2018-10-17, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Sannolikt har du inte cancer. Det är bra att man gör gastroskopi. Det var onödigt skatteslöseri att ta de där proverna. Skulle du haft positivt CEA, CA72-4, CA19-9, och CA12-5 så har du en 60 specificitet för cancer. Störst nytta med tumörmarkörer är att se om de är positiva och så kan man följa dem efter behandling för om de var positiva och sedan sjönk så kan en stegring vara ett tidigt tecken på recidiv. Det finns tumörsjukdomar som har bra tumörmarkörer som prostatacancer och hepatocellulärtcarcinom samt i viss utsträckning tjocktarms- och äggstockscancer. I verkligheten är dessa tumörmarkörer sällan någon nytta att ta om man inte verkligen misstänker cancer, eller ännu hellre, redan bekräftat cancer. Sen är det ju lite mer komplicerat än såhär, min åsikt är dock att det inte är något som vårdcentralen ska syssla med.
Tack, men nu var det förvisso inte någon vårdcentral som tog testerna utan två sjukhus i Sydostasien. Jag tror inte heller längre att det är cancer. Skulle tippa på magkatarr eller bukspottkörtelinflammation. Men jag vet ju ännu inte och det är det som är så hemskt vidrigt. Att vänta. Vill bara sova tills jag blir kallad och kan få gjort gastroskopin.

Sen är det klart att jag intog en del substanser i Filippinerna, Vietnam och Kambodja som kan ha bidragit till förhöjningen av Ca 72.4, eller kanske tom är hela förklaringen. Men ont i magen har jag dock fortfarande mest hela tiden.
Citera
2018-10-18, 09:07
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuSumiala
Här har du flera;

https://jamanetwork.com/journals/jam...rticle/2521826

Det är inte motionen i sig, såsom långa promenader eller hetsig bodybuilding som sänker risken för cancer, utan det är den livsstil som brukar omges av dessa vanor som är orsaken och det kaloriunderskott som kan medföra av motion, dvs inte motion i sig. Är du säker på att studien är rensad för dessa faktorer?

Du kan ta hur många raska promenader som helst, din cancerrisk kommer inte minska om du fyller på kaloriförbränningen med mer mat nät du kommer hem igen eller morgon därefter.

Nej du har fel. Rörelse och motion har en direkt koppling till minskad risk för cancer. Avsaknad av rörelse har en direkt koppling till ökad risk. Detta gäller för överviktiga såväl som för normalviktiga.
Citera
2018-10-18, 09:08
Medlem
udons avatar
Citat:
Tack, men nu var det förvisso inte någon vårdcentral som tog testerna utan två sjukhus i Sydostasien. Jag tror inte heller längre att det är cancer. Skulle tippa på magkatarr eller bukspottkörtelinflammation. Men jag vet ju ännu inte och det är det som är så hemskt vidrigt. Att vänta. Vill bara sova tills jag blir kallad och kan få gjort gastroskopin.

Sen är det klart att jag intog en del substanser i Filippinerna, Vietnam och Kambodja som kan ha bidragit till förhöjningen av Ca 72.4, eller kanske tom är hela förklaringen. Men ont i magen har jag dock fortfarande mest hela tiden.

Du får väl be Mod. ändra den missvisande rubriken då?

Självklart kan pundare få en hel del märkliga symptom.
Citera
2018-10-18, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nej du har fel. Rörelse och motion har en direkt koppling till minskad risk för cancer. Avsaknad av rörelse har en direkt koppling till ökad risk. Detta gäller för överviktiga såväl som för normalviktiga.
Det är inte den lågintensiva motionen i sig (som oftast ändå bara överkompenseras med ännu mer god och onyttig mat) som minskar risken för cancer (så till vida inte intensiv intervall) utan det faktum att hungern minskar om motionen är HIIT, https://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_trainingt

Fortfarande har du inte svarat för om dina källor är rensade för övriga faktorer. Exempelvis; en deprimerad sjukskriven person ligger oftast hemma och röker och super medan en psykiskt frisk människa är ute och rör på sig, får bl.a. UVB på huden som omvandlas till vitamin D3 m.m.

Nej det är inte övervikt i sig som orsakar cancer utan det är bl.a. den på andra sätt nyttigare livsstilen och det det minskade kaloriintaget som orsakar minskad cancerrisk.
Senast redigerad av JuhuSumiala 2018-10-18 kl. 11:42.
Citera
2018-10-18, 11:09
Avslutad
Nya prover tagna i Uppsala: ---> https://imgur.com/a/9lXlvUi

Samt dessa:

B-Hemoglobin (HB): 164 (134-170)
P-Kalium: 3,9 mmol/L (3,5-4,4)

----------------------------------------

"Kontaktorsak Oro för sjukdom
Pat har varit i Sydostasien. Där blev han laseropererad i ögonen. Pat bad om cancertumörer, bl.a. CA 72-4 som var förhöjt. Blev orolig när han fick svaret över ev. tumör. Det framkommer vid samtalet att pat hade besvär med smärtor i övre delen av buken. Har tagit Omeprazol med god effekt men har sedan ? slutat med det pga klåda.
Förnekar förändrade avföringsvanor, förnekar svart avföring. Förnekar viktnedgång, nattliga svettningar eller feber. Förnekar ärftlighet för maligna sjukdomar.
Gott och opåverkat.
Mjuk. Något palpöm i epigastriet. För övrigt u a.
Efter samråd med kollega remitteras pat för gastroskopi.
Bedömer pats smärta som dyspepsi som får råd om Esomeprazol. Remitterar pat för gastroskopi."

Vad betyder detta... Åt vilket håll pekar det åt, cancer eller något annat?
Citera
2018-10-18, 11:17
Medlem
Citat:
Jag fick igår besked om misstänkt bukcancer via blodprov som mätte cancer-antigener i blodet. Testet heter CA 72.4 och togs av legitimerad läkare i allmänmedicin. Före detta hade jag under flera månader ätit Omeprazol, Lansoprazol och Samarin men trots det haft diverse konstiga upplevelser i magen så som bl.a. magsmärtor, magknip och svårigheter att både äta mig mätt och att inte äta alls. Alla värden över 7 IU/ml anses onormala. Mina värden ligger närmre 18 UI/ml. Hur pass tidigt i en ev. mag-cancerdiagnos är detta och vad blir vårdens nästa metod i att försöka slutdiagnostisera och ev. bota mig? Hur pass säkert är detta blodtest på att jag öht har någon slags cancer?

Jag har ännu inte fått remiss eller träffat läkaren efter att provet togs. Reflektioner kring om det vore värt att försöka att bli botad, om det är cancer, eller är detta början på slutet som förr eller senare ändå blir min död oavsett vad som görs? Är jag redan slakteriavfall så att säga... Bör jag slänga in handduken och leva livets sista ljuva år istället för strålar, cellgifter och operationer? Förslag på vad jag i så fall bör göra?
Vad skulle Du gjort om läkarna säger att tom din s.k. 5 års-överlevnadsprognos ser dyster ut pga att det exempelvis redan bildats metastaser eller om att enda sättet att bli botad är att operera bort magsäcken? Vore det värt det? Vart går gränsen mellan att ta emot behandling eller att avstå och i så fall istället leva ut de sista åren så lyckligt och smärtfritt som möjligt?
Cancer celler livnär sig på socker.
Ta bort ALL socker i din kost och processad mat.
Endel säger att det fungerar, jag tycker att du borde testa det.
Citera
2018-10-18, 12:24
Medlem
Citat:
Nya prover tagna i Uppsala: ---> https://imgur.com/a/9lXlvUi

Samt dessa:

B-Hemoglobin (HB): 164 (134-170)
P-Kalium: 3,9 mmol/L (3,5-4,4)

----------------------------------------

"Kontaktorsak Oro för sjukdom
Pat har varit i Sydostasien. Där blev han laseropererad i ögonen. Pat bad om cancertumörer, bl.a. CA 72-4 som var förhöjt. Blev orolig när han fick svaret över ev. tumör. Det framkommer vid samtalet att pat hade besvär med smärtor i övre delen av buken. Har tagit Omeprazol med god effekt men har sedan ? slutat med det pga klåda.
Förnekar förändrade avföringsvanor, förnekar svart avföring. Förnekar viktnedgång, nattliga svettningar eller feber. Förnekar ärftlighet för maligna sjukdomar.
Gott och opåverkat.
Mjuk. Något palpöm i epigastriet. För övrigt u a.
Efter samråd med kollega remitteras pat för gastroskopi.
Bedömer pats smärta som dyspepsi som får råd om Esomeprazol. Remitterar pat för gastroskopi."

Vad betyder detta... Åt vilket håll pekar det åt, cancer eller något annat?

De två proverna du tagit ser normala ut (säger visserligen inte allt för mycket. Annars är det en förklaring till varför du sökt och en kort anamnes (sjukdomshistoria och om du har vissa besvär). Du har inte vissa symtom som är vanliga vid magsmärtor men du får en remiss för gastroskopi ändå. Palpöm= att det gör ont när man klämmer på stället, epigastriet är typ från svalg ner till magsäck.
Esomeprazol har liknande funktion som omeprazol, Esomeprazol går ibland under namnet nexium.

Så de rekommenderar läkemedel mot magsår eller liknande men du får en gastroskopi för att utesluta någonting annat (du kan ha fått Esomeprazol eftersom du verkade reagera på omeprazol). Det verkar se rätt normalt ut enligt anamnesen, hoppas undersökningen inte visar någonting.
Citera
2018-10-18, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
De två proverna du tagit ser normala ut (säger visserligen inte allt för mycket. Annars är det en förklaring till varför du sökt och en kort anamnes (sjukdomshistoria och om du har vissa besvär). Du har inte vissa symtom som är vanliga vid magsmärtor men du får en remiss för gastroskopi ändå. Palpöm= att det gör ont när man klämmer på stället, epigastriet är typ från svalg ner till magsäck.
Esomeprazol har liknande funktion som omeprazol, Esomeprazol går ibland under namnet nexium.

Så de rekommenderar läkemedel mot magsår eller liknande men du får en gastroskopi för att utesluta någonting annat (du kan ha fått Esomeprazol eftersom du verkade reagera på omeprazol). Det verkar se rätt normalt ut enligt anamnesen, hoppas undersökningen inte visar någonting.
Nu var där förvisso ytterligare sex stycken prover i länken men okej ändå... Tack för din tid och text.
Citera
2018-10-18, 12:41
Medlem
Citat:
Nu var där förvisso ytterligare sex stycken prover i länken men okej ändå... Tack för din tid och text.

missade länken med bilden, mitt fel. De proverna ser också bra ut. Kreatinin är precis över referensvärdet så ingenting du behöver oroa dig för, är njurvärdet men varierar beroende på hur du druckit senaste tiden, kan även påverkas av träning och muskelmassa. Ditt Pt-eGFR är lite nedsatt, hur bra filtrationen i njurarna fungerar. Behöver kolla upp sista provet lite mer men ligger på lite nedsatt men beror lite på vikt och längd med.
Citera
2018-10-18, 14:29
Medlem
Tänk positivt och tro på stt du kommer bli frisk! (Attraktionslagen)

Sluta med socker /kolhydrater ! Tillaga råa matprodukter—> postis , fisk osv

Be till något högre väsen eller välj cellgifterna ..

Höj dopamin + serotonin nivåer! Mm

Beröring från andra! Kärlek!! Kramar med mer!

Stressa inte

Meditera kanske ?

Jag är ingen läkare, men jag hade gett detta ett försök !
Citera
2018-10-18, 14:49
Medlem
udons avatar
Citat:
Det är inte den lågintensiva motionen i sig (som oftast ändå bara överkompenseras med ännu mer god och onyttig mat) som minskar risken för cancer (så till vida inte intensiv intervall) utan det faktum att hungern minskar om motionen är HIIT, https://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_trainingt

Fortfarande har du inte svarat för om dina källor är rensade för övriga faktorer. Exempelvis; en deprimerad sjukskriven person ligger oftast hemma och röker och super medan en psykiskt frisk människa är ute och rör på sig, får bl.a. UVB på huden som omvandlas till vitamin D3 m.m.

Nej det är inte övervikt i sig som orsakar cancer utan det är bl.a. den på andra sätt nyttigare livsstilen och det det minskade kaloriintaget som orsakar minskad cancerrisk.

Du har inte koll på läget. Jag har postat dig en studie (det finns många fler) där det tydligt visar att motion minskar risken för ett antal sjukdomar inklusive vissa cancersjukdomar.

Det står inte i strid med att även lägre BMI är kopplat till lägre risk för sjukdomar. Det finns flera faktorer som innebär minskad risk för något. De kan vara kopplade till varandra eller vara helt isolerade.

En sammanfattning från cancer.org

https://www.cancer.org/latest-news/exercise-linked-with-lower-risk-of-13-types-of-cancer.html
Citera
2018-10-18, 16:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Du har inte koll på läget. Jag har postat dig en studie (det finns många fler) där det tydligt visar att motion minskar risken för ett antal sjukdomar inklusive vissa cancersjukdomar.

Det står inte i strid med att även lägre BMI är kopplat till lägre risk för sjukdomar. Det finns flera faktorer som innebär minskad risk för något. De kan vara kopplade till varandra eller vara helt isolerade.

En sammanfattning från cancer.org

https://www.cancer.org/latest-news/exercise-linked-with-lower-risk-of-13-types-of-cancer.html
Länken du gav var exakt den jag citerade från i min spoiler i kommentaren före dig. Jag var medveten om vad där stod, men du går verkar inte gå ett eller några steg längre och ställa dig frågan varför det skulle vara så som påstås.

Du menar alltså att om man går en mil, men under tiden fyller på med grädde eller saft, så minskar cancerrisken? Eller fyller på med en pizza som exakt motsvarar de kalorierna du brände när du gick milen...
För att minska cancerrisken är det undervikt, men utan näringsbrist som gäller. Men dagliga långpromenader är bara trams som i längden gör dig fetare, eftersom du då med all sannolikhet bara kommer att äta mer istället, än de kalorierna du förbrände.

Mycket hård, tom maximal, intervallträning, men sen verkligen snåla på kalorierna så att man som kvinna ligger på BMI 18. Det däremot minskar cancerrisken. Du verkar inte kunna tänka, analysera och dra egna slutsatser, utan bara läsa vad andra skrivit av en eller annan orsak.
Är studien rensad för övriga faktorer...? Nej, nog om just detta för mig nu.

Lågintensiv motion som sedan fylls på med lika många kalorier ger inte minskad cancerrisk. Kalorier och mat i allmänhet är vår allra största cancerogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in