2018-09-19, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oaj
Asså, i bästa fall som jag ser det åker jag på några tusenlappar i dagsböter.. vet inte alls hur mycket det kan bli men det lär väl inte bli några 20.000? I värsta fall om man läser lite så är det ju finkan i 6 månader, men det känns ju sjukt långsökt...
Har aldrig varit olydig så jag har fan ingen koll på sånt här.. någon som vet hur processen troligtvis kommer se ut? Får jag någon kallelse till något? Rättegång? Anything?

Blir det dagsböter så räkna med mellan 60 och 120DB.
Om du har en medelinkomst som ligger på ~290 000/år så ger det alltså ~290kr i dagsbotsbelopp.
Det ger mellan 17 400 och 34 800.
Sen troligen skadestånd på 5 000kr plus 800kr till brottsofferfonden.

Hur dyrt det blir beror alltså din inkomst, lite förenklat ungefär en tusendel av din årsinkomst före skatt gånger antalet dagsböter.
Har du heltidsjobb är det inte frågan om bara några tusenlappar utan kan bli rejält dyrt.
Citera
2018-09-19, 08:40
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2018-09-19, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Svenska straff är rätt sällan hårda, men eventuella "yrkesförbud" kan slå betydligt hårdare.

Om du är hantverkare, så är det nog hyfsat lugnt på "jobbsidan", det straffrättsliga beror på hur mycket du våldförde dig på tjänstemannen, och hur hårt rätten bedömer detta.

Väldigt knepigt att förutsäga på förhand, men rätten består av människor givetvis, och förklarar du ungefär för rätten som du gjort här på Flashback, tror jag att rätten "visar nåd före rätt", och inte straffar dig så illa som du befarar.

Tror faktiskt att du ska oroa dig mer över ditt eget beteende än hur "arg" rätten blir. (I klarspråk: Sluta bli "döfull" eller hur det nu låg till.)

-Ta böterna som lärdomspengar!

Vill du fördjupa dig, finns rättsfall hur svenska domstolar dömt i liknande fall.

(Har inte läst hela målet där, så jag får väl lämna en "brasklapp"). Men våld mot tjänsteman är aldrig "bra" om man så säger..

Jag har redan bestämt mig för att inte dricka mer, hur man nu ska klara det..

Du tror alltså inte det blir allvarligare påföljd än dagsböter? Hur stor chans är det att det ens blir rättegång för en sån här sak?
Citera
2018-09-19, 18:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har redan bestämt mig för att inte dricka mer, hur man nu ska klara det..

Du tror alltså inte det blir allvarligare påföljd än dagsböter? Hur stor chans är det att det ens blir rättegång för en sån här sak?

Rättegång är sannolikt, om du inte får ett strafföreläggande från åklagaren. Är du förstagångsförbrytare, och inte "bankat tjänstemannen gul och blå" stannar det nog vid böter.
Men du behöver antagligen inte sitta bakom galler.
Citera
2018-09-19, 21:17
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Förstår allt detta, dom enda funderingarna jag har är juridiska. Alltså är fängelse helt uteslutet tror ni? Jag är hantverkare så rent yrkesmässigt är det väl ändå åt det ”bättre” hållet i den här situationen.. fan jag är nojjigare än jag vet inte vad

Du kommer att få en strängare påföljd än enbart böter. Våld mot tjänsteman har fängelse som presumtion. Eftersom du är ostraffad och lämplig för samhällstjänst (antar jag) kommer du förmodligen få en frivårdspåföljd. Jag utgår från att du slagit honom en gång, knytnävsslag. Beroende på grad av våld kan det bli fängelse eller åtminstone fler samhällstjänsttimmar.

Här är en standard-dom: https://minfil.com/8258H8h3b6/HRS_B_2018_0769_pdf

Antagligen har han ett skadeståndskrav mot dig. Det blir definitivt rättegång och du kommer få en kallelse för frivårdssamtal.
Senast redigerad av Sobofied 2018-09-19 kl. 21:21.
Citera
2018-10-01, 14:48
Medlem
Battery6s avatar
Ringa Narkotikabrott och innehav. 0.6g hasch och 0.6g amfetamin. Erkänt brott.

Drograttfylla. Cannabis i blodet. Nekat brott.

Ska på rättegång snart och undrar lite över vad straffet kan bli.

Körde helt normalt och inom begränsningarna när jag blev tagen.

Har tidigare blivit dömd för ringa narkotikabrott men det borde ha försvunnit ur registret vid rättegången, om det spelar nån roll?
Citera
2018-10-01, 20:09
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battery6
Ringa Narkotikabrott och innehav. 0.6g hasch och 0.6g amfetamin. Erkänt brott.

Drograttfylla. Cannabis i blodet. Nekat brott.

Ska på rättegång snart och undrar lite över vad straffet kan bli.

Körde helt normalt och inom begränsningarna när jag blev tagen.

Har tidigare blivit dömd för ringa narkotikabrott men det borde ha försvunnit ur registret vid rättegången, om det spelar nån roll?

Dagsböter.
Citera
2018-10-03, 22:02
Avslutad
Hej,

Åkte fast påverkad av narkotika i augusti och nu har jag lite frågor. Prov har tagits och erkännande finns så det är uteslutet att jag inte döms.

Min årsinkomst för 2017 var hyfsad, runt 400 000. Men tidigare i år sa jag upp mig och skaffade ett annat jobb med avsevärt lägre lön. Den lönen uppgav jag i förhöret i augusti, dock har jag börjat plugga i september och har således ingen inkomst alls (inte ens CSN just nu).

Nu till min fråga: När bestäms dagsbotens belopp? Baseras det helt på uppgiften om inkomst som jag berättade i förhöret när jag blev tagen? Eller kan man tala med någon för att informera om de nuvarande förutsättningarna? Har namn på den kvinnliga utredaren hos polisen som höll i förhöret, kanske kan ringa henne? Det är en jäkla skillnad att åka dit på runt 20-25 000 om det vill sig illa (hade ingen jävla aning om att beloppen var så höga ) och runt 6-7000 som det blir om man är student.

För er som varit med om detta, får man hem något brev med mer information? Hur lång tid kan det ta?

Tacksam för svar.
Citera
2018-10-05, 23:49
Avslutad
Ingen som har koll på det? Hur lång tid har det tagit för er från förhör till att ni fått hem dagsboten?
Citera
2018-10-09, 07:03
Medlem
Hej. För ca 2 månader sedan vart jag tagen av polisen när jag stod med några kompisar på en avlägsen parkering och rökte cannabis. Polisen bad mig pissa på plats. Några dagar innan hade jag även varit på en fest där jag tagit MDMA (Ecstasy) & amfetamin. På polisförhöret visade urinprovet mycket riktigt MDMA och Cannabis och amfetamin.
Problemet är att jag fortfarande har prövotid på körkortet. Jag vet att jag kommer få dagsböter (Då polisen sa det under förhöret) och förmodligen indraget körkort. Dock vet jag inte hur länge.

Vad kommer ske nu? Måste jag göra om alla tester för körkortet?
Jag är 18 år så fängelse kommer det inte bli med tanke på att jag fortfarande studerar.
Citera
2018-10-09, 12:28
Medlem
Citat:

Skriv inte på strafföreläggande. Låt gå till tingsrätten. Blir inte värre straff. Finns alltid chans till frikännande. Särskilt om du inte erkänt.
( har själv skrivit på strafföreläggande angående fortkörningsböter från fartkamera, osannolikt att arbetsgivare bryr sig)
Angående ringa narkotikabrott ville polisen att jag skulle skriva på strafföreläggande, men gick inte ens till åtal.....Erkände inte...Dv s erkänn aldrig. Du har ingen aning om vem som slog,.. Det minns du inte och de kanske har fel. Du är en trevlig person som inte vet att du slagit någon.
Citera
2018-10-10, 11:41
Medlem
Embraces avatar
Hej,

Jag var ute med några vänner på en krog i centrala Göteborg i lördags när jag kort efter att ha dragit en lina kokain blir gripen av vakter i sällskap med civilklädd polis. Jag hade inget på mig och hävdade att jag bara druckit alkohol under kvällen. Dom ifrågasätte en rullad sedel som jag hade i fickan, och den förklarade jag kom från baren i rullat/vikt skick i form av växel när jag hade handlat dricka tidigare under kvällen. Jag fick lämna pissprov på plats då dom misstänkte att jag var påverkad, men blev sedan släppt.

Jag är i 35 årsåldern, är tidigare ostraffad, och har ett ekonomiskt och i övrigt ordnat liv med sambo och barn. Hur ser mina chanser ut att hävda att jag måste blivit drogad när provet kommer tillbaka possitivt om några veckor? Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in