2018-10-16, 23:18
Medlem
Han gjorde bort sig i förhöret i alla fall. Varför ens svara på en enda fråga snuten har? Jag tror inte han är skyldig, hon var säkert med på det och fick ångest men varför inte överlägga med sin advokat innan man svarar på en enda fråga?

Neka till allt, ge inte polisen någon information. Var lite iskall och spela inte ut alla kort direkt.
Citera
2018-10-16, 23:20
Medlem
För att någon ska häktas krävs att något av följande scenarion är för handen:

Att den som begärs häktad är på sannolika skäl misstänkt för ett brott för vilket är föreskrivet fängelse i ett år eller däröver, och det finns risk för att han

Avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff (flyktfara),

Genom att undanröja bevis eller på annat sätt försvårar sakens utredning (kollusionsfara), eller
Fortsätter sin brottsliga verksamhet (recidivfara).

Att den som begärs häktad är på sannolika skäl misstänkt för brott för vilket det inte är föreskrivet kortare straff än fängelse i två år, samt att det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas (obligatorisk häktning).

Att den som begärs häktad är på sannolika skäl misstänkt för ett brott, oaktat brottets beskaffenhet eller straffskala, och

den misstänkte är okänd och vägrar uppge namn och hemvist, eller att

den misstänkte saknar hemvist i Sverige och att det finns risk att han flyr landet för att undandra sig lagföring och straff.

Att den som begärs häktad är skäligen misstänkt för brott samt att något av scenariona ovan i övrigt är för handen, om det är av synnerlig vikt att han tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet (utredningshäktning).

Häktning får endast ske om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som häktningen innebär för den misstänkte eller något annat intresse, exempelvis barn till den misstänkte (proportionalitetsprincipen).

Det finns fler regler som omgärdar frågan om när en person får häktas. Det krävs till exempel starkare skäl för att häkta någon som är under 18 år.
Citera
2018-10-16, 23:23
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroxie
Stämmer. Du kan kröka ner 5-åringar med din alkohol utan att fällas för det. Etiskt sett är det väl inte fantastiskt, dock.

Nja, "kröka ner" är nog inte ok. Men jag har nyss lärt mig att det är tillåtet att servera alkohol under vissa omständigheter för någon som inte fyllt 18:

Enligt 3 kap. 9 § alkohollagen så får det serveras en mindre mängd alkohol till någon under 18 år om det finns mat på platsen och det sker under ordnade förhållanden. Det ska även anses som försvarligt med hänsyn till den unges ålder och omständigheterna på platsen.

https://lawline.se/answers/alkohollagen
Senast redigerad av pestloppan 2018-10-16 kl. 23:30.
Citera
2018-10-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Han gjorde bort sig i förhöret i alla fall. Varför ens svara på en enda fråga snuten har? Jag tror inte han är skyldig, hon var säkert med på det och fick ångest men varför inte överlägga med sin advokat innan man svarar på en enda fråga?

Neka till allt, ge inte polisen någon information. Var lite iskall och spela inte ut alla kort direkt.

Folk fattar inte sånt där. De tror det är bra att verka samarbetsvillig. Gjorde själv samma misstag mitt första polisförhör att börja snacka med polisen innan advokaten. Men då hade jag till skillnad från GS ungdomlig okunskap att skylla på och inte misstänkt för något lika skamligt som våldtäkt mot barn.
Citera
2018-10-16, 23:28
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det vet jag inte. Skulle tro någon bara begärt ut det från tingsrätten men är osäker.

Är det verkligen möjligt att begära ut ett förhörsprotokoll? En dom eller FUP (om den inte är sekretessbelagd) går att begära ut, men ett förhör??
Citera
2018-10-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux

Det gör att jag tycker att han låter trovärdig.
Jag tror på det han säger är sant men det behöver inte betyda att det inte är våldtäkt.
Han trodde att hon var med på det men hon var i själva verket frozen fright.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guiness1975
Vet vi överhuvudtaget om flickans telefon är beslagtagen av Polis/ÅKL?
Det vi vet med säkerhet är att GS Telefon och Morgonrock är under beslag.

Den är säkert överlämnad för kopiering av ljudfil.
Beslag från misstänkte har man säkert tagit och en brottsplatsundersökning i hans hem.
Citera
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utmaningen
Folk fattar inte sånt där. De tror det är bra att verka samarbetsvillig. Gjorde själv samma misstag mitt första polisförhör att börja snacka med polisen innan advokaten. Men då hade jag till skillnad från GS ungdomlig okunskap att skylla på och inte misstänkt för något lika skamligt som våldtäkt mot barn.

Men enligt förhörsprotokollet så var hans advokat Eva Möller med vid förhöret.
Citera
2018-10-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utmaningen

Ja, precis. Nu har åklagaren massvis med information att använda sig av i framtiden om åtal väckts.

Som du säger så tror nog GS det är bra att vara samarbetsvillig, men oftast kommer det bita en i arslet. Vad gröngölingar som GS inte verkar förstå är att åtal, förundersökning osv tar en jävla massa tid. Att då spela ut sina kort i första förhöret och vara naivt ärlig är bara dumt.

GS borde svarat ”ingen kommentar” på alla frågor och hänvisat till att han vill prata med sin advokat för att därefter gått tillbaka till sin cell, samlat sina tankar och diskuterat med sin advokat. Kan knappt tänka på hur denna tråd hade sett ut då, men han hade varit i ett mycket bättre utgångsläge.
Citera
2018-10-16, 23:32
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Är det verkligen möjligt att begära ut ett förhörsprotokoll? En dom eller FUP (om den inte är sekretessbelagd) går att begära ut, men ett förhör??

Den finns här den är hemlig såtillvida att namnen är maskade.
https://minfil.com/jbockej7bf
Citera
2018-10-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Det gör att jag tycker att han låter trovärdig.
Jag tror på det han säger är sant men det behöver inte betyda att det inte är våldtäkt.
Han trodde att hon var med på det men hon var i själva verket frozen fright.

Ja, för oss dödliga är det ju så. Jag håller med. Men polis och åklagare lägger ingen värdering i det, utan nu har de massa ord och information de kan använda mot GS - beroende på vad tjejen säger. De kan börja pressa GS på ett helt annat sätt än om han vore lite kylig.

Men ja, han låter trovärdig.
Citera
2018-10-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Den är säkert överlämnad för kopiering av ljudfil.
Beslag från misstänkte har man säkert tagit och en brottsplatsundersökning i hans hem.

Både GS telefon och morgonrock har tagits i beslag, det är 100 % (enligt häktningspremomorian etc)
Troligen så ska dom kolla efter sperma på morgonrocken, det bedömer jag som troligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in