2018-10-18, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Så dessa spekulationer får din hjärna till att misstankarna MÅSTE ha försvagats? Någonting står inte rätt till med dig.
Det var hårda ord, känns otäckt....

Skriver för bövelen inte heller MÅSTE?!
Läs mina funderingen igen....
Någonting står inte rätt till med dig Och jag kan ge dig en hint: läsförståelse!
Citera
2018-10-18, 19:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Jag förstår mycket väl att SD kan vara GM och att han är skäligen misstänkt. Men för mig skaver verkligen SD som GM och motivet är ännu mer underligt.
SD är tidigare ostraffad vid 44 års ålder. Han är anställd som ingenjör, gift och har två tonårsdöttrar. Han är kanske babblig, skrytig och barnslig. Han är uppslukad av en underlig amerikaniserad "hobby" som många i det frireligiösa bibelbältet gillar. Han är dock inte frireligiös, men han gillar dykning, är en pilot på dekis och gillar kvinnor.
Det dyker upp en tjusig, rolig ungdomlig skönhet och tycke uppstår. Fast de verkar ha känt varann sen tidigare eftersom hon viger dem i missionskyrkan, trots att de inte är församlingsmedlemmar.
Hursomhelst. Han inviger henne i geocachingens fantastiska värld, och ger henne nicket Softpocahontas.Kan det vara håret?
Hon lägger ner mycket av sina tidigare bloggande och går all in i geocachandet. Eftersom hon är en fysiskt och psykiskt stark person, så går det lysande. Hon har jättekul.
Men det jag inte fattar är varför SD skulle mörda henne?
Jag har haft stalkers. Jag har haft förtvivlade dumpade pojkvänner. Jag har också haft förtvivlade, ursinnigt svartsjuka äkta män. ALDRIG har jag trottt eller känt att de skulle mörda MIG. Däremot slå rivalen på käften.
När det gäller mord i nära relationer så handlar det om människor som lever i utkanten av samhället. En eller båda är missbrukare. Eller mannen har tidigare dömts för allvarliga våldsbrott.
Tänk er själva när det urartar på midsommar. Inte tror ni att tjafset ska resultera i ett mord?

Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Är det ens fastslaget att SD gav Lena nicket?

Det är en befogad fråga som Binju ställer, huruvida det verkligen är fastslaget att SD gav LW geocachenicket "S*ftp*cah*ntas"?

Hon hade ju redan ett instagramkonto med samma nick, innan hon ens började med geocaching. (Hennes första IG-inlägg under detta användarnamn är från den 10 juli 2012. Sitt geocache-konto med användarnamnet registrerar hon den 7 oktober 2012).
Citera
2018-10-18, 19:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det var hårda ord, känns otäckt....

Skriver för bövelen inte heller MÅSTE?!
Läs mina funderingen igen....
Någonting står inte rätt till med dig Och jag kan ge dig en hint: läsförståelse!

Är ni två som skriver med nicket nu igen eller? Du skrev nyss måste. Hur är det med minnet?

Citat:
Under dagen fick jag besked att misstankarna måste gradvis ha försvagats. Anledningen ska tydligen vara att mycket av det beslagtagna har återlämnats. Vet inte om det är rätt tolkning och om polisen jobbar så.
Senast redigerad av Netherworld 2018-10-18 kl. 19:33.
Citera
2018-10-18, 19:24
Medlem
Reimers avatar
Det finns ett likartat fall som rullar på just nu, Theresé Karlsson som hittades mördad utanför Sigtuna.

(FB) Försvunna Therése Karlsson hittad mördad vid Arlanda i Sigtuna

Det fallet följer mallen till skillnad från det här, MGM sys in, anhålls som "skäligen misstänkt", skillnaden är att när saken skulle förhandlas i TR så hade åklagaren inga som helst problem med att få upp misstanken till "sannolika skäl", kort sagt det är med stor sannolikhet rätt "gubbe" som har hittats.

I det här fallet har de jobbat i fem månader utan att komma någon vart egentligen, de har "skäligen misstänkt" på MGM och det är på ren svenska ett rent uselt resultat för den arbetsinsats som har nerlagts i ärendet.

Jag blir mer och mer osäker på om det verkligen är rätt "gubbe" som de försöker få fast i det här fallet, avsaknaden av bevis och spår mot honom talar tyvärr ett ganska tydligt språk, de är ute efter fel person.

Jag vägrar tro att vi har med ett brottsligt geni att göra så frånvaron av spår mot MGM kanske beror på att MGM inte är GM trots allt.
Citera
2018-10-18, 19:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är inte ovanligt att gm grips av panik när offret börja skrika. Detta kan leda till att gm försöker att tysta offret och i panik t ex stryper offret.

Detta kanske inte alltid är så lätt om offret gör hårt motstånd och försöker vrida sig ur greppet genom att sparka och slita händerna från halsen.
När allt har gått så här långt och gm har "tappat det", blir det nog lätt så att det inte finns någon återvändo.

MV har ju sagt att man tror på någon slags planering (minns inte ordvalet nu). Kanske hade han eldat upp sig ordentligt innan? Full av adrenalin.
En del av planeringen kan ju ha varit att få LW bakom planket för att utföra det hela. Varför skulle LW och GM egentligen ha behövt gå över hundra meter och bakom ett plank för att prata? Det kunde gott gjorts utanför ytterdörren eller tio meter bort.
Citera
2018-10-18, 19:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
""”Cyklat förbi med tjatig vän, tillika entusiastisk cachare, hängde med in i skogen och blev den som hittade den - min första! Samma kväll hade han skapat mitt konto.”"
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=be818492-dfd7-4fd5-a5b6-62738d3a9d61
https://www.flashback.org/sp64225597

Det var vad jag hittade nu.
GilGilsson vet nog mer. Men jag har något diffust minne av att det var SD som gav henne namnet. Tyvärr är ju minnet ofta så att det "drar förhastade slutsatser" av sig självt. Dvs av texten ovan, drar man snabbt slutsatsen att han gav henne namnet också.

Så hoppas på att någon hittar något svar i frågan.

Min gissning är att SD visserligen skapade geocache-kontot åt LW, men att hon själv valde nicket (då hon redan tidigare hade ett IG-konto med samma namn).

På LW's allra första burkletarutflykt den 7 oktober 2012 deltog (?) f.ö. även HD, som loggar med kommentaren "Tog sin lilla tid, men lät mugglarvännen med det nya niccet S*ftp*cah*ntas hitta den".

HD's loggtext: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=70ec3382-c5dd-4927-bd9b-28bcb1c03f87
SD's loggtext: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=86954d11-c4aa-4024-bf4b-27ef42fa2b67

Med tanke på att SD dessutom stavar fel på LW's nick, så stärker det kanske teorin att det inte var han som kom på namnet åt henne
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-18 kl. 19:51.
Citera
2018-10-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Är ni två som skriver med böcker nu igen eller? Du skrev nyss måste. Hur är det med minnet?
Ser det ut att det är mina ord eller återger jag uppgiftslämnaren?
Om du läser mina andra inlägg ser du min fundering och resonemanget.
Citera
2018-10-18, 19:38
Medlem
Citat:
Det är just det... jag skulle direkt svarat ”Axelryckning” på just honom. Inte många andra skulle jag svarat så....
Men OM det är så vet jag inte.

Du har kanske aldrig har sett honom i den situationen, troligen. Han kanske själv aldrig tidigare varit i den heller. Här tycks han dock bränt sitt ljus i båda ändar, i mitten stod han ensam själv.
Citera
2018-10-18, 19:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ser det ut att det är mina ord eller återger jag uppgiftslämnaren?
Om du läser mina andra inlägg ser du min fundering och resonemanget.

Jag ser att du har skrivit måste. Det ser vi andra också. Att du försöker låtsats som att du inte har gjort det blir ju bara pinsamt och löjligt av dig. Men du kanske nu har kommit till insikt med att dina senaste inlägg är nonsens och bullshit. Det finns inget av de spekulationer du har uppgett som tyder på att misstankarna har försvagats. Så varför vill du få det till det? Är det månne dina/era egna önsketankar som nu sipprar ut? Dessa är säkert utredarna intresserade av att få höra mer om.
Citera
2018-10-18, 19:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Norgeresan kan mycket väl ha varit droppen i en överfull mugg. Någon direkt planering är jag inte övertygad om men kanske låg det ett lägligt snöre i fickan. Det ligger väl någonstans i terrängen i så fall.

Nä, något mördar- kit tror jag inte på.

Kan möjligen vara något som liknar det, något som kan användas vid ett mord, men ändå något som en villaägare behöver. Skulle iofs kunna funnits en tids planering, som var meningen att det inte skulle ske precis nu. Sen kom Norgeresan plötsligt upp och planeringen sprack...
Men tror inte på det.

Svårt att se någon längre tids planering, tvärtom.

Så, kvar blir lite - man tager vad man haver.
Hemifrån?
Något som nu saknas?
Kan vara inköpt för en tid sedan. Som borde finnas bland tillhörigheterna.
Citera
2018-10-18, 19:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
En del av planeringen kan ju ha varit att få LW bakom planket för att utföra det hela. Varför skulle LW och GM egentligen ha behövt gå över hundra meter och bakom ett plank för att prata? Det kunde gott gjorts utanför ytterdörren eller tio meter bort.

Jo, det kan det verkligen ligga något i.

Kanske hör- vittnet nämnt något om mannens röst först. I riktning mot planket. Kanske t om hört några ord. Något som fått LW följa med (mobilen som några har föreslagit?). Sen den kvinnliga rösten efter.

Nu ser andra vittnet (den lilla grå tanten) en mansperson prata (nära planket) med huvudet i riktning upp mot gatan (i riktning mot LWs bostad). Kvinnan kan inte se vem han pratar med? Hon är nämligen en bit ifrån? Men på väg?
Citera
2018-10-18, 20:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Min gissning är att SD visserligen skapade geocache-kontot åt LW, men att hon själv valde nicket (då hon redan tidigare hade ett IG-konto med samma namn).

På LW's allra första burkletarutflykt den 7 oktober 2012 deltog (?) f.ö. även HD, som loggar med kommentaren "Tog sin lilla tid, men lät mugglarvännen med det nya niccet S*ftp*cah*ntas hitta den".

HD's loggtext: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=70ec3382-c5dd-4927-bd9b-28bcb1c03f87
SD's loggtext: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=86954d11-c4aa-4024-bf4b-27ef42fa2b67

Med tanke på att SD dessutom stavar fel på LW's nick, så stärker det kanske teorin att det inte var han som kom på namnet åt henne

Tack för klargörandet!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in