2018-10-18, 11:13
Medlem
Jarhars avatar
Hon har varit i Indien i 15 år. Det går väldigt fort och oftast per automatik att plocka upp en accent när alla i sin omgivning låter så. Skulle hon intervjua någon i London så hade hon med största sannolikhet låtit likadant. Däremot hade hon efter ett tag säkert låtit mer brittisk om hon stannat kvar i London.

En underhållande och intressant liten serie!
Citera
2018-10-19, 17:10
Medlem
välkommenti bups avatar
Jag tycker programmet verkar krystat och påklistrat. Jag förstår vad de vill visa, men jag ser inget nöje i detta.

Batra har ju varit i Indien ett flertal gånger, han är inte så "vilsen" som han spelar i den här serien.
Citera
2018-10-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Kan någon förstå varför reportern pratar så konstig indisk engelska? Är det för att inte vara avvikande? Eller plockar man upp den indiska accenten med automatik? Pratar hon sådär även när hon intervjuar folk i London?
Pratar hon genomgående så som i reklamen"he has no spirituality". Fan va pinsamt isf, culture vulture
Citera
2018-10-23, 23:17
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Kan någon förstå varför reportern pratar så konstig indisk engelska? Är det för att inte vara avvikande? Eller plockar man upp den indiska accenten med automatik? Pratar hon sådär även när hon intervjuar folk i London?
Nu är du ofrivilligt lustig hon skulle alltså åka till London och inställsamt plocka fram den nödvändiga indiska brytningen för att intervjua en vit man...tvångströjan skulle åka på direkt
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhar
Hon har varit i Indien i 15 år. Det går väldigt fort och oftast per automatik att plocka upp en accent när alla i sin omgivning låter så. Skulle hon intervjua någon i London så hade hon med största sannolikhet låtit likadant. Däremot hade hon efter ett tag säkert låtit mer brittisk om hon stannat kvar i London.
En underhållande och intressant liten serie!
Du har helt fel i ditt antagande.
Det är självklart att hjärnan klarar av i en ny klimatzon att ta en återställare & bara ner-växla en uppbrytning på demand, vad fasen tror du? det är inte en svensk Hollywoodfru vi talar om...utan en svensk Bollwoodfru vi talar om

Precis som att Löfven & Göran Persson kör med klassisk svensk-engelsk avbrytning när dom ska träffa USAs president allt för att ställa sig in hos svenskarna.
Störigt är det iaf att lyssna till Malins tugg, då den utstrålar en överflödig präktighet, invandrare ska prata felfri rikssvenska utan skånsk brytning...när dom kommer till indien

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Davids pappa verkar inte så indisk heller.
https://www.youtube.com/watch?v=dS-bIvvK3rg
Jag har ingen aning om vad du far efter, men jag undrar istället om Davids far verkligen är indier, för när David ringer hem så återkopplar han ingenting av Davids skildringar till sitt eget liv, nästan som om Satish Batra aldrig skulle vart där? det är sjukligt om det fortsätter i kommande avsnitt att prompt inte kunna bjuda på minsta lilla födelsebevis.

Rör det sig om ett extended avsnitt av Blåsningen?. Davids far en Grönlänning från staden Aasiaat & folk lyssnade inte med båda öronen?, eller en skamsen Antarktis-arbetskraftsinvandrare som skäms och därför drog till med Indien
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-23 kl. 23:42.
Citera
2018-10-25, 15:22
Medlem
Lite skilda synpunkter på denna serie exempelvis Malins indiskengelska eller David Batras förkunskaper om indiska förhållanden. Tycker själv att serien är klart sevärd och att den faktiskt ger en bättre inblick i indiska levnadsförhållanden än ordinära korrespondentreportage. Malin har ju vistats i Indien i 15 år o talar Hindi. Klart att hon påverkats i sitt engelska uttal. Sen ger hennes övergripande kommentarer en genomlysande inblick i indiska förhållanden återspeglat i David Batras räddhågsna möten med indiskt vardagsliv. Malin Mendel beskriver det hela på Instagram ..."som att ge kognitiv terapi åt en livrädd pedant Men jag tror terapin funkade"
Citera
2018-10-25, 17:19
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker programmet är upplysande på ett roligt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag är lite delad ang. den här programserien. Det som är bra är att programmet är en lättsam skildring av livet i Indien, hyfsat informativt eller på en lagom nivå för vad man orkar med, samt lite lagomt humoristiskt.

Det jag inte riktigt gillar är att det blir en lam kopia av den brittiska programserien ”En idiot på resa” där huvudpersonen spelar negativ, korkad och håglös.
Jag tycker att David Batra kör samma grej fast sämre. Lite uddlöst.

Håller med där. Man har sett det förr. Men det gör inte så mycket.
Jag är förresten imponerad över att David går med på så mycket äckel och vidrigheter.

Citat:
Sen stör jag mig lite på hon den där utrikeskorrespondenten osympatiska sätt. För övrigt också till hälften spelad och hälften äkta, men det är egentligen sekundärt.
Jag kommer troligtvis titta även fortsättningsvis trots min delade uppfattning.

Och ja, hon korrespondenten är riktigt osympatisk. Jag håller med där. Hon ska hela tiden pressa honom att göra allehanda vidrigheter.
Bara för att det är en så spännande kultur, ska man gå med på alla vidrigheter och hemska miljöer eftersom alla indier står ut med det. Indierna är tuffa och bra vad de än håller på med enligt henne. Skit samma om de står och badar i klorin om de sköljer kläder eller om de har ohygien på restaurangerna. Skit samma om det är onyttigt, smittospridande och misär miljö. Svenskar ser hon som bekväma och klena säkerligen, istället för att det är positivt att vi har ett land med så stor kvalitet jämförelsevis. Hon älskar ju att bo i en sanitär katastrof, misär och luftförorenad miljö
Citera
2018-10-25, 18:49
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Nu är du ofrivilligt lustig hon skulle alltså åka till London och inställsamt plocka fram den nödvändiga indiska brytningen för att intervjua en vit man...tvångströjan skulle åka på direkt

Det borde hon egentligen göra om nu accenten kommer naturligt. Hade hon tillbringat 15 år i USA, Australien, Nya Zeeland eller något annat engelskspråkigt land, då skulle ingen ta för givet att hon skulle ändra sin accent.
Citera
2018-10-25, 21:46
Medlem
Det här har hon gjort bra, Malin, (utrikeskorrespondenten). Eller om det är Indien som gjorde det blev bra, jag vet inte - men bra i alla fall.

Programmet vände i och med besöket i Varanasi. Rekommenderar tittandet. https://www.svtplay.se/video/1953210...ssService=none
Citera
2018-10-25, 21:50
Medlem
Tyckte också det var rätt bra. Missade början men kommer nog kolla i de avsnitten i efterhand.
Citera
2018-10-26, 08:12
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hon är gäst i Morgonpasset i P3 i detta nu och berättar att hon pratar sån indisk engelska för att det var i Indien hon lärde sig att prata engelska. Hennes barn småretar henne för det.
Citera
2018-10-26, 18:31
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hon är gäst i Morgonpasset i P3 i detta nu och berättar att hon pratar sån indisk engelska för att det var i Indien hon lärde sig att prata engelska. Hennes barn småretar henne för det.

Då var det frågetecknet uträtat, skönt att det inte var skådespeleri tycker jag.
Citera
2018-10-27, 03:08
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Det borde hon egentligen göra om nu accenten kommer naturligt. Hade hon tillbringat 15 år i USA, Australien, Nya Zeeland eller något annat engelskspråkigt land, då skulle ingen ta för givet att hon skulle ändra sin accent.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att hon lärt sig Hindi öh, det hade jag inte kunna förutse..man ska ju inte behöva ta med sig jobbet hem faktiskt (tror du verkligen att Rolf Porseryd pratade engelska?) jag tänkte mig att en korrespondent har en tolk, jag var inte ens säkert på att en utrikeskorre behövde bosätta sig i länderna ifråga, måste vara härligt för en korre att bo i Nordkorea, Burma eller varför inte något något sharia-styrt land.
Jag tänkte mig (eller jag tänker mig fortfarande, jag är utopin) att man hade 1-2 Asien korrespondenter som flög från en grodlårsmiddagen i Paris så fort det hände nått meningslöst i fjärran östern, eller att samtliga korrar, bodde, trängdes festade & kanske älskade ihop inne på international settlement i Hongkong som sitt eget lilla Mount Everest nedersta basläger att utgå (man gick 15 meter) ifrån

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det här har hon gjort bra, Malin, (utrikeskorrespondenten). Eller om det är Indien som gjorde det blev bra, jag vet inte - men bra i alla fall.

Programmet vände i och med besöket i Varanasi. Rekommenderar tittandet. https://www.svtplay.se/video/1953210...ssService=none
Jaså varför då?

I-upp-&-ner-vända Indien påtvingades väl David 300000 flygpoäng i first-class (eller vad det heter)
vid försöket att transportera hem kossan(alltså Inte Malin)till Sverige, så jag antar att Malin fick ha den i vardagsrummet

Själv framodlade jag ett onödigt frågetecken, vad dom gör när likbålshögen
brunnit ut tro?, hur ska man kunna forsla en sån hög från stranden till vattnet rent logistiskt?
slängs det med sopskyffel från strandbrinken så långt man når?

Svårt tycks det mig även att skicka begravnings-inbjudningskort till dom allra närmsta för en privat ceremoni (ännu värre att vara kändis i Indien å sedan råka dö för allra första gången
(utöver risken att återfödas som en vanlig, trist & grå person) om en vindbris drar in över massbegravningen kan det bli slagsmål? ursäkta mä! men detta REA grill-kol tillhörde din(min) son..inte min(din)

Eller är det bara en lik-giltig axelryckning över denna något svårbesegrade karma i att ha råka dumpat
en sådan salig blandning av karaktärsdrag under 'anhörig' i vattnet

Idag fick vi fortfarande inte ett Indiskt tecken ifrån fader Batra, mycket lustigt
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-27 kl. 04:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in