Citat:
vi som kände TK vet också att hon har inga problem att umgås med vem hon vill, det är endast andra som ska lägga sig i. TK gillade att debattera och TK vet jag att hon aldrig kommer var tyst om hon har starka åsikter och det får man ha även som kvinna utan att man ska bli hotad, hatad eller dödad för det. Men vi vet alla också att det finns män, ja män som inte kan ta kvinnors starka åsikter för vad dem är. TK var en nattuggla men det finns så många som är det, det får man också vara. TK hade problem med en allergi, TK fick kortison för det, det var hon tvungen och ta för att kunna andas, TK hatade kortison.
Älskade Tess, jag vet att du på senare år aldrig mer skulle vara tyst, här var vi eniga, ja då vi i så många år fått leva i tystnadskulturen, jag tar din röst och min röst och fortsätter så du får upprättelse och så många fler kvinnor som dödats får upprättelse, okej?. Du vet att jag gör det i respekt och hänsyn till dig och alla andra.
Ja vi som kände TK vet också att hon lätt fick blåmärken, det får jag också och nej jag har ingen partner som kan misshandla mig. Vi är många som kan gå in i en sak och faktiskt få blåmärken på så vis. Det är väldigt vanligt. Men det finns människor, oftast kvinnor som ljuger om det för att dem inte törs säga som det är, ja att dem blir misshandlade i hemmet. Dessa kvinnor har skitsvårt att ta sig ur sitt förhållande utan att näst intill bli ihjälslagna eller mördade, det vet många av oss också.
Jag fick frågan om jag visste om TK hade en partner av en människa, jag svarade att jag inte visste, för det gjorde jag inte heller. För jag uppfattade det som antingen eller, antingen hade hon en partner eller så hade hon inte det. Det är ju upp till var och en om man har partner eller inte har det.