2018-10-22, 00:09
Medlem
Abysmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Ni som tycker att verbala delen är svårast.

Är det att ni inte hinner läsa allt och att tiden inte räcker till?
Eller är det att svarsalternativen och texterna inte känns helt begripliga?
Texterna på LÄS är väldigt långa och många av svarsalternativen verkar till synes vara rätt. Skillnaden mellan rätt och fel svar är ofta hårfin. Därför tar det väldigt mycket tid och man hinner inte alltid analysera frågorna till fullo.
Citera
2018-10-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abysmal
Texterna på LÄS är väldigt långa och många av svarsalternativen verkar till synes vara rätt. Skillnaden mellan rätt och fel svar är ofta hårfin. Därför tar det väldigt mycket tid och man hinner inte alltid analysera frågorna till fullo.

Är inne på samma linje. Tror jag. Tycker personligen att det borde gå att lägga upp det så att man faktiskt ska förstå innehållet i texten och svara på konkreta frågor om det, snarare än som nu försöka skatta vilken av fyra subjektiva utsagor som provkonstruktören anser vara mest objektiv... men så har jag ju inte läst humaniora heller.
Citera
2018-10-22, 00:23
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZipoBibo5E8
Är inne på samma linje. Tror jag. Tycker personligen att det borde gå att lägga upp det så att man faktiskt ska förstå innehållet i texten och svara på konkreta frågor om det, snarare än som nu försöka skatta vilken av fyra subjektiva utsagor som provkonstruktören anser vara mest objektiv... men så har jag ju inte läst humaniora heller.

Jag tänker att det är utformat som det är för att mäta folks förmåga att snabbt ta till sig en text och förstå fullt ut vad den faktiskt säger och inte vad den nästan säger. Det är inte allmän läsförståelse, det är för att mäta din förmåga att hantera avancerade texter i kommande högskolestudier.

Den som direkt förstår en avancerad text har större chans att klara läkarprogrammet eller juristprogrammet än den som måste läsa samma text 10 ggr. Så jag tycker provet mäter rätt förmåga ganska bra.
Citera
2018-10-22, 00:46
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abysmal

Tyckte engelska läs var mycket lättare då det var mycket lättare att urskilja de felaktiga svaren.
Citera
2018-10-22, 01:57
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Jag tänker att det är utformat som det är för att mäta folks förmåga att snabbt ta till sig en text och förstå fullt ut vad den faktiskt säger och inte vad den nästan säger. Det är inte allmän läsförståelse, det är för att mäta din förmåga att hantera avancerade texter i kommande högskolestudier.

Den som direkt förstår en avancerad text har större chans att klara läkarprogrammet eller juristprogrammet än den som måste läsa samma text 10 ggr. Så jag tycker provet mäter rätt förmåga ganska bra.

Nja. Kan inte säga så mycket om juristprogrammet, men för det första så läser du inga "avancerade" svenska texter på läkarprogrammet. För det andra så sitter du aldrig och bara streckläser en sådan text (inte om du är effektiv i alla fall) vilket du måste göra på HP för att hinna. Dessa texter på HP handlar snarare om att ha ett stark korttidsminne än något annat.
Citera
2018-10-22, 04:36
Medlem
Kan någon hänvisa mig till någon ordlista ifrån memrise eller ordtest där de flesta ord ifrån HP dök upp på denna gång?
Citera
2018-10-22, 07:24
Medlem
Citat:
Det behövs inte, se bara till att du verkligen förstått varje del på matteboken.se innan du går vidare till nästa avsnitt.

Konstigt tips tycker jag. Matteboken.se testar E-nivå i dom där kurserna, ska man skriva någorlunda konkurrenskraftigt på kvant måste man ligga högre än A-nivå.

Man kommer inte uppfinna mittpunktformeln på 60 sekunder mitt under provet bara för att man råkar kunna pythagoras, om man aldrig har sett den förut, man behöver öva mycket mer än bara det absolut mest grundläggande.
Citera
2018-10-22, 08:50
Medlem
Gavle112s avatar
Vilken tid släpps frågorna?
Citera
2018-10-22, 09:11
Medlem
Jag får alltid mellan 19/20 och 20/20 på LÄS. Men ändå varje gång jag sitter där så känner jag mig aldrig säker, utan det är magkänslan som styr till slut när jag väljer mellan två. Som exempelvis på Strindberg-texten spenderade jag alldeles för mycket tid på att analysera, men blev inte säkrare på något svar ändå.
När jag upptäckte att jag hade missat texten om Läkemedel eller vad handlade om så hade jag bara några minuter kvar, så hann bara snabbt skumläsa igenom den för att snabbt läsa igenom svarsalternativen och välja de mest lämpliga. Kommer inte ens ihåg vad texten handlade om eller hur frågorna löd, men om hpakademins facit stämmer så fick jag alla rätt på dem. Så för mig spelar det tydligen ingen roll om jag skumläser eller om jag lägger ned tid på att analysera för jag känner mig lika rådvill och osäker ändå, men ändå slutar det med att jag väljer rätt. Nästan att jag tycker det ibland är lättare när jag skumläser att hitta rätt alternativ.

Men ett tips till er som vill bli bättre på det verbala på högskoleprovet för att komma in på ett visst program men inte riktigt är där ännu. Ta och läs någon kurs på universitet så länge som ni kommer in på där det är en del läsning(ta gärna något som ni kan ha nytta av ändå av att studera). Jag kommer ihåg när jag började på JP, och jag började läsa litteraturen så kände jag bara ???, förstod knappt vad som stod då jag tyckte språket var så konstigt och meningarna var uppbyggda på ett sådant onödigt omständigt och krångligt sätt så jag förstod inte hur jag skulle ta mig igenom eländet. Några veckor in så blev det juridisk språket det mest självklara och när jag går tillbaka nu och tittar i de gamla böckerna så kan jag verkligen inte relatera till min tidigare oförmåga att ta till mig den texten.
Däremot har jag blivit riktigt dålig på ELF, får numera bara 16/20 där, så om jag känner att jag skulle behöva höja mig på HP så skulle jag nog ta och läsa en kurs på engelska. För på JP är inte mycket engelska texter, så känner verkligen att jag har tappat där.
Citera
2018-10-22, 09:36
Medlem
Faztrs avatar
Vilken del var de som försvann? Första verbala?
Citera
2018-10-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faztr
Vilken del var de som försvann? Första verbala?
PP1 var utprövingstest ja. Vissa hade kvant vissa hade verbal.
Citera
2018-10-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Utan något som helst plugg. Vad ska man vara nöjd med? Jag tror jag blir nöjd med 0.8. Då har jag inte lagt en sekund på plugget. Vad tycker ni ?

Jag har bara avslutat matte A

Det beror på. Har du inte övat på matematiken överhuvudtaget och du dessutom inte har studerat matte sedan det hette Matte A, så skulle jag faktiskt vara rätt nöjd med 0.8. Sedan beror det ju på vad man menar med "nöjd", men 0.8 och över utan att ha övat alls får ändå ses som "OK". Är det bra? Är ju relativt, men 0.7-1.0 verkar vara det vanligaste. Men det är inte ju inte så att man behöver skämmas.
Senast redigerad av yokisuci 2018-10-22 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in