2018-10-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Intervju med LGW efter Lisbet Palmes bortgång.
Går det att utläsa något av det han säger om utredningsläget?

Den nuvarande förundersökningsledaren Krister Petersson, han har ju lovat att vi ska få det och det tycker jag det är djärvt av honom, och jag kan bara hitta en förklaring till att han säger nåt sånt och det kan jag tyvärr inte säga vad det handlar om eftersom det är förundersökningssekretess på materialet. Men då tror jag, att om det är så att han sitter på det kortet utredningsmässigt, för det finns nästan ingen teknisk bevisning i det här ärendet, då tror jag att han kommer att fixa den där utfästelsen.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-persson-om-lisbet-palme-man-gick-h%C3%A5rt-%C3%A5t-lisbet-11795924 (9.18)

Håller med LGWP i det här fallet och blir inte förvånad om vi tänker på exakt samma sak han har. Finns ingen anledning att sabba det för KP genom att sprida spekulationer där.
Citera
2018-10-22, 19:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Intervju med LGW efter Lisbet Palmes bortgång.
Går det att utläsa något av det han säger om utredningsläget?

Den nuvarande förundersökningsledaren Krister Petersson, han har ju lovat att vi ska få det och det tycker jag det är djärvt av honom, och jag kan bara hitta en förklaring till att han säger nåt sånt och det kan jag tyvärr inte säga vad det handlar om eftersom det är förundersökningssekretess på materialet. Men då tror jag, att om det är så att han sitter på det kortet utredningsmässigt, för det finns nästan ingen teknisk bevisning i det här ärendet, då tror jag att han kommer att fixa den där utfästelsen.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-persson-om-lisbet-palme-man-gick-h%C3%A5rt-%C3%A5t-lisbet-11795924 (9.18)

I Veckans brott med Krister Petersson säger LGWP "det är två grejer som kliar i huvudet på meg när det gäller Palme"
Citera
2018-10-22, 19:59
Medlem
Är det inte väldigt märkligt att man har ungefär 80 wtobservationer som man på drygt 30 år fått fram identiteten på en bråkdel av alla observationer.

De första året i Palmeutredningen under Holmer måste ha varit väldigt undermålig.
Man undersökte inte wtpersonerna, undersökningen av Stig E blev mycket bristfällig.
Men PKK skulle tryckas dit till varje pris.

Jag antar att SÄPO:s övervaknings pm hamnade i lådan farliga saker: Bör ej öppnas.
Citera
2018-10-22, 20:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Håller med LGWP i det här fallet och blir inte förvånad om vi tänker på exakt samma sak han har. Finns ingen anledning att sabba det för KP genom att sprida spekulationer där.
År 2016 säger Dag Andersson att PU har koll på knarkspan. Och då har nog också Krister Petersson koll på knarkspan. Så LGWP tänker nog inte på knarkspanare, snarare på en liten polis/militär kombination.

Palmeutredare begär uppgifter från MUST: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2EWya/palmeutredare-begar-uppgifter-fran-must
Senast redigerad av 299792458 2018-10-22 kl. 20:17.
Citera
2018-10-22, 20:34
Medlem
ieshos avatar
Det är inte alls säkert att den kvartett som Sigge Cedergren såg förflytta sig Brunnsgatan-Malmskillnadsgatan-Apelbergsgatan-Sveavägen, och som hade tid att fokusera på Sigge och hans bil och i hans ögon framstod som en grupp poliser med ganska normalt uppträdande, med vett och vilja var på väg för att mörda landets statsminister.

Även om de tidsangivelser som Sigges observationer antyder är korrekta så kan gruppen hunnit en bra bit ner på Tunnelgatan och t.o.m. hunnit vika av på en sidogata innan det small.

Däremot är det sannolikt att de hade någonting med mordet att göra, vare sig de visste om vad som höll på och ske eller inte.
Citera
2018-10-22, 20:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ok, tack!
Har stött på denna uppgift tidigare minns jag. Undrade lika mycket då, och började leta efter info i GrK, utan att hitta något. Lite som att leta efter en nål i en höstack. Kan ju också vara att uppgiften kommer från HH?

Mvagrippa vet kanske mer?
Håller med om att observationen är intressant, och hjälper oss att bygga upp en bild om de 5-6 min som föregick mordet. Det är ganska knapert om information i det avseendet.
Passerade Johnny platsen två gånger med två min mellanrum, så borde det gissningsvis handla om bankomatbesök på posten Tunnelgatan. Man skulle i så fall med utgångspunkt från det kunna räkna ut den exakta tiden för observationen.

John Wiklund körde flera varv runt kvarteret i väntan på att hämta upp sin hustru på Målargatan.
Första varvet ,ca 2315, ser han en kurdliknande man stiga ur en bil med flera personer i på Tunnelgatan norra trottoar.
På andra varvet ,ca 2320, ser han "kurden" som steg ur spana norrut på Sveavägen från korsningen med Tunnelgatan.
Senast redigerad av mvagrippa 2018-10-22 kl. 20:46.
Citera
2018-10-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det måste hon ha gjort, italienaren säger själv han var "ungefär mitt i gångbanan som er ca 7 meter bred" (källa FUP 93)
Visst möttes dom, men det är inte där du tror (vid Dekorima) utan någonstans i närheten av vad han uppgett.
Vi vet inte exakt, och han vet inte heller, men jag håller med dig om att det inte borde ha varit AB som gått tio meter bakom, men det går inte heller att säga säkert eftersom AB i övrigt inte haft någon klar uppfattning om var han har befunnit sig.
Det är synd eftersom han hade kunnat vara det kanonvittne som vi saknar. IM är i sin tur överambitiös, och avger vittnesmål som han inte har täckning för. Det skapar i i stället förvirring. Ställ dig en sen vinterkväll på samma plats som IM satt och försök att bilda dig en klar uppfattning om folk som rör sig runt hörnan. Tänk också in bilar som bromsar och gör U-svängar. Då kommer du att förstå.
Låser man sig vid hans vaga iakttagelser så landar man också i helt felaktiga slutsatser.
Dessutom finns inget i varken AB eller IM:s vittnesmål som ens antyder någon inblandning av italienska kockar.
Citera
2018-10-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
I Veckans brott med Krister Petersson säger LGWP "det är två grejer som kliar i huvudet på meg när det gäller Palme"

Okej, jag har sett det tidigare men hittar det inte nu, finns det så kan du väl posta länken. Om inte kan du kanske sammanfatta vad det är för två grejer, om LGW nu säger det.
Citera
2018-10-22, 21:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Visst möttes dom, men det är inte där du tror (vid Dekorima) utan någonstans i närheten av vad han uppgett.
Vi vet inte exakt, och han vet inte heller, men jag håller med dig om att det inte borde ha varit AB som gått tio meter bakom, men det går inte heller att säga säkert eftersom AB i övrigt inte haft någon klar uppfattning om var han har befunnit sig.
Det är synd eftersom han hade kunnat vara det kanonvittne som vi saknar. IM är i sin tur överambitiös, och avger vittnesmål som han inte har täckning för. Det skapar i i stället förvirring. Ställ dig en sen vinterkväll på samma plats som IM satt och försök att bilda dig en klar uppfattning om folk som rör sig runt hörnan. Tänk också in bilar som bromsar och gör U-svängar. Då kommer du att förstå.
Låser man sig vid hans vaga iakttagelser så landar man också i helt felaktiga slutsatser.
Dessutom finns inget i varken AB eller IM:s vittnesmål som ens antyder någon inblandning av italienska kockar.
Överambitiös är ett bra ord här. Det borde vara ganska lätt att ta fram vilka andra vittnen som också varit överambitiösa, t.ex. Lisbet Palme och några av bilförarna. Ambitionen att vara behjälpliga är inget fel och det finns många andra tänkbara brister i vittnesmål. De perfekta vittnena finns nog inte.

Jag tycker att vittnenas sammanlagda tendens är det viktiga och det finnas skäl att tro att tendenserna sorterar bort bristerna i de individuella vittnesmålen.
Citera
2018-10-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är inte alls säkert att den kvartett som Sigge Cedergren såg förflytta sig Brunnsgatan-Malmskillnadsgatan-Apelbergsgatan-Sveavägen, och som hade tid att fokusera på Sigge och hans bil och i hans ögon framstod som en grupp poliser med ganska normalt uppträdande, med vett och vilja var på väg för att mörda landets statsminister.

Även om de tidsangivelser som Sigges observationer antyder är korrekta så kan gruppen hunnit en bra bit ner på Tunnelgatan och t.o.m. hunnit vika av på en sidogata innan det small.

Däremot är det sannolikt att de hade någonting med mordet att göra, vare sig de visste om vad som höll på och ske eller inte.

Ja om det var oskyldigt uppstår flera frågor kring varför de inte givit sig tillkänna så rent mjöl i påsen är svårt att tänka sig. Man frågar sig vart de i sådant fall tog vägen och om de har samband med ett eller båda de fordonen som avlägsnar sig efter skotten innan Sigge får fri väg.
Citera
2018-10-22, 21:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja om det var oskyldigt uppstår flera frågor kring varför de inte givit sig tillkänna så rent mjöl i påsen är svårt att tänka sig. Man frågar sig vart de i sådant fall tog vägen och om de har samband med ett eller båda de fordonen som avlägsnar sig efter skotten innan Sigge får fri väg.
Ja de är ju intressanta, men att vi inte vet något om dem betyder inte att de döljer något. Såvitt jag förstår gick inte kvartetten mot de fordon som passerade Sigge innan han kunde fortsätta resan.

Det mest intressanta för mig är att varken Holmér eller Ölvebro försökte utreda mordet utifrån de vittnesmål om wt-män som från första början har funnits. Holmér sökte bara kurd-liknande wt-män och Ölvebro (och GRK!) försökte bortförklara praktiskt taget alla wt-iakttagelser. Holmér var säkerligen en av konspiratörerna och Ölvebro utförde det uppdrag han åtagit sig. Efter trettio år medgav Dag Andersson att det fanns för många vittnesmål om wt, men vad Krister Petersson utreder för spår vet inte vi här i tråden. Ett skickligt förvaltat förvaltningsmord är vad det är.

Att överhuvudtaget påstå sig tro på PU är att trolla.
Senast redigerad av iesho 2018-10-22 kl. 22:07.
Citera
2018-10-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Jag tycker att vittnenas sammanlagda tendens är det viktiga och det finnas skäl att tro att tendenserna sorterar bort bristerna i de individuella vittnesmålen.

Egentligen handlar analys av vittnesuppgifter om minsta gemensamma nämnare där grova avvikelser eller berättelser som inte riktigt håller ihop i sin logik eller uppgifter som kommer fram över tid och med tilläggsinformation (ibland helt felaktig som gett upphov till att folk har sett t ex kurder etc) och synes påverkade av omedvetna bearbetningar av den verkliga upplevelsen måste behandlas varsamt och kan inte användas för slutsatser.

Var det inte länge sedan vi sorterade bort sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in