2018-10-19, 15:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Fast nu väljer du att svara på det mest givna av det du radade upp. Att kvinnor säljer mer för människor uppskattar deras enda riktigt starka sida är rätt självklart.
Att du ser fler tjejer på ica beror nog knappast på att dom gör det bättre, i min lokala ica är den genomsnittliga bröststorleken hos dom anställda tjejer långt över medel. Undra om det är för att dom gör ett ännu bättre jobb i kassan än dom med små bröst.
Att dom är bättre estetiskt handlar nog endast om att det är tjejers största och typ enda intresse.
Mer empati kan jag dock hålla med om, men det ser jag knappast som positivt.
Jag är kanske villig att resonera kring några av punkterna. Men det resonemanget blir ungefär lika faktabyggt som "män är bättre på matematik". Jag vet att det är så. Men jag kan inte bevisa det. Jag vet att i princip alla kvinnor bor mysigare än i princip alla män. Men visst är det ett dåligt bevis på att de är bättre på att inreda ett hem. Men du kan nog aldrig bevisa motsatsen heller.
Citera
2018-10-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är kanske villig att resonera kring några av punkterna. Men det resonemanget blir ungefär lika faktabyggt som "män är bättre på matematik". Jag vet att det är så. Men jag kan inte bevisa det. Jag vet att i princip alla kvinnor bor mysigare än i princip alla män. Men visst är det ett dåligt bevis på att de är bättre på att inreda ett hem. Men du kan nog aldrig bevisa motsatsen heller.

Självklart är det så, men detta är ingen vetenskaplig tråd heller. Den enda poängen tråden har är att folk får lista vad dom tror, så är det upp till var och en att bedöma om det kan stämma eller inte.

Jag har tänkt på den här frågan ganska mycket och jag väntar fortfarande med spänning på att någon ska komma på något som tjejer gör bättre. Det ska alltså krävas att den bästa kvinnan i världen kan slå den bästa mannen i världen på något, inte att tjejer generellt är bättre på att laga mat för att dom har ett mycket större intresse t ex.
Citera
2018-10-19, 16:28
Medlem
Beror på hur man definierar "bättre än män".

Det finns ingen kvinna som är "bäst" inom något område. Männen har större standardavvikelser inom alla områden så mäns extrempunkter hamnar högre och lägre än kvinnors. Men snittet blir ungefär lika.

Om man däremot definierar bäst som störst andel som befinner sig över medel kan kvinnor konkurrera inom vissa områden.

Om man definierar det som lägst andel som placerar sig under medel så är kvinnor bättre på mycket.

Här är en artikel som säger att kvinnor är bättre säljare än män i snitt. http://swaay.com/men-women-actually-better-sales/

Men mycket av kvinnans "makt" handlar endast om hennes sexkapital. Man skulle därför kunna säga att kvinnan är bättre på att vara sexuell selektiv. Kvinnor har förmodligen varit mycket mer drivande i evolutionen än män tex eftersom män sätter på det mesta.
Citera
2018-10-19, 16:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Först och främst, om man ska mäta prestationer kan man inte mäta det inom något område där män och kvinnor är olika fysiskt. Att säga att en man är bättre på samtliga idrotter ger inget mått av värde gällande vem som är bäst rent prestationsmässigt, om förutsättningarna på gruppnivå är olika från start. Så alla såna yrken och aktiviteter kan vi skippa. Blir ju inget intressant att jämföra.

Sen blir det onyanserade mätningar eftersom många kvinnor och män intresserar sig för helt olika saker. Om låt säga 70% av männen arbetar som chefer medan 10% av kvinnor gör detsamma, kan det inte användas som underlag OM inte alla dessa kvinnor verkligen ville och hade försökt slå sig fram gällande chefsbefattningar, vilket ganska få gör.
Vi kan inte veta ifall det finns massor av kvinnor som hade varit eminenta chefer, men de är av olika skäl inte intresserade av att ge sig in i branschen.

Hela jämförelsen, alltså att tänka "män är bättre på "eller "kvinnor är bättre på" är mycket märklig som jag ser det.
Vem bestämmer vad som är mest värdefullt? Varför skulle det vara mer värt att vara chef på ett företag än att arbeta som sjuksköterska eller i kassan på ICA?
Kvinnan i kassan på ICA kanske har ett rikt familjeliv med flera barn och ser det som största skatten i livet. Varför är hon sämre då?
Pengar och materiella ting är inte det viktigaste för alla.
Förstår inte denna hets på att mäta kön mot kön och överbevisa varandra.
Senast redigerad av Moment22x22 2018-10-19 kl. 16:32.
Citera
2018-10-19, 16:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Först och främst, om man ska mäta prestationer kan man inte mäta det inom något område där män och kvinnor är olika fysiskt. Att säga att en man är bättre på samtliga idrotter ger inget mått av värde gällande vem som är bäst rent prestationsmässigt, om förutsättningarna på gruppnivå är olika från start. Så alla såna yrken och aktiviteter kan vi skippa. Blir ju inget intressant att jämföra.
Det är samma argument som jag använder, fast mot feminister: kvinnor och män är olika, både fysiskt och mentalt, och det ger olika utfall ifråga om t.ex "bäst". (Vänster-)feminism är verklighetsförnekelse. Jag tar mig därför friheten att kategorisera dig som anti-(vänster)-feminist.

Jag har listat ett stort antal punkter där jag tror kvinnor är "bäst". Om (vänster-)feminism hade betytt "vi vill lyfta fram kvinnor" så hade dessa punkter varit på agendan för feministen. Så är det inte alls, snarare tvärtom.

Jag tror kvinnor och män är lika bra och behövs lika mycket. Fast på olika områden. Tänk om detta varit feminism, då¨hade jag varit feminist!
Citera
2018-10-19, 16:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har tänkt på den här frågan ganska mycket och jag väntar fortfarande med spänning på att någon ska komma på något som tjejer gör bättre. Det ska alltså krävas att den bästa kvinnan i världen kan slå den bästa mannen i världen på något, inte att tjejer generellt är bättre på att laga mat för att dom har ett mycket större intresse t ex.
Du får tänka ett varv till eftersom det inte framgår vad du menar med "bäst". Det finns en lång tråd "Är kvinnor sämre än män på matematik" som säkert är kul läsning för dig. Svaret är både ja och nej. På gymnasiet har tjejer bättre betyg och kunskaper än killar i matematik. Det är ett faktum som är mätbart, gymnasieelever gör prov. Inte helt orealistiskt att extrapolera detta ut i vardagslivet, och i så fall kan kvinnor vara bättre än män på matematik. Dvs tar du vilken 35-åring som helst på gatan med samma utbildning så skulle kvinnor svara lite bättre på mattefrågor än män.

Men nästan alla toppmatematiker, lätt 99%, är män. Så om man med "bäst" menar "de bästa av de bästa" så är män bättre än kvinnor på matematik. De flesta av oss menar nog detta fall, vi är intresserade av eliten. Sedan kan vi män slå oss på bröstet för att det finns EN man som är riktigt bra på matte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2018-10-19 kl. 16:42.
Citera
2018-10-19, 16:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är samma argument som jag använder, fast mot feminister: kvinnor och män är olika, både fysiskt och mentalt, och det ger olika utfall ifråga om t.ex "bäst". (Vänster-)feminism är verklighetsförnekelse. Jag tar mig därför friheten att kategorisera dig som anti-(vänster)-feminist.

Jag har listat ett stort antal punkter där jag tror kvinnor är "bäst". Om (vänster-)feminism hade betytt "vi vill lyfta fram kvinnor" så hade dessa punkter varit på agendan för feministen. Så är det inte alls, snarare tvärtom.

Jag tror kvinnor och män är lika bra och behövs lika mycket. Fast på olika områden. Tänk om detta varit feminism, då¨hade jag varit feminist!

Jag uppskattar att du inte packar ihop mig med varesig vänstern eller feminismen. Jag är förvisso kvinna, men har inga behov av att alla ska göra samma eller vara bra på samma saker, ha lika löner (för lika arbete ska det såklart vara lika lön), eller ha samma fördelning i hushållet etc.
För mig är det inget större värde i att vara chef och jobba dagarna i ända än att vara hemmafru med tre barn och sköta om dem, mannen och hushåll. Jag vet vad jag hade valt iallafall. Bara alla får välja själv och inte behandlar någon på ett nedlåtande sätt.
Jämlikhet ligger i sättet man ser på människor, inte exakt rättvisa utfall. Det kan det ju aldrig bli.

Ordet feminism har tappat sitt värde och fokus. Blir för mycket trams kring det. Denna tråden är ett typexempel på trams.
Citera
2018-10-19, 17:14
Medlem
Citat:
Du får tänka ett varv till eftersom det inte framgår vad du menar med "bäst". Det finns en lång tråd "Är kvinnor sämre än män på matematik" som säkert är kul läsning för dig. Svaret är både ja och nej. På gymnasiet har tjejer bättre betyg och kunskaper än killar i matematik. Det är ett faktum som är mätbart, gymnasieelever gör prov. Inte helt orealistiskt att extrapolera detta ut i vardagslivet, och i så fall kan kvinnor vara bättre än män på matematik. Dvs tar du vilken 35-åring som helst på gatan med samma utbildning så skulle kvinnor svara lite bättre på mattefrågor än män.

Men nästan alla toppmatematiker, lätt 99%, är män. Så om man med "bäst" menar "de bästa av de bästa" så är män bättre än kvinnor på matematik. De flesta av oss menar nog detta fall, vi är intresserade av eliten. Sedan kan vi män slå oss på bröstet för att det finns EN man som är riktigt bra på matte.

Var tydligen du som fick tänka ett varv till när ditt första stycke inte hade något med det jag sa att göra, hela mitt inlägg handlade liksom om att inte tänka som du gör i ditt första stycke. Det du nämner om matematik säger ingenting om killars naturliga matematiska förmåga, betyg i skolan är heller inte något mått på hur duktig någon är. Om jag lägger ned 1 timme och är nöjd med godkänt och en tjej i klassen lägger ned 40 timmar och får VG är hon då verkligen naturligt bättre? Nej det är hon inte.

Tjejer är förövrigt generellt bättre i skolan för dom ser större värde i det. Medan t ex jag tidigt insåg att betyg i skolan inte betyder någonting för mig så länge man får godkänt på typ allt. Sen är det bara göra högskoleprovet. Så frågan är om det är jag som är dum som kom in på utbildning jag ville med minimalt plugg i skolan eller tjejen som pluggade arslet av sig och kom in på samma utbildning med betyg.
Citera
2018-10-19, 17:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Vettigt inlägg.
Citera
2018-10-19, 17:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Fast nu väljer du att svara på det mest givna av det du radade upp. Att kvinnor säljer mer för människor uppskattar deras enda riktigt starka sida är rätt självklart.
Att du ser fler tjejer på ica beror nog knappast på att dom gör det bättre, i min lokala ica är den genomsnittliga bröststorleken hos dom anställda tjejer långt över medel. Undra om det är för att dom gör ett ännu bättre jobb i kassan än dom med små bröst.
Att dom är bättre estetiskt handlar nog endast om att det är tjejers största och typ enda intresse.
Mer empati kan jag dock hålla med om, men det ser jag knappast som positivt.

Jag skulle tippa på att du i allmänhet inte är positivt inställd till kvinnor. Det genomlyser hela inlägget. Män som är negativt inställda till kvinnor överlag verkar sakna förmåga att hålla sig objektivt och plocka bort sina egna känslor från argumenten.
Just att du pratar i termer som att " det enda kvinnor är riktigt bra på är utseende" " empati är de bra på men det ser jag inte som positivt", samt att du pratar om bröststorlek hos kassörskorna.
Om du inte kan se att kvinnor är riktigt bra på någonting förutom utseende då är du faktiskt helt borträknad som seriös debattör.
Citera
2018-10-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag skulle tippa på att du i allmänhet inte är positivt inställd till kvinnor. Det genomlyser hela inlägget. Män som är negativt inställda till kvinnor överlag verkar sakna förmåga att hålla sig objektivt och plocka bort sina egna känslor från argumenten.
Just att du pratar i termer som att " det enda kvinnor är riktigt bra på är utseende" " empati är de bra på men det ser jag inte som positivt", samt att du pratar om bröststorlek hos kassörskorna.
Om du inte kan se att kvinnor är riktigt bra på någonting förutom utseende då är du faktiskt helt borträknad som seriös debattör.

Du kan räkna bort mig om det är det du vill. Det är personer som dig som gör att man inte kan ha en vettig diskussion, istället för att bemöta det jag uppenbarligen vill prata om så väljer du istället att börja diskutera min syn på kvinnor utifrån något inlägg, där du varken kan veta om jag är seriös eller om det är min konstiga humor som gjorde att jag uttryckte mig så.

Men för att leda med gott exempel så du kanske kan lära dig något, så tänker jag försöka bemöta det du ville få ut med inlägget. Tråden handlar om vad kvinnor är bättre på än män på och där svarade jag empati och utseende. Tjejernas bröststorlek har ingenting med min syn på kvinnor att göra, men dina känslor tog nog upp all plats i ditt huvud och lämnade logik och intellekt åt sidan.
Vilka bra sidor som jag tycker att kvinnor har hör inte hemma i tråden. Här diskuterar vi vilka egenskaper som är BÄTTRE.
Citera
2018-10-19, 17:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du kan räkna bort mig om det är det du vill. Det är personer som dig som gör att man inte kan ha en vettig diskussion, istället för att bemöta det jag uppenbarligen vill prata om så väljer du istället att börja diskutera min syn på kvinnor utifrån något inlägg, där du varken kan veta om jag är seriös eller om det är min konstiga humor som gjorde att jag uttryckte mig så.

Men för att leda med gott exempel så du kanske kan lära dig något, så tänker jag försöka bemöta det du ville få ut med inlägget. Tråden handlar om vad kvinnor är bättre på än män på och där svarade jag empati och utseende. Tjejernas bröststorlek har ingenting med min syn på kvinnor att göra, men dina känslor tog nog upp all plats i ditt huvud och lämnade logik och intellekt åt sidan.
Vilka bra sidor som jag tycker att kvinnor har hör inte hemma i tråden. Här diskuterar vi vilka egenskaper som är BÄTTRE.

Hur mäter du vad som är bättre? Eftersom män och kvinnor är ganska biologiskt olika och har tämligen olika intressen är det rätt svårt att mäta. Och för att den bästa mannen är bättre än den bästa kvinnan på någonting är det inte likställt med att män som grupp är bättre. Och om majoriteten av individer inte testats inom området/ämnet blir det svårt att göra såna här mätningar. Vem bestämmer ifall det är bättre att vara bra på matematik eller att vara bättre på att sy, till exempel?
Varför nämner du överhuvudtaget bröststorlek på kassapersonal om de inte har något med syn på kvinnan att göra? På vilket sätt är de isåfall relevanta i det sammanhanget?
Men visst, vi säger att män är bättre på allt så sover vi gott inatt också 💤
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in