Det här är som sagt inga påföljdsfrågor, så jag förutsätter att mod gör en ny tråd. That said:
Citat:
Ursprungligen postat av
Embrace
1) Vad skulle en vän kunna vittna om? Att denne sett någon smula ner något i min drink?
2) Eller ska vännen gå i god för att jag aldrig medvetet skulle inta narkotika?
1) Ja, exempelvis. Rätten får så klart bedöma vännens trovärdighet och tillförlitlighet. I aktuellt fall begår vännen mened.
2) Karaktärsbevisning är sällan relevant, men du får åberopa vilken bevisning du vill. Det är ovanligt att domstolar avvisar bevisning i brottmål.
Citat:
Bevisbördan ligger väl på åklagaren? Kommer hen kunna bevisa att jag uppsåtligen har tagit norkotika? Jag kommer förståss bli chockad över det positiva svaret på urinprovet och omedelbart polisanmäla att någon har drogat mig ute i krogmiljö. Jag måste väl inte spekulera i vad en sådan person skulle ha för motiv med att droga med eller gör jag det?
Bevisbördan ligger på åklagaren. Som utgångspunkt talar ett positivt analysresultat starkt för att en tilltalad uppsåtligen intagit narkotika. En invändning [om att man inte intagit narkotika uppsåtligen] måste vara, med citat från NJA 1980 s. 359, "så konkretiserad att den inte på grund av sin vaghet
praktiskt sett undandrar sig kontroll." Saker som kan hjälpa dig är; detaljerad, självupplevd, trovärdig berättelse; utpekande av annan misstänkt; andra personer som kan uttala sig om kvällen.
Normala domskäl i de här fallen brukar låta ungefär så här:
Citat:
Det bör i en situation som den aktuella krävas att [Embrace] lämnar en förklaring till intaget som, med hänsyn till omständigheterna,
framstår som rimlig, konkret och trovärdig. [Embraces] förklaring till hur han fick i sig kokainet är svävande, allmänt hållen och framstår med hänsyn till omständigheterna inte som trovärdig..
Vanilga frågor i sådana här mål från åklagarens sida är: hur mycket drack du? I glas eller flaska? Var det någon annan som rörde din drink? Lämnade du din drink obevakad? Var det någon vän som hade uppsyn över din drink när du lämnade den obevakad? Kände du dig påverkad av annat än alkohol? Vad gjorde du då? Sade du till någon att du kände dig dålig? etc.
En detalj som inte alltid framgår av domskälen - just kokain är väl ett ineffektivt och oekonomiskt sätt att droga någon i syfte att råna/våldta honom/henne på...
En något mer pragmatisk förklaring (jag har respekt för om du tycker praxis är sne och jurister ett gäng flummare): det hade varit väldigt svårt att döma folk för bruk om domstolarna bara hade accepterat "jag har ingen aaaaaning om hur jag fick i mig narkotika på min utekväll". Att 99 % som för fram denna invändning döms (min uppskattning - och jag har sett friande domar) tror jag överensstämmer ganska väl med den reella skyldighetsgraden, så att säga.
Jag säger inte att det är omöjligt, bara att din invändning är extremt vanlig och i normalfallet inte leder till friande dom.