Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Som civilingenjör är hon väl knappast intelligensbefriad - men herre jävlar så blind, blåst, naiv, godtrogen samt uppenbart fullständigt okunnig om vad hans megastörning innebär.
Det är helt vansinnigt att tro att det finns en normal person i Madsen och blunda för att han spelar rollspel.
Hon tar nog priset i alla korkade diskussioner jag läst i förhållande till psykopati, ögonen höll på att ramla ur skallen ju längre in i texten jag kom, hahahaha.
Det kan finnas andra än du som är kunniga. Du vet liksom inte allting bättre; jag börjar tröttna på den attityden nu. Jag tycker att kvinnan verkar vara klarsynt, inte alls blind eller blåst. Hon väljer att följa sitt hjärta, men hon kastar inte all försiktighet över bord för det. Och hennes man har vetorätt - den dag han säger nej så slutar hon besöka Madsen. Hade hon varit förtjust, blåst, helt förblindad o.s.v. så hade hon väl smugit dit bakom sin mans rygg. Och inte låtit det stanna vid samtal...
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Norge skriver i februari om en väninna som han känt i 19 år. Dock konstnär?
Det stämmer ju föga på denna och ej heller C (känt PM sen -98 och studietiden) som är fotvårdsterapeut. Är det ytterligare en bekantskap från kollegiet?
Det bör ha varit Pipaluk. Pipaluk, "Sofie", Camilla, Fängelsevakten... men det fattas minst en, för minst fyra har besökt honom i fängelset, och Fängelsevakten har inte fått göra det än.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
En sak jag funderat över som du kanske kan förklara för mig.
Tidigare använde vi i Skandinavien Sociopat begreppet. Det har försvunnit över tid. Och numer kallas alla rätt och slätt för Psykopater. Men om jag förstått det rätt så används Sociopat begreppet fortfarande i USA.
Dvs att Psykopati är en medfödd sjukdom medans Sociopati är förvärvat pga miljö, uppväxt osv.
Sociopater har lite samvete och empati till skillnad från Psykopaten. Så varför används inte begreppet mer?
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Tack för info. Det står mycket olika på nätet om Psykopat/Sociopat.
Ja,vi har Åklagarens ord på det ju. "Alltså Psykopat" punkt.
Jag tror inte att PM har lurat sina anhöriga och vänner sedan lång tid i årtionden, 365 dagar om året i 46 år. Självklart var han inte öppen med sitt sexualsadistiska intresse. På så vis är de "lurade".
Varken polis eller grävande journalister har funnit ett endaste vittnesmål om att PM gjort någon, något illa någonsin i sitt liv, före detta mord. Det Sophie säger är exakt vad alla arbetskamrater, vänner och anhöriga säger. Därför är det gåtfullt. Att PM har psykopatiska drag bevisar hans brott. Så det är inte det. Jag hoppas på en bok i framtiden, skriven av någon i samarbete med en rättspsykiatriker.
Om PM hade varit narcissist och sociopat så hade det stämt bättre med hans historia tycker jag.
Om man som du är övertygad om att han är en seriemördare trots att inget finns, så stämmer Psykopat bättre.
Här håller jag med dig. Jag var ju inne på det igår, att jag tror att hans gränser har förskjutits bit för bit för bit. På samma sätt som sker för en medlem i ett kriminellt gäng t.ex., eller en soldat i en armé.
Dessa personer (gängmedlemmar, soldater i primitiva länder), är naturligtvis inte födda utan empati allihopa - i så fall skulle det vimla av psykopater. Utan de kan ha normal empati för sina familjemedlemmar, för vänner, för djur, för barn, för kvinnor o.s.v. - men de omprogrammeras i gruppen till att t.ex. tycka att det är OK, eller rentav "inte mer än rätt", att misshandla eller rentav döda en gängmedlem som har hoppat av och tjallat för polisen. För att de lever med den regeln varje dag, och hela tiden får den bekräftad på nytt av de människor som betyder något.
Samma med soldaterna i ett land som Kongo t.ex., som får till sig att det är OK att våldta fiendens kvinnor, rentav så brutalt att de får sådana skador att de avlider. Självklart skulle inte alla dessa soldater ha våldtagit kvinnor brutalt hemma i sin by, om de fått vara kvar där. Egentligen kan man säga att alla soldater genomgår en slags hjärntvätt, eftersom de måste "undo" regeln att man inte ska döda andra människor. Men för en soldat, vid fronten, känns det helt normalt och samvetet säger ingenting.
Ett tredje exempel skulle kunna vara koncentrationslägervakterna och andra som arbetade med detta under WWII. De beskrevs ofta som kärleksfulla familjefäder, men de hade genomgått en hjärntvätt inom sin egen grupp, och då hade deras gränser flyttats så att det hade börjat kännas helt normalt att behandla vissa grupper av människor värre än djur... Av rena sannolikhetsskäl kan de inte heller alla ha varit födda som psykopater.
Dessa tre exempel skulle då motsvara "sociopat"-begreppet. Och ska man koppla det till Madsen, så tror jag inte heller på att han har spelat teater för alla 24/7/365 i 46 år. När han har skrivit kärleksfullt om sin fru på bloggen, och om en misshandlad kvinna och hennes lille son, tagit bort musfällor i hangaren för att han tyckte synd om mössen, varit väldigt upprörd och tiggt pengar av vänner när han inte hade råd med veterinärbesök med Fessor, tyckt synd om räkorna som satt bo i ett hålrum under vattenlinjen på Nautilus, när de måste dö när Nautilus lyftes upp ur vattnet, enligt sin bror gråtit över en överkörd fågel och inte ens kunnat plocka blommor för att han tycker synd om blommorna.
Utan jag tror att han mycket väl kan vara normalempatisk, men att denna mycket speciella fantasi om vissa sexuella övergrepp och typer av tortyr på kvinnor kan ha tagit över i vissa sammanhang. P.g.a. att han umgicks så mycket i miljöer där just dom övergreppen ansågs normala. Han kunde titta på dessa videor av kvinnor som torteras t.o.m. tillsammans med andra kvinnor, som bekräftade att det var normalt - för att man fick en starkare sexuell upplevelse på det sättet. Likaså på S/M-klubbarna: alla var likasinnade och hjälpte till att normalisera de idéerna i M:s skalle. Säkerligen har han även diskuterat sådant med likasinnade på nätet. Bara att det FINNS långa texter om spettning på nätet och animerade tortyrfilmer, bekräftar väl att detta är något vanligt och normalt - för någon som söker på det dag ut och dag in.
Detta skulle då motsvara "sociopati", alltså en förvärvad gränsförskjutning på bara just ett visst område. Eller tänker jag helt tokigt nu, jag är som sagt ingen expert på hjärnskrynkleri!
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Nej - det stämmer FULLSTÄNDIGT VÄL på psykopati och är inte minsta gåtfullt om man har nån koll på begreppen:
Manipulativ, patologisk lögnare som döljer sitt sanna fula Jag - vilket är det samma som empatistörd, hänsynslös egoist med storhetsvansinne och utan samvete.
Tillägg: serieBROTTSLING. Jag är övertygad om att han begått brott innan, dock fundersam på om det är hans första mord.
Däremot misstänks han av högsta instans ha hög risk att upprepa sin brottslighet (sexualmord) och är en fara för allmänheten.
Tillägg 2: Vad som "stämmer mest" är fullständigt ovidkommande. Han har fått diagnos.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Peter Lund Madsen kan ju faktiskt berätta. Boken var så intressant i preview, tack för det otippade tipset. Frihetens pris var ju passande..
Frihedens pris - En kort historie om menneskehjernen heter hans nya bok som kom ut i juni 2018. Min avskrift ur ett parti:
Peter Madsens mentalerklæring passar att ta med i samma veva.
Men du kan ju inte säga att du vet att PM är psykopat för att han är seriebrottsling, när det inte finns några belägg för att han ÄR seriebrottsling! Du hittar på bevis för att de ska passa din tes! Om han "bara" skulle ha våldtagit någon kvinna brutalt innan, så borde hon ju ha trätt fram nu! T.o.m. om det varit en kvinna bosatt i ett annat land, för M:s nuna har ju varit i media i hela världen...
Och vidare är det inte Gud Fader som har gett honom hans diagnos. Det är några vanliga människor, om än med vissa utbildningar. De kan ha fel. Tänk även på att de har fått en klar signal från Jeppe om vad han önskade att de skulle komma fram till. SAMT att de kände till vilket brott han var misstänkt för när undersökningen påbörjades. De var alltså "biased" - beredda att se precis allting i ett negativt ljus.