndag och tisdag. Resan var på onsdag morgon.
HD har, förutom sjukskrivningen på 100% fram mot semestern och just innan semestern gått in på 50%, men efter semestern jobbat 100%. HD har ett par sjukdagar efter semestern men inte mer.
Citera
2018-10-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Klarlagt att EGT och Medinsyn har insyn med tanke på vad och hur de uttrycker sig om den tramsiga färgklicken SD?

Båda vet att Stefan först förhörts som vittne och sen blev anhållen. Vi utan insyn vet att han blev anhållen, ja. Jag tror inte på att polisen bett SD ringa JH. Däremot kan jag tro att SD har upplyst polisen om att det finns en JH som han visste att LW skulle resa bort med.
Det är lätt att anta att SD betett sig suspekt i sina frivilliga hjälpförsök och att han direkt försökte rikta misstankar från sin egen person.

Jag vill minnas att SD:s samtal till JH på tisdag morgon var frivilligt initiativ från SD:s sida, när patrull stod bredvid. Jag vet att SD visste om JH och LW:s förhållande och därför var det naturlig första kontakt.
Citera
2018-10-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och hur kan Du/Ni... som inte känner SD så väl veta vilka tider han lämnat sina uppgifter till polisen...?
Vi har pratat med närstående och även haft kontakt med SD och HD.
Citera
2018-10-24, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan bara svara på det första, att jag har själv fyllt i ESTA i sista sekunden (ett par gånger). Kan ju vara att man går och skjuter upp det in i det sista, eller att man blir påmind om det alldeles innan man skall åka.

Edit:
Förresten, hur kan någon anse sig veta att resan inte var planerad? Det där får jag inte ihop.
Är väl ingen som vet hur resan var planerad... det man kan tänka är SD bestämt sig att resa...

Vem av kvinnorna han ville ha med sig är en fråga... som dessutom är intressant.

Var det LW eller...

HD som ev var ute sent för att få komma in i landet... (som kvinna måste jag erkänna att jag nog fixat det mesta långt innan).

Därför är det intressant också om TiNi har någon bekräftelse från jobbet om HD ansökt om semester (dagarna efter sin sjukskrivning 15:e)
Citera
2018-10-24, 08:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
1. Om resan var planerad så borde hon i god tid ha ansökt om ledighet istället för att sjukanmäla sig dagen innan resan.
Ingen har väl påstått att HD inte hade tagit ut semester för USA-resan. Det som diskuterades var väl den 14/5, dvs. dagen innan resan. Kanske blev hon faktiskt sjuk och sjukanmälde sig, eller också kom hon på att hon behövde packa och förbereda mer för resan. Kanske bytte hon arbetspass med någon som 'Zymbal' skrev:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
2. Hon borde ha ansökt om visum i ett tidigare skede.
Ja, visum måste sökas i god tid. Men nu handlade det inte om visum, utan om ESTA. ESTA är alltså ett förenklat system som gör att man slipper söka visum, och man kan fylla i en ESTA-ansökan online hur nära inpå resan som helst.

Citat:
3. Varför har det framförts lögner om att resan var en present från hennes föräldrar när det enligt andra inte alls var en present?
Jag har inte sett det där om att resan skulle ha varit en present från HD:s föräldrar, men det finns ingenting som motsäger att det var en present. Att HD skulle ha sagt till 'TinnaNinna85' att resan inte var en present från föräldrarna blir ju jättekonstigt om man tänker efter lite. Varför skulle HD ha sagt så till 'TinnaNinna85', och hur och när skulle hon ha sagt det?

Citat:
4. Varför är alla som känner SD och HD så ovilliga att svara på frågan om vem som ursprungligen skulle ha följt med SD till USA? När och för vilka bokades den ursprungliga resan och när bokades HD:s resa?
Eller tvärtom. Varför skulle de som känner SD och HD bry sig det minsta om den här konstiga diskussionen?

Citat:
Dessa fyra saker gör att det är rätt osannolikt att tro att hennes resa var inbokad lång tid i förväg.
Nej. Det finns ingen anledning att tro annat än att SD och HD hade planerat en gemensam semesterresa till USA, och att de hade bokat in resan långt i förväg.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-24 kl. 09:08.
Citera
2018-10-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Som jag skrev tidigare så berättade han om sina kontakter med Lena på kvällen . Alltså de kontakter som han fortfarande inte har ljugit om utan visat upp chatten på tisdag eftermiddag.

Ni som känner Hanna kan ju försöka fundera ut om hon gråter på jobbet för Stefan, om hon pratar om det öppet, om hon skulle ha gått och pratat om 22OKT. Självklart har hon inte det. Skrattar åt att ni går på TiMis ordbajsande.

Avser nu att lämna för gott igen, men det har ju inte gått så bra hittills.

Du får gärna stanna för min skull i alla fall!
Efter att ha läst ditt inlägg några gånger, så kan jag inte tolka detta på annat sätt än att du vill varna Ti-Ni och de övriga som lyssnat och träffat på Hanna. Är hon med din kännedom bara en skådespelare i vardagen?

Menar du att Hanna endast gråter framkallade krokodiltårar inför publik och framhäver sin ångest på arbetet för syns skull...? För att locka folk i fällan?

Vill du flytta fokus från SD till HD?

Svara bara om du vill, såklart!
Citera
2018-10-24, 09:04
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tiden från anmälan till första förhör har tidigare intresserat även mig men då avseende vad som så tidigt fick utredningen att fokusera på nu misstänkta GM. Därför är jag bekant med förhöret 15 maj.

Det vi vet är att man hade kontakt med henne vid 23-tiden den 14:e maj och tidigt på morgonen den 15:e maj ringer anhöriga till polisen och anmäler henne som försvunnen, säger Örebropolisens presstalesperson Christina Hallin till Nerikes Allehanda.

Så här säger polisen till Nerikes Allehanda om rubriceringen: människorov.
Det var den samlade bilden man fick när man fick information från anhöriga om att hon var försvunnen. Då gjorde man en samlad bild av informationen man fått in och misstänkte att hon inte har försvunnit frivilligt, säger Örebropolisens presstalesperson Christina Hallin.

En person tidigare anhållen
Tidigare så anhöll polisen en person för bortförandet av Lena Wesström, berättar åklagare Åsa Hiding till Nerikes Allehanda.
Enligt Hiding ska anhållandet ha skett redan den 15:e maj.

– Det är bara en person som varit anhållen hittills, men det har hörts många människor redan, i olika roller säger Hiding.
På frågan om det finns någon annan misstänkt just nu så svarar Hiding att det inte är något som hon kan kommentera i dagsläget.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/908024-dod-person-hittad-polisen-misstanker-att-det-ar-forsvunna-lena

Tidsuppgiften om första förhör/anhållande 15 maj: (Tyvärr låst artikel)
https://www.na.se/logga-in/en-anholls-for-bortrovandet-personen-ar-slappt-nu

Ur den låsta artikeln i NA,
I princip samma info som tidigare.

"Åsa Hiding vill dock inte säga om personen är avförd från utredningen eller inte. Men säger att anhållandet skedde redan den femtonde maj, och släpptes sedan."

"Det har hörts många människor redan, i olika roller
– Det är bara en person som varit anhållen hittills, men det har hörts många människor redan, i olika roller.. "
Citera
2018-10-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ingen har väl påstått att HD inte hade tagit ut semester för USA-resan. Det som diskuterades nu var väl den 14/5, dvs. dagen innan resan. Kanske blev hon faktiskt sjuk och sjukanmälde sig, eller också kom hon på att hon behövde packa och förbereda mer för resan. Kanske bytte hon arbetspass med någon som 'Zymbal' skrev:

Ja, visum måste sökas i god tid. Men nu handlade det inte om visum, utan om ESTA. ESTA är alltså ett förenklat system som gör att man slipper söka visum, och man kan fylla i en ESTA-ansökan online hur nära inpå resan som helst.

Jag har inte sett det där om att resan skulle ha varit en present från HD:s föräldrar, men det finns ingenting som motsäger att det var en present. Att HD skulle ha sagt till 'TinnaNinna85' att resan inte var en present från föräldrarna blir ju jättekonstigt om man tänker efter lite. Varför skulle HD ha sagt så till 'TinnaNinna85', och hur och när skulle hon ha sagt det?

Eller tvärtom. Varför skulle de som känner SD och HD bry sig det minsta om den här konstiga diskussionen?

Nej. Det finns ingen anledning att tro annat än att SD och HD hade planerat en gemensam semesterresa till USA, och att de hade bokat in resan långt i förväg.

Var det inte så att de hade planerat att vara med på ett geoevent i USA? Och hade o s a t på det.
Citera
2018-10-24, 09:11
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ok, jag förstår, tror jag
Då kanske du inte heller vill svara på frågan om polisen
har tagit in mobiler från det hållet.

Jag vet faktiskt inte om polisen tagit in mobiler från de som kontaktats av SD.
Citera
2018-10-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Var det inte så att de hade planerat att vara med på ett geoevent i USA? Och hade o s a t på det.
I vilket eller vilka namn... bara SD plus en till... vet Du?
Citera
2018-10-24, 09:16
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vi har pratat med närstående och även haft kontakt med SD och HD.

Kan du berätta något om vad som framkom i kontakten med SD och HD?
Citera
2018-10-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ingen har väl påstått att HD inte hade tagit ut semester för USA-resan. Det som diskuterades var väl den 14/5, dvs. dagen innan resan. Kanske blev hon faktiskt sjuk och sjukanmälde sig, eller också kom hon på att hon behövde packa och förbereda mer för resan. Kanske bytte hon arbetspass med någon som 'Zymbal' skrev:

Ditt sista stycke i inlägget... vad övertygar oss om att just de två bokat resan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in