2018-04-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaIIatin
Nä, du utgår inte från att den är rätvinklig därför att "den ser ut att vara det", utan därför att hörnen på triangeln är fäst i mittpunkterna på kvadraterna. Då måste triangeln vara rätvinklig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Nej det kan du inte göra, dock är denna rätvinklig men du får inte tänka att den är det för att det ser ut som det.
Det som gör denna rätvinklig är för att i informationen står det att EFG har hörnen placerade i centrum av 3 kvadrater.

Okej, trodde att man alltid kunde utgå från att om linje är rak på papper, så kan man utgå från att det är en realitet. Men då vet jag, tack!
Citera
2018-04-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Okej, trodde att man alltid kunde utgå från att om linje är rak på papper, så kan man utgå från att det är en realitet. Men då vet jag, tack!

I matteböcker kan du ofta utgå från att den där är rätvinklig men HP kommer ofta straffa dig om du gör antaganden om trianglar baserat på deras bilder. I en specifik rätt svår HPuppgift har dom i texten beskrivit en triangel som kan se ut på två olika sätt, sen har dom distraherat en genom att rita en figur som beskriver en av dom två möjliga trianglarna.

Väldigt svår att få rätt på första gången man ser den därför att man börjar räkna på deras bild.
Det är dock samma princip, gör inte antaganden utifrån deras geometriska figurer.
Citera
2018-04-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1

Du ska akta dig för såna slarviga "fel". Sålänge det inte finns indikationer eller står att det är rätvinkligt ska man aldrig anta att det är det utifrån figuren.

Ett annat exempel är en figur med fyrkant där alla sidor verkar se exakt lika ut. Det kan vara så att de vertikala linjerna är 10cm och de horizontella är 10.1cm. För ögat kommer det vara svårt att se den skillnaden och figuren kommer att se ut som en kvadrat. Gör man antagandet om att det är kvadrat är risken stor att man svarar fel. Hoppas du förstår vad jag menar
Citera
2018-04-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
I matteböcker kan du ofta utgå från att den där är rätvinklig men HP kommer ofta straffa dig om du gör antaganden om trianglar baserat på deras bilder. I en specifik rätt svår HPuppgift har dom i texten beskrivit en triangel som kan se ut på två olika sätt, sen har dom distraherat en genom att rita en figur som beskriver en av dom två möjliga trianglarna.

Väldigt svår att få rätt på första gången man ser den därför att man börjar räkna på deras bild.
Det är dock samma princip, gör inte antaganden utifrån deras geometriska figurer.

Citat:
Ursprungligen postat av Raffy
Du ska akta dig för såna slarviga "fel". Sålänge det inte finns indikationer eller står att det är rätvinkligt ska man aldrig anta att det är det utifrån figuren.

Ett annat exempel är en figur med fyrkant där alla sidor verkar se exakt lika ut. Det kan vara så att de vertikala linjerna är 10cm och de horizontella är 10.1cm. För ögat kommer det vara svårt att se den skillnaden och figuren kommer att se ut som en kvadrat. Gör man antagandet om att det är kvadrat är risken stor att man svarar fel. Hoppas du förstår vad jag menar

Okej, ska se till att inte göra det misstaget

---

Mindre än två veckor kvar tills provet, tiden går snabbt. Börjar bli dags att ställa om dygnsrytmen för oss som arbetar icke konventionella tider :P
Citera
2018-04-03, 11:45
Medlem
Hej!

Till er som har höjt er med plugg inför hp. Hur stor skillnad var det på resultatet mellan de sista högskoleproven ni gjorde innan riktiga provet och det riktiga provet?

Jag började mitt pluggande med att göra det senaste hp då jag inte gjorde den och förvånansvärt fick jag 2.0 på kvant och 1.2 på verb. Verb var lika kass som vanligt men på kvant brukar jag få 1.4-1.6. Nu två månader efter snittar jag 1.9-2.0 på kvant och 1.4-1.6 på verb. Jag brukar göra många slarvfel på kvant och är rädd för att jag kommer få 1.4-1.7 på kvant igen då jag faktiskt inte gjort någon märkbar höjning jämfört med första provet jag gjorde (blivit snabbare och mer säkrare på min sak men fortf lika många fel). Visst, det senaste kvant provet kan ha just fallit mig i smaken och om jag gjorde det i provsalen skulle jag kanske också få 2.0 men hur stor är den chansen egentligen?

Återigen undrar jag hur stor skillnad det var på era resultat hemma i rummet dagar innan den stora dagen jämfört med det resultatet ni tog med er ifrån provsalen.
Citera
2018-04-03, 14:49
Medlem
Högskoleprovet matte kaos

Tjaba!

Det är så här - jag ska göra HP om två veckor och har inte pluggat någonting. Gjorde lite test nu och jag får i stort sett alla rätt på ordförståelse, läsförståelse, engelska etc.

MEN - jag får för fan inte ett enda rätt på mattedelarna! Det är rena grekiskan. Har försökt kolla lite på matteguiden och visst, lite kanske man kan banka in i huvudet men att lära sig allt är helt hopplöst med ett heltidsjobb och en ettåring hemma. Så nu vänder jag mig till er matteexperter:

Om jag lyckas skriva 75% rätt på alla delar förutom mattedelarna som jag kanske kan hämta hem ett par rätt på - vad tror ni ungefär att jag får för snitt? (jag vet att det är från år till år, men på ett ungefär?)
Citera
2018-04-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmofest
Tjaba!

Det är så här - jag ska göra HP om två veckor och har inte pluggat någonting. Gjorde lite test nu och jag får i stort sett alla rätt på ordförståelse, läsförståelse, engelska etc.

MEN - jag får för fan inte ett enda rätt på mattedelarna! Det är rena grekiskan. Har försökt kolla lite på matteguiden och visst, lite kanske man kan banka in i huvudet men att lära sig allt är helt hopplöst med ett heltidsjobb och en ettåring hemma. Så nu vänder jag mig till er matteexperter:

Om jag lyckas skriva 75% rätt på alla delar förutom mattedelarna som jag kanske kan hämta hem ett par rätt på - vad tror ni ungefär att jag får för snitt? (jag vet att det är från år till år, men på ett ungefär?)

Mattedelen är den största delen så det ser inte ljust nu, skulle tippa på en 0.6 kanske? Har du inte läst matte1/ 2/ 3 ? eller vilken matte har du läst?
Citera
2018-04-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Mattedelen är den största delen så det ser inte ljust nu, skulle tippa på en 0.6 kanske? Har du inte läst matte1/ 2/ 3 ? eller vilken matte har du läst?

Oh det är ju inte så bra. Speciellt inte när jag minst behöver 0,9. Jag har läst både Matte A & B på gymnasiet men jag fick verkligen slita för att banka in det i huvudet och klarade det med nöd och näppe. Minns nästan ingenting av det nu när jag kollar på gamla tester (eller jo, kanske kan lyckas räkna ut arean på en fyrkant, haha!). Okej men då är det råplugg som gäller med andra ord. :/
Citera
2018-04-03, 15:20
Medlem
Får du 2.0 på verbala delen behöver du inte ett enda mattepoäng. Ditt resultat beräknas som medelvärdet på de två delarna. Så 2.0 på verb och 0.0 på matte blir 1.0 i slutändan. Men för att få 0.0 i matten måste man nog ha någon slags kognitiv nedsättning, så du lär sätta åtminstone 0.4-0.5 där med lite repetition.
Citera
2018-04-03, 15:31
Medlem
Rekommenderar matteläraren börje sundwalls kanal på youtube (finns samlade på raknamedmig.se). Väldigt koncisa och pedagogiska genomgångar som täcker det mesta inom respektive kurs. Satsa på att se matematik-1-videorna ett par gånger och lös hans uppgifter med honom. Bör du hinna på två veckor eller vad som nu återstår.
Citera
2018-04-03, 15:37
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2018-04-03, 15:46
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.