2014-12-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
1 år kvar till chief papprena - har inga ambitioner på att segla som det - vad tror ni är det värt mycket i CVt att man har högsta behörighet och ger det "förtur" i kommande ansökningar?

Har fått andra erbjudanden men vet inte om jag skall strunta i dem och löpa linan ut..

Beror på vad det är för jobb du har tänkt dig. Till sjöss kan det vara en merit men i land tror jag inte det har någon större betydelse att ha behörigheten i sig om du inte har seglat under befattningen. Börjar du däremot arbeta som teknisk chef ett tag och sen söker jobb iland kan det vara en stor merit på vissa ställen för då kan du få en motsvarande tjänst hos dem.
Citera
2015-01-04, 10:14
Medlem
Hur har det gått för de befäl som gick ut 2014? Någon som kan ge en uppdatering om det?

Jag gick ut 2012 och jag tror att majoriteten har fått sig ett jobb på styrmanssidan. En grov uppskattning är följande fördelning;
40 % inom offshore
20 % traditionell sjöfart
20 % sjöfartsrelaterade landjobb
20 % andra landjobb
Citera
2015-01-06, 03:30
Medlem
Vilka kurser mm gäller för STCW Manila?

Kan man med norska kurser få ut det blåa papperena eller måste allt göras i sverige..?
Har gjort IMO-80 i norge - gjorde basic safety och advanced fire i skolan för 10 år sedan - är det endast dessa som skall uppdateras?

Är det bara centrat på Öckerö som är godkända i sverige?

Vad gäller för läkarintyget?
Citera
2015-02-04, 17:28
Medlem
Alanas avatar
Jag är nyfiken på folks erfarenheter av positiva drogtester när man jobbar på sjön. Vad händer med de som åker fast? Får de jobba kvar eller åker de av?
Citera
2015-02-04, 17:39
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Vilka kurser mm gäller för STCW Manila?

Kan man med norska kurser få ut det blåa papperena eller måste allt göras i sverige..?
Har gjort IMO-80 i norge - gjorde basic safety och advanced fire i skolan för 10 år sedan - är det endast dessa som skall uppdateras?

Är det bara centrat på Öckerö som är godkända i sverige?

Vad gäller för läkarintyget?

Kolla på godkända kurscenter-listan på Transportstyrelsens hemsida...
Själv ska jag gå Manila-refresher på Åland, då söktrycket var betydligt lägre där:

http://www.maritimesafety.ax/55-nyhe...styrelsen.html

De verkar vara devisen "Svenskt certifikat = Svensk kurs" som gäller, även om man hårt Norsk IMO80...
Citera
2015-02-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Jag är nyfiken på folks erfarenheter av positiva drogtester när man jobbar på sjön. Vad händer med de som åker fast? Får de jobba kvar eller åker de av?

Tror du skickas på rehab och får tbx jobbet om ett år, om du skippar rehab så räcker det för att du skall få sparken; är doc inte säker så om nån vill läxa upp mig på det här området så är dom hjärtligt välkomna.

Det gäller inte om du är skeppare.
Citera
2015-02-06, 23:57
Medlem
Challenger78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana

Vet om en maskinist på en trålare som "torskade" på hasch, han fick rehab samt en trevlig böter på 70k NOK.
Citera
2015-02-10, 20:28
Medlem
Sparken direkt i Danmark.
Citera
2015-02-13, 22:25
Medlem
Hur ser en typisk dag ut för en styrman/kapten? Har sökt runt mycket men klara svar på den här frågan verkar vara svåra att få. Känns som att man romantiserar yrket lite väl mycket på de flesta platserna.

Verkar som att det finns lite liv kvar i branschen ändå, då kanske det ändå är värt att ta sig en kaptensexamen.
Citera
2015-02-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stortrigonomen
Hur ser en typisk dag ut för en styrman/kapten? Har sökt runt mycket men klara svar på den här frågan verkar vara svåra att få. Känns som att man romantiserar yrket lite väl mycket på de flesta platserna.

Verkar som att det finns lite liv kvar i branschen ändå, då kanske det ändå är värt att ta sig en kaptensexamen.

Hej, jobbar som styrman och kan väl ta min dag. Väldigt olika beroende på vad vi jobbar med, fartyget är subsea inom offshorebranchen vilket innebär ganska stora modifieringar mellan uppdragen. Vi är fyra styrmän och jobbar 12-timmars pass, byter en person var sjätte timme. Jag gillar arbetet skarpt, betydligt mindre båtkörande än det var på supplybåtar men samtidigt är arbetsmiljön betydligt bättre. Det är mer utmanande och fler parter inblandade i verksamheten som man får bråka med och kompromissa.

Ligger vi på fältet är det DP som gäller, 2 styrmän på bryggan, vi sitter vid stationen en timme och gör annat en timme (tar telefonsamtal, fixar småsaker, dricker kaffe osv). Den som kör båt gör bara som controll säger, "10 m 137 grader speed 0,3 m/sek", vad är bästa heading osv, pratar med ev rigg som vi ligger nära och jobbar och gör sina checklistor, mycket nära jobb med resten av fartyget men väldigt lugnt, DP operatören ska vara beredd på att systemen ballar ut och söka efter sjukdomstecken innan något händer.

Kör vi båt brukar en köra och en gör annat typ kollar säkerhetsutrustning, fixar med någon manual som ska uppdateras osv, vi har inte så mycket transit, generellt 10-12 timmar ut till fältet från hamn så det är inga långa sträckor.

Ligger vi i hamn är det ofta stora modifikationer av fartyget, då ger vi ut tillstånd för specifika jobb typ svetsa sjösäkring på utrustning eller working at height av någon anledning. Även besättningsbytet tar upp en del av tiden då det är 80-110 pers ombord. Sen går vi på däck och kollar så dom krav vi satt upp i tillstånden efterföljs. Kolla leveranser som kommer, hjälpa till med provisionen. Ganska fritt jobb egentligen, en pers på bryggan, den andra jobbar runt på fartyget och löser problem och pratar med projektingenjörerna. I hamn kan vi ligga 2-7 dagar i normala fall.

Vad kaptenen gör kan jag inte svara exakt på, mycket administrativt är det för honom, några möten varje dag, planering av verksamhet framöver osv, inte så mycket båtkörande även om vi har tur med våra, vill vi gå och gymma eller har något på däck som behöver göras så ringer man upp kaptenen och frågar snällt så sitter han en timme på bryggan.
Citera
2015-02-27, 00:58
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Hej, jobbar som styrman och kan väl ta min dag. [...]

Tackar ödmjukast för beskrivningen.

Vad skulle du säga är ett bra sätt att få in en fot i offshore? Har ca. 4 månader praktik kvar till examen och har hört "in the grapevine" att det är möjligt att få praktik på någon offshore-båt om man har DP Basic, har du någon aning om det stämmer?

Även det här med att jobba i Afrika med offshore ett tag har jag hört. Många rykten men ingen aktuell, trovärdig information.

Tack på förhand,
Citera
2015-02-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Tackar ödmjukast för beskrivningen.

Vad skulle du säga är ett bra sätt att få in en fot i offshore? Har ca. 4 månader praktik kvar till examen och har hört "in the grapevine" att det är möjligt att få praktik på någon offshore-båt om man har DP Basic, har du någon aning om det stämmer?

Även det här med att jobba i Afrika med offshore ett tag har jag hört. Många rykten men ingen aktuell, trovärdig information.

Tack på förhand,

Jag åkte en tur på AHTS som elev efter jag fått ut mina papper och sökt fruktlöst jobb med bara DP basic. Praktiken gjorde att jag själv kunde gå DP Adv och betala den själv, fick i samband med den ett jobb i Afrika för ett tyskt bolag (skitbolag) på psv, dom höjde lönen pga adv kursen så den betalades av sig själv.

Prata med SUI om dom har möjlighet att få ut sig för DP fam om du inte har 28 dagar, i norge är det tufft att få praktikplats tror jag, har inte hört talas om någon som fått det iaf. Men ring för fan, dom bits inte på rederierna och fråga hur möjligheterna ser ut.

Sen är det nog bara att vara redo att åka med kort varsel och ligga på dom, jag fick ett vick som jag åkte på med fyra timmars notice, sen gick det ett halvår så fick jag ett mail om att dom hade några fasta positioner pga nyleverans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in