Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 19:57
  #1
Medlem
tempeZZts avatar
Vis av egen erfarenhet efter en RP avseende allvarligare regelbrott, t.ex. 1.07, så kommer det ofta en följdfråga från mod om vilka användare man anser sig koppla ihop.

Har det gått några dagar är det med all sannolikhet borta från minnet. Där och då är det dock solklart.

Skulle man då istället kunna se att man RP:at användare si och så, så skulle man lättare kunna förklara varför.

Exempel jag kan nämna utan att peka med hela handen är trådar om längd.

Har fått positiv feedback från modhåll om att detta är ett bra förslag.
Citera
2018-10-17, 20:20
  #2
Medlem
hippilis avatar
Förstår inte poängen med det
Citera
2018-10-17, 20:21
  #3
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Du gör väl ingenting annat än sitter och raporterar andra 24/7.Dåligt förslag..
Den dagen Tempezzt blir mod så ska jag fira för honom. Vilken uthållighet!

OnT:
Eller så RPar man ordentligt och skriver i kommentaren hur man resonerar!
Citera
2018-10-17, 20:48
  #4
Medlem
Alltså, om det fanns en möjlighet att se vad man har skrivit i rapporter vore det bra, precis som man kan se PM. Om det fanns något Mina rapporter så som det finns Mina inlägg och Mina startade ämnen. Om då moderator undrar så får man leta efter rapporten så man ser vad man har skrivit och kan förklara om det är något i rapporten som mod tycker är något oklart.
Citera
2018-10-18, 09:16
  #5
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vis av egen erfarenhet efter en RP avseende allvarligare regelbrott, t.ex. 1.07, så kommer det ofta en följdfråga från mod om vilka användare man anser sig koppla ihop.

Har det gått några dagar är det med all sannolikhet borta från minnet. Där och då är det dock solklart.

Skulle man då istället kunna se att man RP:at användare si och så, så skulle man lättare kunna förklara varför.

Exempel jag kan nämna utan att peka med hela handen är trådar om längd.

Har fått positiv feedback från modhåll om att detta är ett bra förslag.

Utmärkt idé, jag håller helt med dig. Jag har verkligen också saknat en sådan funktion. Så garanterat har många andra det också.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Förstår inte poängen med det

Dels det tempeZZt ovan nämner, att lättare kunna förklara en rapportering för mod någon dag senare. Det är annars lätt att glömma bort det som kändes så uppenbart när man rapporterade det.

Dessutom kan man se om något man rapporterat har åtgärdats. D.v.s. om mod delar ens bedömning eller ej. På så vi vet man till nästa gång när man ser något likartat om man bör rapportera det eller ej.

Men bara för att möjligheten finns behöver du inte använda den om du finner den överflödig.

Jag har svårt att finna någon nackdel med att införa en sådan funktion. Det enda är att forumets tekniker måste att lägga lite tid på att utveckla funktionen, tid som kanske skulle kunna användas till något viktigare?
Citera
2018-10-18, 09:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vis av egen erfarenhet efter en RP avseende allvarligare regelbrott, t.ex. 1.07, så kommer det ofta en följdfråga från mod om vilka användare man anser sig koppla ihop.

Har det gått några dagar är det med all sannolikhet borta från minnet. Där och då är det dock solklart.

Skulle man då istället kunna se att man RP:at användare si och så, så skulle man lättare kunna förklara varför.

Exempel jag kan nämna utan att peka med hela handen är trådar om längd.

Har fått positiv feedback från modhåll om att detta är ett bra förslag.


Det kan väl annars lösas genom att man där och då, när man skickar en RP, skriver namnen på dessa användare och en motivering till detta? Då behöver ju moderatorerna inte skicka följdfrågor om vilka användare som man anser sig koppla ihop, samtidigt som moderatorerna förstår varför/hur man kopplar ihop dessa konton. Så slipper man förklara sådant i efterhand istället. Det är bättre att förklara det direkt, istället för att bara skicka en RP om exempelvis 1.07, och lämna meddelandefältet tomt.
__________________
Senast redigerad av Koiho 2018-10-18 kl. 09:52.
Citera
2018-10-18, 10:12
  #7
Medlem
Emerains avatar
Personligen är jag mer öppen för att ni användare som rp: ar skriver en lite större motivering i meddelandefältet när ni rp: ar. För när det kommer till t ex rp om 1.07 så är det en naturlig fråga att tänka "med vad?" och då får ni gärna ge svar på den frågan direkt. =)
Citera
2018-10-18, 13:35
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Personligen är jag mer öppen för att ni användare som rp: ar skriver en lite större motivering i meddelandefältet när ni rp: ar. För när det kommer till t ex rp om 1.07 så är det en naturlig fråga att tänka "med vad?" och då får ni gärna ge svar på den frågan direkt. =)

Det är ju det som ofta inte går. Den/de andra användaren/användarna kan vara någon/några man rp:ade för typ en eller två månader sedan. Användarnamnen är borta ut minnet, användarna kan vara KFK:ade och inläggen är definitivt borta.

Med en uppföljningsfunktion kan man istället lätt gå tillbaka i tiden och se att "javisst, det var ju userdittochdatt som jag rp:ade då".

Då är det enkelt att direkt i rp:n berätta att userdattoch ditt som jag nu rp:ar för 1,07 är samma som userdittochdatt, vilket jag rp:ade för samma sak då och då.
Citera
2018-10-18, 13:38
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det kan väl annars lösas genom att man där och då, när man skickar en RP, skriver namnen på dessa användare och en motivering till detta? Då behöver ju moderatorerna inte skicka följdfrågor om vilka användare som man anser sig koppla ihop, samtidigt som moderatorerna förstår varför/hur man kopplar ihop dessa konton. Så slipper man förklara sådant i efterhand istället. Det är bättre att förklara det direkt, istället för att bara skicka en RP om exempelvis 1.07, och lämna meddelandefältet tomt.

Du har missförstått förslaget och tänker inte hela vägen ut. Poängen är ju att man inte har det tidigare användarnamnet tillgängligt, varken i minnet eller i någon textform. Det går därför inte att ange direkt.
Citera
2018-10-18, 13:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har missförstått förslaget och tänker inte hela vägen ut. Poängen är ju att man inte har det tidigare användarnamnet tillgängligt, varken i minnet eller i någon textform. Det går därför inte att ange direkt.

Jag fick dock intrycket av att du visste namnen på medlemmarna som du ville rapportera för 1.07. Speciellt när du skriver "Har det gått några dagar är det med all sannolikhet borta från minnet. Där och då är det dock solklart.".

Att där och då, när du rapporterar någon för 1.07 så är det solklart vilka som det handlar om. Så jag trodde du visste vilka som det handlade om. Då missförstod jag dig.

Men du skrev ju dessutom följande:

"Exempel jag kan nämna utan att peka med hela handen är trådar om längd."

Då är det väl bara att kolla igenom dessa trådar, och se om man kommer på namnen?
Citera
2018-10-18, 16:29
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Då är det väl bara att kolla igenom dessa trådar, och se om man kommer på namnen?

Det handlar ju om 1.07 och har den månadsgamla rp:n åtgärdats finns självklart inte tråden kvar.
Citera
2018-10-18, 16:37
  #12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Personligen är jag mer öppen för att ni användare som rp: ar skriver en lite större motivering i meddelandefältet när ni rp: ar. För när det kommer till t ex rp om 1.07 så är det en naturlig fråga att tänka "med vad?" och då får ni gärna ge svar på den frågan direkt. =)

Absolut!

Men den andra fördelen och sannolikt absolut vanligaste kan vara att man rp:at ett eller flera mindre allvarliga regelbrott, såsom t.ex. 0.03. I dessa fall minns man inte alltid exakt vilket/vilka inlägg man rp:ade någon dag tidigare. Men med denna funktion skulle man kunna finna dessa och se om mod delade bedömningen eller ej. Detta skulle medföra såväl att vi bättre skulle kunna bedöma vilka inlägg vi bör rp:a och inte, liksom själva bli bättre på att undvika onödiga regelöverträdelser framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback