Citat:
Ursprungligen postat av
kak
Saken är ju att du ofta inte ens behöver ta till varken algebra eller aritmetik.
Enkla logiska resonemang och uteslutningsmetoden läser än stor del av uppgifterna.
Resten klaras av om man förstått matematiken från årskurs nio.
Enkla linjära ekvationer, potensregler, Pythagoras sats och grundläggande geometri räcker.
På gymnasiet lär man sig derivera, integrera, lösa diffekvationer, induktionsbevis, numeriska lösningsmetoder m.m. Detta är ju hp-frågorna inte ens i närheten av.
Finns det där nyhetsreportaget med han killen som krossade provet med att få ALLA RÄTT. Alla rätt ger en stor respekt, talar man om 2.0 får man inte samma respekt för förr var det enklare, du kunde ha 20 fel och ändå kamma hem den där tvåan. Nu får du max ha 10 fel och inte får du välja och vraka var du vill ha dem.
MIN poäng är att han sade det när de i studion förfärades över det svåra, att det här är grundskolamatte. På just den uppgiften då alltså.
Nej men visst är det så här, matematiken är lätt på HP och det säger jag som inte sätter den, men det är för att jag är så jävla svag på den. DÄr ser ni, jag är ingen jävla relativist som beskyller alla andra, jag står för det jag säger.
Ett annat bevis för allt detta är att man på Khan-academy tydligt ser att saker som vi här kallar för gymnasiematte egentligen finns i grundskolan.