2018-10-23, 10:18
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej. Jan Nilsson ser endast en person lämna BP. Dock i ett skede, och på ett sätt som divergerar mot övriga vittnesmål.
Hans observation borde ha varit någon halv till en minut efter mordet. Dessutom är signalementet på den springande mannen avvikande.

Kan tänka mig att vissa av de övriga vittnena har varit väl optimistiska när det gäller sina iakttagelser tidsmässigt.
Den stora hjälten enl min mening är Anna Hage, men även i hennes vittnesmål finns en hel del oklarheter när det gäller tidsuppfattningen.

Nej, Jan Nilsson ser exakt det samma som Hans Johansson

Jan N: "jag får den uppfattningen att han försöker följa efter någon eller någonting" (FUP 343)

Hans J: "det såg ut som att han hade någonting framför sig" (FUP 314)

och

Egon E: "Jag fick uppfattningen att det var en ganska ung ..." (FUP 460)

Anna H: "han kan ju även ha varit 25, det beror ju på hur människor är kroppsligt men det var ju ingen 14 åring" (FUP 238)

Anna H: "han verkade ha snygg kropp om man säger så" (FUP 239)
Senast redigerad av 299792458 2018-10-23 kl. 11:01.
Citera
2018-10-23, 10:34
Medlem
Både Lennart Gustafsson och Dag Andersson klagade på resursbrist när de slutade och jag kan inte tänka mig att resurserna är så mycket bättre i dag.

Det här citatet från Lennart Gustafsson visar tydligt på vilka svårigheter utredarna brottas med.

"Han har arbetat med Palmemordet i 28 år. Inför pensioneringen från världens mest omfattande mordutredning avslöjar Lennart Gustafsson drivkraften:
– Christer Pettersson var inte mördaren, jag tror fortfarande på en lösning."

De poliser som kommer att fortsätta jakten på Palmes mördare ska inte göra det med utgångspunkten att mordet är löst och att den nu avlidne Christer Pettersson var skyldig – trots den friande hovrättsdomen.

– Det är ju ingen hemlighet att det är den förhärskande åsikten, men jag har aldrig köpt att det var en missbrukare från Sollentuna som sköt vår statsminister. Delvis är det detta faktum som gjort att jag orkat jobba kvar under så lång tid.

De delar av sin övertygelse om att Palmes mördare finns där ute, som Lennart Gustafsson har möjlighet att berätta om, bygger på den ingångsrapport som gjordes strax efter mordet. Huvudvittnet beskrev en person som hon ansåg var gärningsmannen, en man iklädd blå täckjacka och en mössa som påminde om den som Jack Nicholson bar i filmen Gökboet. Personen visade sig senare vara identisk med ett annat vittne som sprungit fram för att hjälpa.

– Det fanns runt 20 ögonvittnen och alla beskrev skytten på olika sätt. Lång, smal, kort, smidig, tjock, haltande, huvudbonad, ingen huvudbonad, kort rock, lång rock … Sedan presenterades fantombilden. Ett ödesdigert misstag som bara förvirrade och gav oss ett enormt merarbete.

Det gick över två år och misstankarna riktades mot Christer Pettersson. Vid en kritiserad konfrontation pekades han ut.

– Alternativen bestod av poliser och gymnastiklärare från polisutbildningen. Pettersson avvek som bekant. Dessutom hade det gått flera år och utpekandet stämde inte med det första vittnesmålet, säger Lennart Gustafsson.

Han tillägger att det kan vara svårt att sätta sig in i stämningen och den enorma arbetsbörda som präglade polisarbetet den första tiden. Ingångsrapporten med vittnesmålet, som felaktigt pekade ut ett annat vittne som mördaren, fick ingen större betydelse. Den föll i glömska, ett av otaliga dokument producerade under stress med hjälp av en Facit skrivmaskin och tippex.

"Vilken är din teori?
– Ett tillfällighetsmord begånget av någon med en helt annan kapacitet än Pettersson. Någon följde efter paret Palme och hade en och en halv timme på sig att hämta vapen under biobesöket. Drivkraften var tidens extrema Palmehat.
– Det kan också vara så illa att det var ett synnerligen välplanerat mord med flera inblandade som skuggade statsministern under lång tid utan att upptäckas."

http://polistidningen.se/2014/05/lennart-gustafsson-tanker-pa-palmemordet-varje-dag/
2014-05-14
Citera
2018-10-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, jag ser. "Två-tre yngre killar i bilen som endast Marko (Nesir) känner" vid reklampelaren mellan Apelbergsgatan och Tunnelgatan. Reklampelaren stod vid övergångsstället Apelbergsgatan om jag tolkar bilden rätt.

Fredin och Marko är två av Björkmans kollegor som hamnat på efterkälken under promenaden från firmafesten på restaurangen. Det är dem Björkman spanar efter när han står/vankar vid trottoarkanten/reklampelaren ca 15 m norr om mordplatsen.

Ja, vilka dessa "två-tre killar som endast Marko känner" i en mörkröd mindre bil är det väl bra att veta. Menar du att de kan ha intressanta vittnesuppgifter eller menar du något annat?
I första hand intressanta uppgifter, ja. De stod ju ändå enl LF någon minut på platsen och passerade den heta korsningen någon enstaka minut före mordet.
De kan absolut ha sett en hel del.
Det är kriminellt uselt av utredningen att bara släppa detta med ”jaha, ok”, när man i övrigt lagt ner en enorm möda på att identifiera varenda person mellan Dekorima och Grand. Kanske också någon hoppade ur? Borde ha varit relativt trångt i bilen f.ö.
om inte annat så borde de ingå i en helhetsbild över iakttagelser som kan ha gjorts i korsningen.
Jag konstaterar bara att en bil full med män stått på ena sidan korsningen och en biil full med män på den andra sidan korsningen, och kan inte utesluta att det är samma bil som rört sig några meter.
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-23 kl. 11:27.
Citera
2018-10-23, 11:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
I första hand intressanta uppgifter, ja. De stod ju ändå enl LF någon minut på platsen och passerade den heta korsningen någon enstaka minut före mordet.
Det är kriminellt uselt av utredningen att bara släppa detta med ”jaha, ok”. Kanske också någon hoppade ur? Borde ha varit relativt trångt i bilen f.ö.
om inte annat så borde de ingå i en helhetsbild över iakttagelser som kan ha gjorts i korsningen.
Jag konstaterar bara att en bil full med män stått på ena sidan korsningen och en biil full med män på den andra sidan korsningen.

Yes, håller med. Självklart borde alla dessa personer ha förhörts ingående.

Själv är jag numera lite i halvchock över att Sigges 4 poliser bör ha befunnit sig i hörnan Apelbergsgatan-Sveavägen ungefär samtidigt med mordet utan att en människa från utredningen nämnt någonting om det på snart 33 år.

Avbruten knarkspaning 22.30? Jo jo. Det här är rena farsen.
Citera
2018-10-23, 11:30
Medlem
Citat:

Själv är jag numera lite i halvchock över att Sigges 4 poliser bör ha befunnit sig i hörnan Apelbergsgatan-Sveavägen ungefär samtidigt med mordet utan att en människa från utredningen nämnt någonting om det på snart 33 år.

Ja, och i grunden ligger ett med stor sannolikhet förfalskat TK protokoll och skvalpar. Säger med stor sannolikhet, eftersom jag inte är helt säker. Alla dessa människor från Apelbergsgatan och norr ut mot mordplatsen måste fram i ljuset.
Citera
2018-10-23, 11:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är kriminellt uselt av utredningen att bara släppa detta med ”jaha, ok”, när man i övrigt lagt ner en enorm möda på att identifiera varenda person mellan Dekorima och Grand. Kanske också någon hoppade ur? Borde ha varit relativt trångt i bilen f.ö.
Jag konstaterar bara att en bil full med män stått på ena sidan korsningen och en biil full med män på den andra sidan korsningen, och kan inte utesluta att det är samma bil som rört sig några meter.
Citat:

Några av de som Sigge såg kan ha hoppat in i bilen. Tidsmässigt.
Citera
2018-10-23, 11:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

En fråga i sammanhanget (jag har periodvis läst lite slarvigt):

Visst var det två civilklädda poliser - Göran S och Per H - som gick fram till mordplatsen endast minuter efter mordet och stod där och snackade med de uniformerade poliserna som just satt upp avspärrningen?

Finns väl till och med på bild?

Göran S som 23.30 ringde CGÖ och rapporterade om mordet? Både Göran S och Per H hade väl också, i likhet med FMV-mannen och skytteklubbskompisen Per A, besökt CGÖ i hemmet på mordkvällen?

Min fråga är alltså om Göran S och Per H kan ha ingått i den styrka om 4 som Sigge såg?

Var inte åtminstone Göran S knarkspanare i Sthlm vid denna tid? Såg att han senare flyttade till Halmstad.
Citera
2018-10-23, 11:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Sigge uppgav att "poliserna" var 30-40 år. Fredin talar om "yngre killar".
Citera
2018-10-23, 11:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det stämmer inte ens jättebra med tiden, men det är möjligt. Särskilt om man vill pröva Boforsgängets uppgifter kritiskt.
Citera
2018-10-23, 12:08
Medlem
Citat:
Om man bara helt utan att spekulera i någon inblandning från de 5-6 personerna i den lilla bilen så kan man ändå konstatera följande. 3-4 är inte hörda. 2-3 var sannolikt mer nyktra, åtminstone föraren.
De stod på en plats där WT gänget kan ha passerat, och med stor sannolikhet dessutom.
De kan ha sett en person i dekorimahörnan, och de kan ha sett en eller två personer som stått och spanat på den västra sidan. De kan ha gjort unika iakttagelser f.ö.
Utredningen gjorde inga ansatser att varken identifiera eller höra dessa, trots att det hade varit så enkelt som att bara fråga.
För övrigt har man lagt ner ett enormt arbete på dörrknackning inom ett område på flera hundra meter.
Citera
2018-10-23, 12:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Om man bara helt utan att spekulera i någon inblandning från de 5-6 personerna i den lilla bilen så kan man ändå konstatera följande. 3-4 är inte hörda. 2-3 var sannolikt mer nyktra, åtminstone föraren.
De stod på en plats där WT gänget kan ha passerat, och med stor sannolikhet dessutom.
De kan ha sett en person i dekorimahörnan, och de kan ha sett en eller två personer som stått och spanat på den västra sidan. De kan ha gjort unika iakttagelser f.ö.
Utredningen gjorde inga ansatser att varken identifiera eller höra dessa, trots att det hade varit så enkelt som att bara fråga.
För övrigt har man lagt ner ett enormt arbete på dörrknackning inom ett område på flera hundra meter.

Ja.

Att systematiskt insamla uppgifter på bred front och därifrån omsorgsfullt steg för steg bygga en samlad bild av vittnen, övriga personer och händelser vid mordplatsen tycks inte ha ingått i HH:s eller någon annans plan.

Först med alla kända fakta på bordet kan man inleda ett analysarbete.

Här verkar stora delar ligga i mörker, till och med privatpersoner och poliser som befann sig strax söder om mordplatsen minuterna innan och samtidigt med mordet.

Det är just systematik och analys vi alla efterfrågar. Vi försöker nu långt i efterhand få fram en korrekt bild av mordkvällen och just nu särskilt de sista 5-10 minuterna före mordet. Inte lätt eftersom vi ju inte har tillgång till allt material.
Citera
2018-10-23, 12:35
Medlem
Har det blivit klarlagt detaljerna kring den röda bilen på Sveavägen, gissar Anette Kohut rätt att det kan vara därför hennes förhör är sekretessbelagt på grund av att hon såg den röda bilen som körde konstigt?

"DEN RÖDA BILEN PÅ SVEAVÄGEN

Minuterna före mordet på Olof Palme
framfördes Sveavägen norrut en röd
personbil, förmodligen av märket Alfa Sud.

Den kördes underligt slingrande inom
körfilen och in mot trottoarkanten, och
den hindrade därigenom en bakomvarande
personbil att komma fram. Den
observerades även av en kvinnlig väktare, som i
sin bil var på hemväg från Skandia vid
Sveavägen. Hon såg hur bilen i hög fart
svängde in på Tegnérgatan, till höger.

Rikskriminalen/Palmeutredningen har
alla uppgifter i denna sak, men de
vägrar att lämna ut en enda.

SAMMANKOPPLINGEN

Hur kan jag veta att det rör sig om
samma bil? Det kan jag inte säkert veta,
men det verkar troligt.

Hur har jag över huvud taget dessa
uppgifter, oin polisen ingenting säger?

Det började med den kvinnliga
väktaren.

Jag stötte på hennes namn, Annette
Kohut, då jag studerade förhören med
hennes tre väktarkolleger på Skandia/
Sveavägen mordnatten.
Förhörsprotokollen med de tre väktarkollegema kom att
finnas med i den officiella och
offentliga förundersökningen, och i dessa
förhör nämndes ofta Annette Kohut, men något
förhör med henne fanns inte tillgängligt.

Jag frågade rikskrim men fick bara
till svar att protokollet inte ingick i
förundersökningen avseeende Christer
Pettersson; ett"överklagande hjälpte inte.

Jag ringde då Annette, som inte
förstod vad som var så hemligt med hennes
berättelse. Hon hade väl sagt ungefär
detsamma som sina kolleger, menade hon.
Såvida det inte var den röda bilen
polisen hade hakat upp sig på... Utförliga
uppgifter om denna röda bil finns med i
hennes förhör, försäkrade Annette, som
dock inte ens själv fått se protokollet.
Här om dagen fick jag så, via ett tips
från en representant för allmänheten,
kontakt med två personer som minuterna före
mordet passerat vad som skulle komma att

bli brottsplatsen och som sålunda
observerat, Och hindrats av, en röd
bil, troligen Alfa Sud, med 3-4 personer
i bilen. Den sökte tydligens
parkerings-utrymme, tvärbromsade, tvärstartade osv,
tills den med en rivstart försvann till
höger in på Tegnérgatan.

En av de båda personerna i bilen