2018-10-21, 21:05
Medlem
Vad anser folket om höstens prov kontra vårens? Lyckligtvis slapp jag skriva det idag tack vare gott resultat på vårens prov, men vore kul att höra era åsikter om skillnader i svårighetsgrad osv
Citera
2018-10-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Svaret är "låt eleverna bestämma".

Författaren hade gjort en undersökning med syfte att visa på hur samhällets och skolans åsikt om en viss författare påverkar betyget när en uppsats avviker från den åsikten. Författaren menar att så borde det inte vara, eleverna borde själva få reflektera och ha avvikande åsikter. Strindberg bara råkade vara exemplet som undersöktes, författaren skiter fullständigt i Strindberg.

Du skriver att svaret är "låt eleverna bestämma", men i andra stycket så ger du enligt mig snarare en förklaring till varför det är "tolka Strindberg fritt". För det du skriver är inte direkt att "låta eleverna bestämma".
Citera
2018-10-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Gjorde provet för första gången idag, ingen aning om vad jag fick men skulle varken säga bu eller bä. Men om vi ponerar att jag fick mellan 0,8-1.0. Hur mycket kan man höja sig till våren tror ni, bara på att råplugga? Kan ju säga att svenska är min starkaste del medan matte är min svagaste, hamnade också i tidsnöd på samtliga prov, bortsett från sista. Så chansade säkert på 35 frågor eller så.

Lägger du 30 studietimmar per vecka till nästa prov så grejar du minst 1.5 på kvant det är jag övertygad om. Givet att du pluggar koncentrerat utan att scrolla instagram var femte minut.
Verb är svårt att sia om. Om man inte har för vana att läsa ligger man många år bakom dom som är duktiga. Det är svårt att plugga upp.
Citera
2018-10-21, 21:08
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Håller inte med. Det gör inte Hp-akademien heller btw.

mm, vi får se när de kommer med sina mer uttömmande svar imorgon. Jag har totalt 14 fel av 160 frågor enligt HP-akademins nuvarande bedömning.
Citera
2018-10-21, 21:10
Medlem
Är HP guiden värt att köpa?? Från cirka 0,15 så är väl första delmålet 0.95 innan jag hoppas på 1,4 men kan man öka i poäng av att läsa "svåra" artiklar i dagstidningen & lär mig 1 & 2 mattebok eller krävs det hp guiden ???
Citera
2018-10-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
De flesta vill bara skryta, om man kollar urvalet i tråden så ligger alla överdrivet över genomsnittet, alla som fått medelmåttigt eller sämre skriver väldigt sällan.

Möjligt möjligt. Med trådar där folk skriver ut t.ex. meritvärde, betyg eller HP-poäng så kan man ibland få en rätt skev bild där allt under 1.4 i HP-poäng eller under 18 i meritvärde är dåligt. Vilket det självklart inte är.
Citera
2018-10-21, 21:11
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Du skriver att svaret är "låt eleverna bestämma", men i andra stycket så ger du enligt mig snarare en förklaring till varför det är "tolka Strindberg fritt". För det du skriver är inte direkt att "låta eleverna bestämma".

Nej, det framgick aldrig direkt. Men det fanns heller inget som talade emot det alternativet, vilket jag tyckte att det fanns i de 3 andra alternativen. Så, jag är inte säker, men jag tror ändå mest på det alternativet.

Jag har 1.9 på HP och då är verbala min starkaste gren Hoppas hoppas, svag chans på 2.0
Citera
2018-10-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist
Är HP guiden värt att köpa?? Från cirka 0,15 så är väl första delmålet 0.95 innan jag hoppas på 1,4 men kan man öka i poäng av att läsa "svåra" artiklar i dagstidningen & lär mig 1 & 2 mattebok eller krävs det hp guiden ???

Det krävs inte HPguiden, jag skrev över 1.4 utan dedikerat HPplugg, jag kanske gjorde 2-3 gamla prov eller något. Gör du alla gamla prov, läser svåra texter och lär dig allt innehåll i Matte 1&2 bok skriver du 1.4 långt innan du får slut på material.

HPguiden är säkert bra, men är det ett krav? Nej, absolut inte.

Det ska tilläggas att om juristprogrammen tog in folk med 1.4 betyder det inte att alla som hade 1.4 togs in, det betyder att alla som hade 1.45 kom in och att vissa som hade 1.4 kom in.
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-10-21 kl. 21:19.
Citera
2018-10-21, 21:14
Medlem
Enligt HP-Akademin så fick jag :

40/40
40/40
40/40
40/40

Vad tror ni jag kommer landa på?
Citera
2018-10-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Nej, det framgick aldrig direkt. Men det fanns heller inget som talade emot det alternativet, vilket jag tyckte att det fanns i de 3 andra alternativen. Så, jag är inte säker, men jag tror ändå mest på det alternativet.

Jag har 1.9 på HP och då är verbala min starkaste gren Hoppas hoppas, svag chans på 2.0

Får hålla tummarna för 2.0 då! Just den delen där man ska tolka större textmassor kan jag överhuvudtaget finna ganska knepig. Nu var jag trött, men upplevde att i alla fall några alternativ va långt ifrån självklara. O andra sidan är jag ganska långt ifrån 2.0 Allt tyder dock på att det blir runt 1.1-1.2, I alla fall inte under 1.0, så rätt nöjd med tanke på att man räknade med ~0.7-0.8 och i princip inte övat alls. Förutsatt att alla delar räknas då, och inte klanteriet med ena numret gör att ena delen helt trillar ut.
Senast redigerad av yokisuci 2018-10-21 kl. 21:25.
Citera
2018-10-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenYeah
Enligt HP-Akademin så fick jag :

40/40
40/40
40/40
40/40

Vad tror ni jag kommer landa på?

Vet inte, men knappast över 0.3.
Citera
2018-10-21, 21:28
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Får hålla tummarna för 2.0 då! Just den delen där man ska tolka större textmassor kan jag överhuvudtaget finna ganska knepig. Nu var jag trött, men upplevde att i alla fall några alternativ va långt ifrån självklara. O andra sidan är jag ganska långt ifrån 2.0 Allt tyder dock på att det blir runt 1.1-1.2, I alla fall inte under 1.0, så rätt nöjd med tanke på att man räknade med ~0.7-0.8 och i princip inte övat alls.

Då är det bra presterat ändå. Matten är nog det området som är enklast att träna upp, speciellt nu när matten blivit enklare på provet. Många frågor kan verka tidskrävande, och är det om man försöker räkna ut dem, men syftet är inte att räkna ut dem utan att förstå hur och snabbt höfta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in