Citat:
Ursprungligen postat av
klopa
Var tydligen du som fick tänka ett varv till när ditt första stycke inte hade något med det jag sa att göra, hela mitt inlägg handlade liksom om att inte tänka som du gör i ditt första stycke. Det du nämner om matematik säger ingenting om killars naturliga matematiska förmåga, betyg i skolan är heller inte något mått på hur duktig någon är. Om jag lägger ned 1 timme och är nöjd med godkänt och en tjej i klassen lägger ned 40 timmar och får VG är hon då verkligen naturligt bättre? Nej det är hon inte.
Tjejer är förövrigt generellt bättre i skolan för dom ser större värde i det. Medan t ex jag tidigt insåg att betyg i skolan inte betyder någonting för mig så länge man får godkänt på typ allt. Sen är det bara göra högskoleprovet. Så frågan är om det är jag som är dum som kom in på utbildning jag ville med minimalt plugg i skolan eller tjejen som pluggade arslet av sig och kom in på samma utbildning med betyg.
Aha, du är ganska ung och har därför inte helt genomtänkta åsikter. Inget fel i det. Som en annan tråd kunde hetat, Är yngre bättre än äldre på något?
Jag är ganska lat så jag hade på ett sätt hållit med om att man inte behöver plugga ihjäl sig. Jag var ändå bäst i klassen, tom i skolan, i gymnasiet. Men den latheten släppte jag lyckligtvis på KTH och ansträngde mig istället maximalt för att komma så långt som möjligt.
För anledningen till pluggande är rimligen att man/du vill ha ett arbete. Som arbetsgivare, ska jag välja "en tjej som jobbar arslet av sig" eller en "kille som inser att arbetet inte betyder något så länge man har näsan över vattnet"? Ja, du ser själv var dina argument leder. 1-0 till tjejen i intelligens där.