2018-10-18, 19:36
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Det handlar med all säkerhet om att de känner sig ganska säkra på att hon inte har mördats på fyndplatsen. Brottet i sig innebär att man hanterar en död kropp, t.ex. att med bil flytta den från en brottsplats till en skogsväg.

Tack för svar. Förstår innebörden och det som sannolikt kan ha hänt här. Tänker även på om aspekten av att inte själv ha anmält hennes död går in någonting i det brottet? Är brott mot griftefriden i princip alltid en fysisk handling?
Citera
2018-10-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Reagerade på Brott mot griftefriden. Är ringrostig i vad det skulle kunna handla om och jag vill minnas att det är ett brott med stora ytterligheter. Begår man det brottet om man handhar en kropp olovligt, att han alltså i det här fallet har lämnat henne i naturen?

Det här är griftefriden:
"Till ansvar för brott mot griftefriden dömes den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller på annat sätt gör skada på kista, urna, grav eller något annat vilorum för de döda. "Brott mot griftefrid" är ett brott som har straffskalan böter eller fängelse i högst två år enligt brottsbalken 16 kap. 10 §.
Senast redigerad av Adlax 2018-10-18 kl. 19:44.
Citera
2018-10-18, 19:44
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tack för svar. Förstår innebörden och det som sannolikt kan ha hänt här. Tänker även på om aspekten av att inte själv ha anmält hennes död går in någonting i det brottet? Är brott mot griftefriden i princip alltid en fysisk handling?
Att låta bli att anmäla kan vara (men är vad jag minns inte alltid) ett brott, men det ingår inte i brott mot griftefriden. Sen beror det väl lite på var man drar gränsen för fysisk handling. Du behöver inte röra själva kroppen för att begå brott mot griftefriden, men jag kan inte komma på ett läge där man inte utför en fysisk handling, som att öppna/avtäcka/flytta/förstöra något som har med en död kropp att göra.
Citera
2018-10-18, 19:47
Medlem
Citat:
Att låta bli att anmäla kan vara (men är vad jag minns inte alltid) ett brott, men det ingår inte i brott mot griftefriden. Sen beror det väl lite på var man drar gränsen för fysisk handling. Du behöver inte röra själva kroppen för att begå brott mot griftefriden, men jag kan inte komma på ett läge där man inte utför en fysisk handling, som att öppna/avtäcka/flytta/förstöra något som har med en död kropp att göra.

Anhöriga måste få reda på vad som hänt, så det går att få en dödsdag till dödsannons och begravning mm.
Citera
2018-10-18, 19:50
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlax
Något hände ju uppenbarligen den 18:e, kanske skulle GA sedan på söndagen resa bort och då tog med kroppen.
Tills det är bevisat att GM skulle resa någonstans och slängde in kroppen i bilen bredvid handbagaget så tänker jag hålla fast vid att det är helt uteslutet att kroppen dumpades på skogsvägen i samband med en resa från Arlanda.

Det är alldeles för krångligt, osmakligt, omänskligt och allmänt hemskt för att hända. Bara en mycket svårt psyksjuk människa skulle mörda någon och sen förvara kroppen i väntan på en flight, oavsett om det handlar om morgonen efter eller flera veckor senare.

Men visst, betydligt sjukare saker har hänt och händer hela tiden, så jag kanske kommer att få backa på det.
Citera
2018-10-18, 19:54
Medlem
[quote=Marie-Antoinette|65574954]Ok, men du är nog den enda av Tess vänner i den här tråden som tycker att Tess inte hade något riskbeteende. De andra vännerna här i tråden var ju t o m arga på Tess syster för att de tyckte att hon motarbetade dem i att försöka få Tess tvångsvårdad.

Hon var ju även PORTAD på vissa krogar.

Tess hade varit med om FLERA misshandlingar enligt alla andra av hennes vänner i denna tråd.

Sedan så går det inte att jämföra Madsen och ubåtsfallet med detta.

Tycker det är fantastiskt bra gjort av Tess syster som stod upp för sin syster när vissa av de sk vännerna ville få henne tvånginlagd. Fruktansvärt att vilja det och samtidigt utge sig för att vara vän...med såna vänner behöver man inga ovänner
Citera
2018-10-18, 19:55
Medlem
Citat:
Tills det är bevisat att GM skulle resa någonstans och slängde in kroppen i bilen bredvid handbagaget så tänker jag hålla fast vid att det är helt uteslutet att kroppen dumpades på skogsvägen i samband med en resa från Arlanda.

Det är alldeles för krångligt, osmakligt, omänskligt och allmänt hemskt för att hända. Bara en mycket svårt psyksjuk människa skulle mörda någon och sen förvara kroppen i väntan på en flight, oavsett om det handlar om morgonen efter eller flera veckor senare.

Men visst, betydligt sjukare saker har hänt och händer hela tiden, så jag kanske kommer att få backa på det.
Nu är det tyvärr så att hälften av de människor som sitter i fängelse är psykopater eller har en personlighetsstörning.
Det finns tyvärr många sjuka personer och dem gör sjuka handlingar, dessutom så är mord på kvinnor ofta mer brutala, se bara på Madsen.
Citera
2018-10-18, 19:57
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maarit71
Tycker det är fantastiskt bra gjort av Tess syster som stod upp för sin syster när vissa av de sk vännerna ville få henne tvånginlagd. Fruktansvärt att vilja det och samtidigt utge sig för att vara vän...med såna vänner behöver man inga ovänner
Du tror inte att de vännerna idag tänker att de hade ännu mer på fötterna när de ville hjälpa henne? Att de tänker att det här aldrig hade behövt hända? Det tror nämligen jag.
Citera
2018-10-18, 20:03
Medlem
Citat:
Du tror inte att de vännerna idag tänker att de hade ännu mer på fötterna när de ville hjälpa henne? Att de tänker att det här aldrig hade behövt hända? Det tror nämligen jag.

Håller definitivt inte med dig . Vet hur dåligt Tess mådde efter sina sk vänners beteende.
Såna vänner hade jag hållit mig långt borta från.
Citera
2018-10-18, 20:06
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

Gissningsvis otillräcklig hjälp med mentala hälsan.

Står det någonstans i tråden om kontakt med psykiatrin? Ville hon iom sjuksköterskestudierna kanske försöka hjälpa även sig själv? Läste hon självhjälpslitteratur?
Citera
2018-10-18, 20:09
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maarit71
Håller definitivt inte med dig . Vet hur dåligt Tess mådde efter sina sk vänners beteende.
Såna vänner hade jag hållit mig långt borta från.
Läs igen. Jag har inte sagt något om Tess, bara att jag tror att vännerna som ville hjälpa henne nu anser att de hade rätt.
Citera
2018-10-18, 20:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det var det här jag tänkte på:

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/man-begars-haktad-for-misstankta-mordet-pa-tess/
(181012)

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisens-svarigheter-efter-misstankta-mordet-pa-tess/
(181014)

Det är kanske bara ett advokatbyte, inte två som det verkade.
Cullberg är han som är med på Efterlyst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in