2018-10-22, 18:20
  #54793
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellout
Den här tänkte jag själv på.

Om vi låtsas att x=2 och y=3 så blir kvantitet I: 4 och kvantitet II: 5, alltså kvanitet II större.

Men om vi låtsas att x=10 och y=11 så blir kvantitet I: 100 och kvanitet II: 21. Alltså kvantitet I större.

Då måste väl svaret på frågan bli D?

2*10 är inte lika med 100
Citera
2018-10-22, 18:22
  #54794
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
2*10 är inte lika med 100
ameeen vafan tänkte jag på x^2
Citera
2018-10-22, 18:29
  #54795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warcy
Menade inte om du gjort provet hemma. Tycker du borde anmäla dig till nästa och se om du kan din högstadiematte så bra att du får 2,0 eftersom det nu är så lätt Finns väl en anledning till att ytterst få kammar hem full pott, gubben.

Och inte fan är det för att matten är avancerad. Snarare för att de flesta har en urusel matematisk grund.
Citera
2018-10-22, 18:39
  #54796
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Och inte fan är det för att matten är avancerad. Snarare för att de flesta har en urusel matematisk grund.

ELLER HUR. Patetiskt med sådana påstående. För det första är majoriteten av människor idioter, det står jag för. Men nu begränsar vi oss till matematiken. Det man lär sig i gymnasiet är ofta inte sådant man kan komma fajtandes med i högre utbildning. Kollar ni en fröberedande kurs i matematik på universitsnivå ser ni direkt att "repetitionen" framstår som väldigt fördjupande, men det är ju då bara för att man på gymnasiet egentligen inte lärde sig något vettigt. Man lärde sig att lösa problemen men inte så mycket mer, ska dock inte komma fajtandes här och nu med det för själv sög jag men hade en väldigt ambitiös klass som slogs i tävlingar och samma där.

Matematiken på gymnasiet verkar räcka men de flesta människorna förstår nog inte egentligen. Fattar ni?

Sen förstår jag inte varför de ändrade det, för de grät ju floder förut om att kvinnorna blev mobbade av testet, men nu med mer matte blir mobbningen än större.
Citera
2018-10-22, 18:40
  #54797
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Och inte fan är det för att matten är avancerad. Snarare för att de flesta har en urusel matematisk grund.
Tyder snarare på en total oförmåga till logiskt resonerande.
Citera
2018-10-22, 18:40
  #54798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Tyder snarare på en total oförmåga till logiskt resonerande.

Oki gör provet i vår
Citera
2018-10-22, 18:42
  #54799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Candidly
ELLER HUR. Patetiskt med sådana påstående. För det första är majoriteten av människor idioter, det står jag för. Men nu begränsar vi oss till matematiken. Det man lär sig i gymnasiet är ofta inte sådant man kan komma fajtandes med i högre utbildning. Kollar ni en fröberedande kurs i matematik på universitsnivå ser ni direkt att "repetitionen" framstår som väldigt fördjupande, men det är ju då bara för att man på gymnasiet egentligen inte lärde sig något vettigt. Man lärde sig att lösa problemen men inte så mycket mer, ska dock inte komma fajtandes här och nu med det för själv sög jag men hade en väldigt ambitiös klass som slogs i tävlingar och samma där.

Matematiken på gymnasiet verkar räcka men de flesta människorna förstår nog inte egentligen. Fattar ni?

Sen förstår jag inte varför de ändrade det, för de grät ju floder förut om att kvinnorna blev mobbade av testet, men nu med mer matte blir mobbningen än större.


Jag har redan gått matematik på universitet, och matematiken som presenteras på högskoleprovet är av låg nivå. De flesta förstår inte för att de aldrig kommer använda matematiken. Tills dagen HP kommer, då går det bra att grina om att kvant är svår.

Citat:
Ursprungligen postat av kak
Tyder snarare på en total oförmåga till logiskt resonerande.


Knappast. Många går att lösa med rent enkla algebraiska lösningar på typ 10 sekunder. Senast jag gjorde testet (2011 tror jag) så satt jag i 30 minuter och tittade runt medan alla satt och skrev. Jag skrev 1,50 då med en sämre delen i ORD, då jag inte riktigt behövde provresultatet och bara ville testa matten.
Citera
2018-10-22, 19:01
  #54800
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag har redan gått matematik på universitet, och matematiken som presenteras på högskoleprovet är av låg nivå. De flesta förstår inte för att de aldrig kommer använda matematiken. Tills dagen HP kommer, då går det bra att grina om att kvant är svår.


Knappast. Många går att lösa med rent enkla algebraiska lösningar på typ 10 sekunder. Senast jag gjorde testet (2011 tror jag) så satt jag i 30 minuter och tittade runt medan alla satt och skrev. Jag skrev 1,50 då med en sämre delen i ORD, då jag inte riktigt behövde provresultatet och bara ville testa matten.
Saken är ju att du ofta inte ens behöver ta till varken algebra eller aritmetik.
Enkla logiska resonemang och uteslutningsmetoden läser än stor del av uppgifterna.
Resten klaras av om man förstått matematiken från årskurs nio.
Enkla linjära ekvationer, potensregler, Pythagoras sats och grundläggande geometri räcker.

På gymnasiet lär man sig derivera, integrera, lösa diffekvationer, induktionsbevis, numeriska lösningsmetoder m.m. Detta är ju hp-frågorna inte ens i närheten av.
Citera
2018-10-22, 19:04
  #54801
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warcy
Oki gör provet i vår
Två gånger får räcka, jag behöver inte bevisa något för mig själv.
Det skulle nog vara lättare än sist, då läsförståelse, engelska och ordförråd förbättras med tilltagande ålder.
Åtminstone tills det börjar gå utför igen, men dit är det förhoppningsvis ett tag kvar.
Jag är nog långsammare på kvant-problem än jag var tidigare, men med tanke på nivån på dessa prov lär det inte begränsa mig.
Citera
2018-10-22, 19:06
  #54802
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Saken är ju att du ofta inte ens behöver ta till varken algebra eller aritmetik.
Enkla logiska resonemang och uteslutningsmetoden läser än stor del av uppgifterna.
Resten klaras av om man förstått matematiken från årskurs nio.
Enkla linjära ekvationer, potensregler, Pythagoras sats och grundläggande geometri räcker.

På gymnasiet lär man sig derivera, integrera, lösa diffekvationer, induktionsbevis, numeriska lösningsmetoder m.m. Detta är ju hp-frågorna inte ens i närheten av.

Finns det där nyhetsreportaget med han killen som krossade provet med att få ALLA RÄTT. Alla rätt ger en stor respekt, talar man om 2.0 får man inte samma respekt för förr var det enklare, du kunde ha 20 fel och ändå kamma hem den där tvåan. Nu får du max ha 10 fel och inte får du välja och vraka var du vill ha dem.

MIN poäng är att han sade det när de i studion förfärades över det svåra, att det här är grundskolamatte. På just den uppgiften då alltså.

Nej men visst är det så här, matematiken är lätt på HP och det säger jag som inte sätter den, men det är för att jag är så jävla svag på den. DÄr ser ni, jag är ingen jävla relativist som beskyller alla andra, jag står för det jag säger.

Ett annat bevis för allt detta är att man på Khan-academy tydligt ser att saker som vi här kallar för gymnasiematte egentligen finns i grundskolan.
Citera
2018-10-22, 19:06
  #54803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Saken är ju att du ofta inte ens behöver ta till varken algebra eller aritmetik.
Enkla logiska resonemang och uteslutningsmetoden läser än stor del av uppgifterna.
Resten klaras av om man förstått matematiken från årskurs nio.
Enkla linjära ekvationer, potensregler, Pythagoras sats och grundläggande geometri räcker.

På gymnasiet lär man sig derivera, integrera, lösa diffekvationer, induktionsbevis, numeriska lösningsmetoder m.m. Detta är ju hp-frågorna inte ens i närheten av.

Håller jag med om, men jag tycker det är mycket enklare att göra matematiska bevis för varför det är sant. Är man då hyfsad på matte så kan man ganska enkelt lösa de flesta uppgifterna ganska snabbt.

Hur som helst så är nivån låg.
Citera
2018-10-22, 19:10
  #54804
Medlem
Försöker analysera mitt första test. Kan det vara lönt för en person som mig, som hamnade i tidsnöd, att göra provet bakifrån och göra de svåra frågorna först medan man dessutom är fräsch?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in