Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Man ska inte analysera detaljer i ett vittnesmål med lupp. Man får i stället försöka väga ihop de delar som stämmer överens.
Små detaljer som i sig kan verka betydelselösa kan visa sig vara betydelsefulla och tvärtom.
Att skapa sig en bild av brottsplatsen fem till noll minuter före mordet är viktigt. GMP har en lista med personer som befunnit sig nära eller passerat. Jag saknar dock fullödig information om vissa företeelser.
Bl.a bilen med flera män som stannade på Tunnelgatans västra sida 23.15-23.20, och bilen med flera män som i stort sett samtidigt stannade på Sveavägens östra sida mellan Apelbergsgatan och Tunnelgatan någon minut, för att sedan fortsätta in på Tunnelgatan väster om Sveavägen. Kan dessa händelser ha ett samband? Två bilar, flera män i en bil i samma korsning samtidigt?
Rörde det sig kanske om samma bil?
Har något av de i GMP redovisade förbipasserade personerna observerat en liten mörkröd bil med 4-5 män som stått parkerad i höjd med reklampelaren mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan?
Utifrån vad jag nyss insåg tack vare iesho så gick alltså de 4 poliserna som Sigge såg Apelbergsgatan västerut och bör då ha landat på Sveavägen. Sigge såg dem nämligen inte mer.
Tiden är minst sagt intressant.
Eftersom Sigge säger att han lämnade Oxtorget ca 23.15 och det var 3-4 minuter senare han såg de 4 "poliserna" (varav en med WT) så var tiden för Sigges iakttagelse 23.18-23.19.
Om de 4 då gick fram till Sveavägen bör de således ha landat på Sveavägens östra trottoar strax söder om mordplatsen ungefär samtidigt med mordet förutsatt att det tar 2-3 minuter att gå sträckan från Malmskillnadsgatan till Sveavägen (har inte antal meter där än).
Nu börjar det här bli riktigt intressant.
Edit: Utifrån Googles karta så är det ca 120 meter mellan korsningarna. Om jag räknar rätt i hastigheten (gånghastighet 5 km/tim) så bör de ha varit på Sveavägen efter knappt 2 minuter.
19+2 = 21.
De 4 bör ha varit på Sveavägen ca en 0,5-1 minut före mordet. Svängde de söderut eller var tog de vägen?