2018-09-02, 23:25
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Varför vill du till maersk?

Ont, satsa på den sociala biten och jobba hårt på praktikperioderna. Betyg spelar ingen roll sålämge du blir godkänd såvida du inte ska studera vidare. Där jag är går dom 100% på vad personalen ombord säger om en elev ska vara aktuell för anställning eller inte. Du kan gött söka praktik utomlands, är väl offshore som är närmast men tror det är svårt. Norge har andra system för sina elever.

Ha social finkönslighet, visa att du vill något och inse att du inte står över filipinarna är mina tips till en ny. Du kan inte skräddarsy din utbildning särskilt mycket, få in så mycket offshore, olja och kem i studierna som du kan så har du nog maximerst chanserna.
Tack! Trodde Maersk betalde bäst.
Citera
2018-09-23, 21:11
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Tack! Går på Chalmers.

Vilka rederier rekommenderar du att man söker sig till utöver Maersk? Vill tjäna så bra som möjligt.
Ska jag bilda en relation med dem redan första studieåret för att skräddarsy min utb?

Om du inte utmärker dig väldigt mycket (positivt eller negativt) kommer troligtvis ingen komma ihåg dig från din första praktikperiod. Men planera så du får dina 90 dagar inom olja/kem/gas om det är något som lockar, och försök att få praktik där du helst vill jobba under sista praktikperioden. Och helst inte Wallenius, jag vill inte ha konkurrens 😊
Citera
2018-09-29, 17:08
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Om du inte utmärker dig väldigt mycket (positivt eller negativt) kommer troligtvis ingen komma ihåg dig från din första praktikperiod. Men planera så du får dina 90 dagar inom olja/kem/gas om det är något som lockar, och försök att få praktik där du helst vill jobba under sista praktikperioden. Och helst inte Wallenius, jag vill inte ha konkurrens 😊
Tack för tipsen!
Citera
2018-10-16, 17:23
Bannlyst
2 frågor.

1. Är det värt att studera sjöingenjör idag eller går man ut i total arbetslöshet? Kan tänka mig att ta ett jobb till lands om så krävs till en början, men eventuellt - "nån gång" - vill jag såklart ut till sjöss. Vad tror ni?

2. Är 30 år gammal, jobbat med en hel del annat tills nu, är denna ålder för gammal eller vad tror ni? Blir väl utexaminerad vid 33-34 då om jag förstått rätt.

Någon insatt?
Citera
2018-10-17, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrfitness
2 frågor.

1. Är det värt att studera sjöingenjör idag eller går man ut i total arbetslöshet? Kan tänka mig att ta ett jobb till lands om så krävs till en början, men eventuellt - "nån gång" - vill jag såklart ut till sjöss. Vad tror ni?

2. Är 30 år gammal, jobbat med en hel del annat tills nu, är denna ålder för gammal eller vad tror ni? Blir väl utexaminerad vid 33-34 då om jag förstått rätt.

Någon insatt?

Bump
Citera
2018-10-17, 17:24
Medlem
Citat:
2 frågor.

Någon insatt?

Jag är inte jätteinsatt men någon total arbetslöshet är det inte, verkar vara lite knepigt att få första maskinistjobbet och sina 12 första sjömånader, men efter det skall det inte vara några större problem att få jobb.
Får man inte jobb som maskinist så brukar det oftast gå att landa ett jobb som motorman, eller befaren maskinpersonal som det heter idag, dock ingen relevant sjötid men om det öppnas upp ett jobb som maskinist på det rederiet så ligger du nog bra till.

Själv hade jag givetvis först sett mig om efter ett vanligt jobb bland nordiska rederier, men om det inte gått så hade jag hellre tagit ett låglönejobb som maskinist tills att jag fått en klass II.
Citera
2018-10-17, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Jag är inte jätteinsatt men någon total arbetslöshet är det inte, verkar vara lite knepigt att få första maskinistjobbet och sina 12 första sjömånader, men efter det skall det inte vara några större problem att få jobb.
Får man inte jobb som maskinist så brukar det oftast gå att landa ett jobb som motorman, eller befaren maskinpersonal som det heter idag, dock ingen relevant sjötid men om det öppnas upp ett jobb som maskinist på det rederiet så ligger du nog bra till.

Själv hade jag givetvis först sett mig om efter ett vanligt jobb bland nordiska rederier, men om det inte gått så hade jag hellre tagit ett låglönejobb som maskinist tills att jag fått en klass II.

Hur ser det ut på land? Så man har något att "falla tillbaka på" om man inte får ett sjöjobb på en gång som sjöingenjör.

Vill inte vara 33 och arbetslös
Citera
2018-10-18, 01:46
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Hur ser det ut på land? Så man har något att "falla tillbaka på" om man inte får ett sjöjobb på en gång som sjöingenjör.

Vill inte vara 33 och arbetslös
På kraftverk, värmeverk och raffinaderier sitter det fullt med sjöingenjörer.
Det har alltid varit lätt för sjöingenjörer att få jobb iland.

Finns det processer att övervaka, utrustning att planera underhåll för då sitter det ofta en sjöingenjör och gör det jobbet.
Citera
2018-10-18, 02:18
Medlem
Plojbojjs avatar
Citat:
Bump

1 finns många jobb på land som sjöingenjör, går du dessutom 1 år extra kan du bli skeppsbyggnadsingenjör, broingenjör osv osv möjligheterna är oändliga

2 jag har en i klassen nu som är i 45-års åldern så när det är för sent får man väl avgöra själv.
Citera
2018-11-02, 13:55
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
2 frågor.

Någon insatt?

1. Om det är något som intresserar dig är det helt klart värt det, bättre utsikter för jobb jämfört med nautiker exempelvis.

2. Du har ju mer än halva arbetslivet kvar så du är absolut inte för gammal, i min klass (nautiker) är det tre stycken som är 30+.
Citera
2018-11-06, 15:48
Medlem
Busenkelt att få jobb i norska rederier nuförtiden. Styrman +1 miljon om året, matros 650kkr. Tänker på en nischad bransch, ska vi dra en gissningstävling om någon kan komma på vilken?

Första ledtråd: inga filipinare i besättning.
Citera
2018-11-06, 22:45
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Busenkelt att få jobb i norska rederier nuförtiden. Styrman +1 miljon om året, matros 650kkr. Tänker på en nischad bransch, ska vi dra en gissningstävling om någon kan komma på vilken?

Första ledtråd: inga filipinare i besättning.
Tänker du på LNG? Nischat men inte filippinarfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in