2018-10-16, 13:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
OK, har den nedladdad nu.
MB hade alibi. Njae.
Lustigt att jag just satt och läste om detta alibi i resningsansökan.
Citat:
Han
berättar vidare att hans hustru kan ge honom alibi för kvällen/natten mellan den 4
och 5 maj 2013.
83. Värdet av detta alibi kan ifrågasättas, dels på grund av att [MB] i förhör
berättat att han misshandlat hennes, dels på grund av att han har ett aggressivt sätt.
Vidare har jag anfört andra skäl att ifrågasätta alibit. Men, som sagt, många påståenden i programmet står oemotsagda.
Citera
2018-10-16, 13:43
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Jag tror att vi kan sluta oss till att lukt- eller tuggummiplantering inte är vanligt. Däremot är bevisplantering vanligare än man kan tro. I tråden för mordet på Marina Johansson i Spekeröd beskylldes den dömde för att ha skickat ett SMS från Marinas mobil 28 juli i avsikt att vilseleda Marinas syster och sedermera polisen att Marina var vid liv då. Det SMS:et var i så fall en bevisplantering. Jag å min sida hävdar att SMS:et 29:e var mördaren som avsåg att vilseleda den dömde och sedermera polisen. I inget fall kallas det bevisplantering, men det var plantering av bevis i avsikt att vilseleda.

Du blandar korten här. Att vilseleda är inte samma som bevisplantering. Det FS försökte sig på där var att få det att verka som hon var vid liv, inte få det att peka mot en annan person, eftersom bilen var ställd på tågstationsparkeringen och på så sätt få det att se ut som hon åkt bort. Det är inte första gången metoden att offret rest bort används.

Citat:
I många fall går det inte att plantera bevis, men vid mordet på Vatchareeya gavs ett gyllene tillfälle om mördaren visste att hon var hemma hos Kim på kvällen. Det var bara att dutta blod i bagageutrymmet så var saken biff. Kim skulle tidigt undersökas, just för att Vatchareeya var hemma hos honom och fyndplatsen var nära hans föräldrahem, en plats som han var mycket bekant med. Att tejprullen i badrummet hittades och misstolkades var en ren bonus för mördaren.

Som sagt, bara för att det är teoretiskt möjligt innebär inte att det är sannolikt. Att på förhand veta Vatchareeyas rörelsemönster, att hon var hos Kristoffer och vilka tillfällen som ges för bevisplantering gör det osannolikt. Du stirrar dig blind på specifika detaljer istället för att se helheten. Det finns en hel del som talar för Kristoffer som mördare. Att skapa teoretiska öppningar med påhittade GM är inte särskilt svårt, men det finns inget som talar för det.

Citat:
Tggummit låg ovanpå blodfläcken och kom dit efter mordet. Då spelar det ingen roll hur gammalt det är. Det var inte Billys tuggummi, enligt DNA-analys. Hade det varit hans tuggummi hade det använts som bevis, men nu var det planterat och det insåg polisen och bortsåg från det.

Det låg under det första lagret grus, därmed har det sannolikt följt med när Billy täckte över blodpölen med annat grus. Han kan ju inte heller veta att det inte var hans eget. Dessutom, om han nu var så slug att han ville bevisplantera kunde han lika gärna börja skylla på Jimmy från början. Det finns inget som tyder på att han aktivt bevisplanterat.

Citat:
Polisen såg fläcken direkt utan BlueStar. Hade Kim spanat efter blod hade han sett fläcken.

Det är mest spekulationer. Som sagt, mördare missar blod hela tiden.
Citera
2018-10-16, 13:48
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, resningsansökan beviljades inte för att "Kristoffer Johansson har inte visat någon omständighet som kan föranleda resning i målet". HD säger ingenting om blod eller foton. Åklagaren medgav under rättegången att bilden på blodet i bagageutrymmet var manipulerad.

Nej, kroppen var så sargad att handskar inte hade skyddat tillräckligt.

Vad är motbevisat?
Nu vet jag att det finns många anledningar att kalla en bild för manipulerad. Du har inte lagt fram något bevis för att den är manipulerat på det vis du menar och för anledningen till detta.

Vet du var Kristoffer dödade Vatchareeya? Du verkar ta för givet att hon var död när han lade henne i bagaget? Blodet i bilen kan komma från saker/kläder han använt sig av när han styckade henne.
Citera
2018-10-16, 14:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Polisen såg fläcken direkt utan BlueStar. Hade Kim spanat efter blod hade han sett fläcken.

Han har Asperger. Han kan ha sett blodet men varit oförmögen att se ett samband och även varit oförmögen att ta bort det. Enligt försvarsadvokater, familj och vänner till Kristoffer så vore det omöjligt för honom att undanröja bevis. I alla fall inte på något skickligt sätt.
Citera
2018-10-16, 16:27
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja han har inte kommit tillräckligt långt i processen för att bli beviljad det formella bytet -- han är dock tillräckligt långt in i processen för att högst sannolikt vilja bli sedd som kvinna -- namnbytet antyder det med styrka.

Hon står fortfarande skriven på mördaradressen? Tror hon att hon ska kunna bosätta sig där igen efter avtjänat straff?
Citera
2018-10-16, 16:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon står fortfarande skriven på mördaradressen? Tror hon att hon ska kunna bosätta sig där igen efter avtjänat straff?
Om hon har kvar den adressen så måste det vara någon form av bostadsrätt, man brukar inte få behålla en hyreslägenhet om man stadigvarande vistas någon annanstans.

Om hon har kvar lägenheten så tror jag det är det bästa alternativet för henne att bosätta sig där efter frigivningen. Det är bekanta omgivningar och ingen kommer göra någonting mer än möjligen hålla lite avstånd.
Citera
2018-10-16, 16:52
Medlem
katws avatar
Citat:
Om hon har kvar den adressen så måste det vara någon form av bostadsrätt, man brukar inte få behålla en hyreslägenhet om man stadigvarande vistas någon annanstans.

Om hon har kvar lägenheten så tror jag det är det bästa alternativet för henne att bosätta sig där efter frigivningen. Det är bekanta omgivningar och ingen kommer göra någonting mer än möjligen hålla lite avstånd.

Hur vet du det? Hotbilden vet vi inget om men helt säker kan "hon" knappast vara.
Citera
2018-10-16, 16:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hur vet du det? Hotbilden vet vi inget om men helt säker kan "hon" knappast vara.
Vad VET jag????

Om hon har kvar lägenheten så tror jag det är det bästa alternativet för henne att bosätta sig där efter frigivningen. Det är bekanta omgivningar och ingen kommer göra någonting mer än möjligen hålla lite avstånd
Citera
2018-10-16, 17:05
Medlem
katws avatar
Citat:
Vad VET jag????

Om hon har kvar lägenheten så tror jag det är det bästa alternativet för henne att bosätta sig där efter frigivningen. Det är bekanta omgivningar och ingen kommer göra någonting mer än möjligen hålla lite avstånd

Bekanta omgivningar behöver inte alltid vara en fördel TROR jag.
Citera
2018-10-17, 06:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Nu vet jag att det finns många anledningar att kalla en bild för manipulerad. Du har inte lagt fram något bevis för att den är manipulerat på det vis du menar och för anledningen till detta.

Vet du var Kristoffer dödade Vatchareeya? Du verkar ta för givet att hon var död när han lade henne i bagaget? Blodet i bilen kan komma från saker/kläder han använt sig av när han styckade henne.
Jaha, så vi väljer att diskutera på den nivån. Inte jag, jag ser ingen mening med att diskutera med någon som missförstår avsiktligt.
Citera
2018-10-17, 07:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du blandar korten här. Att vilseleda är inte samma som bevisplantering. Det FS försökte sig på där var att få det att verka som hon var vid liv, inte få det att peka mot en annan person, eftersom bilen var ställd på tågstationsparkeringen och på så sätt få det att se ut som hon åkt bort. Det är inte första gången metoden att offret rest bort används.
Ett av SMS:en var avsett att leda bort misstankarna från mördaren. Att det inte pekade på en särskild person spelar ingen roll, det pekade bort mot rätt gärningsman.
Citat:
Som sagt, bara för att det är teoretiskt möjligt innebär inte att det är sannolikt. Att på förhand veta Vatchareeyas rörelsemönster, att hon var hos Kristoffer och vilka tillfällen som ges för bevisplantering gör det osannolikt. Du stirrar dig blind på specifika detaljer istället för att se helheten. Det finns en hel del som talar för Kristoffer som mördare. Att skapa teoretiska öppningar med påhittade GM är inte särskilt svårt, men det finns inget som talar för det.
Rörelsemönstret behövde inte vara känt för att placera blodet i bagageutrymmet. Om mördaren visste att Vatchareeya var hos Kim och senare träffade mördaren räckte det. Troligen var det en grov chansning, en chansning som mördaren inte hade något att förlora på. Efter mordet var det bara att placera ut blodet. Det är du som tittar dig blind på en specifik detalj. Bara blodet hade knappast fått Kim dömd.
Citat:
Det låg under det första lagret grus, därmed har det sannolikt följt med när Billy täckte över blodpölen med annat grus. Han kan ju inte heller veta att det inte var hans eget. Dessutom, om han nu var så slug att han ville bevisplantera kunde han lika gärna börja skylla på Jimmy från början. Det finns inget som tyder på att han aktivt bevisplanterat.
Tuggummit kan ha placerats när lagret med grus lades på. Det gruset låg också ovanpå blodet. Billy kan mycket väl ha vetat att det var Jimmys tuggummi, eller så visste han bara att det inte var hans eget. Han fick inte ens frågan om han tuggade tuggummi. Precis som i marinafallet behöver syftet inte ha varit att peka på en särskild person, bara bort från mördaren.
Citat:
Det är mest spekulationer. Som sagt, mördare missar blod hela tiden.
Hur kommer det sig då att han inte missade en enda liten blodfläck i kupen? Hans ordningssinne var inte det bästa, om man säger så. Han skulle alltså ha missat den största och mest självklara fläcken? Det är vad jag kallar grov spekulation, gissning.

En förutsättning för en bevisplantering är att det går att bevisplantera, vilket det sällan gör. Här fick mördaren, eller dennes eventuella medhjälpare, ett tillfälle som en skänk från ovan och hade inget att förlora på att försöka.
Senast redigerad av Quarrel 2018-10-17 kl. 07:23.
Citera
2018-10-17, 07:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Citat:

Sluta den här meningslösa diskussionen. Kim är skriven hos sina föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in