2018-10-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag har funderat lite på det stöd som SD/HD får här i tråden. Nu vet jag ju inte hur pålitlig den tillfälligt inhoppande Medinsyn var, men hen lät ju påskina att hen kände SD (om jag minns rätt!) och framförde ju med emfas att hjälpen i tråden snarare var stjälp. I hens inlägg så verkade ju en tydlig poäng vara att SD nog gärna klarade sig utan dessa stjälpare. Och onekligen så bidrar SD-försvaret mer till att underblåsa polemik och fortsatt fokus på SD snarare än att avdramatisera honom som GM. Jag har lite paranoid börjat fundera om det motsägelsefulla försvaret verkligen är försvar eller tvärtom?

För tydlighetens skull så understryker jag att jag inte menar att detta gör SD mindre MGM för det. Jag funderar bara på effekt och syfte i de försvarsinlägg vi sett. Någon fler som tänkt på detta? Oavsett syfte så är tråden hursomhelst väldigt polemisk nu då många plattar till varandra för att försöka nå ett konsensus vi nog ändå aldrig kommer att enas kring. Lite synd då vi ofta tappar fokus då.
Jo, jag har också haft en sådan konspirationsteori. Men nu tror jag mest att de har otur med orden. Sedan finns det litet olika grupper av försvarare. Det varierar nog vilken vinning de har att skriva här. En del verkar få en kick av att ställa till oreda och bråk och bryr sig inte om SD. Andra verkar ha kraschlandat med kvinnor i livet och behöver vädra det. Några känner och försvarar SD och jag förstår verkligen dem: antar att om jag kände en spillevink som blir misstänkt för mord, skulle jag också ha svårt att tro något sådant om min vän eller bekante.
Ang 22/10 undrar jag om HD har ngn speciell info. Antagligen blir det bara ett torrt konstaterande att förundersökningen pågår, som Luxors sa hände i augusti, men hon kanske förväntar sig något mer. Inte långt kvar!
Citera
2018-10-19, 17:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja det är mordet på LW som är brottmålet.
Ja det ligger vilande och senaste yttrande från åklagaren var 22/8 att förundersökningen pågår när tingsrätten frågade om det.

Tack för både svar och för att du kollat upp detta så vi slipper att fortsätta spekulera.

Lustigt att detta råkade vara exakt två månade sedan från 22/10 räknat.
Det kan väl inte vara så att det var detta som HD ska ha menat ska hända den 22/10; att tingsrätten kollar upp om förundersökningen pågår ännu?

Jag har läst någonstans att åklagaren måste se till att förundersökningen drivs framåt och inte står och stampar. Vet inte om det stämmer.

Funderar på om det är därför tingsrätten kollar hur det går?
Samtidigt förmodar jag att åklagaren själv har ett ansvar för att lägga ner förundersökningen om det inte går att föra den framåt?
Citera
2018-10-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad vill du komma fram till med detta inlägg och hur har det med LWs mord att göra?

Menar du att hennes "syndiga leverne" skulle vara orsak till hennes död? Annars är ju frågan helt OfT.

Vem som har syndat mest av SD och LW, och vem i tråden som har mest rätt i den frågan har inget med mordet att göra. Du kan länka hur många trådar som helst och i den sakfrågan kommer du aldrig att få svar. Det finns hur många svar på frågan som människor.

Det viktiga är att se om de kontakter LW hade har inneburit någon riskfaktor för henne. Då får man inte bara kartlägga LWs liv, utan också de personerna som är aktuella. Perspektivet är då- utifrån de involverades liv, personlighet och normer mm.

Vad vi tycker i frågan är oväsentligt. Det är de inblandades och ev misstänktas motivbild som ska kartläggas.

För en gärningsman kan ju t ex LWs som du kallar det syndiga otuktiga leverne (vilket jag har en helt annan uppfattning om än du) vara helt oväsentligt. Kanske var det hennes pengar han ville åt. Bara ett exempel, inte en teori. Motivet är en del av pusslet och man behöver inte alltid ens förstå motivet om man har andra bevis.

Under en förundersökning gör man en noggrann kartläggning av mordoffret. Det är självklart att man utreder vilka kontaktytor offret haft och om någon av dessa innefattat några konflikter eller andra områden som skulle kunna innebära.

Tror du att kyrkan eller någon som anser att hennes sätt att leva har med hennes död att göra? Eller att någon som tyckte att hon "levde ett syndigt liv"?

Har hennes församling föraktfullt vänt henne ryggen????
Vet du det och hur?
(min fetning)
Skribenten 'SnorJohan' får svara för vad h*n tror i den saken, men eftersom det är jag som hårdast i tråden kritiserat LW:s beslut att gå i säng med SD (som hon vigt samman med HD), kanske jag får yttra mig här?

Det kan absolut inte uteslutas att nån, förblindad i religiös fanatism, skulle kunna anse sig berättigad till att döda LW för just hennes "syndiga leverne", särskilt då i den delen att hon som pastor grovt felat i att hon gick i lag med SD, trots att denne fortfarande var gift, något som LW var mycket medveten om.
Jag påstår inte att det är på det vis jag ovan beskriver, men att det finns hårda församlingar som inte accepterar den typen av felsteg som LW gjort sig skyldig till, det kan jag lova dig!
Det innebär inte att jag tror att det är vad som hänt, men att aktivt försöka bortse från att fanatism förekommer är dumt. Och ur utredningssynpunkt fullständigt förkastligt..

Nu menar jag inte att nån religiöst överspänd person haft för avsikt att "rena Jorden" genom att döda LW, men en aggressiv församlingsmedlem som länge stört sig på LW skulle kunna hamna i fysiskt bråk med henne och utgången av det bråket skulle kunna landa i att LW ligger död, svårt misshandlad.

Fast eftersom Örebropolisen redan från början låst sig på SD som gärningsperson, så förstår alla(?) att det kan vara svårt för den att tänka i andra banor.
Citera
2018-10-19, 18:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning)
Det kan absolut inte uteslutas att nån, förblindad i religiös fanatism, skulle kunna anse sig berättigad till att döda LW för just hennes "syndiga leverne", särskilt då i den delen att hon som pastor grovt felat i att hon gick i lag med SD, trots att denne fortfarande var gift, något som LW var mycket medveten om.

Nu menar jag inte att nån religiöst överspänd person haft för avsikt att "rena Jorden" genom att döda LW, men en aggressiv församlingsmedlem som länge stört sig på LW skulle kunna hamna i fysiskt bråk med henne och utgången av det bråket skulle kunna landa i att LW ligger död, svårt misshandlad.

Du behöver inte tala om för oss hur galna en del religiösa människor kan bli.

Det är därför jag har så svårt för religiösa människor. Deras religiositet yttrar sig främst i att de har åsikter om hur andra ska leva medan de själva är stora hycklare och gör mycket sjukt i det fördolda. Men det är ju ingen nyhet för någon.
Citera
2018-10-19, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag uppfattade det skulle det ha med mordet att göra och vara viktigt.

Ja, det stämmer att det har med mordet att göra på Lena Wesström vilket är anmärkningsvärt att inte EnGodTanke vet om det.

Så fort hon kommer hem som hämtade ut
handlingarna på Örebros - Tingsrätt kommer hon att delge den information där står här i
forums tråden.

En God Tanke sover du gott om nätterna
Citera
2018-10-19, 18:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(min fetning)
Skribenten 'SnorJohan' får svara för vad h*n tror i den saken, men eftersom det är jag som hårdast i tråden kritiserat LW:s beslut att gå i säng med SD (som hon vigt samman med HD), kanske jag får yttra mig här?

Jag påstår inte att det är på det vis jag ovan beskriver, men att det finns hårda församlingar som inte accepterar den typen av felsteg som LW gjort sig skyldig till, det kan jag lova dig!
Det innebär inte att jag tror att det är vad som hänt, men att aktivt försöka bortse från att fanatism förekommer är dumt. Och ur utredningssynpunkt fullständigt förkastligt..

Fast eftersom Örebropolisen redan från början låst sig på SD som gärningsperson, så förstår alla(?) att det kan vara svårt för den att tänka i andra banor.

Jag tror absolut att man utrett om det funnits något som kunde visa att det funnits en schism mellan LW och kyrkan/medlem.

"Inga spår leder in i kyrkan

I samband med förhör och dörrknackningar har polisen också pratat med folk som är aktiva inom kyrkan.

– Men det finns inga spår som leder in i kyrkan, säger han.

I stället kvarstår misstankarna mot den man som greps i juni och satt häktad en vecka, på den lägre misstankegraden.

– Han är fortfarande skäligen misstänkt för mord, säger Mikael Nykvist."

https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875

Självklart kan det finnas personer inom kyrkan som har synpunkter på hur andra medlemmar lever och det kan också finnas någon medlem som visat intresse för LW och kanske blivit avspisad. Det finns ju också människor som inte mår särskilt bra, och att de söker sig till kyrkan är inte särskilt konstigt. Allt detta har man nog kollat upp för att utesluta.

Men sen behövs det ju mer än det för att bli misstänkt.
och exakt vad det är som polisen har, det vet vi inte.

Tror absolut inte att man bara låst sig vid en gärningsman.
Dels ska utredningen vara bred, men också är det viktigt att inte försvaret petar hål på hela bevisningen för att man inte kollat upp andra personer.

Ser fram emot att läsa FUP!
Citera
2018-10-19, 18:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det har jag inte skrivit... sluta ljug är du snäll. Tror du att du får extra poäng i drevet mot mig? Kom med riktiga analyser i sånt som du/ni känner inte stämmer, men läs på er ordentligt innan. Annars kommer jag bara hänvisa att detta finns det svar på i tråden.

Du har flera gånger hävdat att FP inte går ihop med SD som GM. Räven vet jag att du inte va upphov till, en stänk ironi där. Det var något jag nämnde för att det är lika orimligt som din teori om att LW klättrat upp i ett träd, blivit hängandes där, och sen ramlat ner och dött av fallet.
Citera
2018-10-19, 18:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Ja, det stämmer att det har med mordet att göra på Lena Wesström vilket är anmärkningsvärt att inte EnGodTanke vet om det.

Så fort hon kommer hem som hämtade ut
handlingarna på Örebros - Tingsrätt
kommer hon att delge den information där står här i
forums tråden.

En God Tanke sover du gott om nätterna

Den fetade meningen förstår jag inte innebörden i. Skulle du kunna förklara den lite?
Citera
2018-10-19, 18:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke

Som ni varit inne på, så har jag funderat mycket på ML och även random. Men även JH, enligt spoliern ovan.

Har då även skrivit att jag nästan räknat bort JH nu i efterhand, med den information jag fått.
Dom övriga namn som poppat upp i tråden har jag absolut ingen kunskap om eller kan leta mig fram till och skriver därför inget om dessa. Men JH hade jag hittat information om och sett ett visst samband och beröringspunkter som jag belyst.
Skulle INGEN skriva/tro/gräva i SD, så skulle jag axlat den rollen och utvärderat hans förehavanden och input i detta fall. Men nu görs ju det av 90% av tråden, ganska bra dessutom, så då kan jag fokusera på annat.

Men SD har du tillräcklig kunskap om för att anse att han inte är GM? Trots att du knappt känner honom.
Citera
2018-10-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du behöver inte tala om för oss hur galna en del religiösa människor kan bli.

Det är därför jag har så svårt för religiösa människor. Deras religiositet yttrar sig främst i att de har åsikter om hur andra ska leva medan de själva är stora hycklare och gör mycket sjukt i det fördolda. Men det är ju ingen nyhet för någon.
Ja, så mycket kristen tro är det inte alltid. Åsa Waldau utsågs till överkoko, Fossmo kunde döda i Guds namn. I detta fallet är det kanske inte fullt så illa. SD kanske bara ville bli vigd av en snygg pastor?😎
Citera
2018-10-19, 19:13
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har läst någonstans att åklagaren måste se till att förundersökningen drivs framåt och inte står och stampar. Vet inte om det stämmer.

Funderar på om det är därför tingsrätten kollar hur det går?
Samtidigt förmodar jag att åklagaren själv har ett ansvar för att lägga ner förundersökningen om det inte går att föra den framåt?

Båda punkterna stämmer 😊

Fun fact: En åklagare i Norrland var så sävlig att hen dömdes till tjänstefel för att arbeta för långsamt. Hen hade då tragglat på med sin förundersökning i fyra år!
Citera
2018-10-19, 19:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Men SD har du tillräcklig kunskap om för att anse att han inte är GM? Trots att du knappt känner honom.

Ja denna teater blir nästan dråplig mitt i allt det tragiska.

Men visst kan EGTs ihärdiga damagecontrolltrollande lura nytillkomna läsare/postare.

Men om man börjar läsa dennes posthistorik och verkligen kolla vad han skrivit så får man ingen rätsida på alla motsägelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in