Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Lägger man samman de bevis som finns pekar det inte mot någon annan än den dömde. Det är lätt att se att indiciekedjan är logisk - och den får således Kristoffer dömd.
Så är det!
Som tingsrätten uttryckte saken:
"Övertygande bevisning har förebringats om att den tilltalade begått åtalad gärning."
Kom att tänka på det där saknade
duschdraperiet som jag tror spelat en inte helt
oväsentlig roll i dramat och det är jag visst inte ensam om att tro:
Citat:
Elisabeth Massi Fritz, som företräder Vatchareeya Bangsuans familj, fokuserade under fredagens rättegång i hovrätten på ett duschdraperi som försvann från Kristoffer Johanssons lägenhet.
– Han hade ett duschdraperi tidigare men vad hände med det? Det är väldigt konstigt att duschdraperiet inte kan hittas, säger Elisabeth Massi Fritz.
Enligt åklagarna ska Kristoffer Johansson ha packat in kroppen i något innan den lades i hans bils bagagelucka.
På toalettskåpet hemma hos Kristoffer Johansson låg ringarna till ett duschdraperi precis intill en tejprulle med offrets blod på, visade polisens husrannsakan. (min fetmarkering)
Kristoffer Johansson menar att duschdraperiet var så smutsigt att det slängdes flera månader innan Vatchareeya Bangsuans försvinnande.
http://www.kuriren.nu/nyheter/boden/duschdraperiet-kan-ha-anvants-i-mordet-7543095.aspx
Hmm.
Mysteriet med det försvunna duschdraperiet - värt några hundra trådsidor
bara det att spekulera kring och kanske ägnades också när det väl begav sig, minns inte nu.
Sen var det väl annat som också verkar ha avlägsnats från vederbörandes lägenhet runt
tidpunkten för det skedda och aldrig gavs några riktigt tillfredsställande förklaringar om jag nu
inte är helt ute och cyklar. Nån ryggsäck? Nån säng? Nån bokhylla?
Hur som haver - här uppehåller man sig då för några ögonblick kring ett fall som de facto
är lagt till handlingarna och där lär det förbli liggande även om det fortsätter på det
enträgnaste vis från somligt håll att spekuleras i att dramat rymmer en ond och förslagen planteringsmördare smygandes omkring med avhuggna händer från vilka blod ska droppa
lite lätt och lagom i skuffen på en bil tillhörande en stackars utsedd syndabock...
Det tillåter man sig att icke tro på för ett ögonblick...
Inte heller att det planterats "tuggummi" i ett helt annat mordfall...
Lite underhållningsvärde i det hela är det dock.
Hur många av de som sitter dömda för mord i svenska fängelser kan tänkas sitta där som
oskyldigt dömda, ditsatta genom bevisplantering och där de verkliga gärningsmännen
lyckats gå fria? Jag skulle tro inte en enda faktiskt.
Bortom det där med bevisplantering så visst har det funnits en och annan som blivit dömd
på riktigt tvivelaktiga grunder och säkert varit helt oskyldig såsom nu den äldre mannen med
nåt finskklingande namn jag inte kommer ihåg i skrivande stund: det var nåt fall med
drunkning och nyligen på tapeten. Och för åtskilliga år sedan om än inte rörande just mord
så hade vi en man i Skåne som dömdes för sexuella övergrepp på sin egen dotter och fick
sitta länge på kåken för detta och fallet blev väldigt uppmärksammat i media och slutade med
att han beviljades resning och frigavs och det helt i sin ordning för skyldig föreföll han inte
vara det minsta till det han anklagades och dömdes för.
I ett annat fall däremot där det frigavs efter många års straffavtjänande på grund av en
intensiv kampanj av nån murvel och beroende på nån teknikalitet och med ett vidhängande
rekordskadestånd för den tiden, är jag övertygad om att man där släppte någon som
var hur skyldig som helst tyvärr.
Ursäkta denna utvikning, inte meningen egentligen...
Slutligen: om mindre än två år är vederbörande på fri fot igen, då som kvinna, och tiden
dit går snabbt och så är det bara att hoppas att vederbörande kan skaffa sig ett drägligt liv
och att det inte händer nåt mera otäckt kring personen.
Det ska väl kunna gå.