2018-10-10, 16:05
Medlem
Hej,

Har blivit misstänkt för penningtvätt, försvårande av skattekontroll & bokföringsbrott.

Min advokat säger att det blir oftast böter på sin höjd för sånt här men ville gärna höra lite andra åsikter med.

Påföljder?

Inget annat på mig tidigare.

Mvh
Citera
2018-10-11, 00:55
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Embrace
Hej,

Jag var ute med några vänner på en krog i centrala Göteborg i lördags när jag kort efter att ha dragit en lina kokain blir gripen av vakter i sällskap med civilklädd polis. Jag hade inget på mig och hävdade att jag bara druckit alkohol under kvällen. Dom ifrågasätte en rullad sedel som jag hade i fickan, och den förklarade jag kom från baren i rullat/vikt skick i form av växel när jag hade handlat dricka tidigare under kvällen. Jag fick lämna pissprov på plats då dom misstänkte att jag var påverkad, men blev sedan släppt.

Jag är i 35 årsåldern, är tidigare ostraffad, och har ett ekonomiskt och i övrigt ordnat liv med sambo och barn. Hur ser mina chanser ut att hävda att jag måste blivit drogad när provet kommer tillbaka possitivt om några veckor? Tacksam för svar

Ingen påföljdsfråga, men: det är den absolut vanligaste invändningen. I 99 % av fallen leder den inte till framgång. Det krävs att du lämnar en berättelse som går att kontrollera (har du någon vän som kan vittna?) och inte framstår som en efterhandskonstruktion (kodorden brukar vara "rimlig, konkret och trovärdig" eller dylikt):

Straffet är 30 dagsböter.
Citera
2018-10-11, 07:45
Medlem
Embraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ingen påföljdsfråga, men: det är den absolut vanligaste invändningen. I 99 % av fallen leder den inte till framgång. Det krävs att du lämnar en berättelse som går att kontrollera (har du någon vän som kan vittna?) och inte framstår som en efterhandskonstruktion (kodorden brukar vara "rimlig, konkret och trovärdig" eller dylikt):

Straffet är 30 dagsböter.

Vad skulle en vän kunna vittna om? Att denne sett någon smula ner något i min drink? Eller ska vännen gå i god för att jag aldrig medvetet skulle inta narkotika?

Bevisbördan ligger väl på åklagaren? Kommer hen kunna bevisa att jag uppsåtligen har tagit norkotika? Jag kommer förståss bli chockad över det positiva svaret på urinprovet och omedelbart polisanmäla att någon har drogat mig ute i krogmiljö. Jag måste väl inte spekulera i vad en sådan person skulle ha för motiv med att droga med eller gör jag det?
Citera
2018-10-11, 10:06
Medlem
Sobofieds avatar
Det här är som sagt inga påföljdsfrågor, så jag förutsätter att mod gör en ny tråd. That said:

Citat:
Ursprungligen postat av Embrace
1) Vad skulle en vän kunna vittna om? Att denne sett någon smula ner något i min drink?

2) Eller ska vännen gå i god för att jag aldrig medvetet skulle inta narkotika?

1) Ja, exempelvis. Rätten får så klart bedöma vännens trovärdighet och tillförlitlighet. I aktuellt fall begår vännen mened.

2) Karaktärsbevisning är sällan relevant, men du får åberopa vilken bevisning du vill. Det är ovanligt att domstolar avvisar bevisning i brottmål.

Citat:
Bevisbördan ligger väl på åklagaren? Kommer hen kunna bevisa att jag uppsåtligen har tagit norkotika? Jag kommer förståss bli chockad över det positiva svaret på urinprovet och omedelbart polisanmäla att någon har drogat mig ute i krogmiljö. Jag måste väl inte spekulera i vad en sådan person skulle ha för motiv med att droga med eller gör jag det?

Bevisbördan ligger på åklagaren. Som utgångspunkt talar ett positivt analysresultat starkt för att en tilltalad uppsåtligen intagit narkotika. En invändning [om att man inte intagit narkotika uppsåtligen] måste vara, med citat från NJA 1980 s. 359, "så konkretiserad att den inte på grund av sin vaghet
praktiskt sett undandrar sig kontroll." Saker som kan hjälpa dig är; detaljerad, självupplevd, trovärdig berättelse; utpekande av annan misstänkt; andra personer som kan uttala sig om kvällen.

Normala domskäl i de här fallen brukar låta ungefär så här:
Citat:
Det bör i en situation som den aktuella krävas att [Embrace] lämnar en förklaring till intaget som, med hänsyn till omständigheterna,
framstår som rimlig, konkret och trovärdig. [Embraces] förklaring till hur han fick i sig kokainet är svävande, allmänt hållen och framstår med hänsyn till omständigheterna inte som trovärdig..

Vanilga frågor i sådana här mål från åklagarens sida är: hur mycket drack du? I glas eller flaska? Var det någon annan som rörde din drink? Lämnade du din drink obevakad? Var det någon vän som hade uppsyn över din drink när du lämnade den obevakad? Kände du dig påverkad av annat än alkohol? Vad gjorde du då? Sade du till någon att du kände dig dålig? etc.

En detalj som inte alltid framgår av domskälen - just kokain är väl ett ineffektivt och oekonomiskt sätt att droga någon i syfte att råna/våldta honom/henne på...

En något mer pragmatisk förklaring (jag har respekt för om du tycker praxis är sne och jurister ett gäng flummare): det hade varit väldigt svårt att döma folk för bruk om domstolarna bara hade accepterat "jag har ingen aaaaaning om hur jag fick i mig narkotika på min utekväll". Att 99 % som för fram denna invändning döms (min uppskattning - och jag har sett friande domar) tror jag överensstämmer ganska väl med den reella skyldighetsgraden, så att säga.

Jag säger inte att det är omöjligt, bara att din invändning är extremt vanlig och i normalfallet inte leder till friande dom.
Senast redigerad av Sobofied 2018-10-11 kl. 10:17.
Citera
2018-10-12, 19:22
Medlem
Angerods avatar
Hej!

I somras var det ett gäng killar kanske 13 år som höll på att upprepade gånger ta sig in i garaget i vår brf. Jag var ute och sa till dom att sluta och sticka därifrån ett par ggr. Blev såklart kallad för allt möjligt, gubbjävel, fitta mm. Jag träffade sedan på "ledaren" ett par ggr, dels när de gjorde samma sak igen men även när jag var ute och cyklade eller gick. Ledde alltid till samma sak, han skrek saker efter mig etc. En gång hade jag även min son på 1,5 år med mig. Så en dag stod han och en av hans kompisar längs med en gångväg utanför en skola.
Han påkallade uppmärksamhet och skröt om att han minsann varit inte i vårt garage massor med ggr. Jag undrade då varför och fick svaret att dom repade bilar och använde sin vape.
Några små gliringar följde men jag började cykla därifrån.
Återigen skriker han gubbjävel efter mig och då brister det helt enkelt.

Jag vänder cykeln i en jävla fart och sätter av tillbaka mot honom. Han försöker smita på sin cykel men klantar sig och trillar/hoppar av. Jag hoppar av min cykel och stormar fram till honom. Ryter att han ska lägga av nu, det räcker, fattar du. Hytter med näve och pekfinger hyfsat nära han ansikte men rör honom aldrig. Jag uttalar heller inga hot.

Då kommer en av skolans personal fram och undrar vad som pågår. Jag berättar upprört i grova drag vad han gjort och hon frågar om vi ska tillkalla förälder eller dyl. Jag säger att det behövs inte för han ska lämna mig och min familj ifred och jag vill aldrig se honom mer. Sen stormar jag iväg.

Igår fick jag hem brev så jag är kallad till förhör för misstänkt olaga hot, ofredande samt skadegörelse.
Antar att hans cykel gick sönder på något sätt dock är jag 100% säker på att jag inte rörde den.

Jag tänker neka olaga hot och skadegörelse men det är väl möjligt att det jag faktiskt gjorde skulle falla inom ramarna för ofredande.

Är 30 år, ostraffad, har familj och ordnad på alla sätt och vis annars.
Hur tror ni det skulle gå i rättegången?

Mvh
Citera
2018-10-20, 06:38
Medlem
smoker27s avatar
Hej jag blev stoppad av polisen för 2mån sedan och är misstänkt för grov rattfylla. Enl blodprov på sjukhus så mättes det 1,91 promille vilket är väldigt mycket skäms väldigt mycket och har ångest för mitt misstag.

Men till frågan vilket straff tror ni jag kommer att få? Är 100% sjukskriven så har inte en vanlig inkomst och kommer troligtvis få förtidspension.

Finns det nån Fb som är kunnig inom detta ämne eller haft samma dåliga beslutsfattande inom alkoholens inflytande.

Mvh
Smoker
Citera
2018-10-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Hej jag blev stoppad av polisen för 2mån sedan och är misstänkt för grov rattfylla. Enl blodprov på sjukhus så mättes det 1,91 promille vilket är väldigt mycket skäms väldigt mycket och har ångest för mitt misstag.

Men till frågan vilket straff tror ni jag kommer att få? Är 100% sjukskriven så har inte en vanlig inkomst och kommer troligtvis få förtidspension.

Finns det nån Fb som är kunnig inom detta ämne eller haft samma dåliga beslutsfattande inom alkoholens inflytande.

Mvh
Smoker

Saxat u nätet (google är din bästa vän)

Rattfylleri leder så gott som alltid till att körkortet återkallas. Bara vid halter på
0,2–0,3 promille (0,10–0,15 milligram per liter luft) finns möjlighet till varning i stället för återkallelse.

Spärrtiden är oftast 12 månader för rattfylleri och 24 månader för grovt rattfylleri, om det sker vid upprepade tillfällen eller om det är rattfylleri i kombination med diagnosen missbruk/beroende av alkohol. Vid drograttfylleri är spärrtiden vanligtvis minst 12 månader. Det gäller även om brottet inte har bedömts som grovt. Under spärrtiden får inget nytt körkort utfärdas.

Den som dömts för rattfylleri eller grovt rattfylleri måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om spärrtiden är högst 12 månader behöver den dömde inte göra ett nytt förarprov, utan endast lämna in ansökan om att få ett nytt körkort utfärdat. Om spärrtiden är längre än 12 månader måste den dömde göra ett nytt förarprov, med kunskapsprov och körprov.

Vid grovt rattfylleri kan straffet bli fängelse i högst två år och körkortet kan återkallas under 24 månader. Grovt rattfylleri i kombination med grovt vållande till annans död kan ge upp till åtta års fängelse.
Citera
2018-10-20, 15:31
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Saxat u nätet (google är din bästa vän)

Rattfylleri leder så gott som alltid till att körkortet återkallas. Bara vid halter på
0,2–0,3 promille (0,10–0,15 milligram per liter luft) finns möjlighet till varning i stället för återkallelse.

Spärrtiden är oftast 12 månader för rattfylleri och 24 månader för grovt rattfylleri, om det sker vid upprepade tillfällen eller om det är rattfylleri i kombination med diagnosen missbruk/beroende av alkohol. Vid drograttfylleri är spärrtiden vanligtvis minst 12 månader. Det gäller även om brottet inte har bedömts som grovt. Under spärrtiden får inget nytt körkort utfärdas.

Den som dömts för rattfylleri eller grovt rattfylleri måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om spärrtiden är högst 12 månader behöver den dömde inte göra ett nytt förarprov, utan endast lämna in ansökan om att få ett nytt körkort utfärdat. Om spärrtiden är längre än 12 månader måste den dömde göra ett nytt förarprov, med kunskapsprov och körprov.

Vid grovt rattfylleri kan straffet bli fängelse i högst två år och körkortet kan återkallas under 24 månader. Grovt rattfylleri i kombination med grovt vållande till annans död kan ge upp till åtta års fängelse.

Tack för ditt svar ja mitt körkort blev indraget 24mån så får se vilket straff det blir jaja är huvve dumt så får......

Mvh
Smoker
Citera
2018-10-20, 19:14
Medlem
Citat:

Mvh
Smoker
1-2 månader fängelse
Citera
2018-10-21, 22:18
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hej,

Har blivit misstänkt för penningtvätt, försvårande av skattekontroll & bokföringsbrott.

Min advokat säger att det blir oftast böter på sin höjd för sånt här men ville gärna höra lite andra åsikter med.

Påföljder?

Inget annat på mig tidigare.

Mvh

Beror helt på vilka summor det handlar om och hur samarbetsvillig du har varit.
Rör det sig om stora summor så det blir grovt kan du räkna med upp till 12mån fängelse.

Är det ej grovt och du är tidigare ostraffad så är det 50/50 att du får sitta i 6mån pga penningstvätt, annars samhällstjänst.
Citera
2018-10-22, 11:31
Medlem
oviktigts avatar
Citat:

Mvh
Smoker

Alkoholkoncentrationen i sig självt är så pass hög att du kommer få i vart fall 1 månads fängelse. Det kan bli mer beroende på om körningen var trafikfarlig. Har du ordnad tillvaro i övrigt kan du säkert få fotboja av kriminalvården.
Citera
2018-10-22, 12:29
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Alkoholkoncentrationen i sig självt är så pass hög att du kommer få i vart fall 1 månads fängelse. Det kan bli mer beroende på om körningen var trafikfarlig. Har du ordnad tillvaro i övrigt kan du säkert få fotboja av kriminalvården.

Tack för ditt svar ja jag tror oxå att det blir 1-2 mån har familj å bor i hus men är sjukskriven så tror inte på boja.

Mvh
Smoker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in