Citat:
Ursprungligen postat av
Tigrfitness
2 frågor.
1. Är det värt att studera sjöingenjör idag eller går man ut i total arbetslöshet? Kan tänka mig att ta ett jobb till lands om så krävs till en början, men eventuellt - "nån gång" - vill jag såklart ut till sjöss. Vad tror ni?
2. Är 30 år gammal, jobbat med en hel del annat tills nu, är denna ålder för gammal eller vad tror ni? Blir väl utexaminerad vid 33-34 då om jag förstått rätt.
Någon insatt?
Jag är inte jätteinsatt men någon total arbetslöshet är det inte, verkar vara lite knepigt att få första maskinistjobbet och sina 12 första sjömånader, men efter det skall det inte vara några större problem att få jobb.
Får man inte jobb som maskinist så brukar det oftast gå att landa ett jobb som motorman, eller befaren maskinpersonal som det heter idag, dock ingen relevant sjötid men om det öppnas upp ett jobb som maskinist på det rederiet så ligger du nog bra till.
Själv hade jag givetvis först sett mig om efter ett vanligt jobb bland nordiska rederier, men om det inte gått så hade jag hellre tagit ett låglönejobb som maskinist tills att jag fått en klass II.